1401/02/17

روش های جلوگیری از روغن سوزی خودرو

موتور خودروی شما همیشه در فضایی که با نام محفظه احتراق شناخته می شود کار می‌کند و در موتور سیلندرها در حال سوزاندن سوخت هستند. با وجود آنکه روغن برای جلوگیری از اصطکاک همه‎‌ی قطعات مورد استفاده قرار می گیرد، موتور خودرو به گونه ای طراحی شده تا روغن را بیرون از محفظه احتراق نگه دارد.
 
گاهی از برخی مردم خواهید شنید که روغن سوزی موتور اگر خودرو امری طبیعی است.درست بودن حرف آن ها بستگی به تعریف شما از طبیعی بودن دارد.
 
اگر روغنی که باید صرف کاهش اصطکاک، خنک‌کاری و بهبود کار قطعات شود، به دلایلی وارد اتاق احتراق یا همان محفظه بالای پیستون شود و همراه با مخلوط سوخت و هوا حین جرقه زدن شمع بسوزد،به اصطلاح می‌گویند خودرو به روغن‌سوزی افتاده است
 
 
 
 

علایم شایع روغن سوزی

1. مشاهده دود آبی رنگ از دهانه اگزوز

2. مشاهده دود بیش ازحد سفید رنگ از دهانه اگزوز

3. حس کردن بوی روغن سوخته از خودرو

4. کم شدن مستمر روغن

5. نشتی روغن در سر شمع ها یا خیس شدن شمع

 .6وجود چربی در دهانه اگزوز که با لمس کردن قابل تشخیص باشد.

 

از دیگر مواردی که رخ می دهد و میتوان به روغن سوزی خودرو شک کرد از موارد زیر است:

شکستن یک یا چند رینگ پیستون، خوردگی یا ساییدگی جداره سیلندر یا پیستون، خرابی واشر سرسیلندر، لاستیک گیت، کاسه نمد، یاتاقان‌ها، شاتون‌ها، اصطکاک شدید گیت سوپاپ 

خارج شدن مستمر دودی متمایل به رنگ آبی از لوله اگزوز، کم شدن دائم روغن، وجود علائم نشت روغن در یک یا چند ردیف دهانه شمع (در اصطلاح مکانیک‌ها: شمع‌ها خیس شده)، چربی سر شمع، چرب و روغنی شدن دستمال یا انگشت کشیده شده به درون لوله اگزوز، بوی سوختن روغن در محفظه موتور و… از جمله نشانه‌های عمومی است که براساس آنها می‌توان به بروز روغن‌سوزی در خودرو پی برد.

مکانیک‌ها و تعمیرگاه‌های معتبر با وسایل دقیق‌تری چون کمپرس‌سنج و مانند آن به روغن‌سوزی خودرو پی می‌برند و با این وسایل قادرند تشخیص دهند که همه یا یکی از محفظه‌های پیستون وبه طور مشخص کدام محفظه دچار آسیب شده یا علت روغن‌سوزی ناشی از چیست؟
 
به محض مشاهده روغن‌سوزی، برای جلوگیری از آلودگی هوا، خرابی بیشتر قطعات، و افزایش هزینه تعمیرات، خودرو را هر چه زودتر برای تعمیر به مکانیک مجرب بسپارید.
 
بسته به محل یا میزان خرابی، ممکن است تعمیر خودرو به باز و بست سرسیلندر یا موتور، تعویض رینگ‌ها، یاتاقان‌ها، واشرها و دیگر قسمت‌های خراب بینجامد.
 
اگر خودرو به روغن ‌سوزی افتاده و مکانیک یا تعمیرگاه معتبری نمی‌شناسید، آن را به چند تعمیرکار نشان داده، میزان تخمینی خرابی و حدود هزینه تعمیر را جویا شوید (بهتر است همواره انصاف و کیفیت کار تعمیرکار را نیز همپا و بلکه بیش از این مسائل در نظر داشته باشید).

علت اصلی ایجاد روغن سوزی

در صورت مشاهده علایم فوق، باید به سراغ شناسایی علت و تعمیر روغن سوزی بپردازید. از مهم ترین علل وقوع این اشکال در خودرو به موارد زیر می­توان اشاره کرد :

1. شکستی در رینگ و پیستون ها

2. خرابی در شاتون ها

3. خرابی یا شکستگی در یاتاقان ها

4. خرابی کاسه نمد

5. خرابی واشر سر سیلندر

6. خرابی لاستیک گیت

7. خرابی شیر PVC

8. سوختن روغن گیربکس توسط موتور

9. سوختن روغن هیدرولیک توسط موتور

 

روش های جلوگیری از روغن سوزی خودرو:

برای جلوگیری از این مشکل روش هایی پیشنهاد میشود:

  1. استفاده از روغن موتور مناسب با نوع موتور خودرو
  2. چک کردن همواره سطح روغن تا در صورت کمبود، سریعاً نسبت به تعویض اقدام فرمایید.
  3. استفاده از مکمل های جلوگیری از روغن سوزی خودرو
  4. عدم شستشوی موتور خودرو با استفاده از گازوئیل یا مواد مشابه
  5. عدم اقدام به باز کردن ترموستات
  6. تعویض به موقع فیلتر روغن و پر کردن آن با روغن قبل از بستن آن
  7. تعویض مرتب روغن موتور

سخن پایانی:

روغن سوزی موتورخودرو یکی از مشکلاتی است که اگر به آن رسیدگی نکنید باعث مشکلاتی دیگر در موتور خودرو میشود و با چکاب قطعات خودرو در زمان مناسب می­توان از بروز این مشکل و تحمیل هزینه های تعمیراتی سنگین جلوگیری کرد.

 

 

 

 

نظرات کاربران