1401/03/21

فیلتر هوا چه زمانی باید تعویض شود؟

 

 نکات بسیار مهمی برای نگهداری صحیح از یک وسیله نقلیه وجود دارد. یکی از مواردی که اغلب نادیده گرفته می شود فیلتر هوای خودرو است.

قیمت فیلتر هوا بسیار ناچیز است و نقش بسزایی در تمیز نگه داشتن موتور شما دارد. همانطور که انسان برای تنفس به اکسیژن نیاز دارد، ماشین برای فرآیند احتراق به اکسیژن نیاز دارد.

فیلتر هوای موتور، هوای تنفسی موتور شما را تمیز و عاری از کثیفی، گرد و غبار و هرگونه حشرات، ماسه یا زباله نگه میدارد و از ترکیب مناسب هوا و سوخت برای پشتیبانی از عملکرد بهتر موتور اطمینان حاصل می کند - همه اینها می‌توانند بر کارایی ماشین شما تأثیر بگذارند.

 

زمان تعویض فیلتر هوا

 

 

 

چرا باید فیلتر هوای ماشینم را عوض کنم؟

وقتی یک فیلتر هوای تمیز در وسیله نقلیه خود دارید، این امکان را به موتور خود می دهید تا هوای تمیز را دریافت کند. این هوای پاک در فرآیند احتراق نقش دارد. هنگامی که این آلاینده ها به داخل موتور شما نفوذ کنند، می توانند باعث آسیب به موتور شوند. یکی از عوارض جانبی آن کاهش شتاب خودرو است. همچنین، موتور بیشتر کار می کند. این امر باعث می شود خودرو سوخت بیشتری مصرف کند.

هر چند وقت یک بار باید فیلتر هوای خود را بررسی کنم؟

شما باید سالی یک بار فیلتر هوای ماشین خود را چک کنید. یک بازرسی بصری ساده می تواند شما را از وضعیت فیلتر هوای خودروی خود آگاه کند. فیلترهای جدید به رنگ سفید یا مایل به سفید هستند.

فیلتر هوای کثیف معمولاً با گرد و غبار یا لکه هایی قابل مشاهده در داخل چین ها،کثیف به نظر می رسد.

برخی از مکانیک ها می گویند فیلتر هوا می تواند 7000 تا 10000 کیلومتر دوام بیاورد. بسته به میزان سفر و رانندگی شما، ممکن است در یک سال به این اعداد نرسید. با این حال یک بار در سال باید زمانی را برای بررسی فیلتر هوای خودرو خود اختصاص دهید. اگر فیلتر کثیف به نظر می رسد، زمان تعویض آن فرا رسیده است. سعی نکنید فیلتر را تمیز کنید و دوباره از آن استفاده کنید.

فیلتر هوای جدید بهترین انتخاب برای تضمین عملکرد خودروی شما و ماندگاری در بهترین شکل است.

فیلتر هوای خودرو خود را چند بار عوض می کنید؟

قبل از تعویض فیلتر هوای موتور خودرو، مهم است بدانید که اکثر خودروها دو فیلتر هوا دارند: یک فیلتر هوای کابین و یک فیلتر هوای موتور (معروف به "فیلتر هوای خودرو"). فیلتر هوای کابین این اطمینان را می دهد که مسافران هوای تمیزی برای تنفس دارند. این امر به ویژه برای ساکنان شهرها یا افرادی که درمناطق با کیفیت هوای ضعیف زندگی می کنند بسیار مهم است.

هر موتور خودروی مدرنی برای کارکرد صحیح به ترکیبی از سوخت و اکسیژن نیاز دارد. تصور کنید سعی می کنید از طریق یک ماسک صورت که در خاک، گرد و غبار و سایر آلاینده های محیطی قرار گرفته است نفس بکشید.

کارکردن موتور شما با فیلتر هوای کثیف موتور اینگونه است. خوشبختانه، تعویض فیلتر یکی از ساده ترین و ارزان ترین موارد تعمیر و نگهداری معمولی است. (حتی ساده تر از تعویض روغن!) فیلترهوای تیبا و فیلتر هوای 206 به راحتی قابل دسترسی هستند و معمولاً به ابزار کمی نیاز دارند.

در اینجا توضیحی در مورد اینکه چگونه می‌توانید خودتان این کار را در کمتر از پنج دقیقه انجام دهید، ارائه کرده ایم.

 

فیلتر هوا خودرو

 

 

نحوه تعویض فیلتر هوای پراید

مرحله 1: کاپوت وسیله نقلیه خود را باز کنید. برای تعیین محل محفظه فیلتر هوای موتور، به دنبال جعبه پلاستیکی بزرگ، معمولا سیاه و سفید باشید که در بالا یا کنار موتور قرار دارد. باید یک شلنگ بزرگ از یک طرف آن خارج شده باشد.

فیلتر هوا پراید

 

مرحله 2: به نحوه محکم شدن محفظه فیلتر توجه کنید. در بیشتر موارد، دو دست و مقداری گریس تنها چیزی است که برای باز کردن آن لازم است. با این حال، برخی از تولیدکنندگان از گیره ها، پیچ ها، مهره های بال یا ترکیبی از اینها استفاده می کنند که در این صورت به ابزار مناسبی نیاز خواهید داشت.

 

عوض کردن فیلتر هوا پراید

 

مرحله 3: بالای محفظه را باز کنید. فیلتر هوای قدیمی را بردارید و دور بیندازید. زباله های باقی مانده از داخل محفظه را با پارچه تمیز پاک کنید.

 

مرحله 4: فیلتر هوای جدید موتور را با قرار دادن آن در داخل محفظه با رینگ پلاستیکی رو به بالا نصب کنید. مطمئن شوید که به درستی و به خوبی در داخل محفظه قرار گرفته است.

