1401/10/11

ماشین سفید بخریم یا مشکی؟ اگر میدانستید هیچ وقت سراغ این رنگ نمی رفتید

رنگ یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین ویژگی ها در خرید خودرو است و می تواند در تصمیم گیری هر فردی تاثیرگذار باشد.

به غیر از علاقه مندان به رنگ های خاص، عموم خریداران خودرو بین رنگ های سفید و مشکی یکی را انتخاب می کنند.

هر کدام از رنگ های مشکی یا سفید طرفداران خاص خود را دارند. البته ممکن است بسیاری از خریداران خودرو نیز رنگ آن را با توجه به شکل و مدل خودرو انتخاب کنند. این کاملا طبیعی است؛ زیرا طراحی ظاهری هر خودرو، شکل و زوایای بدنه آن تاثیر زیادی در رنگ مناسب برای آن دارد.

اما در هر صورت انتخاب رنگ سفید یا مشکی برای خودرو سلیقه ای است و نمی توان دستورالعمل خاصی برای آن تعریف کرد. علاوه بر این، رنگ های ذکر شده تاثیر زیادی در فروش خودروها دارند.

در این مقاله قصد داریم مزایا و معایب هر یک از خودروهای مشکی و سفید را بیان کنیم.

مزایای ماشین سفید رنگ

رنگ سفید یک انتخاب کلی و جهانی برای همه کسانی است که قصد ندارند در انتخاب رنگ خودرو خود حساسیت زیادی به خرج دهند.

برای بسیاری از افراد رنگ خودرو اهمیت چندانی ندارد یا نمی خواهند وقت بگذارند تا رنگ ها را بشناسند. رنگ سفید بهترین انتخاب برای چنین افرادی است.

اما این رنگ مزایا و معایب خاص خود را نیز دارد. از مزایای رنگ سفید در خودروها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ماشین سفید عامه پسند و در دسترس

خودروهای سفید همیشه یکی از پرطرفدارترین رنگ ها برای خریداران بوده و یکی از پر خریدترین رنگ ها به حساب می آیند. از سوی دیگر، بسیاری از تولید کنندگان رنگ سفید را بدون پرداخت هزینه اضافی ارائه می دهند.

همچنین رنگ سفید معمولا با تمام مدل های خودرو سازگار است. ماشین سفید رنگ به بیننده اجازه می دهد تا به راحتی جزئیات خودرو از جمله زوایا و خطوط بدنه را درک کند.

ماشین سفید رنگ راحت فروش می رود

محبوبیت بالای رنگ سفید، فروش خودروهایی با این رنگ را آسان می کند. معمولا کسانی که خودروی سفید دارند در فروش آن مشکلی ندارند و اگر قصد دارید روزی خودروی خود را بفروشید، بهتر است رنگ سفید را انتخاب کنید تا لیست بلندبالایی از خریداران احتمالی داشته باشید.

ماشین رنگ سفید راحت تمیز می شود

تمیز کردن سفید بسیار آسان است. این رنگ لکه های آب را نشان نمی دهد و شستشوی ماشین های سفید بسیار آسان است.

به همین دلیل است که اگر دقت کنید بسیاری از خودروسازان در نمایشگاه از خودروهای سفید رنگ استفاده می کنند.

مهم ترین نکته این است که حتی خراش های کوچک روی رنگ سفید قابل مشاهده نیست و در صورت نیاز به لکه گیری ماشین سفید، هزینه رنگ کردن آن کمتر از مشکی خواهد بود.

ماشین سفید رنگ گرما را جذب نمی کند

یکی دیگر از مزایای رنگ سفید این است که گرما را جذب نمی کند. این موضوع برای کشور ما که اکثر مناطق آن گرم بوده و در تابستان دارای درجه حرارت بالا هستند بسیار حائز اهمیت است.

اگر دقت کرده باشید ساکنان اکثر کشورهای اطراف منطقه ما نیز از خودروهای سفید رنگ استفاده می کنند.

رنگ سفید نور خورشید را منعکس می کند و بنابراین داخل خودرو خنک می ماند و در نتیجه کولر تحت فشار زیادی قرار نمی گیرد.

ترمیم و صافکاری ماشین سفید رنگ راحت تر است

خودروهای سفید به دلیل خاصیت ذاتی رنگ سفید، در صورت ایجاد خط و خش، فرورفتگی و یا کاهش کیفیت رنگ به راحتی قابل تعمیر هستند.

جوهر سفید اگر توسط یک نقاش حرفه ای انجام شود، در فواصل بسیار نزدیک قابل تشخیص نیست.

قابلیت تشخیص ماشین سفید در تاریکی

اگر اکثراً در شب رانندگی می کنید، بهتر است ماشین شما سفید رنگ باشد تا راحت تر دیده شود.

ماشین سفید در نور کم قابل تشخیص است و خطر دیده نشدن در جاده های کم نور را کاهش می دهد.

این امر احتمال تصادف را کاهش می دهد. با این حال روزهای برفی تنها موقعیتی است که ممکن است خودروی سفید به خوبی دیده نشود.

