1400/03/04

۱۰ گام چکاپ تابستانی خودرو

تابستان نزدیک است و وقت چکاپ تابستانی خودرو رسیده است. در این چکاپ باید علاوه بر آماده کردن فنی، جرم‌های جمع شده در طول فصل پاییز و زمستان را هم از خودرو جدا کنیم. در فصل سرد بارش باران و برف مسیرها را گل‌آلود می‌کند و حالا وقت پاک کردن این آلودگی‌ها است.

امروز در دیجی‌کالا مگ می‌خواهیم لیستی برای چکاپ تابستانی خودرو در ورود به فصل گرما را در اختیارتان قرار دهیم و بگوییم که هر کار را به چه شکلی انجام دهید. اگر به تازگی گواهینامه گرفته‌اید یا خودرو خریده‌اید می‌توانید در این مطلب ترفندهایی برای نگهداری و رسیدگی به خودرو را بخوانید. این ترفندها حاصل تجربه‌ی رانندگانی است که سال‌های سال رانندگی کرده‌اند.

۱. لاستیک‌ها را عوض کنید

چکاپ ماشین - تعویض لاستیک‌ها

تایرهای زمستانی، برای اینکه بتوانند انعطاف‌پذیری خود را در دمای پایین حفظ کنند، از لاستیک نرم‌تری ساخته شده‌اند. اما وقتی هوا گرم می‌شود همین نرم بودن باعث می‌شود که زودتر بپوسند. وقتی روزهای پیاپی درجه‌ی حرارت محیط بیشتر از ۷ درجه باشد وقت آن رسیده که لاستیک‌ها را عوض کنید تا در طول فصل گرما تایرهای ماشینتان دردسر ساز نشوند.

۲. تیغه‌های برف‌ پاک کن را عوض کنید

تیغه‌های برف پاک کن زمستانی هم مانند تایرها از لاستیک متفاوتی ساخته شده‌اند تا بتوانند در سرما دوام آورده و در زمان بارش سنگین برف و باران، شیشه را به‌خوبی تمیز کنند. پس با آمدن فصل گرما باید آن‌ها را عوض کنید. شاید تیغه‌های برف پاک کن خودرو شما زمستانی نباشند و فکر کنید که نیازی باز کردنشان نیست. حتی اگر این‌طور است باید یک بار آن‌ها را باز کنید،‌ تمیز کنید و تمام قسمت‌هایش را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به تعمیر یا تعویض نیازی ندارد.

۳. تهویه هوای خودرو را بررسی کنید

رانندگی بدون تهویه‌ی هوا در یک روز گرم تابستان چیزی شبیه به حضور در جهنم است و حتی می‌تواند برای شما خطرناک هم باشد. قبل از گرم شدن هوا سیستم تهویه‌ی خودرو را بررسی و آزمایش کنید تا مطمئن شوید به درستی کار می‌کند. اگر پس از روشن کردن کولر صداهای عجیبی به گوش می‌رسید یا احساس می‌کردید که هوای گرم از آن خارج می‌شود حتما به یک متخصص مکانیک مراجعه کنید.

۴. ترمزها را بررسی کنید

این کار یکی از مهم‌ترین بخش‌های چک لیست چکاپ تابستانی خودرو است. به دلیل بارندگی‌ و همچنین حضور تعداد بیشتری از ماشین‌ها در خیابان، حجم ترافیک در زمستان بیشتر از تابستان است. به همین دلیل ترمزها سایش بیشتری داشته‌اند و باید بررسی شوند. وقتی لاستیک‌های زمستانی را جدا می‌کنید ترمزها را هم بررسی کنید تا خیالتان از سلامت آن‌ها آسوده شود.

۵. کولر خودرو را بررسی کنید

سطح خنک‌کننده‌ی خودرو را بررسی کنید و بررسی کنید که مخلوط مواد شیمیایی لازم به میزان کافی در مخزن وجود دارد. شما می‌توانید یک دستگاه تست خنک‌کننده از فروشگاه‌های لوازم یدکی بخرید و خودتان این کار را انجام دهید یا اینکه به یک مکانیک حرفه‌ای مراجعه کرده و بررسی را به دست او بسپارید.

۶. روغن را عوض کنید

چکاپ ماشین - تعویض روغن

پیشنهاد می‌کنیم که روغن خودرو را هم عوض کنید. بهترین زمان برای تعویض روغن وقتی است که لاستیک‌های زمستانی را از خودرو جدا کرده‌اید. تعویض روغن خودرو قبل از رسیدن فصل گرما به شما این اطمینان را می‌دهد که در روزهای گرم ماشینتان در خیابان یا جاده دچار مشکل نمی‌شود.

۷. مخزن شیشه‌شور را بررسی کنید

میزان مایع شیشه‌شور شیشه‌ی جلوی خودرو را با یک محلول مناسب برای فصل گرما پر کنید. پیشنهاد ما استفاده از یک محلول سبک است که پس از استفاده روی شیشه لکه یا خط‌های باریک باقی نگذارد.

۸. خودرو را خوب بشویید

نمک و مواد معدنی که برای ذوب شدن برف‌های یخ زده روی سطح جاده و خیابان پاشیده می‌شود در گوشه و کنار خودرو شما رسوب کرده است. پس باید خودرو را حسابی بشویید تا آماده‌ی رسیدن تابستان باشد. ابتدا تمام قسمت‌های بیرونی، به‌خصوص اطراف چرخ‌ها و کمک فنرها را بشویید و سپس داخل خودرو را هم تمیز کنید. یک شست‌وشوی عمیق و با حوصله کاری است که باید قبل از رسیدن روزهای گرم انجام دهید.

۹. روکش‌ها را عوض کنید

می‌توانید روکش‌های صندلی را برای فصل تابستان عوض کنید. تشک‌های با روکش چرم در زمستان شما را حسابی گرم می‌کنند اما وقتی تابستان می‌رسد، یک روکش پارچه‌ای نازک مناسب است. اگر تصمیم گرفتید که این کار را انجام دهید حتما از روکش‌های مخصوص مدل خودروی خودتان استفاده کنید تا تعویض آن آسان باشد و امنیت سرنشینان را تهدید نکند.

۱۰. بیمه‌ی ماشین را بررسی کنید

چکاپ ماشین - بیمه

شاید حیاتی‌ترین بند از چک لیست چکاپ تابستانی خودرو، بررسی بیمه‌ی آن باشد. تاریخ سررسید بیمه‌ی خودرو را بررسی کنید و اگر به تاریخ انقضا نزدیک است آن را تمدید کنید. با این کار خیالتان از بابت بیمه آسوده می‌شود و اگر قرار باشد بدون برنامه به جاده بزنید، نگران آن نخواهید بود. بیمه‌های مخصوص خودرو انواع خسارت‌هایی که ممکن است به خودرو یا سرنشینان آن وارد شود را جبران می‌کند. این بیمه‌ها نقش حمایتی هم دارند و در حوادثی که پیش می‌آید از راننده و سرنشینان حمایت می‌کنند.

گروه بیمه‌ی مخصوص خودرو شامل دو بخش کلی بیمه‌ی بدنه و بیمه‌ی شخص ثالث و سرنشین می‌شود. هر کدام از این بیمه‌ها زیرمجموعه‌هایی دارند که کارشناس بیمه در زمان دریافت یا تمدید بیمه‌نامه آن‌ها را به شما معرفی می‌کند تا بر اساس نیازتان به لیست بیمه‌ی خود اضافه کنید.

منبع: دیجیکالا مگ

نظرات کاربران