1401/03/24

عابرین پیاده و موتورسوارها

 

وقتی صحبت از موتورسواری به میان می آید، گاهی به یاد تک چرخ موتورسواران می افتیم!! کسانی که هیچ آموزش موتورسواری ندیده اند و قصد دارند با حرکات نمایشی مهارت خود را نشان دهند و گاهی موتورسوارانی که در حال عبور از خط عابر پیاده هستند، تنها تصاویری است که به یاد ما می آید.

متأسفانه تعداد کمی از موتورسواران دوره های آموزشی موتورسواری را گذرانده اند و همین امر باعث شده تا آمار تصادفات در شهرهای مختلف ایران بالا باشد. در ایران آموزش موتور سواری همیشه امری بی اهمیت بوده! چرا که افراد گذراندن دوره آموزش موتور سواری را باعث افت سطح اجتماعی خود میدانند.

به همین دلیل امروز تصمیم گرفتیم کمی در مورد قوانین موتور سواری، امنیت و حق و حقوق عابرین پیاده و آمار تصادفات عابرین پیاده و موتورسوارها صحبت کنیم.

 

عبور موتورسواران در پیاده رو

 

 

موتور، وسیله مورد علاقه همه

استفاده از موتور سیکلت به دلیل قیمت ارزان تر آن نسبت به خودرو؛ همیشه مورد توجه بوده است. امروزه این وسیله نقلیه به طور گسترده ای به عنوان وسیله حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرد.

شاید برای شما هم پیش آمده که یک قرار بسیار مهمی داشته باشید، زمانی که ترافیک را میبینید و زمان رسیدن شما به ساعت ها بعد از قرار موکول میشود، هیچ اعصابی برایتان باقی نخواهد ماند.

اما میبینید که موتورها به آسانی از کنار ماشین شما گذر میکنند و ترافیک های سنگین را به راحتی پشت سر میگذارند و خیلی زود به مقصد می رسند.

اما واقعیت همیشه هم اینقدر شیرین نیست. ویراژ دادن و گذشتن از کنار انواع و اقسام ماشین ها و حتی عابرین پیاده اگر بدون احتیاط باشد باعث بروز مشکلات متعددی خواهد شد.

موتور سواری بدون گواهینامه

شاید شما هم به فکر خرید یک موتور باشید که بتوانید به راحتی از ترافیک عبور کنید. اما باید این موضوع را بدانید که راندن موتور بدون گواهینامه جرم محسوب می شود.

طبق قانون، چنانچه راننده ای بدون گواهینامه اقدام به رانندگی نماید، وسیله ی نقلیه ی وی توقیف شده و راننده به مراجع قضایی معرفی می شود.

گفتنی است که حکم موتور سواری و ماشین سواری بدون گواهینامه طبق ماده ی 723 از قانون تعزیرات اسلامی این است که برای بار اول تخلف، پرداخت جزای نقدی و یا حبسی تعزیری تا 2 ماه یا هر دو مجازات در نظر گرفته میشود.

اما اگر فرد متخلف برای بار دوم تخلف نمود،این بار به 2 تا 6 ماه حبس محکوم می شود. البته هم اکنون، طبق مواد دیگری از قانون،  این حبس تبدیل به جزای نقدی شده است. باید بدانید که هرسال میزان این جزای نقدی، در قانون بودجه وضع می گردد.

گفتنی است که قانون گذار این مجازات را برای فردی که به واسطه ی حکم دادگاه از موتورسواری منع شده، ولی باز هم به موتور سواری ادامه دهد نیز در نظر گرفته است.

برای موتورهای سنگین با قدرت موتور بالا چه گواهینامه ای لازم است؟

گواهینامه موتور سیکلت مانند گواهینامه خودرو به چند نوع تقسیم می شود. به عبارت دیگر برای راندن موتورسیکلت های قدرتمندتر باید تسلط بیشتری نیز داشت.

در ابتدا در صورت قبولی در آزمون نهایی رانندگی، گواهینامه موتورسیکلت الف-2 دریافت می کند. این گواهینامه برای راندن موتورهای 250 سی سی و کمتر می باشد.

علاقه مندان به خرید و استفاده از موتورهای قدرتمند بالای 250 سی سی می بایست پس از گذشت یک سال از اخذ گواهینامه الف-2 مجددا در آزمون شهری شرکت کنند و گواهینامه موتورهای سنگین و یا الف-3 را دریافت کنند.

 

موتور سواری برای بانوان

 

موتور سواری بانوان خلاف قانون است؟

در ماده 20 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، صدور گواهینامه برای آقایان به عهده نیروی انتظامی است. در همین قانون شرایط صدور گواهینامه موتور سیکلت نیز به تفصیل ذکر شده اما جنسیت در آن ذکر نشده است.

اما گواهینامه موتور سیکلت برای زنان صادر نمی شود و زنان نمی توانند از وسایل نقلیه موتوری برای حمل و نقل استفاده کنند. ایران از معدود کشورهایی است که گواهینامه موتور سیکلت در آن برای بانوان مجاز نیست، در حالی که بسیاری از کشورهایی که دارای شرایط و هنجارهای سختگیرانه هستند، امکان استفاده از موتورسیکلت را برای خانم ها فراهم می کند، این وسیله ارزان است و برای مسیرهای کوتاه و شلوغ یک ابزار ایده آل است.