معایب ماشین سفید رنگ

اما از آنجایی که ماشین رنگ سفید بسیار همه پسند است اما مشکلاتی نیز دارد و همیشه نباید نکات مثبت مسئله ای را در نظر گرفت بلکه باید به نقاط منفی نیز دقت کنید تا با چشمی باز انتخاب کنید.

ماشین سفید منحصر به فرد نیست و بیشتر از هر رنگ دیگری در بازار موجود است. جلب توجه با رنگ سفید بسیار سخت است.

پس از مدتی خودرو سفید پس از شستشوی خودرو جذابیت خود را برای مالک از دست می دهد. شاید کم انرژی بودن ذاتی این رنگ دلیل اصلی تکرار سریع آن برای صاحب آن حتی پس از شستشو باشد.

ماشین سفید رنگ تمیز نمی ماند

با وجود اینکه لکه روی ماشین سفید قابل مشاهده نیست، اما این رنگ گرد و غبار و کثیفی را پنهان نمی کند و اگر به تمیزی ماشین خود حساس هستید، باید همیشه درگیر نظافت ماشین سفید خود باشید.

البته تمیز کردن ماشین سفید آسان است، اما مشکل اینجاست که این رنگ برای مدت طولانی تمیز نمی ماند.

این موضوع در شش ماهه دوم سال به خصوص در مناطق سردسیر و برفی بسیار حائز اهمیت است. پس اگر حساس هستید و در منطقه ای پر از برف و باران زندگی می کنید این نکته را در نظر بگیرید.

ماشین سفید رنگ را راحت پیدا نمی کنید

اینکه رنگ سفید جلب توجه نمی کند و نمی توان آن را در بین سایر خودروهای سفید در جاده و پارکینگ تشخیص داد، نقطه قوت این رنگ محسوب می شود، اما از نظر دیگر نقطه ضعف آن خواهد بود.

پیدا کردن یک ماشین سفید در بین سایر ماشین های سفید بسیار دشوار است و ممکن است در یک پارکینگ شلوغ شما را گیج کند.

زنگ زدن ماشین سفید رنگ مشخص است

همیشه احتمال زنگ زدن بدنه خودرو وجود دارد. این احتمال با بالا رفتن سن خودرو بیشتر می شود و رنگ سفید نقطه ضعف خود را در این شرایط نشان می دهد.

ماشین های سفید زودتر از رنگ های دیگر نشانه های زنگ زدگی را نشان می دهند و ممکن است ظاهری نامناسب ایجاد کنند.

مزایای ماشین رنگ مشکی

تعداد انتخاب در رنگ مشکی کمتر از رنگ سفید است. این می تواند مزایا و معایب بسیاری از این رنگ را بیان کند.

نگهداری، مراقبت و ترمیم آن از رنگ سفید دشوارتر است، شاید یکی از دلایلی که مردم تمایل به انتخاب رنگ سفید دارند همین باشد.

این عامل خود یک مزیت است و باعث می شود خودروهای مشکی با تعداد کمتر متفاوت و خاص باشند. مهمترین مزایای خودروهای مشکی عبارتند از:

ماشین مشکی رنگ چشم گیر و شیک است

نمی توان انکار کرد که رنگ مشکی برای هر خودرویی بسیار شیک و چشمگیر است. هیچ رنگی به زیبایی این رنگ نیست و به همین دلیل است که بسیاری از خودروهای لوکس با این رنگ تولید و به فروش می رسند.

مشکی قدرتمند و تهاجمی به نظر می رسد و وقتی تمیز و براق باشد، با هیچ رنگ دیگری قابل مقایسه نیست. این رنگ ارزش فروش را حفظ می کند و ظرافت خودرو را بهتر از هر رنگ دیگری به رخ می کشد.

ماشین رنگ مشکی بزرگ و با ابهت

رنگ مشکی به راحتی می تواند خطوط بدنه خودرو را برجسته کند و به خودرو جلوه خاصی بخصوص از زاویه بغل بدهد.

به همین دلیل است که خودروهای مشکی لوکس تر و زیباتر از خودروهای سفید دیده می شوند.

همچنین در خودروهای سایز بزرگ این امر می تواند عاملی برای بزرگتر نشان دادن خودرو در چشم بیننده باشد. اینگونه رنگ مشکی به خودرو ابهت بیشتری می بخشد.

خط و ضربه در ماشین مشکی مشخص تر است

این گزینه هم یک مزیت است هم یک عیب. مزیت ماشین مشکی برای خریداران است. در خودروهای مشکی، قسمت های ترمیم شده رنگ و خط و خش خودرو به راحتی قابل تشخیص است.

به همین دلیل مشتری به راحتی متوجه ایرادات رنگی خودرو می شود.

جاذبه و انرژی ماشین مشکی بسیار زیاد است

تمام سایه ها و درجات مختلف رنگ مشکی جذابیت و انرژی بیشتری دارند. رنگ مشکی یکی از بهترین گزینه ها به خصوص برای خودروهای اسپرت است.

