1401/09/01

همه چیز درباره شیشه خودرو و ویژگی هایش

شیشه یکی از اجزای مهم بدنه خودرو است که از قطعات داخلی و سرنشینان در برابر صدا، اشعه ماوراء بنفش، خاک، سرما، گرما، باد و باران محافظت می کند.

همچنین شیشه کمک شایانی به راننده برای دید مناسب و جلوگیری از بروز حادثه می کند. هر چه کیفیت شیشه های خودرو به خصوص جلو پنجره ها بهتر باشد در صورت بروز اتفاقی مانند انحراف به چپ و یا تصادف، آسیب کمتری به سرنشینان وارد می شود.

همچنین هر چه شیشه خودرو در برابر شکستگی مقاوم تر باشد، جان راننده و سرنشینان امن تر خواهد بود. بنابراین در خرید و نصب شیشه خودرو حتما به ویژگی های آن توجه کنید.

 

شیشه خودرو چه اهمیتی دارد؟

کیفیت ساخت شیشه خودرو و استفاده از نوع مناسب برای قسمت های مختلف خودرو تاثیر مستقیمی بر ایمنی و راحتی راننده و سرنشینان دارد.

بنابراین توصیه ما به شما این است که قبل از انتخاب و خرید این قطعه شفاف، به شکل، ابعاد، سلامت، کاربرد و از همه مهمتر ضریب ایمنی آن توجه کنید. همچنین دقت کنید که شیشه خودرو خط و خش، حباب و برآمدگی نداشته باشد.

در گذشته برای انواع خودروها فقط از شیشه های معمولی استفاده می شد که بسیار خطرناک بودند و شکستن آنها در هر شرایطی (مخصوصاً تصادف) باعث آسیب جدی به سرنشینان می شد.

چون نوع معمولی آن بسیار ضعیف بود و سریع خرد می شد. در چنین شرایطی بحث ایمنی در این قسمت حساس مطرح شد و برای نصب آن از چسب نئوپرن و لاستیک دور این قسمت حساس استفاده شد.

هنری فورد در سال 1999 فناوری جدیدی به نام شیشه لمینت را با هدف افزایش ایمنی خودرو معرفی کرد که با استقبال خوبی روبرو شد.

 در نتیجه ایجاد نسل جدید این قطعه، شرکت فورد شروع به تولید تمامی محصولات خود با لمینت کرد و این آغازی بر اهمیت استفاده از شیشه لمینت بود.

 

انواع شیشه خودرو

انواع مختلفی از شیشه های ماشین وجود دارد که در اندازه ها و شکل های مختلف تولید می شوند.

دلیل اصلی طراحی متفاوت این قطعه، نوع کاربرد و درصد ایمنی آنهاست. این قطعه شفاف و مهم به طور کلی به چهار نوع طبقه بندی می شود که در ادامه  توضیح خواهیم داد.

 شیشه های خودرو در حال حاضر به دو دسته تقسیم می شوند.

1- شيشه هاي Laminated

2- شيشه هاي  Tempered

 

شیشه خودرو لمینت

در شیشه های لمینت از یک لایه پلاستیکی به نام PVB برگرفته از (Polyvinyl Butyral) استفاده می شود که توسط دو لایه شیشه احاطه شده است.

لایه PVB شیشه ها را در زمان شکستن در جای خود نگه می دارد و از پرتاب خرده شیشه که باعث آسیب به سرنشینان می شود، جلوگیری می کند و به دلیل خاصیت کشسانی که دارد، از پرتاب سرنشینان خودرو به بیرون جلوگیری می نماید.

شیشه خودرو لمینت مزایای دیگری چون کاهش انتقال صداهای فرکانس بالا، جلوگيري از ورود اشعه UV تا ۹۵درصد، جلوگيري از تابش نور خورشيد، امکان رنگي کردن قسمت بالايي PVB در شيشه هاي جلو و همچنین قابل ترمیم بودن از مهم ترین مزایای شیشه خودرو لمینت است.

 

شیشه خودرو تمپر

این نوع شیشه ها ابتدا تا دمای 600-700 درجه حرارت دیده می شوند و سپس به سرعت سرد می شوند که این کار استحکام شیشه را 5 تا 10 برابر افزایش می دهد.

شیشه خودرو تمپر به ذرات ریز و بدون لبه های تیز تبدیل می شوند که احتمال آسیب رساندن به مسافران را تا حد زیادی کاهش می دهد.

شيشه هاي تمپر شده در اکثر خودروها به عنوان شیشه های جانبی و عقب استفاده می شوند. شیشه خودرو تمپر را می توان از فاصله دور به راحتی تشخیص داد، کافی است در یک روز آفتابی از عینک آفتابی پلاریزه استفاده کنید و از جلو به شیشه سکوریت نگاه کنید.

 در این صورت می توانید اشکال متقارنی که در حین عملیات تمپر در شیشه پدید آمده را مشاهده کنید.

 

ترمیم شیشه خودرو موثر است؟

شیشه های خودرو به خصوص در جلو و عقب از قیمت بالایی برخوردار بوده و از طرفی کیفیت نوع فابریک بسیار بالاتر از نمونه های چینی و ایرانی موجود در بازار می باشد. بنابراین ترمیم آن در عین مقرون به صرفه بودن ارزش بیشتری نسبت به خرید نمونه های بی کیفیت در بازار دارد.

