1401/03/25

15 اشتباه رایج رانندگی که همه انجام میدهند

 

اشتباهات رایج زیادی در رانندگی زیادی وجود دارد که اکثر رانندگان آن را انجام میدهند. دلیل اینکه این رانندگان به اشتباهات خود ادامه می دهند این است که آنها یا اطلاع ندارند که این رفتار غلط است، یا آنقدر آن را تکرار کرده اند که برایشان به یک عادت تبدیل شده و در صدد اصلاح آن نیستند.

اما امروز ما به شما اشتباهات رایج رانندگی را توضیح خواهیم داد، که اگر شما یک راننده تازه کار هستید، این اشتباهات را تکرار نکنید و یا اگر یک راننده ماهر هستید نسبت به اصلاح عادت های غلط خود قدمی بردارید.

 

چکاپ خودرو

 

 

1.به صورت دوره ای خودرو را چکاپ کنید.

این یک اشتباه رایج رانندگی است که مکانیکی و تعمیرگاه برای زمانی هستند که ماشین خراب می شود.

روغن گیربکس، فیلتر روغن و روغن موتور جزو مواردی است که باید به صورت دوره ای تعویض و چک شود. اگر زمان آن را فراموش میکنید پیشنهاد میکنیم یک دفترچه برای این کار درست کنید و یا به مراکزی که به صورت دوره ای به شما زمان چکاپ می دهند مراجعه کنید.

یکی از مهم ترین اشتباهاتی که اکثر افراد مرتکب می شوند عدم توجه به سرویس دوره ای خودرو است، که همین امر باعث آسیب رسیدن به بقیه قطعات و هزینه های سنگین می شود.

2.با دستان خودتان رادیاتور را خفه نکنید!

اگر دقت کنید اکثر افراد حتی خود شما نیز از آب لوله کشی برای پر کردن رادیاتور استفاده میکنید.

باید بگویم که این یک کار غلط است. چرا که آب لوله کشی املاح و رسوبات زیادی را در خود دارد و استفاده از این آب باعث جمع شدن رسوبات در رادیاتور می شود و در نهایت منجر به سوختن واشر سر سیلندر می شود.

راه حل این موضوع این است که از حتماً از آب رادیاتور استفاده کنید. آب رادیاتور یک مایع خنک کننده است که 50 درصد اتیلن و پروپیلن گلیکول و 50 درصد از آب تشکیل شده است.

این محلول نقطه جوشی بالاتر از آب دارد و به همین خاطر باعث می شود رادیاتور دیرتر به جوش بیاید.

اشتباه رایج اکثر افراد این است که به جای آب مخصوص رادیاتور از آب لوله کشی استفاده می کنند.

باید دقت کنید که فقط در مواقع ضروری، مثلاً زمانی که در کنار جاده مانده اید و خودروی شما جوش آورده و دسترسی به آب مخصوص رادیاتور ندارید، میتوانید به صورت موقت از آب استفاده کنید.

ریختن آب درون رادیاتور در بلند مدت باعث خرابی و رسوب زدگی و سوراخ شدن اجزا مختلف می شود.

پیشنهاد ما به شما این است که یک بطری آب که قبلاً جوشانده باشید و رسوبات آن جدا شده باشد، همیشه درون ماشین داشته باشید تا در مواقع ضروری از این آب، به جای آب پر از املاح استفاده کنید.

3.مخزن شیشه شور یا مخزن رسوبات؟

یک اشتباه رایج دیگر که رانندگان مرتکب میشوند، ریختن آب لوله کشی درون مخزن شیشه شور است.

این کار به شدت غلط است و باعث تجمع رسوبات می شود و هربار استفاده به جای اینکه شیشه تمیزتر شود، بیشتر کثیف میشود و حتی باعث ایجاد خط و خش روی شیشه می شود.

برای این موضوع شما میتوانید از آب جوشیده سرد شده استفاده کنید، و یا مایع های موجود در بازار را استفاده کنید.

 

باد لاستیک در زمستان و تابستان

 

4.باد لاستیک ها را چک کنید

بررسی باد لاستیک ها بسیار ضروری است. به طور معمول هر ماه یک بار آج اصلی لاستیک های خودرو را آزمایش کنید.