 

قیمت فیلتر هوا خودرو

 

مرحله 5: محفظه فیلتر را ببندید و هر گونه اتصال دهنده (پیچ، گیره و غیره) را که در مرحله دوم برداشته اید، در محل خود قرار دهید. کاپوت را ببندید.

 

چگونه زمان تعویض فیلتر را بفهمیم؟

 فیلترهای هوا فرسوده یا کثیف باعث عملکرد ضعیف موتور شما می شود. از جمله چیزهایی که متوجه خواهید شد این است که قدرت کمتر و شتاب ضعیف تری خواهید داشت.

اما چگونه متوجه می شوید که زمان تعویض فیلتر هوا فرا رسیده است؟

یک قانون سرانگشتی وجود دارد که مدت زمان کارایی فیلتر هوا را مشخص میکند. میانگین طول خدمت پیشنهادی فیلتر هوای 206 وتیبا وپراید حدود 5000 تا 7000 کیلومتر است. اما به خاطر داشته باشید که مانند بسیاری از موارد مربوط به ماشین شما، این فقط یک توصیه است و وضعیت رانندگی فردی شما را در نظر نمی گیرد.

اگر به طور منظم در ترافیک سنگین رانندگی می کنید، فیلتر هوای شما به این اندازه کافی دوام نمی آورد. شما رانندگی با توقف و شروع زیادی خواهید داشت، که این تقاضای بیشتری را برای ماشین شما ایجاد می کند و همچنین باعث می شود فیلتر هوای شما سریعتر کثیف شود. رانندگی در مکان‌های گرد و غباری یا روستایی می‌تواند عملکرد فیلتر هوای شما را سریع‌تر کاهش دهد، بنابراین به خاطر داشته باشید که مکانی که در حال رانندگی هستید بر طول عمر آن تأثیر می‌گذارد.

در اینجا به پنج مورد از مواردی که نشان دهنده فیلتر کثیف در خودرو شما است اشاره میکنیم.

 

فیلتر هوا 206

 

1. فیلتر هوای شما کثیف به نظر می رسد

اگر نمی‌دانید فیلتر هوا در کجا قرار دارد (می‌توانید به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید تا ببینید کجا را باید جستجو کنید)، می‌توانید یک بازرسی بصری انجام دهید. اگر فیلتر هوای شما تمیز است، باید سفید یا مایل به سفید باشد. با گذشت زمان و با جمع شدن گرد و غبار و کثیفی روی آن، فیلتر هوا تیره تر می شود و کثیفی آن مشخص می شود. وقتی تیره و کثیف به نظر می رسد، ممکن است زمان جایگزینی فرارسیده با شد.

 

2 .به نظر می رسد ماشین شما قدرت کافی ندارد

فیلتر هوای تمیز به عملکرد بهتر موتور کمک می کند. در اتومبیل های جدیدتر، می تواند شتاب را تا 11٪ افزایش دهد و در ماشین های قدیمی می تواند مسافت پیموده شده را تا 14٪ افزایش دهد. نشانه های دیگری که نشان می دهد فیلتر هوا بر عملکرد خودروی شما تأثیر می گذارد، حرکت تند و ناگهانی هنگام شتاب گیری - یا عدم پاسخگویی ،آن طور که باید باشد است.

 

3. چراغ چک موتور چک شما روشن می شود

دلایل مختلفی وجود دارد که چراغ چک موتور شما روشن می شود. می تواند درپوش گاز شل باشد یا نشان دهنده یک مشکل بزرگتر باشد. یکی از این دلایل می‌تواند این باشد که موتور هوای کافی دریافت نمی‌کند، بنابراین رسوبات کربن در موتور ایجاد می‌شود وباعث بد کار کردن و یا به اصطلاح خفه کردن موتور میشود.

 

4. ماشین شما شروع به تولید صداهای عجیب می کند

بدون هوای کافی، موتور ماشین شما آنطور که باید صدا نمی کند. اگر سرفه و کندوپاش می کند، یا وقتی استارت را می چرخانید بیش از حد می لرزد، به احتمال زیاد برای فیلتر هوای جدید التماس می کند. اگر متوجه صداهای عجیب و غریب در زمان بیکاری(خلاص) اتومبیل خود شدید خودرو را سریعاً به مکانیک خود نشان دهید.

 

5. خارج شدن دود یا شعله های آتش از اگزوز شما هنگام استارت زدن ماشین

یکی از نشانه های واضح برای تعویض فیلتر هوا، وجود دود سیاهی است که از لوله(های) اگزوز شما هنگام روشن کردن موتور خارج می شود. همچنین ممکن است صدای ترکیدن بشنوید یا شعله ای را در انتهای لوله اگزوز ببینید. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که هوای کافی در موتور وجود نداشته باشد. تمام سوخت در چرخه احتراق به درستی نمی سوزد و از طریق اگزوز خودرو خارج می شود. شعله زمانی اتفاق می افتد که گرمای اگزوز سوخت را در لوله اگزوز مشتعل می کند. اگر متوجه این اتفاق در وسیله نقلیه خود شدید، باید فوراً آن را نزد مکانیک خود ببرید، زیرا می تواند وضعیت ناامنی ایجاد کند.

 

سخن آخر...

محتوای موجود در این مقاله فقط برای کسب اطلاعات بیشتر است و نباید به جای درخواست مشاوره حرفه ای از یک تکنسین یا مکانیک خبره استفاده شود. اگر سؤال یا نگرانی خاصی در رابطه با هر یک از موضوعات مطرح شده در اینجا دارید، توصیه می کنیم با یک تکنسین یا مکانیک خبره مشورت کنید.

 

 

 

نظرات کاربران