رنگ مشکی برای خودروهای تهاجمی و اسپرت استفاده می شود. اگر قصد خرید خودروهای اسپرت، سدان های لوکس و کراس اوورهای گران قیمت را دارید، رنگ مشکی می تواند جلوه ای بسیار خاص و چشمگیر به خودروی شما ببخشد.

معایب ماشین رنگ مشکی

همچنان که به مزیت های ماشین مشکی رنگ دقت کردید شما را دعوت می کنیم به معایب رنگ مشکی خودرو نیز دقت کنید تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.

خودروی مشکی سخت تمیز می شود

یک ماشین مشکی بعد از تمیز شدن و زمانی که هیچ ایرادی ندارد، عالی به نظر می رسد. اما معمولا تمیز نگه داشتن رنگ مشکی بسیار سخت است و به راحتی لکه را نشان می دهد.

تقریبا هر بار که رنگ مشکی شسته می شود، هر نقطه آبی که روی ماشین باقی می ماند و خشک نمی شود خودش را نشان می دهد. از طرفی باید از واکس و پولیش مناسب استفاده کنید تا خراش و پرز روی رنگ ماشین شما دیده نشود.

موضوع دیگر این است که هر گونه فرورفتگی روی بدنه خودروی مشکی رنگ به راحتی قابل مشاهده خواهد بود و ظاهر آن را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

خودرو مشکی پرندگان را به خود جذب می کند

احتمالاً می توانید حدس بزنید که منظور ما از این نکته چیست! اگر نمی خواهید ماشین شما توسط پرندگان خراب شود، بهتر است از رنگ های تیره دوری کنید.

پرندگان معمولا رنگ سیاه را دوست دارند و این رنگ آنها را جذب می کند. این را هم باید بدانید که تجمع پرندگان به معنای خرابکاری آنها و گذاشتن آثار زائد بر روی ماشین است. گاهی اوقات حتی مدفوع پرندگان، به خاطر اسیدی که دارد می تواند به رنگ خودرو آسیب برساند.

با خودرو مشکی رنگ تابستان گرم تری خواهید داشت

رنگ سیاه ذاتاً جاذب گرما است. فقط ماشین خود را چند دقیقه زیر نور خورشید نگه دارید تا ببینید چقدر گرم می شود.

 گرمایش خودرو نیز به معنای فشار مضاعف به کولر برای خنک شدن خودرو است. از سوی دیگر، نور خورشید و گرما می تواند به رنگ مشکی خودرو آسیب برساند. به همین دلیل اگر در مناطق گرمسیری زندگی می کنید بهتر است رنگ مشکی را انتخاب نکنید.

خودرو مشکی مورد علاقه دزدهاست!

رنگ مورد علاقه دزدها! تحقیقات نشان داده است که سارقان علاقه زیادی به سرقت خودروهای سیاه رنگ دارند. البته گرایش این افراد به رنگ مشکی با توجه به روحیات و فعالیت های مخفیانه آنها اصلا عجیب نیست.

رنگ مشکی احتمال تصادف در شب یا مکان های کم نور را افزایش می دهد! خودروهای سیاه در شب به راحتی قابل مشاهده نیستند. این امر احتمال تصادف با افراد یا سایر وسایل نقلیه و موجودات را افزایش می دهد.

 

تفاوت قیمت ماشین سفید رنگ و ماشین مشکی رنگ برای چیست؟

تفاوت قیمت رنگ خودرو در همان مدل ها بستگی به میزان فروش آن رنگ دارد. به طور کلی رنگ های سفید و مشکی پرفروش ترین رنگ ها هنگام خرید خودرو هستند که با سلیقه اکثر افراد مطابقت دارد.

تفاوت قیمت خودروهای سفید و مشکی بسیار کم است. اما به طور کلی؛ رنگ سفید بسیار محبوب تر از سیاه است.

 

در نهایت ماشین سفید بهتر است یا مشکی؟

پاسخ به این سوال و اینکه آیا ماشین سفید بخریم یا مشکی؟ به هر فردی بستگی دارد. اگر به دنبال متفاوت بودن، دیده شدن و خاص بودن هستید، رنگ مشکی انتخاب مناسبی است.

البته هر کدام از رنگ ها جدا از ویژگی های انرژی که به خودرو می دهند، در شرایط مختلف نیازمند توجه صاحب خودرو هستند. به عنوان مثال، برخی از انواع رنگ خودرو نیاز به مراقبت بیشتری دارند. زیرا در صورت آسیب دیدن تعمیر و بازگرداندن آنها به حالت اولیه مشکل است. رنگ مشکی از جمله رنگ هایی است که نیروی تهاجمی بیشتری را به تماشاگر خودرو القا می کند. اما حفظ کیفیت و مراقبت از آن نیاز به توجه زیادی دارد.

همچنین اگر می خواهید خودروی شما نسبت به مدل های مشابه، چشمگیرتر و جذاب تر دیده شود، مشکی انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. اما اگر به فکر هزینه کمتر و نیاز به نگهداری و مراقبت کمتر هستید، بهتر است رنگ سفید را انتخاب کنید. البته بعد از انتخاب رنگ سفید نباید انتظار داشته باشید که کسی به ماشین شما خیره شود!

 

نظرات کاربران