1401/09/20

آشنایی با نحوه عملکرد باتری خودرو و انواع آن

 

میتوان از باتری را به عنوان قلب تپنده خورده نام برد.خودرو شما برای روشن شدن نیاز به انرژی الکتریسیته دارد .وظیفه تامین این نیرو به عهده باتری میباشد .

باتری ها انرژی شیمیایی را به الکتریکی تبدیل میکنند. در گذشته از باتری فقط برای احتراق سوخت در خودرو استفاده می شد . با گذشت زمان و پیشرفت علم و تکنولوژی و استفاده از سیستم های الکترونیکی پیشرفته در خودرو ها ، کاربرد این وسیله بیش از پیش به چشم می آید .

امروزه با روی کار امدن خودرو های هیبریدی یا همان خودرو های برقی مشاهده میشود که باتری ها به کل انرژی مورد نیاز برای حرکت خودرو را تامین میکنند .

باتری ها انواع مختلفی دارند . نحوه عملکرد و طول عمر انها با هم تفاوت هایی دارد اما به طور کلی وظیفه اصلی باتری تامین برق خودرو میباشد.

بهترین زمان تعویض خودرو را میدانید؟ با خواندن این مقاله به نکات زمان تعویض باتری خودرو پی ببرید.

باتری خودرو چیست ؟

باتری وظیفه تامین انرژی الکتریکی در خودرو را دارد .باتری نیروی مورد نیاز برای کار کردن سیستم های الکترونیکی پیچیده در خودرو ها را تامین میکند .باتری اتومبیل انرژی الکتریسیته مورد نیاز خودرو را ذخیره میکند .

باتری های مورد استفاده در خودرو از نوع قابل شارژ میباشند . هر باتری دارای 6 سلول و هر سلول دارای 2 شبکه میباشد .هر سلول تقریبا میتواند 2 ولت برق تولید کند . باتری های خودرو 12 ولت برق تولید میکنند .

داخل سلول های باتری ها اسید سولفوریک وجود دارد .اسید سولفوریک ها وظیفه کاتالیزو دارند . وجود این ماده باعث ایجاد واکنش بین صفحات میشود . در نتیجه این واکنش شیمیایی الکترون ها تولید میشوند . الکترون ها در شبکه به چرخش در می ایند و باعث به پدید امدن انرژی الکتریکی میشوند .

این واکنش شیمیایی به صورت چرخه انجام میشود و هر بار عمل شارژ و دشارژ صورت میگیرد .

هنگامی که اتومبیل روشن است باتری به کمک دینام شارژ و هنگام نیاز اتومبیل به انرژی الکتریسیته ،این انرژی استفاده میشود و باتری دشارژ میشود .

از نیاز های حیاتی خودرو که باتری وظیفه تامین انرژی مورد نیاز برای به کار افتادن انها را دارد میتوا ن به :

تامین انرژی برای استارت

تامین برق چراق ها

تامین برق کولر و بخاری

تامین برق سیستم صوتی

اشاره کرد .

همانگونه که اشاره کردیم باتری وظیفه تامین برق انواع هشدار دهنده ها را برعهده دارد . هر سال با معرفی نسل های جدید خودرو مشاهده میشود که ازانواع این هشدار دهنده ها و سنسور در خودرو استفاده میشوند و در نتیجه با پیشرفت علم و به وجود امدن باتری های قوی تر، خودرو های با کیفیت تر و ایمن تر با سیستم های پیشرفته تر تولید میشوند .

عملکرد باتری چگونه است ؟

فرایند دشارژ شدن باتری همزمان با استارت خودرو و متصل شدن باتری به سیستم برق خودرو انجام میگیرد .برای تبدیل شدن انرژی شیمیایی،  الکترولیت ها به عنوان رابط قطب های مثبت و منفی فرایند تبدیل انرژی را انجام میدهند .

