1401/03/21

علائم خرابی شمع خودرو

 

در این مقاله قصد داریم تا شما خواننده عزیز را با شمع خودرو و مسائلی که مربوط به آن می‌شود از جمله انواع شمع خودرو ،بهترین شمع خودرو و همچنین علائم خرابی شمع خودرو آشنا کنیم.

 

علائم خرابی شمع خودرو

 

شمع ماشین چیست؟

یکی از اجزای اصلی هر موتور خودرویی، شمع های آن است که وظیفه احتراق و روشن کردن خودرو را بر عهده دارد. شمع های خودرو بخش مهمی از موتور خودرو های سوختی هستند و بدون عملکرد صحیح شمع ها خودرو ها نمی توانند حرکت کنند .

شمع خودرو قطعه ای تشکیل شده از عایق چینی، واشرها ،الکترود و... است و در بالای سیلندر خودرو و محفظه احتراق قرار دارد. شمع خودرو از یک سو با ایجاد جرقه زنی در محفظه احتراق باعث انفجار بخار فشرده شده بنزین می شود و از سوی دیگر جریان ولتاژ بالای برق را گرفته، در این صورت باعث ایجاد نیروی لازم برای حرکت خودرو می شود .

در واقع کار شمع های خودرو این است که در محفظه احتراق منفجر شوند و سیلندر ها را به سمت پایین حرکت دهند .با تزریق سوخت به داخل سیلندر از طریق انژکتور و سپس فشرده سازی آن با سوپاپ، شمع مشتعل شده و باعث انفجار در محفظه احتراق می شود.

 

شمع خودرو چیست

 

 

آشنایی با انواع شمع خودرو:

شمع ها دارای انواع مختلفی می باشند، که هر یک برای نوعی از موتور خودرو مناسب می باشد. انواع شمع خودرو عبارت است از: شمع های سرد وگرم ،نیکلی ،پلاتینیومی ،ایریدیومی و شمع های چند الکترودی. که در ادامه به صورت مختصر هر یک را توضیح می‌دهیم.

  • شمع سرد:

این گونه شمع ها برای کار با موتورهای با دمای بالا طراحی شده‌اند و پایه های کوتاهی دارند تا بتوانند به سرعت گرمای تولید شده توسط اشتعال را کاهش دهند.

  • شمع گرم:

این نوع شمع برای کار بر روی موتورهای با دمای پایین طراحی شده‌اند و پایه های بلند تری دارند تا گرمای خود را دیرتر آزاد کنند و همچنین رسوبات باقیمانده حاصل از احتراق را در روی شمع بسوزانند.

  • شمع‌های چند الکترودی:

این مدل از شمع ها دارای چند الکترود منفی می باشند که باعث طول عمر بسیار بالاترمی گردند. از آنجایی که هر جرقه باعث خوردگی قطب منفی می شود ،هر الکترود پس از خوردگی ،جای خود را با الکترود نزدیک تر به قطب مثبت عوض کرده، در نتیجه باعث عمر زیاد شمع خودرو می شود.

  • شمع نیکلی:

جنس الکترود این گونه شمع ها از آلیاژ نیکل می باشد و دارای عمر کوتاهی می باشند.

  • شمع پلاتینیومی:

این گونه شمع ها دارای عمر طولانی می باشند و جنس الکترود آنها از آلیاژ پلاتینیوم است. این شمع ها قادر به تحمل دمایی تا ۲۵۰۰ درجه سانتی گراد هستند و همچنین می‌توانند تا ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد مفید داشته باشند.

  • شمع ایریدیومی:

این شمع ها نسبت به شمع پلاتینیوم عمر بالاتری دارند و جنس الکترود مثبت آن از ایریدیوم می‌باشد.

علائم خرابی شمع خودرو چیست؟

شاید برای افرادی که آشنا به خودرو نیستند ،خرابی این قطعه از موتور چندان مهم به نظر نرسد. ولی باید بدانید خرابی این قطعه کوچک تبعات زیادی را به دنبال دارد .پس اگر با علائم خرابی شمع آشنا باشید می توانید با تشخیص درست مشکل، از هزینه‌های اضافه جلوگیری کنید.

 

علت سوختن شمع ماشین

 

  • لرزش و ایجاد سر و صدا در حالت درجا:

وقتی شمع خودرو کار خود را به درستی انجام ندهد، باعث ایجاد سر و صدای بلند یا حتی گاهی باعث لرزش ماشین در حین کار کردن در جای آن می‌شود. این پیشامد موقعی ایجاد می شود که سوخت سوزانده نشده ناشی از عدم احتراق صحیح شمع، حسگر اکسیژن خودرو را به اشتباه می اندازد. این مورد باعث می‌شود میزان سوخت داخل سیلندر ها کم شود و نسبت ترکیب سوخت و هوا در داخل سیلندر به هم بخورد. عدم تطابق این عدد باعث ایجاد سر و صدا در حین عملکرد و همچنین احتراق نامناسب می شود. وقتی خودرو در حالت درجا زدن، سر و صدا و لرزش دارد ،دور موتور نیز نوسان پیدا می کند. این صدا در دور موتور بالا بیشتر و در دور موتور پایین کمتر می باشد.

  • شتاب گیری سخت یا کند:

عملکرد نامناسب شمع خودرو در جرقه زنی می تواند عامل مهم و موثری در شتاب گیری خودرو باشد. قدرت و کیفیت جرقه های تولید شده توسط شمع، وقتی استانداردهای لازم را نداشته باشند، در هنگام شتاب گیری و گاز خوردن خودرو پاسخ ناکافی خط رانش را به همراه خواهد داشت .همچنین تاخیر موتور در هنگام شتاب گیری، مشکلی است که به دلیل عدم احتراق مناسب در موتور رخ می دهد.

