1401/08/16

سیستم تعلیق خودرو چیست؟+وظایف

اجازه دهید با یک مثال اهمیت فنر و فنر خودرو را بررسی کنیم. اگر در جاده ای کاملاً هموار با استاندارد بسیار بالا رانندگی می کنید، نیازی به سیستم تعلیق نیست.

اما در دنیای واقعی حتی هموارترین جاده ها نیز مشکلاتی دارند. در تمام جاده ها وقتی ماشین در حال حرکت است ضربه از پایین وارد ماشین می شود. در صورت عدم وجود سیستم تعلیق، ضربه به کابین منتقل می شود.

 

سیستم تعلیق خودرو چیست؟

سیستم تعلیق یا فنر بندی خودرو (SUSPENSION) بخشی از خودرو است که از انتقال ارتعاشات و ضربه های ناشی از حرکت خودرو در سطوح ناهموار به بدنه متحرک و سرنشینان جلوگیری می کند. منظور از بدنه در اینجا اتاق، شاسی و تمامی لوازم آن است.

این سیستم که شامل قسمت های اصلی فنرها، کمک فنرها ، ستون های تکیه گاه و چرخ ها می شود و چرخ ها و محورهای جلو و عقب را با شاسی متصل می کند، دو وظیفه اصلی دارد.

یکی دریافت ضربه ها، ارتعاشات و نوساناتی است که از حرکت بر روی سطوح مختلف جاده وارد چرخ ها می شود و دیگری بهبود عملکرد چرخ ها و ایجاد اصطکاک مناسب بین لاستیک ها و سطح جاده و در نتیجه کنترل راحت تر خودرو.

 

 

وظایف سیستم تعلیق خودرو

با گذشت زمان و توسعه صنعت خودرو، این وظایف اضافه شد و به دنبال آن سیستم های تعلیق پیچیده تر و متنوع تر شدند.

به عنوان مثال سیستم تعلیق در خودروها علاوه بر ایجاد آرامش و آسایش سرنشینان و راننده باعث افزایش طول عمر قطعات می شود.

زیرا انتقال ضربه های ناشی از حرکت به بدنه و متعلقات آن باعث حرکت بیش از حد قطعات و درگیری آنها با یکدیگر می شود که منجر به کاهش عمر مفید و استهلاک بیش از حد آنها می شود.

همچنین در طراحی سیستم های تعلیق بیش از هر چیز دو اولویت مهم در نظر گرفته شده است. بهبود سواری و بهبود توانایی رانندگی و کنترل ماشین.

اما این دو اولویت همیشه در تضاد هستند. یعنی بهبود یکی باعث ضعف دیگری می شود و بالعکس. یکی دیگر از وظایف سیستم تعلیق حفظ تعادل خودرو در حین حرکت است.

به این ترتیب با تغییر میزان وزن اعمال شده به هر چرخ و تغییر مرکز ثقل خودرو، تعادل آن حفظ می شود.

در غیر این صورت، با ورود به پیچ ها، پایداری آن متزلزل و منحرف می شود. ثابت نگه داشتن ارتفاع خودرو و تنظیم توزیع وزن بین چرخ ها به گونه ای که تعادل آن حفظ شود از دیگر وظایف سیستم تعلیق است.

 

وظایف سیستم تعلیق خودرو به طور کلی

  • تحمل وزن خودرو
  • جذب ضربات وارده و تبدیل آنها به ارتعاش
  • حفظ هندسه سیستم فرمان و موقعیت چرخ ها
  • افزیاش قابلیت فرمان پذیری خودرو
  • افزایش میزان پایداری خودرو
  • حفظ تماس چرخ ها با سطح جاده

 

اجزا سیستم تعلیق خودرو

سیستم تعلیق خودرو به طور کلی از چند قسمت تشکیل شده که آن ها را نام می بریم و بعد به توضیح مفصل در مورد آنها می پردازیم.

  • فنر
  • رینگ و لاستیک
  • سیبک
  • دمپر
  • طبق
  • میل تعادل
  • استرات

 

فنر در سیستم تعلیق خودرو

فنرها نقش مهمی در سیستم تعلیق خودرو دارند. هنگامی که نیروی یا ضربه ای به خودرو وارد می شود، فنرها این ضربه ها را جذب کرده و باعث می شوند سرنشینان کابین ضربه را احساس نکنند.

همچنین اگر خودرو از روی سطحی ناهموار عبور کند، فنر از حالت فشرده خارج شده و باعث تماس لاستیک با سطح جاده می شود.

در حال حاضر بیش از سه نوع فنر در خودروها استفاده می شود. فنرهای مارپیچ، فنرهای برگی و میله های پیچشی رایج ترین انواع فنر در سیستم تعلیق خودرو هستند.