کم بودن باد لاستیک ها باعث ساییدگی و افزایش مصرف سوخت می شود. بهتر است فشار باد لاستیک ها را به صورت مرتب بررسی کنید.

در زمستان باد لاستیک ها به جهت افزایش اصطکاک تایرها کاهش می یابند. بنابراین باید بطور مرتب باد لاستیک ها را چک کنید و در صور کم باد شدن آن را باد بزنید.

در تابستان با تغییر دما ، فشار باد افزایش پیدا می کند و در نهایت باعث ترکیدن لاستیک میشود. فشار تایر را چک کنید که اگر زیاد بود حتماً آن را کم کنید تا منجر به اتفاقات خطرناک نشود.

5.استفاده نادرست از نوربالا

روشن کردن مداوم چراغ های جلوی خودرو در خیابان یک عادت واقعا بد و خطرناک است.

این امر بینایی راننده های دیگر را مختل می کند و حواس او را پرت می کند.

همچنین در شرایط آب و هوایی مه آلود استفاده از نور بالا تأثیری ندارد! این اتفاق نه تنها افق دید شما را افزایش نمی دهد بلکه آن را کمتر نیز می کند.

اگر خودروتان مه شکن دارد آن را روشن کنید  تا تسلط بیشتری روی مسیر داشته باشید.

6.باز گذاشتن شیشه خودرو در اتوبان

یکی دیگر از رایج ترین اشتباهات رانندگی باز گذاشتن شیشه های خودرو در اتوبان است!

بسیاری از رانندگان در اتوبان کولر خود را روشن نمی کنند و به جای آن شیشه ها را پایین می دهند. به عقیده خود با این کار فشار کمتری به موتور وارد می شود و در مصرف سوخت نیز صرفه جویی میکنند.

اما این تصور کاملاً غلط است. تحقیقات نشان داده است که اگر کولر خودرو روی فن باشد، 40 درصد سوخت کمتری نسبت به پایین بودن شیشه های خودرو مصرف می کند.

7.پدال ترمز را در عبور از دست انداز نگه ندارید

قبل از رسیدن به دست انداز سرعت خود را کم کنید تا نیازی به گرفتن ترمز نباشد.

گرفتن ترمز هنگام عبور از دست انداز فشار زیادی به سیستم فنربندی و سیستم ترمز خودرو وارد می کند.

8.پدال کلاچ را رها کنید!

اکثر مردم عادت دارند در پشت چراغ قرمز یا حتی در ترافیک، پایشان روی کلاچ می گذارند و دنده را روی دنده یک قرار میدهند.

به عقیده این افراد زمانی که ترافیک کم شود یا چراغ سبز شود با سرعت تر میتوانند شروع به حرکت کنند. اما در واقع در تمام مدتی که پدال کلاچ را پایین نگه داشته اند قطعاتی مانند صفحه کلاچ، بلبرینگ کلاچ و اهرم کلاچ در حال آسیب دیدن هستند.

این عادت غلط به مرور آثارش ظاهر میشود و مجبور به تعویض گیربکس میشوید.

 

 

ایرادات رانندگی آقایان

 

 

9.در سراشیبی ها ترمز نکنید.

پایین رفتن از یک سراشیبی (مثلاً از یک تپه) می تواند تا حدودی دلهره آور باشد. در این حالت، پای خود را روی پدال ترمز نگه می دارید تا در صورت نیاز به توقف، بتوانید به سرعت خودرو را متوقف کنید.

اما این کار باعث افزایش گرما و همچنین فشار به سیستم ترمز می شود و قطعاتی مانند لنت و دیسک ترمز فرسوده می شوند. در عوض، باید دنده ماشین را در سراشیبی ها در دنده سنگین قرار دهید.

این امر خودرو را در حالت ترمز موتور قرار می دهد و تنها با استفاده از فشار در گیربکس از افزایش سرعت خودرو جلوگیری می کند. وقتی این کار را امتحان کنید، متوجه خواهید شد که خاصیت ترمز موتور می تواند به اندازه ترمز در شیب ها موثر باشد.