علاوه بر نداشتن گواهینامه موتور سیکلت برای بانوان، گاهی استفاده از دوچرخه توسط برخی نهادها ممنوع می شود. به طور کلی موضوعی ساده و پیش پا افتاده مانند استفاده از وسیله نقلیه این روزها به یک دغدغه تبدیل شده است 

عابر پیاده کیست؟

به شخصی که بدون استفاده از هیچ‌گونه وسیله نقلیه موتوری در حال عبور از هر نوع مسیر است، عابر پیاده می‌گویند. فارغ از این‌که آن فرد در پیاده‌رو و مسیرهای اختصاص داده‌شده به پیاده‌ها در حال حرکت است یا نه.

آیا همیشه حق با عابر پیاده است؟

معمولا وقتی صحبت از قوانین تصادف عابر پیاده می شود، همه فکر می کنند تحت هر شرایطی حق با عابر پیاده است و راننده کسی است که مقصر است.

چرا که عابران پیاده در مقابل وسایل نقلیه موتوری بی دفاع هستند.

اما این تفکر آن چیزی نیست که حقیقت دارد!

در واقع اگر راننده خودرو هنگام تصادف با عابر پیاده، گواهینامه رانندگی معتبر داشته باشد، با سرعت مجاز رانده باشد، اصول رانندگی شهری از جمله چراغ راهنمایی را رعایت کرده باشد، خودرویش بدون نقص فنی و ایمنی بوده باشد، و نهایت تمام  تلاش خود را برای پیشگیری از تصادفات انجام داده باشد. اما در مقابل، یک عابر پیاده، به عنوان مثال، در یک بزرگراه از عرض عبورکرده باشد یا در حالی که چراغ اصلی راهنمایی سبز و چراغ مخصوص عابرپیاده قرمز بود، و جلوی خودرو پریده باشد. در این شرایط عابر پیاده به طور حتم مقصر است.

قانون چه توقعی از عابر پیاده دارد؟

قوانین تصادف با عابر پیاده همگی علیه راننده و در حمایت از عابر نوشته نشده‌اند. از نگاه قانون، عابر پیاده نیز وظایفی بر عهده دارد.

  • عبور از پیاده رو
  • عبور از مسیرهای خط کشی و غیر هم سطح
  • عدم توقف در مسیر سواره رو

 

جریمه عابر پیاده

 

 

برخورد موتور سوار با عابر پیاده

تقریبا هیچ عابر پیاده ای نیست که از دست موتورسواران در امان باشد!

این را زمانی بیشتر متوجه خواهید شد که هر روز عابر پیاده باشید و چاره ای جز راه رفتن در پیاده رو نداشته باشید. در چنین شرایطی، سلامتی و جان عابرین پیاده به طور جدی به خطر می افتد. جرات نمی کنید چند دقیقه ای در آرامش و امنیت در پیاده رو راه بروید. این وضعیت برای زنان، کودکان، معلولان و سالمندان بسیار خطرناک تر است.

این موضوع تا جایی پیش رفته که متأسفانه دیگر حرکت موتورسوارها در پیاده روها به امری عادی تبدیل شده است.

حتی در برخی موارد برخی موتورسواران انتظار دارند که عابران پیاده راه عبور آنها را در پیاده رو باز کنند! و این در حالی است که مدت هاست حتی شاهد ممانعت و یا برخورد حداقلی پلیس راهنمایی و رانندگی با تخلفات موتورسواران در پیاده روها نبوده ایم! بارها شاهد بوده ام که موتورسوارانی در پیاده روها تردد میکنند و در حالی که پلیس راهنمایی و رانندگی در چند متری و حتی چند قدمی آن ها حضور دارد و عکس العملی نشان نمی دهد!

 

تدبیر پلیس راهور برای ممانعت از ورود موتورسواران به پیاده رو

از چندین سال پیش اکثر پیاده رو ها به گونه ای طراحی شده بودند که از ورود موتور به داخل پیاده رو جلوگیری شود.

اما رفته رفته این میله ها یا شکسته شدند یا توسط خود شهرداری جمع آوری شد.

بهترین اقدامی که شهرداری در این راستا کرد این بود که در کنار خیابان ها یک مسیر ویژه دوچرخه و موتور سیکلت تعبیه کرده است و همین حرکت باعث شده آمار تصادفات عابرین پیاده با موتور سواران به حداقل برسد.

آمار تصادفات موتور سواران و عابرین پیاده

به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس، سرهنگ محمدباقر سلیمی در تشریح آمار جانباختگان تصادفات در ۹ ماهه سال 1400 گفت: برابر تحلیل آمار جانباختگان ناشی از حوادث رانندگی در ۹ ماه سال 1400، ۷۸٪ از جان‌باختگان مربوط به موتورسیکلت سواران و عابر پیاده بوده که ۳۶٪ درصد آن مربوط به موتورسیکلت سواران و ۴۲٪ از جانباختگان به عابرین پیاده تعلق دارد.

وی افزود: کمترین جانباختگان موتورسیکلت سوار مربوط به استان های کهگیلویه و بویراحمد ،ایلام ،البرز ،سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بوده و بیشترین جانباختگان‌ موتورسیکلت سوار مربوط به ۵ استان تهران بزرگ، فارس، اصفهان، خراسان رضوی و خوزستان هستند.

 

 

 

نظرات کاربران