البته در نظر داشته باشید که قیمت تعمیر آن با لیزر کم نیست و معادل یک تا دو سوم قیمت خرید شیشه خودرو می باشد. پس در صورت امکان شیشه اصلی را با لیزر حفظ کنید. در غیر این صورت خرید نمونه ایرانی را به شما پیشنهاد می کنیم، چون کیفیت بهتری نسبت به نوع چینی دارند.

 

ترمیم شیشه خودرو چگونه انجام می شود؟

تعمیر شیشه خودرو از پیشرفت ترک جلوگیری می کند و ظاهر شکستگی را بهبود می بخشد یا به طور کامل آن را پاک می کند. تعمیر شیشه اتومبیل شامل مراحل زیر می باشد:

مته زنی: در این مرحله برای دسترسی به محیط شکستگی و یا انسداد آن به منظور جلوگیری از پیشرفت شکستگی، عملیات فیشور کاری یا فرزکاری در تعمیر شیشه ماشین انجام می شود.

تزریق مواد: این کار در تعمیر شیشه خودرو با استفاده از تثبیت کننده هایی که در 2 نوع هوای اتصال و مکش ساده بر روی سطح شیشه نصب می شوند انجام می شود.

نوع ساده انعطاف پذیری بیشتری در حرکت دارد در حالی که نوع بادی نمی تواند حرکت کند. سیلندرهای تزریق بر روی این تثبیت کننده ها نصب می شوند و عملیات تزریق را به صورت مکانیکی یا بادی و تحت فشار انجام می دهند.

 

برای شست و شوی شیشه بهتر است از چه موادی استفاده کنیم؟

بسیاری از دارندگان خودرو تصور می کنند مایع موجود در مخزن شیشه شور یکی از کم اهمیت ترین مایعات خودرو است و ریختن آب خالی یا مایع شیشه شور تقلبی در این مخزن مشکلی ندارد.

این افراد به دلیل عدم آگاهی و در شرایط اقتصادی کنونی، خریداران قطعات و لوازم ارزان قیمت هستند که اغلب در آینده باید هزینه بیشتری بابت تعمیر و تعویض شیشه پرداخت کنند.

شرکت های معتبر و بزرگ تولید کننده این محصول برای جلوگیری از مسمومیت شدید و جلوگیری از آسیب دیدن تیغه های برف پاک کن و رنگ خودرو در اثر ترکیبات الکلی شیشه شوی ها، مدت هاست که ترکیب مواد اولیه محصولات خود را تغییر داده اند.

این شرکت ها در ترکیب محصولات خود به جای الکل معمولی به خصوص  متانول که بسیار مضر و خطرناک است از الکلی به نام «آیزوپروپیل» استفاده می کنند.

آیزوپروپیل علاوه بر کم خطر تر بودن نسبت به متانول، باعث مسمومیت شدید و مرگ در انسان نمی شود و علاوه بر آن به رنگ خودرو و ساختار لاستیکی تیغه های برف پاک کن آسیبی نمی رساند.

 

مشخصات شیشه شوی استاندارد

یک شیشه شوی مناسب برای فصل تابستان باید رنگ گل بهی داشته باشد و شیشه شوی زمستانی باید رنگ آبی زیبا داشته باشد.

محصول تابستانی در برابر سرما تا منفی 5 درجه و محصول زمستانه در برابر سرمای منفی 25 درجه مقاوم است.

یک شیشه شوی خوب وقتی روی شیشه ماشین استفاده می شود اصلا کف ایجاد نمی کند. چنین محصولی فاقد ذرات معلق است، بوی مطبوعی دارد و در هنگام استفاده رنگ خودرو را لکه دار نمی کند.

از همه مهمتر بهتر است در هنگام خرید به مشخصات روی بسته بندی بیشتر توجه کنید و در صورتی که روی آن عبارت (فاقد متانول) درج نشده است، به قطعات سیستم برف پاک کن شیشه جلو و رنگ خودرو خود اهمیت دهید و از خرید آن خودداری کنید.

زیرا شیشه شوی متانولی به خودروی شما آسیب می رساند و ممکن است باعث مسمومیت جدی شود.

 

دودی کردن شیشه خودرو و جریمه آن

دودی کردن شیشه خودرو دلایل مختلفی دارد. برخی از افراد دودی کردن شیشه خودرو را دوست دارند و برخی به دلایل امنیتی یا جلوگیری از ورود نور خورشید به داخل خودرو به سراغ شیشه های دودی می روند.

مثلا در شهرهای جنوبی کشور به دلیل دمای بالای هوا و تابش مستقیم نور خورشید از شیشه دودی استفاده می کنند.

 

جریمه دودی کردن شیشه خودرو چقدر است؟

باید بدانید که دودی کردن شیشه خودرو با برچسب یا روش های دیگر باید در چارچوب قوانین راهنمایی و رانندگی انجام شود.

در غیر این صورت جریمه خواهید شد. در ایران 35 تا 40 درصد شیشه خودروها مجاز به دودی شدن هستند.

در واقع تاریکی و دودی بودن شیشه ها باید به حدی باشد که سرنشینان خودرو به وضوح دیده شوند.

علاوه بر راهنمایی و رانندگی مراکز معاینه فنی نیز قوانینی را برای دودی کردن شیشه خودروها در نظر می گیرند. به عنوان مثال، مراکز معاینه فنی مجوز دودی کردن شیشه عقب خودروها را صادر نمی کنند.

البته این وضعیت در صورتی مجاز است که پلیس بتواند مسافران را از فاصله کمتر از 3 متر ببیند. در این صورت برگه معاینه فنی خودرو با شیشه دودی بدون مشکل صادر می شود.

نظرات کاربران