1401/08/09

خطراتی که سانروف برای کودکان دارد

سانروف چیست؟

قطعاً تا به حال نام سانروف به گوش شما خورده. سانروف یکی از امکانات خودرو که قبل از قرن بیست و یکم در خودروهای مدرن، لوکس و خاص دیده می شد اما امروزه در بسیاری از خودروهای اقتصادی نیز شاهد آن هستیم.

قسمت متحرک سقف خودرو که حدود یک سوم مساحت کل سقف را به خود اختصاص داده است، سانروف نامیده می شود.

سانروف ها به منظور جذب نور بیشتر، تغییر بهتر هوای داخل کابین و تماشای آسمان از داخل کابین خودروهای مسقف نصب می شوند.

به این ترتیب می توان سانروف را پنل شیشه ای، فلزی یا حتی پارچه ای در نظر گرفت که بر روی سقف خودرو نصب می شود. این پنل را می توان به صورت خودکار یا دستی تنظیم کرد.

در این مقاله یکی از دلایلی که باید قوانین رانندگی را رعایت کنیم به شما گفته خواهد شد و عواقب مرگبار آن نیز بررسی می شوند.

کاربرد سانروف چیست؟

  • تهویه هوای مطبوع

این گزینه به راننده و سرنشینان این امکان را می دهد که هر زمان که احساس کردند کابین خودرو گرم و گرفته است به راحتی سانروف را باز کرده و هوای کابین را تنظیم کنند.

اگرچه مصرف سوخت خودرو به دلیل مقاومت در برابر باد افزایش می یابد، اما مطمئناً ارزش نفس کشیدن در هوای آزاد را دارد.

  • راه فرار اضطراری

در بیشتر تصادفات درب خودرو به سختی باز می شود و سرنشینان عملا در خودرو محبوس می شوند. اما خودروهای مجهز به آپشن سانروف می توانند راه فراری را برای مسافران فراهم کنند. مسافران به راحتی می توانند سانروف را باز کرده و از خودرو خارج شوند.

 

خطرات سانروف برای کودکان

با گرم شدن هوا، والدین وسوسه می شوند که سانروف خود را باز کنند تا از هوای خنک لذت ببرند و هوای گرفته ماشین را تهویه کنند.

اما اگر کودکی داخل ماشین است و همیشه دوست دارد از سانروف خارج شود، بهتر است از انجام این کار صرف نظر کنید چرا که سانروف خطراتی زیادی برای کودکان دارد.

 

پرت شدن کودک بیرون از سانروف

طبق قوانین فیزیک، سرنشینان خودروی در حال حرکت با سرعتی برابر با خودرو حرکت می کنند، اما اگر خودرو ترمز ناگهانی و شدید داشته باشد، سرنشینان با همان سرعت به جلو پرتاب می شوند، و فلسفه استفاده از کمربند ایمنی همین است.

با این حال، کودکی که تا نیمه از سانروف خارج شده است به دلیل این ترمز شدید و ناگهانی ممکن است با لبه جلویی سانروف برخورد کند.

از آنجایی که بدن کودک هنوز روند رشد خود را به طور کامل طی نکرده است، چنین برخوردی می تواند فشار شدیدی به قفسه سینه، دنده ها، ریه ها و حتی قلب کودک وارد کند و آسیب های جبران ناپذیری به کودک وارد کند.

 

ویراژ های ناگهانی و پرت شدن کودک به بیرون

همه ما می دانیم که تصادفات خبرساز نیست و هر چقدر هم که مراقب و منظم باشید، باز هم رانندگانی هستند که با رانندگی خود جان شما و خانواده تان را به خطر می اندازند.

در صورتی که اتفاقی بیوفتند و شما مجبور باشید با یک مانور ناگهانی از تصادف جلوگیری کنید، در این صورت فرزندتان تا نیمه از سانروف خارج شده است، امکان بسیار زیادی دارد.

 اگر خدای ناکرده خودرو بر اثر تصادف خودرو چپ کند، بدترین حالت ممکن رخ می دهد و این فاجعه اصلاً قابل جبران نیست.

 

بسته شدن ناگهانی سانروف و گیر کردن کودک

سانروف نیز مانند هر قطعه و سیستم دیگری با احتمال خرابی مواجه است و اگرچه احتمال چنین اتفاقی بسیار کم است اما نباید جان عزیزانمان را به خطر بیندازیم.

اگر به هر دلیلی سانروف به طور ناگهانی بسته شود و کودک خارج از سانروف باشد، گیر افتادن او اجتناب ناپذیر خواهد بود و در چنین شرایطی صدمات زیادی به بدن او وارد می شود.

 

تخلیه چشم و کور شدن کودک بر اثر بیرون آمدن از سانروف

اگر کودک شما نیمی از بدن خود را از سانروف خارج کرده باشد، در معرض ورود شاخ و برگ درختان در چشمانش قرار می گیرد.

مورد دیگر این است که ممکن است سنگی از زیر چرخ ماشین دیگری پرتاب شود و سر، صورت یا چشمان کودک زخمی شود.

در صورت واژگونی احتمال پرتاب، گیرکردن و له شدن زیر خودرو وجود دارد. واژگونی یکی از شایع ترین علل آسیب های ترافیکی جاده ای در کشورهایی مانند قطر است.

ممکن است اشیاء خارجی وارد چشم کودک شود، مواردی بوده که حشره ای وارد چشم کودک شده و حتی بعد از آن چشم کودک را تخلیه کرده اند.

 

مرگ کودکی که از سانروف بیرون آمده

در دو حادثه دلخراش دیگر دو کودک 3 و 4 ساله در حالی که از سانروف خودرو به بیرون نگاه می کردند جان باختند.