هر کدام از این چشمه ها کاربرد خاصی دارند. به عنوان مثال فنرهای سطح بیشتر در خودروهای شخصی استفاده می شود. کامیون ها نیز از فنرهای برگی استفاده می کنند.

 

رینگ و لاستیک در سیستم تعلیق خودرو

رینگ و لاستیک خودرو اولین قطعه هایی هستند که نیروی جاده به آن وارد می شود. نیروی وارد شده به رینگ و لاستیک به صورت گرما خود را نشان می دهد.

رینگ و لاستیک خودرو باید دارای طراحی بهینه باشد. از آنجایی که کل وزن خودرو روی لاستیک ها است، طراحی اولیه تضمین می کند که فشار به طور مساوی بین 4 لاستیک توزیع می شود.

 

سیبک در سیستم تعلیق خودرو

سیبک یک گوی فلزی دسته دار است که درون محفظه ای فولادی قرار دارد و دور آن با لاستیک پوشانده شده و در داخل آن امکان گردش دارد.

سیبک به عنوان محور چرخشی، چرخها را به نحوی به سیستم تعلیق متصل می نماید که قابلیت چرخش در زمان پیچاندن فرمان، همزمان با بالا و پایین رفتن چرخها در دست اندازها ( حرکت سیستم تعلیق) وجود داشته باشد.

سیبکها که قابلیت ساپورت مقداری از وزن خودرو را نیز دارا هستند، معمولا از یکسو به طَبَق و از سوی دیگر به متعلقات چرخ متصل می شوند. سیبکها معمولا فقط در محور جلو، و به سر هر طَبَق دیده می شوند، البته سیبک هایی هم در اتصالات میل فرمان وجود دارد که کوچک تر از سیبکهای سیستم تعلیق هستند و غالبا توسط عوام با سیبک های سیستم تعلیق اشتباه گرفته می شوند.

 

دمپر در سیستم تعلیق خودرو

دمپر یا کمک فنر با همکاری فنرها وظیفه میرایی نیروهای وارده از سطح جاده را بر عهده دارند. اگرچه فنرهای برگ با فشرده شدن بخشی از انرژی ورودی را جذب می کنند، اما وظیفه اصلی میرایی نیروها و حداکثر جذب ضربه از سطح جاده بر عهده دمپرها است.

دمپرها انواع مختلفی دارند که به دو گروه اصلی هیدرولیک (بر پایه روغن) و نیوماتیکی (بر اساس گاز) تقسیم می شوند.

استفاده از هر یک از این دمپرها به عوامل مختلفی بستگی دارد و هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. به طور کلی دمپرهای گازی یا نیوماتیکی قیمت بالاتری دارند.

طبق در سیستم تعلیق خودرو

اتصال اصلی سیستم تعلیق به شاسی از طریق یک قطعه فولادی به نام طبق انجام می شود. اتصال طبق به شاسی از طریق بوش های محوری و به سیستم تعلیق به وسیله سیبک انجام می شود. طبقات دارای دو نوع کنترلی و جناغی می باشند. وظیفه ی شاسی و فنر در خودرو چیست؟

نوع کنترلی یکپارچه و جناغی به صورت حرف A می باشد.که طبق های جناغی با دو بوش محوری به شاسی متصل می شوند.

تعداد لایه ها و نحوه استفاده از آنها در سیستم های تعلیق مختلف متفاوت است. در برخی موارد استفاده نمی شود، در برخی موارد برای هر چرخ یک یا دو مورد و در برخی موارد برای هر دو محور عقب و جلو استفاده می شود.

 

میل تعادل در سیستم تعلیق خودرو

محور تعادل یک میله فلزی است که وظیفه پایداری بیشتر خودرو را بر عهده دارد. این میله فلزی دو کمک فنر را روی یک محور به هم متصل می کند.

در این حالت با حرکت کمک فنر، فنر از یک طرف و کمک فنر از طرف دیگر نیز تا حدی حرکت می کنند تا خودرو در هر حالتی از ثبات برخوردار باشد. این ویژگی در پیچ ها برای حفظ کنترل خودرو بسیار مهم است.

استرات در سیستم تعلیق خودرو

زمانی که کمک فنر در درون فنر لول قرار گیرد به این ترکیب اصطلاحا Strut گفته می شود. البته این ترکیب قرارگیری کمک و کمک فنر همیشه Strut خوانده نمی شود، بلکه تنها زمانی، ترکیب کمک فنر قرار گرفته درون فنر را Strut می نامند که این دو علاوه بر انجام وظایف اصلی خود، با حذف سیبک و طَبَق بالا، نقش یک رابط را نیز مابین سیستم تعلیق و شاسی ایفا می نمایند.

این سیستم رکن اصلی سیستم های McPherson ( نوعی سیستم تعلیق است) محسوب می شود و بیشتر هم در همین سیستم، دیده می شود.

 

نظرات کاربران