1401/09/08

آینه بغل چه آینه ای باید باشد؟

 

امروزه تقریبا تمام افراد یا دارای خودرو هستند و یا به نوعی با  آن در ارتباط هستند و از آن استفاده می کنند.

ممکن است خودروی شخصی داشته باشید و یا از وسیله نقلیه ی عمومی استفاده کنید و...

پس با خواسته یا ناخواسته با اجزای خودرو در ارتباط هستید. یکی از مهم ترین لوازم جانبی خودرو آینه های خودرو هستند که از حیاتی ترین اجزاء در ایجاد امنیت خودرو برای سرنشینان خودرو می باشند.

آینه های خودرو باعث می شوند که راننده دید کامل تری نسبت به اطراف داشته باشد و این خطر تصادف با خودرو ها و اشیاء را تا حدود زیادی کاهش می دهد.

در واقع رانندگی بدون توجه به آینه مانند حرکت با چشم‌ های بسته است پس باید هنگام رانندگی بخش بزرگی از توجه و تمرکز روی آینه‌ ها باشد.

 

انواع آینه های خودرو

خودرو دارای آینه های مختلفی می باشد که هرکدام وظایف مهمی را بر عهده دارند و باعث می شوند که راننده بتواند خودرو را در شرایط مختلف کنترل کند. در ادامه به انواع اینه ی خودرو می پردازیم:

 

  • آینه ی داخل خودرو

آینه ی داخل خودرو نقاطی را که راننده با آینه‌ های بغل نمی‌ تواند ببیند را نشان می ‌دهد، در واقع آینه ی داخلی خودرو نشان دهنده نقطه‌‌ های کور است. با آینه ی داخل خودرو راننده پشت خودرو و ماشین های پشتی را زیر نظر دارد.

 

  • آینه ی های جانبی خودرو

آینه های جانبی خودرو از دیگر آینه های مهم و حیاتی خودرو می باشد. آینه های جانبی خودرو شامل آینه ی چپ یا سمت راننده و آینه ی راست یا سمت شاگرد می باشد.

آینه سمت چپ شما را نسبت به کسانی که قصد سبقت گرفتن دارند آگاه می‌ کند. آینه سمت چپ باید به گونه‌ ای تنظیم شده باشد که هیچ یک از قسمت‌ های بدنه خودرو در آن نمایان نباشد.

آینه سمت راست نیز برای این است که میدان دید شما را کامل تر کند. آینه سمت راست باید به گونه ‌ای تنظیم شود که قسمت انتهایی خودروی شما در آن مشخص باشد.

آینه های بغل یا جانبی خودرو انواع مختلفی دارند که در ادامه به انواع آن اشاره می کنیم:

 

  • آینه جانبی مدل ساده

مدل ساده در واقع همان مدل دستی یا مکانیکی می باشد. برای تنظیم این مدل آینه ها نیاز است که با دست آن را تنظیم کنیم و تنظیم با دست آن نیز نیازمند دقت و تبحر می باشد.

 

  •  آینه جانبی مدل برقی

این نوع از آینه ها برخلاف مدل های دستی از یک موتور الکتریکی در قسمت پشت خود برخوردار هستند که راننده به کمک آن قادر است آینه را به چپ، راست، بالا یا پایین تنظیم نماید.

 

  •  آینه جانبی مدل برقی تاشو

این مدل از دو مدل قبلی ویژگی های بیش تری دارد و به روز تر است. دخالت دست در این مدل عملا صفر می باشد و همه ی تنظیمات به طور اتوماتیک انجام می شود. این مدل از آینه های جانبی جدید ترین نوع موجود در بازار هستند که هنگام خاموش شدن خودرو و قفل شدن درب های آن بصورت اتوماتیک وار بسته می شوند تا چنان چه ماشینی از موقعیتی نزدیک خودروی شما عبور کرد، آینه به آینه با ماشین شما نشود و آن را نشکند و به آن آسیبی وارد نکند. همان طور که گفته شد این مدل از آینه ها در حقیقت ورژن های پیش رفته تر مدل های برقی هستند.

 

  • آینه جانبی مدل الکترومیک

بازتاب نور در آینه های خودرو یکی از مشکلاتی است که رانندگان با آن درگیر هستند و از چالش هایی است که سازندگان خودرو با تغییر نوع آینه سعی در حل کردن این موضوع دارند.

