1401/03/24

علت روشن شدن چراغ ایربگ

 

 وقتي كه كيسه هوا براي نخستين بار در خودروها نصب شد، خودروسازان گمان كردند كه همين كيسه هاي هوا يا ايربگ به تنهايي براي ايمني كافي هستند و نيازي به كمربند ايمني نمي باشد. اما در مدت زمان كمي متوجه شدند كه ايربگ يا كيسه هوا مكمل كمربند ايمني است و اين سيستم ايمني را SRS ناميدند.

 

قسمت های مختلف ایربگ

1-ماژول كيسه هوا كه شامل مجموعه كيسه هوا و بادكننده آن هستند.

2- سنسورهاي كيسه هوا كه شرايط احتمالي برخورد خودرو با يك مانع را اندازه گيري ميكنند و وقتي تصادف اتفاق مي افتد اين سنسورها با گزارش وضعيت به ماژول موجب باز شدن ايربگ ميشوند.

 3- فنر ساعت كابلي است كه به فرمان خودرو امكان چرخيدن بدون شكستگي در تماس الكتريكي با ماژول ايربگ را ميدهد.

4- ماژول كامپيوتري است كه بر ايربگ نظارت ميكند.

 

 

تعمیر ایربگ خودرو

 

 

چراغ ایربگ خودرو چیست؟

 چراغ ايربگ خودرو نيز از مهمترين بخش هاي سيستم عيب يابي خودرو مي باشد كه وظيفه دارد وجود مشكل در ايربگ را به راننده اطلاع دهد. روشن شدن چراغ ايربگ اغلب وجود مشكل و خرابي در سيستم ايربگ يا سنسورهاي ايربگ را خاطر نشان ميسازد. در برخي خودروها حروف  SRSو در برخي ديگر كيسه هوا نمايش داده ميشود. همچنين در خودروهايي كه ايربگ شاگرد نيز مورد نياز است، روشن ماندن اين چراغ نشان ميدهد فردي روي صندلي شاگرد نشسته است اما ايربگ آن غير فعال است.

 

علت روشن شدن چراغ ايربگ چيست؟

وقتي موتور خودرو روشن ميشود سيستم كامپيوتري خودرو، موتور را سريع بررسي ميكند تا مطمئن شود تمام قسمت ها به درستي كار ميكند. هنگامي كه چراغ ايربگ روشن است اما هيچ خطري وجود ندارد، احتمالا مشكل سنسور چراغ است. وقتي استارت ماشين را ميزنيم چراغ هشدار ايربگ براي چند ثانيه (حدود 5 ثانيه) روشن ميشود و اگر شرايط مساعد باشد خود به خود خاموش ميشود. ولي اگر همچنان چراغ ايربگ روشن ماند نشان وجود مشكل است. براي رفع اين مشكل، كامپيوتر ماشين به ما كمك ميكند و پس از بررسي و شناسايي مشكل كدي را ذخيره ميكند كه آن كد معرف مشكل روشن ماندن چراغ ايربگ است.

توجه داشته باشيد اگر چراغ ايربگ روشن ميماند بايد علت آن را در اسرع وقت پيدا كنيد. زيرا ممكن است در موقع تصادف كيسه هاي ايربگ باز نشود و جان مسافران به خطر بيفتند. در بعضي مواقع علت روشن ماندن چراغ ايربگ مشكلات سنسور يا ضعيف عمل كردن كمربند است. پس در موقعي كه چراغ ايربگ روشن است اول كمربند خود را چك كنيد و بهتر است تا وقتي علت اين مشكل را پيدا نكرده ايد، حركت نكنيد.

 

 

علت روشن شدن چراغ ایربگ

 

خرابي كمربند

سيستم SRS با سنسورهايي که وقتي كمربند بسته ميشود آن را كنترل ميكند و اگر جسم خارجي در سگك آن وجود داشته باشد موجب اختلال ميشود. پس بايد سگك را تميز كنيد و مطئن شويد چيزي داخل آن نيست.

 

سنسور صندلي شاگرد معيوب

وقتي شخصي روي صندلي جلو مينشيند سنسورهايي وجود يك شخص را حس ميكنند و حتي وزن آن فرد را نيز تشخيص ميدهند. بدين ترتيب ايربگ سرنشيبن براي محافظت از آن فرد آماده ميشود. اما اگر اين سنسورها درست كار نكند چراغ روشن ميشود.