10.پاهایتان را رها کنید!

بعضی رانندگان عادت دارند بی دلیل پایشان را روی پدال ترمز یا پدال کلاچ می گذارند تا هر موقع که نیاز شد سریع از آن استفاده کنند.

با این کار هم پاهایتان خسته میشود هم باید هزینه زیادی بابت تعویض لنت ها و صفحه کلاچ پرداخت کنید.

11.دستتان را روی فرمان بگذارید نه جای دیگر

بسیار دیده شده که رانندگان عادت دارند دست خود را روی دنده میگذارند. این کار باعث میشود شما ناخودآگاه اقدام به تعویض دنده کنید.

تعویض مدام دنده باعث فرسوده شدن آن میشود. همیشه هر دو دستتان را روی فرمان قرار دهید.

12.درست بنشینید

بعضی رانندگان صندلی خود را  به فرمان نزدیک می کنند و بعضی دیگر برعکس عمل میکنند، آنقدر صندلی را دور میکنند که نمیتوانند جلوی خود را ببینند.

بهترین نوع نشستن برای کنترل خودرو حالتی است که بدن شما در موقعیت راحتی باشد.

 اگر به مسابقات رالی علاقه داشته باشید همیشه شاهد این صحنه بوده اید که رانندگان به گونه ای نشسته اند که تسلط درستی روی پدال ها و فرمان دارند و همیشه دو دستشان روی فرمان قرار دارد. و تمام تمرکزشان به سمت جلو معطوف است.

13.بار اضافه حمل نکنید

هر چیز اضافه ای که درون ماشین یا روی ماشین نصب شود، باعث سنگین شدن خودرو و افزایش مصرف سوخت میشود.

باربند وسیله ای بسیار کاربردی است که نصب و باز کردن آن کار آسانی است. پس زمانی که دیگر به آن نیازی ندارید باربند را باز کنید.

اگر برف باریده و شما زمان کافی ندارید و برف های روی سقف را پاک نمی کنید، بدانید که اشتباه بزرگی را مرتکب می شوید! چرا که باعث سنگین شدن خودرو می شود. همچنین در طی مسیر برف ها روی شیشه جلو ریخته و حواس شما را پرت می کند و باعث تصادف می شود.

روی داشبورد را از عروسک های مختلف پر نکنید، شاید در ابتدا این وسایل برای شما جذابیت بسیار زیادی داشته باشند، اما باید به یاد داشته باشید که در زمان تصادف همین اشیای بانمک به ابزارهای خطرناکی تبدیل خواهند شد که ممکن است آسیب های جدی به صورت شما و بقیه افراد وارد کند.

14.قبل از خاموش کردن خودرو، گاز ندهید

گاز دادن شاید کاری برای خودنمایی باشد، اما باید بدانید که این کار آسیب های زیادی به خودرو وارد می کند.

گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو مضر است، چرا که با گاز دادن مقدار زیادی بنزین جمع می شود، شما همان لحظه سوئیچ را می بندید و این بنزین ها باقی می مانند. همین کار باعث آسیب زدن به سوزن انژکتور می شود و خودرو برای روشن شدن در دفعات بعد دچار مشکل میشود.

 

اشتباهات رایج رانندگی

 

 

 

15.کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن

از رایج ترین اشتباهات رانندگی میتوان به بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن دکمه روی دسته آن اشاره کرد.

اگر چه  این کار صدای خوشایندی تولید می کند اما باید بدانید که فشار زیادی به چرخ دنده های ترمز دستی وارد می کند و حتی امکان قطع سیم ترمز دستی را به همراه دارد.

 

 

در آخر ...

اگر راننده تازه کاری هستید و یا چندین سال است پشت فرمان می نشینید، فرقی ندارد. رعایت این اصولی که ذکر شد باعث می شود کمتر به ماشین خود آسیب وارد کنید.

پیشگیری بهتر از درمان است و هر زمان که شروع کنید و این اشتباهات را دیگر تکرار نکنید میتوانید تا حدود زیادی از تصادفات و هزینه های تعمیر جلوگیری کنید.

 

نظرات کاربران