این نوع اینه ها این چالش را برطرف کرده اند. آینه های الکترومیک به گونه ای طراحی شده است تا این نوع از مشکل ها را رفع کنند.هنگامی که نور به آینه می تابد رنگ آن به شکل اتوماتیک تیره می گردد تا بازتاب نور در آن کم تر شود.آینه های الکترومیک به صورت خودکار روزها به رنگ روشن و شب ها به رنگ تیره در می آیند.وجود آینه های الکترومیک یک آپشن در خودرو به حساب می آید که بیش تر مختص خودروهای لوکس و مدرن می باشد. مزایای این آینه عبارت است از:

  • دید واضح
  • نشان دادن اشیا و انسان ها بزرگتر از چیزی که هستند
  • کم شدن بازتاب نور
  • شفافیت بالای آینه در شب
  • تغییر رنگ خودکار

 

وجود خط چین روی آینه بغل خودرو به چه معناست؟

وجود خط چین روی آینه بغل خودرو به چه معناست؟

 

 

ممکن است تمام خودرو ها این ویژگی را نداشته باشند اما بر روی آینه بغل برخی خودرو ها این خط چین ها وجود دارند.

این نقاط صرفا برای زیبایی نیست و دلایل دیگری نیز برای وجود آن ها هست!

آینه‌ هایی که خط نقطه چین روی آن ها است، محدبی هستند و نقطه چین مرز بین آینه محدب و معمولی را نشان می ‌دهد. البته تمام آینه های جانبی خودرو ها امروزه محدب هستند و هیچ آینه ی جانبی تخت نیست!

 

چگونه آینه های بغل خودرو را تنظیم کنیم؟

برای تنظیم تمام اینه های خودرو ابتدا لازم است که صندلی خود را تنظیم کنید و در راحت ترین حالت ممکن برای خودتان قرار دهید. آینه داخلی خودرو را بچرخانید تا بتوانید تمام شیشه عقب خودرو را کاملا در آن ببینید. اگر آینه ی داخلی خودرو را درست تنظیم کرده باشید، می توانید تمام جاده ی پشت سر خود را ببینید.

آینه های جانبی خودرو باید هرکدام به صورت زیر تنظیم شوند.

تنظیم آینه سمت چپ باید به شکلی باشد که کوچک ترین قسمتی از بدنه خودرو در آن نمایان نباشد.

تنظیم آینه سمت راست نیز زمانی درست است که بتوانید انتهای خودرو را در آن ببینید.

پیشنهاد ویژه : همه چیز درباره شیشه خودرو و ویژگی هایش را بخوانید

 

قیمت انواع آینه جانبی

قیمت آینه بغل متفاوت است و بستگی به نوع خودرو دارد. اما به طور کل رنج قیمت آینه بغل از 189 هزارتومان برای پراید تا 2 میلیون تومان برای 207 می باشد.

بهتر است برای تعویض آینه بغل خودروی خود به یک فروشگاه و تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید تا با قیمت مناسب خودروی خود را تعمیر کنید.

 

چه نکاتی را هنگام خرید آینه جانبی خودرو  باید در نظر بگیریم؟

برای خرید آینه جانبی خودرو باید یک سری نکات را در نظر گرفت. نکاتی که باید در نظر گرفت به شرح زیر می باشد:

  • نوع آینه

نخستین نکته در خصوص خرید آینه جانبی خودرو توجه به نوع آن است. بهترین نوع آینه برقی تاشو می باشد.

 

  • تناسب با نوع خودرو

دیگر نکته ای که هنگام خرید آینه جانبی خودرو باید در نظر گرفت، تناسب نوع آینه با نوع خودرو است. برای خرید آینه ی مناسب خودروی خود باید فقط نوع خودروی خود را به فروشنده بگویید.

 

در آخر خوب است بدانید که برای خرید آینه جانبی خودروی خود باید از یک فروشگاه معتبر خرید کنید. برای خرید مناسب و به صرفه و هم چنین با کیفیت می توانید به سایت مرکز تجاری سپهر مراجعه نمایید.

 

نظرات کاربران