فرایند انرژی حاصل از این واکنش شیمیایی  ماده‌ فعال روی صفحات را تبدیل به سولفات سرب میباشد.در حین این تبدیل ملکول‌های اکسیژن و هیدروژن آزاد می‌شوند.

این مولوکول طی واکنشی تبدیل به اب میشوند و باعث  آزاد سازی الکترون توسط صفحات مثبت میشوند .الکترون های به وجود امده نیاز صفحات منفی را تامین میکنند و این چرخه باعث ایجاد پتانسیل الکتریکی در دو سر باتری میشود.

اجزای تشکیل دهنده باتری خودرو

باتری های اتومبیل عمدتا از نوع تر(اسید-سرب ) هستند .این باتری ها نسبت به حجمشان وزن بالایی دارند .این وزن نسبتا بالا به خاطر وجود اجزای تشکیل دهنده این باتری ها میباشد .امروزه استفاده از نوع دیگری از باتری ها نیز رایج شده که به باتری های اتمی معروف هستند در ادامه به برسی قسمت های مختلف تشکیل دهنده هر دونوع باتری میپردازیم .

جعبه باتری

جعبه ای از جنس پلی پروپلن میباشد که وظیفه نگهداری اجزای تشکیل دهنده باتری و محافظت از انها در برابر ضربات ارتعاش برای جلوگیری از اسیب رسیدن به صفحات الکترولیت را بر عهده دارد .

در کف این جعبه خانه هایی وجود دارد و در کف هر کدام از این خانه ها برجستگی هایی مانند پل قرار گرفته که تکیه گاه صفحات میباشند .

درپوش باتری

در واقع در پوش باتری وظیفه پلمپ کردن باتری را به عهده دارد .جنس درب باتری نیز از جنس پلی پروپلن میباشد .در پوش دارای 6 دریچه برای تزریق الکترولیت به باتری میباشد . در روی در پوش سوراخ های کوچکی برای خروج گاز های حاصل از واکنش های شیمیایی داخل باتری تعبیه شده است .

ترمینال‌های باتری

این ترمینال ها واست اتصال سیستم برق خودرو به باتری هستند . یکی از این ترمینال ها به کابل مثبت ودیگری به کابل منفی متصل میباشد .

صفحات باتری

صفحات باتری به سه دسته مثبت ، منفی و عایق تقسیم بندی میشوند .این صفحات درون جعبه باتری و روی پل ها قرار میگیرند . این صفحات دارای اتصال به بالا باتری نیز میباشند .این صفحات به وسیله اجزایی به نام اتصال به هم قطب های خود متصل هستند .

باتری های تر به صورت خشک وارد بازار میشوند و برای استفاده به انها الکترولیت تزریق میشود در حالی که باتری ها اتمی نیاز به تزریق الکترولیت ندارند .

الکترولیت یا اسید باتری

ترکیبی از اسید سولفوریک و اب مقطر میباشد که پس از ترکیب و خنک شدن به داخل باتری تزریق میشود

نشانگر های باتری

این قطعه استوانه ای شکل وضعیت مقدار الکترولیت داخل باتری را نشان میدهد .اگر مقدار الکترولیت باتری در حالت مناسب  باشد گوی داخل استوانه به رنگ سبز مشاهده میشود . اگر کمی مقدار ان کم شده باشد گوی سبز رنگ به درستی دیده نمیشود و اگر باتری کاملا دشارژ شده باشد داخل استوانه به رنگ مشکی دیده میشود .

در باتری های خشک این نشان گر به صورت نمایشگر رنگی با سه سه رنگ سبز، قرمز و مشکی وجود دارد که هر کدام نمایشگر وضعیت باتری خودرو در حالت های مختلف میباشند .

قطب‌های باتری

قطب های باتری از جنس سرب میباشند یک سر از انها درون باتری و در مایع الکترولیت میباشد و سر دیگر انها  روی در پوش  باتری قرار دارند . قطب مثبت از قطب منفی بزرگ تر میباشد .دو قطب مثبت و منفی باتری به رنگ های ابی و قرمز دیده میشوند.هر کدام از قطب ها به صفحات مربوط به خودشان متصل هستند .

