1401/08/09

بهترین زمان تعویض باتری خودرو+آموزش، مراحل، هزینه

 

باتری خودرو مهمترین بخش در سیستم برق رسانی خودرو است. وظیفه این سیستم تامین، ذخیره و توزیع انرژی الکتریکی مورد نیاز قسمت های مختلف خودرو می باشد.

خودرو برای شروع به کار به انرژی ذخیره شده در باتری نیاز دارد. علاوه بر این، باتری وظیفه تامین انرژی مورد نیاز بسیاری از قطعات خودرو را بر عهده دارد.

هنگامی که خودرو خاموش است، چراغ های داخلی و خارجی، تهویه مطبوع، سانروف، رادیو، دزدگیر، شیشه های برقی و برف پاک کن ها توسط باتری تغذیه می شوند.

هنگامی که خودرو روشن می شود، وظیفه تامین انرژی الکتریکی بخشی به نام دینام است.

بخشی از انرژی تولید شده توسط دینام در باتری ذخیره می شود. زمانی که دینام نتواند انرژی مورد نیاز خودرو را تامین کند، باتری از ذخیره خود برای کمک به دینام استفاده می کند.

 

ساختار باتری ماشین به چه صورت است؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، کار باتری خودرو تامین برق مورد نیاز خودرو است. اما این کار چگونه انجام می شود؟

شاید با اصطلاح شارژ و دشارژ باطری آشنا باشید، منظور از این دو این است که باتری خودرو در زمان روشن بودن خودرو به کمک دینام شارژ می شود و در مواقعی که خودرو به آن نیاز دارد انرژی خود را مصرف کرده و باتری دشارژ می شود.

اگر بخواهیم باتری خودرو را با جزئیات بیشتری توضیح دهیم، یک باتری معمولی را در نظر بگیرید که دارای 6 سلول است و هر کدام از آنها از دو شبکه تشکیل شده است.

هر یک از این سلول ها توانایی تولید تقریباً 2 ولت انرژی را دارند، بنابراین یک باتری معمولی می تواند 12 ولت انرژی تولید کند.

شبکه هایی که داخل سلول ها هستند داخل اسید سولفوریک هستند که باعث واکنش بین صفحات می شود، یعنی اسید سولفوریک به عنوان کاتالیزور عمل می کند.

در نتیجه این واکنش‌های شیمیایی، الکترون‌ها تولید می‌شوند و در میان شبکه‌ها گردش می‌کنند و برق تولید می‌کنند.

این واکنش شیمیایی به صورت یک چرخه عمل می کند و هر بار عمل شارژ و دشارژ انجام می شود.

 

عمر باتری ماشین چقدر است؟

معمولا در مشخصات هر باتری عمر آن ذکر شده است. با این حال، به طور متوسط، باتری ها از 2 تا 5 سال عمر می کنند. در واقع عمر مفید باتری 2 تا 3 سال بیشتر نیست اما با نگهداری مناسب و سرویس های به موقع تا 5 سال قابل نگهداری است.

بعد از گذشت عمر مفید باتری ها، آنها عملکرد خودرو را از دست می دهند.

 بنابراین، به عنوان صاحب خودرو، باید بدانید که چه زمانی باتری خود را قبل از خراب شدن تعویض کنید. زیرا در غیر این صورت زمانی که انتظارش را ندارید، باتری خودرو خراب می شود و شما را به دردسر می اندازد.

 

عمر باتری ماشین با چه کارهایی کاهش پیدا می کند؟

عمر باتری ماشین با چه کارهایی کاهش پیدا می کند؟

 

 

 

به طور معمول باتری خودرو نباید در معرض حرارت و ضربه های بسیار کم یا زیاد قرار گیرد.

به عنوان مثال، اگر در یک منطقه گرمسیری زندگی می کنید، باتری ماشین شما در روزهای خاصی از سال در معرض دمای بسیار بالایی قرار می گیرد.

در برخی از مناطق کشور در طول سال باتری در معرض دمای بسیار بالا و سپس دمای بسیار پایین قرار می گیرد که به شدت بر سلامت باتری تاثیر می گذارد.

