1401/02/22

راهنمایی کامل هنگام جوش آوردن خودرو

جوش آوردن ماشین یکی از معضلاتی است که اگر دچار آن شوید هم باعث گرفتگی وقت و هم باعث آسیب دیدن خودرو می‌شود. در صورت مواجه با چنین مشکلی بهتر است اقدامات لازم را انجام داده و بعد از اطمینان از قرار‌گیری خودروی خود در یک مکان امن، سرعت خنک کردن موتور را بالا ببرید.

جوش آوردن ماشین چیست؟

جوش آوردن ماشین که اکثر مواقع با بیرون آمدن بخار از زیر کاپوت و بیشتر در روز‌های گرم تابستانی اتفاق می‌افتد که یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که هر خودرویی در معرض دچار شدن به این مشکل می‌باشد. 
منظور اصلی از جوش آوردن ماشین همان به جوش آمدن آب رادیاتور یا مایع خنک‌کننده موتور است که در نتیجه باعث افزایش بیش از حد دمای موتور داخلی خودرو می‌شود و به همین منظور جوش آوردن ماشین می‌تواند ضرر جبران ناپذیری را به قطعات و و لوزام جانبی خودرو وارد کند. 

علت اصلی جوش آوردن ماشین چیست؟

جوش اوردن ماشین از جمله مشکلاتی میباشد که اکثر افراد را درگیر می‌کند و بهترین راه حل برای این مشکل در مرحله اول اطلاع از علت بوجود آمدن این مشکل است . هنگامی که در سیستم خنک کننده خودرو مشکلی به وجود می‌آید و خنک کردن موتور به درستی انجام نمی‌شود ، دمای مایع خنک کننده (رادیاتور) موتور بالا رفته و خودرو به اصطلاح جوش می‌آورد . 

دلایل به جوش آمدن خودرو:

1.خراب شدن رادیاتور خودرو:

این دلیل را می‌توان رایج‌ترین علت جوش آوردن ماشین را خرابی در رادیاتور دانست. خرابی رادیاتور خودرو به معنی گرفتگی، شکستن، ترک خوردن، کج شدن پره‌ها و هر موردی که باعث کاهش راندمان رادیاتور شود به این منظور است که باعث مشکل‌دار شدن داریاتور می‌شود. در چنین حالتی دمای مایع خنک‌کننده به خوبی کاهش نیافته و دمای موتور تا سرحد جوش آوردن بالا می‌رود. 

2.درست کارنکردن فن رادیاتور:

یکی دیگر از رایج‌ترین دلایل به جوش آمدن خودرو درست کار نکردن فن رادیاتور است. فن رادیاتور با چرخش خود منجربه هدایت هوا به سمت رادیاتور و در نتیجه خنک کردن آب رادیاتور می‌شود. در صورتی که عمکرد این قطعه با مشکل روبرو شود روند کاهش دما موتور نیز به درستی انجام نمی‌شود و در نهایت موتور خودرو شروع به جوش آوردن می‌کند. 

3. خرابی واتر پمپ :

به گردش درآوردن آب رادیاتور، وظیفه واتر پمپ است چراکه وجود هر گونه اختلال در آن موجب توقف گردش آب در سیستم خنک‌کننده و به جوش اوردن ماشین خواهد شد. 

4. نشتی در سیستم خنک‌کننده :

سیستم خنک‌کننده خودرو شامل بخش‌های مختلفی است و اتصالات متعددی را در بر می‌گیرد. حال اگر این اتصالات و کابل‌ها دچار مشکل شود منجر به نشتی مایع خنک‌کننده در موتور می‌شود و باعث تخلیه شده و عملا سیستم خنک‌کننده ماشین از کار خواهد افتاد. اگر این نشتی اتفاق بیافتد در این صورت به جوش آمدن خودرو اتفاق می‌افتد. 

5. خرابی ترموستات :

 ترموستات ماشین دمای آب رادیاتور را اندازه‌گیری کرده و در صورتی که دمای آن از حدی زیاد بشود شدت گردش آب رادیاتور را افزایش خواهد داد. حال تصور کنید این قطعه دارای مشکل شده و در دمایی که باید مسیر آب را باز کند، مانع گردش آب شود! بدیهی است شاهد جوش آوردن ماشین خواهید بود. 
راهنما مناسب هنگام به جوش آمدن خودرو:
اگر خودرو شما هم دچار این مشکل شد در قدم اول باید در حفظ خونسردی و آرامش خود پایبند باشید که از همه لحاظ به شما کمک خواهد کرد تا راه حل مناسبی برای پیشگیری از این مشکل را پیدا کنید . 

راهکارهای مناسب هنگام جوش آوردن :

1. رانندگی نکنید:

اگر خودرو به شروع به جوش آوردن بکند ادامه رانندگی وضعیت خودرو را بدتر خواهد کرد چرا که پیستون و سیلندر مجدد در حال فعالیت و بالا بردن دمای موتور می‌باشند. بنابراین هنگام به جوش آمدن باید توقف کرد تا فشار زیادی به موتور وارد نشود. 

2. ماشین را در یک مسیر مستقیم قرار دهید:

خودرویی که دارای چنین وضعیتی می‌باشد را نه در سربالایی و نه در سرازیری قرار دهید! تنها آن را در مسیری مستقیم قرار داده تا بعد از ریختن مقداری آب بر روی رادیاتور جریان هوا بتواند این میزان خیسی را خنک‌تر کرده و در نتیجه به خنک شدن زودتر موتور کمک کند. 

3. خاموش نکردن خودرو:

در حالتی که خودرو شما جوش آورده است به هیچ عنوان ماشین را خاموش نکنید و اجازه دهید تا مایع خنک‌کننده سریعتر موتور را خنک کند. اگر در این حالت ماشین را خاموش کنید، نه تنها موتور سریع خنک نمی‌شود بلکه باعث چسبیده شدن رینگ به دیواره سیلندر شده و موتور به اصطلاح جام می‌کند و آسیب بسیار جدی به موتور وارد می‌شود. 

4. کامپوت خودرو را بالا بزنید:

بعد از اینکه متوجه به جوش اوردن خودرو شدید، کاپوت خودرو را بالا بزنید تا بخار سریعتر از کاپوت خارج شده و موتور زودتر به به درجه خنکی برسد. 

5. درپوش رادیاتور را باز نکنید:

یکی از خطرناک‌ترین اقدامات بعد از جوش اوردن خودرو این است که درپوش رادیاتور را باز کنید! به دلیل دمای بسیار بالا آن همرا با آب رادیاتور و بخار آن به صورت انفجاری با باز شدن درب رادیاتور به بیرون پرتاب شده و با این کار سلامت خود را به خطر خواهید انداخت. با استفاده از دستمالی مرطوب درپوش را به خلاف جهت عقربه‌های ساعت کمی بچرخانید تا آب داغ و بخار با زاویه متناسب خارج شوند. 
                                                             

 در نتیجه:

اگر خودرو شما هم به این مشکل دست پیدا کرد، عدم تمرکز لازم باعث خطرات جبران ناپذیر هم برای سلامتی خود و هم برای قطعات خودرو خواهد شد. با استفاده از روش‌های گفته شده در این مطلب می‌توان بهترین راه را انجام داد. 
 
 

 

 

نظرات کاربران