  • احتراق ناقص موتور:

مواقعی که مشکلی در احتراق مخلوط سوخت و هوا در درون سیلندر ایجاد می‌شود ،احتراق ناقص رخ می دهد. این پیشامد موقعی رخ می دهد که مخلوط هوا و سوخت در زمان مناسب دچار احتراق نشود. در صورتی که احتراق سوخت در پیشرانه به درستی شکل نگیرد، سوختی که محترق نشده ،باعث ایجاد آلودگی های بیشتر از اگزوز می‌شود که موجب آسیب دیدن زیاد به محیط زیست می شود. بنابراین عدم احتراق مناسب توسط شمع ها می تواند یکی از دلایل احتراق ناقص پیشرانه باشد. اگر این مشکل حل نشود، پیشرانه ممکن است آسیب جدی ببیند.

  • خودرو به سختی روشن می شود:

بد بودن شمع ها می تواند باعث خاموش شدن پیشرانه یا مشکل در روشن شدن آن شود. در این صورت غلبه کردن بر سکون در موقع توقف خودرو نیاز به انرژی زیاد دارد، به همین دلیل است که در هنگام روشن شدن اتومبیل میزان بیشتری انرژی مصرف می کند.

  • مصرف سوخت بیشتر خودرو:

اگر شمع خودرو خراب شود ،موتور برای اینکه عملکردش را درست انجام دهد مجبور به مصرف سوخت بیشتر می شود. و این به خاطر همان عملکرد نادرست شمع خودرو می باشد که بخشی از این سوخت بدون سوزانده شدن، از خودرو خارج می شود یا در بخشی از خودرو دچار احتراق می‌شود که نیرویی تولید نمی کند. یکی از نشانه های خرابی شمع خودرو، همین مورد می تواند باشد که شما مجبور به سوختگیری به تعداد دفعات بیشتری نسبت به قبل هستید.

  • روشن شدن چراغ چک موتور:

اگر به هر دلیلی نتوانستید خودروی خود را برای چکاب پیش مکانیک ببرید ،چراغ چکی که در خودرو تعبیه شده به گونه ای است که می تواند راننده را از مشکل به وجود آمده آگاه کند .در این صورت اگر چراغ چک موتور روشن شد ،ممکن است یک هشدار پیشگیرانه برای تعویض شمع های خودرو باشد.

 

همانطور که قبلا گفته شد اگر شمع خودرو خراب باشد ،باعث خسارت به قسمت های دیگر خودرو می شود.

 

خرید شمع خودرو

 

 در این صورت تاثیرات خرابی شمع ماشین عبارتند از:

  • کثیف شدن سوپاپ ها به دلیل رسوب بنزین سوخته نشده .
  • ایجاد مشکل برای فیلتر کاتالیست ومسدود شدن آن.
  • افزایش مصرف سوخت و کاهش بازدهی موتور.
  • ایجاد لرزش و خراب شدن سایر اجزای موتور در بلند مدت.

بهترین شمع برای افزایش شتاب:

شمع ها در شتاب خودرو تاثیر بسیار زیادی دارند. شمع ها بر روی سرسیلندر خودرو نصب می‌شوند. سوختی که بعد از ترکیب شدن با هوا درون سیلندر ایجاد می شود، احتیاج به جرقه ای دارد تا مشتعل شود و این شمع خودرو است که وظیفه جرقه زنی در موتور را انجام می دهد .بنابراین شمع ها ارتباط مستقیمی با کارکرد موتور یعنی احتراق دارند .در نتیجه بر روی میزان مصرف سوخت و افزایش شتاب خودرو سیار تاثیر گذار می باشند.

در ادامه چند نمونه از بهترین شمع های خودرو را معرفی میکنیم. استفاده از این نوع شمع ها شتاب خودرو را به طور چشمگیری افزایش می دهد.

  1. شمع سوزنی ایریدیوم ،پایه بلند_ کدNGK6619  مناسب برای خودروهای: پژو پارس, 206, رانا,slx405,Tu5
  2. شمع ایریدیوم پایه کوتاه ،پاور _کد دنسو IK20 مناسب برای خودروهای: دنا, تیبا ,ریو, سمند
  3. شمع ایریدیوم پایه بلند, لیزری _کد دنسو SC20HR11 مناسب برای خودرو های : نیسان مورانو, رنو تالیسمان اسکالا
  4. شمع ایریدیوم پایه بلند, پاور_ کد دنسو IKH20 مناسب برای خودروهای: پژو پارس, 206, رانا,slx405
  5. شمع ایریدیوم پایه بلند, در بسته بندی تویوتا _کد دنسو SK20HR11 مناسب برای خودروهای : برلیانس, رانا, پارس,TU5
  6. شمع ایریدیوم پایه کوتاه, در بسته بندی تویوتا _کد دنسو SK20R11 مناسب برای خودروهای: 206 , برلیانس, پژو 405, پارس,TU3
  7. شمع سوزنی ایریدیوم, پایه کوتاه _کد NGK3764 مناسب برای خودروهای : تیبا ,پراید ,206

و در آخر شما را با چند نمونه از فروشگاه هایی که در مرکز تجاری سپهر شمع خودرو می فروشند آشنا می کنیم:

  • فروشگاه ایران ایساکو ( لوازم یدکی ایران خودرو)
  • فروشگاه دیلاس پارت( لوازم یدکی نیسان ،مزدا)
  • فروشگاه پرفکت( سوکت جات و سنسورجات)
  • فروشگاه گوهر بخش( لوازم یدکی میتسوبیشی )
  • فروشگاه مرکزی ایران چین( لوازم یدکی خودرو های چانگان و آریو)

 

 

 

 

 

 

نظرات کاربران