بنابراین، به طور کلی، باتری ها به ندرت در شرایط کار معمولی هستند. عمر کمتری نسبت به مقدار اعلام شده توسط سازندگان خواهند داشت.

سفرهای کوتاه یا توقف های زیاد در سفرهای طولانی می تواند به باتری خودرو آسیب برساند. دلیل این امر این است که در این شرایط باتری خودرو هرگز فرصتی برای شارژ کامل پیدا نمی کند.

در نتیجه پدیده لایه بندی اسیدی در باتری رخ می دهد و چنین پدیده ای باعث آسیب دیدن نمایشگرها و در نهایت کاهش عمر باتری می شود.

 

چه دلایلی باعث کاهش عمر مفید باتری می شوند؟

 

  1. آب و هوای نا متعادل

آب و هوا در کاهش عمر باتری خودرو تاثیر بسزایی دارد. عمر باتری در مناطق گرمسیری متوسط ​​کمتر است زیرا خود موتور گرمای زیادی تولید می کند.

هنگامی که در گرمای شدید رانندگی می کنید، دمای شدید باعث می شود مایع موجود در باتری ماشین تبخیر شود و به ساختار داخلی آن آسیب برساند.

اگر هوا خیلی سرد باشد، عمر باتری حتی سریعتر به پایان می رسد. این به این دلیل است که برای مثال، در دمای 0 درجه سانتیگراد، باتری ها به طور کلی 35٪ ضعیف تر از حالت عادی هستند. به همین دلیل آنها برای عملکرد خوب بیشتر تلاش می کنند. همین موضوع باعث ضعیف شدن باتری می شود.

 

  1. اشتباهات راننده

هر کسی که صاحب ماشین است حداقل یک بار مجبور شده است موتور را بدون خاموش کردن سیستم های الکتریکی ماشین مثل کولر، ضبط، برف پاک کن خاموش کند.

به خصوص زمانی که خسته از کار روزانه به خانه می آیید یا زمانی که حواس شما پرت شده است، به احتمال بسیار زیاد فراموش خواهید کرد که چراغ خودرو، کولر و سیستم صوتی را خاموش کنید یا در صندوق عقب را کاملا ببندید.

 در این مواقع وقتی ماشین را خاموش می‌کنید و می‌روید، باتری تا صبح یا تمام شده یا ضعیف می‌شود. این سهل انگاری ها عمر باتری را کوتاه می کند.

 

  1. مشکل در سیستم شارژ باتری

اگر سیستم شارژ باتری خودرو مشکل داشته باشد، باتری خیلی سریع تخلیه می شود. بسیاری از خودروها انرژی مورد نیاز برای رادیو، چراغ‌ها و سایر سیستم‌ها را از دینام تامین می‌کنند، به عنوان مثال تسمه‌ها کشش خود را از دست داده یا فرسوده شده است. ممکن است باتری را تخلیه کند.

 

  1. معیوب بودن دینام

اگر دیود دینام معیوب باشد، باتری را ضعیف می کند. یک دینام معیوب می تواند حتی زمانی که موتور خاموش است به شارژ شدن ادامه دهد و باتری را به طور کامل تخلیه کند.

برای اطلاع دقیق از اینکه دینام چیست و چرا خراب می شود به مقاله های قبلی ما مراجعه کنید.

 

  1. توقف های پشت سر هم در فواصل کوتاه

خاموش کردن خودرو در چند نوبت متوالی در فواصل زمانی کوتاه باعث کاهش عمر مفید باتری خودرو می شود.

دلیل آن این است که باتری در هنگام روشن شدن خودرو بیشترین انرژی را تامین می کند. هنگامی که مدت کوتاهی بعد دوباره آن را خاموش کنید، دینام زمان کافی برای شارژ مجدد باتری را ندارد. به همین دلیل باتری بیشتر کار می کند و ضعیف می شود.

 

  1. پوسیدگی کابل باتری

اگر اتصالات باتری معیوب باشد، سیستم شارژ نمی تواند باتری را در حین رانندگی شارژ کند.

