1401/03/28

ویژگی های یک لاستیک خوب

 

خرید لاستیک های جدید همیشه یک تجربه دلهره آور است.

شما با مجموعه‌ای گیج‌کننده از مارک‌ها، اندازه‌ها و انواع لاستیک‌ها برای انتخاب روبرو هستید. اما نگران نباشید: این مقاله راهنمایی لازم را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید تایر مناسبی برای وسیله نقلیه خود با قیمتی مناسب انتخاب کنید.

قبل از خرید، باید پاسخ سوالات زیر را بدانید:

ماشین من به چه نوع لاستیک نیاز دارد؟

لاستیک هایی که در نظر دارم چند کیلومتر دوام خواهند داشت؟

چقدر می خواهم پرداخت کنم؟

آیا باید از تعویض مستقیم همه لاستیک ها استفاده کنم یا تایرهایم را ارتقا دهم؟

بهترین لاستیک برای وسیله نقلیه شما چیست؟

 

 

خرید لاستیک پراید

 

 

صرف نظر از برند لاستیکی که در نظر دارید، باید بدانید چه نوع از لاستیک ها را خریداری کنید.

لاستیک ها انواع مختلفی دارند که بر اساس مقاومت دما، نوع وسیله نقلیه، زمین و الگوهای رانندگی می تواند متفاوت باشد.

در زیر، ما رایج ترین انواع لاستیک ها را بیان کرده ایم.

 

لاستیک تمام فصل

اکثریت قریب به اتفاق خودروهای امروزی با لاستیک‌های تمام فصل عرضه می‌شوند.

این نوع لاستیک ها  به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در طول سال و در هر شرایط آب‌وهوایی کارایی قابل قبولی را ارائه دهند. سواری خوب در آب و هوای مرطوب و برخی قابلیت ها در برف  ویژگی های این نوع لاستیک است.

با توجه به نامگذاری تمام فصل آنها، اکثر دارندگان خودرو انتظار دارند تایرهای آنها تمام کشش مورد نیاز در جاده های برفی و یخ زده را ارائه دهند.

اما لاستیک‌های مخصوص زمستان ، که به عنوان تایرهای برفی نیز شناخته می‌شوند، هنگام بارش برف کشش بسیار بهتری را ارائه می‌دهند.با این وجود لاستیک های تمام فصل به نوبه ی خود دربرف به خوبی عمل میکنند.

در حال حاضر دو زیرمجموعه اصلی تایرهای تمام فصل وجود دارد: تمام فصول با کارایی بالا و تمام فصل رینگ بزرگ. تایرهای تمام فصل با کارایی بالا، هندلینگ تیزتری نسبت به تایرهای تمام فصل «استاندارد» ارائه می‌کنند. آن‌ها با اطمینان بیشتری جاده را در دست می‌گیرند و در رانندگی احساس اسپرت‌تری دارند. این لاستیک ها برای خودروهای اسپرت تر و رانندگان بی ملاحظه تر در نظر گرفته شده اند.

اخیراً زیرمجموعه‌ای از لاستیک‌های تمام فصل رینگ بزرگ پدید آمده‌اند.

این لاستیک‌ها دارای کشش مخصوص برای روز های برفی هستند که تقریباً با لاستیک‌های خاص زمستانی قابل مقایسه است، در حالی که عملکردی مشابه تایرهای تمام فصل معمولی، در سایر مناطق ارائه می‌دهند. آنها با نماد دانه برف در یک کوه در دیواره جانبی تایر مشخص می شوند.

 

 

خرید تایر پراید

 

 

لاستیک تابستانی

لاستیک تابستانی یک اصطلاح اشتباه است، زیرا درحقیقت باید به این نوع لاستیک لاستیک "سه فصل" نامید.

لاستیک های تابستانی به طور خاص برای ایجاد کشش در هوای خشک و مرطوب ویا در هوای معتدل یا گرم طراحی شده اند.

آنها واکنش فرمان را تیزتر می کنند، کشش در پیچ ها را افزایش می دهند و وسیله نقلیه شما را در فاصله بسیار کمتری متوقف می کنند. اما این کار آنها پر هزینه است.اکثر لاستیک های تابستانی فقط در دمای حدود 40 درجه سانتی گراد و بالاتر به خوبی کار می کنند.