 

خوردگی

آب ميتواند آسيب جدي به خودرو وارد كند و به سرعت باعث خوردگي قطعات داخل خودرو شود. عناصر سيستمSRS هم از اين آسيب محفوظ نيست و در صورت بروز اين مشكل، باعث روشن شدن چراغ ايربگ شده و حتي بر كاركرد سيستم   SRSهم تاثير ميگذارد. به همين خاطر شما بايد تمامي قطعات را بررسي كنيد تا دچار خوردگي نباشند.

 

مشكل فنرساعت

فنر ساعت يك كانكتور الكتريكي است كه در داخل فرمان قرار دارد و وظيفه آن برقراري ارتباط با كامپيوتر SRS است حتي وقتي كه چرخ در حال گردش ميباشد.

 

بك آپ نداشتن از باتري

كامپيوتر SRS نياز دارد تا اطلاعات ورودي خودش را حفظ كند براي اين كار نياز به يك باتري پشتيبان دارد كه حتي وقتي خودرو خاموش است كار خود را انجام دهد. در صورتي كه باتري كم شارژ شده باشد يا شارژ آن تمام شده باشد ميتواند علت روشن شدن چراغ ايربگ شود. براي اصلاح اين مشكل فقط بايد باتري را عوض كنيد.

 

تصادف

در هنگام تصادف اگر كيسه هوا باز نشود ممكن است بعد از برخورد چراغ ايربگ روشن شود كه علت آن فعال شدن سيستم به وسيله ي سنسورهاي تصادف است.

 

خراب بودن كامپيوتر

گذشت زمان باعث از كار افتادن قطعات الكتريكي ميشود. كامپيوتر SRS هم از اين قاعده مستثني نيست. عواملي مثل گرما، لرزش بيش ازحد، سن و آسيب آب مي تواند باعث از كار افتادن كامپيوتر SRS شود و همين عامل باعث روشن شدن چراغ ايربگ ميشود. اما تنها راه حل رفع خرابی كامپيوتر SRS عوض كردن آن است.

 

 

چرا چراغ ایربگ روشن شده

 

علت روشن شدن چراغ ايربگ 206

شل شدن سوكت كيسه ايربگ، خراب شدن يونيت ايربگ به علت سخت افزاري، خراب شدن يونيت ايربگ به علت نرم افزاري، خرابي يونيت ايربگ به علت باطري به باطري كردن، خراب شدن پشت آمپر، خراب شدن كمربندها و غيرفعال بودن ايربگ سمت شاگرد از دلایل روشن شدن چراغ ایربگ خودروهایی نظیر 206، تیبا و سمند می باشد.

 

تعمير ايربگ بعد از تصادف

اگر در هنگام تصادف ايربگ ها عمل كنند، بايد بعد از آن تعويض شوند. چون ايربگ ها قابل تعميرنيستند. همچنين يونيت ايربگ ها نيز بعد از عمل كردن ايربگ ها بايد تعويض شوند تا چراغ ايربگ خاموش شود و بتوان ايربگ نو نصب كرد. اما اگر ايربگ عمل نكند و بعد تصادف چراغ ايربگ روشن بماند علت آن كد تصادف است كه در حافظه يونيت ايربگ ذخيره شده است و براي پاك كردن آن بايد يونيت ايربگ را ريست كنيد.

 

تعمير ايربگ

در تعمیر ایربگ خودروهایی مثل پراید و یا حتی هیوندای بايد ببينيم ايربگ در طي تصادف باز شده است يا نه و با توجه به مطالب گفته شده عمل كنيم.

 

تعمير ايربگ بازشده

ايربگ يا كيسه هواي باز شده قابل تعمير نيست و بايد حتما عوض شود. اما اگر يونيت آن دچار مشكل شود قابل تعمير است. مگر در مواردي كه آسيب فيزيكي به آن برسد كه باز هم هزينه تعويض آن كمتر از خود ايربگ است.

 

هزينه تعمير ايربگ

هزينه تعمير ايربگ شامل چندين هزينه است

 1-هزينه تهيه ايربگ نو براي خودرو

2-هزينه باز و بست كردن داشبورد خودرو

3- هزينه ريست يونيت ايربگ يا تعويض آن در صورت نياز

 

 

نظرات کاربران