همیشه کابل باتری را تمیز کنید و بررسی کنید که شل یا پوسیده نباشند. کابل های شل نمی توانند جریان الکتریسیته را به درستی هدایت کنند و باعث می شود باتری برای روشن کردن موتور دچار مشکل شود.

 

  1. خوردگی پایانه های باتری

یکی از دلایل اصلی خرابی زودرس باتری خودرو، خوردگی و پوسیدگی پایانه های باتری است. اسید باتری به داخل کانکتورها نشت می کند، سپس سفت می شود و از تماس موثر بین پایانه ها و نقاط اتصال جلوگیری می کند.

این امر توانایی باتری را برای شارژ مجدد از طریق دینام خودرو کاهش می دهد. به راحتی می توانید خوردگی و پوسیدگی ترمینال ها را مشاهده کنید.

 

مواردی که نشان می دهد باتری ماشین باید تعویض شود

علائم ضعیف بودن باتری معمولا واضح است و تقریباً به راحتی می توانید آنها را تشخیص دهید. اگر هر کدام از موارد زیر برای شما اتفاق افتاد، شک نکنید که عمر باتری در حال اتمام است و هرچه سریع تر باید آن را تعویض کنید.

 

  • چند سالی است که از عمر باتری می گذرد

اگر بیش از 3 سال است که باتری ماشین مدام برای شما کار می کند و خراب نشده است کم کم باید به فکر تعویض آن باشید.

 

  • چراغ چک موتور روشن شده است

روشن شدن این چراغ به مشکلات زیادی در خودرو مربوط می شود که یکی از آنها باتری خودرو است. معمولا با روشن شدن چراغ چک اولین چیزی که چک می کنند باتری ماشین است.

اگر سایر مواردی که ناشی از روشن بودن چراغ چک بود، سالم بودند باید مطمئن باشید که مشکل از باتری است و زمان تعویض آن فرا رسیده است. در غیر این صورت خودرو را نزد مکانیک ببرید تا مشکلات احتمالی را بررسی کند.

 

  • روشن نشدن خودرو

زمانی که ماشین باید روشن شود، بسیار دیر روشن می شود و پت پت می کند. این نشان می دهد که باتری خودرو آنطور که باید شارژ نمی شود، به این معنی که انرژی را به بقیه خودرو نمی رساند.

در ابتدا چندان قابل توجه نخواهد بود. با گذشت زمان، کندوپاش طولانی تر و طولانی تر می شود. این ناامید کننده است و نشانه واضحی از اتمام عمر باتری است.

 

  • کم نور شدن چراغ های جلو

یکی از بارزترین نشانه هایی که نشان می دهد باتری به پایان عمر خود نزدیک می شود، کم شدن نور چراغ های جلو است. در این حالت باتری نمی تواند انرژی کافی برای چراغ های جلو تامین کند. وقتی نورهای روشن ماشین های دیگر را در جاده می بینید یا زمانی که احساس می کنید در شب نمی توانید جاده را به خوبی ببینید می توانید متوجه این موضوع شوید.

 

  • بوی بد

یکی دیگر از نشانه های خرابی باتری خودرو، بوی بدی است که از آن می آید. اگر ماشین را روشن کردید و بویی مانند تخم مرغ فاسد یا گوگرد به شمامتان خورد، احتمالاً نشانه نشتی باتری است که ممکن است به دلیل کهنه شدن باتری، آسیب خارجی به پایانه ها یا محفظه آن یا اتصال کوتاه داخلی باشد.

 

هر چند وقت یکبار باطری خودرو را تعویض کنیم؟

هر چند وقت یکبار باطری خودرو را تعویض کنیم؟

 

 

زمان تنها یکی از مولفه های موثر در تشخیص فرسودگی باتری خودرو است. چیزهای ریز و درشت دیگری نیز وجود دارد که باعث کاهش عمر باتری خودرو می شود.

یکی از مواردی که سوارکاران زیاد با آن دست و پنجه نرم می کنند ضربه های شدید است. وضعیت جاده های کشور در حد استاندارد نیست و گاهی خودروها دچار لرزش بیش از حد می شوند.

