1401/09/14

باتری به باتری چگونه انجام می شود؟ + آموزش

حتما برای همه شما پیش آمده که گاهی پشت ماشینتان می نشینید و وقتی استارت می زنید متوجه می شوید ماشینتان روشن نمی شود.

 در این مواقع چکار می کنید؟ اگر چراغ های پشت آمپلی فایر و وسایل برقی خودرو از کار افتاده باشد، احتمالاً دلیل روشن نشدن خودرو مربوط به باتری آن است.

در این موقعیت با باتری به باتری کردن خودرو می توانید خودروی خود را روشن کنید.

به یاد داشته باشید نمایندگی کوشش رادیاتور در مرکز تجاری سپهر در خیابان چراغ برق تهران واقع شده است.

در ادامه این مقاله نحوه باتری به باتری خودرو را یاد می دهیم تا بتوانید با رعایت نکات ایمنی موفق به انجام آن شوید.

 

آموزش باتری به باتری کردن خودرو

روش باتری به باتری یکی از سریع ترین و کم هزینه ترین روش ها برای شارژ باتری خودرو در صورت رعایت شرایط ایمنی است. البته این روش نیاز به لوازم و تجهیزاتی دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

 

ابزارهای باتری به باتری ماشین

ابتدا باتری ماشین خود را بررسی کنید، اگر باتری خودرو خالی، شکسته یا ترک خورده است، فرآیند باتری به باتری خودرو را انجام ندهید، چرا که در این صورت باتری تخلیه شده خودرو باید تعویض شود.

ابتدا باید کابل باتری به باتری را آماده کنید و از یک ماشین در حال حرکت بخواهید به شما کمک کند. چرا که برای باتری به باتری کردن نیاز به یک باتری سالم دارید.

 

روش باتری به باتری خودرو

روش باتری به باتری خودرو

 

 

 

قبل از اینکه روش باتری به باتری را توضیح بدهیم به شما توصیه می کنم مقاله بهترین زمان تعویض باتری خودرو را بخوانید.

حال دو خودرو را در کنار یکدیگر پارک کنید. به طول کابل باتری به باتری توجه کنید و به سالم بودن کابل باتری و عدم پارگی در شیلد توجه کنید. ماشین سالم را خاموش کنید و سوئیچ هر دو ماشین را ببندید.

هر باتری دارای دو ترمینال مثبت و منفی است. یکی با علامت (+) و دیگری با علامت (-) مشخص شده است. با  توجه به این دو قطب، کابل باتری به باتری دارای دو قطب مثبت و منفی است. معمولاً کابل باتری به باتری دو رنگ است و برای قطب مثبت از رنگ قرمز و برای قطب منفی از رنگ مشکی استفاده می شود.

حال یک سر کابل قرمز را به قطب مثبت باتری خالی متصل کنید و سر دیگر را به قطب مثبت باتری سالم وصل کنید.

یک سر کابل مشکی را به قطب منفی باتری سالم وصل کنید و سر دیگر کابل مشکی را به یک نقطه فلزی از بدنه خودرو با باتری خالی وصل کنید.

برای اینکار می‌توانید از نقاط اتصال موتور به شاسی و یا پیچ سر کمک ماشین استفاده کنید.

حال وقت آن رسیده که خودرو با باتری سالم را روشن کنید و یک الی دو دقیقه صبر کنید و بعد خودرو با باتری خالی را استارت بزنید

 

بعد از باتری به باتری باید چکار کنیم؟

اگر بعد از این فرآیندی که ذکر کردیم خودرو روشن شد، ابتدا سر کابل که به بدنه خودرو وصل بود را جدا کنید.

سپس به سراغ خودروی کمکی بروید و کابل قرمز را جدا کنید.

و در نهایت به سراغ ماشین با باتری خالی بروید و سر دیگر کابل قرمز را جدا کنید.

اما اگر خودرو روشن نشد، از محکم بودن اتصالات اطمینان پیدا کنید، چند دقیقه صبر کنید و مجدداً استارت بزنید.

 

آیا بعد از باتری به باتری کردن مشکلی برای خودرو پیش می آید؟

باتری تخلیه شده خودرو باید توسط دینام خودرو شارژ شود، بنابراین لازم است خودروی مشکل دار را روشن کرده و به آرامی برای چند دقیقه (حداقل 20 دقیقه) در محل کار رانندگی کنید تا باتری خودرو کاملا شارژ شود. کاملا شارژ شده در این مدت از گاز دادن زیاد خودداری کنید.

در این حالت چون باتری خالی است فشار زیادی به دینام وارد می کند و باعث سوختن دینام، دیود و یا بالشتک آن می شود. پس بهتر است با سرعت کم رانندگی کنید تا باتری شارژ شود و بعد از آن آسیب نبینید.

 اگر پس از جابجایی و شارژ کامل باتری خودرو را خاموش کنید و خودرو دوباره روشن نشود، قطعا باتری خودرو آسیب دیده و نیاز به تعویض دارد.

قبل از روشن کردن موتور خودروی خاموش، بهتر است باتری آن را چند دقیقه با کمک کابل اتصال توسط ماشین دیگری که باید روشن باشد شارژ کنید تا از وارد شدن بار ناگهانی به دینام خودرو جلوگیری شود. حدود 15 تا 20 دقیقه طول می کشد تا این کار انجام شود و مطمئن شوید که قطب های باتری ها به درستی وصل شده اند.

پس از راه اندازی خودروی آسیب دیده، به محض روشن شدن خودرو، کابل ها را جدا کنید. زیرا در صورت اتصال کابل ها ممکن است آمپرها به دلیل تفاوت در میزان شارژ دینام تداخل پیدا کند و باعث خرابی قطعات برقی خودروها شود.

پس در نهایت به این نتیجه می رسیم که اگر تمام مواردی که در این مقاله گفته شد به درستی رعایت شود باتری به باتری کردن هیچ آسیبی به خودرو نمی رساند.

اما به طور کلی باید گفت که این روش، یک روش اضطراری برای روشن کردن ماشین است و نباید به طور مداوم این روش را تکرار کنید. اگر یک بار با این مسئله رو به رو شدید به محض رسیدن به یک تعمیرگاه باتری خودرو را مورد بررسی قرار دهید و هر کاری که لازم است را انجام دهید تا سلامت ماشین برگردد.

 

نظرات کاربران