پیشنهاد ویژه : بهترین روش باتری به باتری را از این لینک مطالعه کنید.

ظرفیت ذخیره‌ باتری چیست؟

قبلا به این نکته اشاره کردیم که باتری وظیفه ذخیره برق در خودرو را برعهده دارد اما این کار چه فایده ای دارد ؟

ممکن است سیستم شارژ خودرو به درستی عمل نکند .ظرفیت ذخیره انرژِی باتری در چنین مواقعی به کار می اید . این ظرفیت میتواند حداقل نیاز برق برای استارت خودور و احتراق سوخت ، استفاده از برف پاکن ها و چراق های خودرو را تامین کند .

 

این ظرفیت در خودرو های مختلف متفاوت است و خودرو سازان معمولا این ظرفیت را در مشخصات فنی خودور ذکر میکنند .

انواع باتری خودرو

انواع باتری خودرو

 

 

همانگونه که به ان اشاره کردیم معمولا از دونوع باتری های اسیدی و اتمی در خودور ها استفاده میشود .به باتری های اسیدی باتری غیر سیلد و به باتری های اتمی باتری سیلد نیز میگویند .

باتری اسیدی

این باتری ها به باتری های حساس معروف هستند . مناسب برای استفاده در اب و هوای گرم میباشند .از مزیت استفاده این نوع باتری میتوان به اضافه کردن اب باتری به ان و قیمت پایین تر اشاره کرد .مواد تشکیل دهنده این باتری ها سرب و دو الیاژ کلسیم-آنتیموان میباشند .

این نوع باتری به باتری LM نیز شناخته میشود.

باتری اتمی

باتری های اتمی یا FM مانند باتری های اسیدی حساس نیستند و نیاز به نگهدار خاصی ندارند . عمر این باتری ها به نسبت باتری های اسیدی بیشتر میباشد . دلیل این عمر بیشتر شارژ شدن سریع انها میباشد . جنس این باتری ها از سرب و تک الیاژ کلسیم-کلسیم میباشد .

نتها ایرادی که میتوان از این باتری ها گرفت دشارژ شدن عمیق این نوع باتری است که عملا بعد از این اتفاق باتری غیر قابل استفاده میشود .

باتری خودرو های هیبریدی

 

در خودور های هیبریدی با بنزینی و گازی کمی وظیفه باتری متفاوت میباشد . در خودور های برقی باتری علاوه بر تامین برق خودرو وظیفه تامین نیروی لازم برای حرکت خودرو را نیز بر عهده دارد .

 جنس باتری های خودرو های هیبریدی با بنزینی تفاوت دارد.جنس باتری خودرو های هیبریدی جنسی مانند باتری گوشی های هوشمند (لیتیوم یونی) میباشد .

این باتری ها هرچه کمتر مورد استفاده قراربگیرند زود تر شارژ خود را از دست میدهند .ظرفیت این باتری با واحد کیلوات ساعت نمایش داده میشود . هر چه قدر این ظرفیت باتری بالا تر باشد مسافت قابل پیمایش به وسیله نیروی این باتری بیشتر میشود .

تنها نقطه مشرکت این باتری ها با باتری های خودرو های بنزینی عمر مفید انها میباشد که بین 2 تا 4 سال است .

سخن پایانی

در مقاله بالا به هر انچه که شما باید راجب انواع باتری خودرو و نحوه عملکرد انها بدانید اشاره شد . باتری انواع مختلف دارند و و هرکدام از انها ویژگی های متناسب با طراحی خود را دارا هستند .

برای انتخاب باتری برای خودرو خود باید شرایط مختلف را در نظر بگیرید تا بتوانید بیشترین استفاده را از باتری خود داشته باشید .

نظرات کاربران