در این موارد باتری به عنوان منبع شارژ قطعات خودرو فشار مضاعفی را تحمل می کند. شرایط بد آب و هوا، سرما و گرمای شدید نیز به عملکرد باتری خودرو آسیب می زند.

از نظر فعل و انفعالات شیمیایی، احتمال آسیب دیدن باتری در شرایط نامساعد جوی وجود دارد. ترکیب این عوامل می تواند عمر باتری را کاهش دهد و در زمانی که انتظارش را ندارید باتری را خالی کند.

ثابت نبودن باتری در جای خود و آسیب دیدن تسمه باتری از موارد مهمی است که باعث می شود باتری بر روی دست اندازهای جاده، جا به جا شود. در این صورت می توان اقدامات لازم را از قبل انجام داد.

تنها راه برای اطمینان از وضعیت باتری، تست ولتاژ باتری با دستگاه است. اگر ولتاژ باتری کمتر از 75 درصد یا 12.45 باشد، امکان شارژ باتری وجود دارد.

در این صورت با اتصال شارژر به باتری خودرو، خودرو روشن می شود و با تقریبا نیم ساعت رانندگی با سرعت 65 کیلومتر می توان باتری را شارژ کرد.

اما در ولتاژ کمتر این روش ها دیگر موثر نیستند و به اصطلاح شارژ باتری خالی شده است. باتری های سربی باید حداقل 75 درصد شارژ داشته باشند در غیر این صورت احتمال آسیب دائمی وجود دارد.

سولفاته شدن نیز می تواند عمر باتری را کاهش دهد. در صورت مشاهده نشانه های باتری سولفاته بد نیست به فکر خرید باتری نو باشید.

 

چگونه خودرو را باطری به باطری کنیم؟

خرابی باتری بدون شک برای هر خودرویی اتفاق می افتد، در این صورت بهترین تصمیم خرید باتری نو است، اما اگر در لحظه امکان خرید باتری میسر نبود، در این موقعیت منظور بهتر است از باتری خودروی دیگری استفاده کنید.

بنابراین، کابل باتری به باتری برای هر راننده ای ضروری است تا بتواند با کمک باتری خودروی دیگری، خودرو خود را روشن کند. برای خرید کابل باتری به باتری به مجتمع سپهر مراجعه کنید.

این کابل ها معمولاً از دو رشته مشکی و قرمز تشکیل شده اند تا راننده اشتباهاً قطب مثبت باتری را به قطب منفی باتری کمکی وصل نکند.

برای باتری به باتری کردن کافی است دو سر کابل قرمز رنگ را به قطب مثبت دو باتری و دو سر کابل مشکی را به انتهای منفی دو باتری (یا برعکس) وصل کنید.

اما قبل از استارت زدن مطمئن شوید که وسیله نقلیه کمکی روشن است تا به باتری سالم آسیبی نرسد.

سپس ماشین خود را روشن کنید و کابل را جدا کنید. در پایان باید توجه داشته باشیم که کابل باتری به باتری معمولا ضخیم است زیرا در هنگام راه اندازی جریان زیادی را از خود عبور می دهند. بنابراین، اگر کابل باتری به باتری در دسترس نیست، می توانید از کابل های دیگر استفاده کنید.

مشروط بر اینکه حجم کافی داشته باشد در غیر این صورت موفق به استارت زدن خودرو نخواهید شد.

 

 

نتیجه گیری در مورد زمان تعویض باتری خودرو

باتری خودرو در حالت سالم وظایف زیادی دارد و با قطعات زیادی در ارتباط است. به همین دلیل اگر کهنه و فرسوده شود و یا عمر آن به پایان برسد، بسیاری از اجزای نیز از کار خواهند افتاد.

 با نگهداری صحیح از باتری می توان عمر مفید آن را افزایش داد و با تعویض به موقع آن از بسیاری از مشکلات جلوگیری کرد. بنابراین بهتر است در مورد باتری خودرو بی اعتنا نباشید.

 

 

نظرات کاربران