نخ مورد استفاده برای بادبادک، گلوی هر دوی آنها را بریده بود. این واقعه به سرعت اتفاق افتاد و حتی این کودکان تا زمان بیمارستان نتوانستند زنده بمانند.

در پی این حوادث کشورهایی مانند دهلی فروش بادبادک های ساخت چین را ممنوع کردند.

ترمز اضطراری توسط راننده می تواند هر کودکی را که از سانروف بیرون آمده را از ماشین بیرون بیاندازد.

نیروهای ایجاد شده در هنگام ترمزگیری بسیار قوی هستند. در هنگام ترمز اضطراری، حتی والدین نیز ممکن است نتوانند کودک را در حالی که نیمی از بدن او خارج از ماشین است، نگه دارند.

 

خطر سانروف و تابلوهای جاده

یکی از خطرات دیگری که کودک را در سانروف تهدید می کند برخورد به تابلوهای جاده است. متاسفانه بچه هایی بوده اند که سرشان را از سانروف بیرون آورده و تابلو به آنها برخورد کرده است.

پسر 13 ساله ای در چین که بالاتنه خود را از سانروف خودرو بیرون آورده بود به تابلویی برخورد کرد و بلافاصله روی زمین افتاد. متاسفانه این کودک در دم جان باخت.

 

خوشحالی کودکان به چه قیمتی؟

خوشحالی کودکان برای سانروف

 

 

 

باید یادمان باشد که مدیریت حضور بچه ها در ماشین بر عهده والدین است و نباید به همه درخواست های بچه ها جواب مثبت داد. والدین مسئول امنیت فرزندان خود هستند و باید از آنها مراقبت کنند.

واقعیت امر این است که سانروف برای تهویه مطبوع، استفاده از نور خورشید و دلایلی از این دست در برخی خودروها در نظر گرفته شده است. متأسفانه می بینیم که تغییر کاربری داده و به مکانی برای تفریح ​​کودکان تبدیل شده است.

اما آمار سالانه نشان می دهد که 18 درصد جانباختگان تصادفات افراد زیر 18 سال هستند و بی توجهی و سهل انگاری والدین باعث این اتفاق شده است. مسلماً هیچ پدر و مادری دوست ندارند فرزند عزیزشان حادثه ای برایش رخ دهد. به همین دلیل فرهنگ رانندگی هنوز به درستی در کشور ما جا نیفتاده است.

پس نباید در مقابل تمام درخواست های کودکان جواب مثبت داد، باید صلاح آنها را در نظر گرفت، همچنین برای آنها به طور کامل توضیح داد که چه اتفاقی ممکن است بیوفتد و برای حفظ جانشان آنها را از این کار منع می کنید.

 

جریمه بیرون آمدن کودکان از سانروف

معاون اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه آیا استفاده نادرست از سانروف در قانون مجازاتی در نظر گرفته شده است یا خیر؟

 پاسخ داد: طبق قانون، خارج کردن دست، پا یا هر قسمت از بدن مسافر از وسیله نقلیه در حال حرکت، به جز مواردی که راننده در آیین نامه تعیین می کند، جریمه می شود.

مگر در صورتی که چراغ راهنما خراب باشد و راننده با دست جهت حرکت را به رانندگان اطراف خود اعلام کند

سرهنگ جهانی در پایان هشدار داد: بر اساس قانون، اگر جان کودک در داخل یا خارج از خودرو به دلیل بی احتیاطی خانواده به خطر بیافتد، والدین وی به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی ، در مراجع قضایی مورد محاکمه قرار می گیرند.

 

نکات ایمنی برای استفاده از سانروف

برای جلوگیری از چنین حوادثی، والدین باید نکات ایمنی را رعایت کنند:

مطمئن شوید که فرزندانتان در صندلی عقب ماشین نشسته اند. صندلی جلو در واقع یکی از مرگبارترین موقعیت ها در هنگام تصادف است. به طور کلی، صندلی عقب برای کودکان بسیار امن تر است. همچنین اگر خودروی شما دارای کیسه هوا است، کودکان باید در عقب بنشینند زیرا کیسه هوا می تواند برای آنها خطرناک باشد.

اطمینان حاصل کنید که کودک شما در حین رانندگی کمربند ایمنی را بسته است. گاهی ممکن است زمانی که عجله داریم کمربند ایمنی کودکمان را به درستی نبندیم. پس حتما به صدای کمربند توجه کنید تا مطمئن شوید که فرزندتان با ایمنی کامل روی صندلی ماشین نشسته است.

 

از قفل کودک استفاده کنید. امروزه اکثر خودروها دارای قفل کودک هستند. این بدان معناست که کودک شما نمی تواند در یا پنجره را باز کند.

 

سخن پایانی در مورد خطرات سانروف برای کودکان

والدین کودکان فکر می کنند اگر اجازه دهند کودکان از سانروف بیرون بروند، با این کار باعث شادی و نشاط برای فرزندان خود می شوند، اما واقعیت این است که یک ماشین در حال حرکت می تواند خطرات زیادی را برای آنها به همراه داشته باشد.

در نظر داشته باشید به طور کلی، حرکات ساده ای مانند در آغوش گرفتن کودک در خودروی مجهز به کیسه هوا، قرار دادن او روی صندلی جلو، بیرون آوردن نیمی از بدن کودک از پنجره و نشستن او روی لبه شیشه، رها کردن کودک در خودروی پارک شده در خورشید و... همه و همه از جمله رفتارهایی هستند که شاید خیلی ساده به نظر برسند، اما متاسفانه سالانه جان افراد زیادی را می گیرند.

پس بهتر است قبل از وقوع یک حادثه ناگوار در تصمیمات خود تجدید نظر کنیم تا همیشه با خیال راحت رانندگی کنیم.

 

 

نظرات کاربران