در زمستان دمای بیرون به سمت انجماد می‌رود، این باعث به هم ریختگی و رفتاری ناسازگار در لاستیک‌ها  می شود.

و بخش زیادی از قدرت خود را از دست می دهند تا جایی که انگار در یک جاده خیس یا حتی یخ زده هستند.

لاستیک های زمستانی

برای تصمیم گیری بهتر، توجه به اندازه لاستیک و رتبه سرعت خودرو خود ودانستن این موضوع که لاستیک مورد نظر چند کیلومتر کارایی دارد ( سایش آج )مهم است .

بیشتر این اطلاعات بر روی دیواره های جانبی لاستیک هایی که در حال حاضر روی ماشین شما هستند چاپ شده است. همچنین در بیشتر کتابچه‌های راهنمای خرید لاستیک، در وب سایت های فروش لاستیک و در نمایندگی‌های تایر موجود است. (پیشنهاد می کنیم این منابع را بررسی کنید تا از درستی اطلاعات که دارید مطمئن شوید.)

اندازه لاستیک

اگر می خواهید لاستیک های خود را تعویض کنید،ابتدا باید اندازه مناسب را بدانید.

اندازه لاستیک های خودرو و کامیون های سبک معمولاً با یک سری اعداد و حروف کوتاه بیان می شود.245/40-R18.

عدد اول عرض لاستیک را در پهن ترین نقطه آن بر حسب میلی متر نشان می دهد. عدد بعد از اسلش ارتفاع دیواره جانبی به عنوان درصدی از عرض است. هرچه این عدد بیشتر باشد، دیواره جانبی بلندتر است.

لاستیک‌های اسکوات که روی ماشین‌های اسپرت و ماشین‌های عضلانی نصب می‌شوند، که تایرهای سطح پایین نامیده می‌شوند، دارای نسبت ابعاد 30-40 هستند. شاسی بلندهای خانوادگی در محدوده 45 تا 60 یا بلندتر هستند.

عدد نهایی قطر چرخ بر حسب اینچ است که تایر باید روی آن سوار شود  "R"مخفف کلمه رادیال Radial است، 

رتبه بندی سرعت

لاستیک ها همچنین دارای یک رتبه بندی سرعت هستند که نه تنها نشان می دهد که چگونه می توانند با خیال راحت برای مدت زمان طولانی حرکت کنند، بلکه پتانسیل عملکرد کلی لاستیک ها را نیز نشان می دهد.

لاستیک‌های خودروهایی با کارایی بالا نسبت به خودروهای شاسی‌بلند ،دارای امتیاز سرعت بالاتری هستند. امتیاز سرعت لاستیک‌های اصلی که روی خودروی شما قرار گرفته‌اند با حداکثر سرعتی که خودرو شما می‌توانست به آن دست یابد مطابقت دارد .

این امتیاز سرعت به صورت یک حرف الفبایی در کد عددی بیان می شود که بلافاصله بعد از اندازه تایر می آید. حروف از L تا Y متغیر هستند و محدوده سرعت حداکثر از 75 کیلومتر در ساعت تا بیش از 186 کیلومتر در ساعت را پوشش می دهند.

 

 

ارتفاع آج لاستیک چقدر باشد

 

اطلاعات آج

دو اطلاعات است که به شما کمک می‌کند چند کیلومتر می‌توانید از مجموعه‌ای از لاستیک‌ها انتظار داشته باشید:

  • درجه سایش آج
  • گارانتی مسافت پیموده شده تایر

درجه ساییدگی آج به عنوان یک عدد روی دیواره لاستیک بعد از کلمه "Treadwear" درج شده است.

هرچه این عدد بیشتر باشد، احتمال دوام لاستیک بیشتر است. اما تست هایی که برای تعیین آج استفاده می شود دقیق نیستند، بنابراین تنوع زیادی در این عدد وجود دارد.

نحوه نگهداری از لاستیک ها

اکنون که می دانید چگونه بهترین لاستیک ها را پیدا کنید، باید بدانید که چگونه از آنها نگهداری کنید. لاستیک ها یکی از اجزای کلیدی ایمنی وسیله نقلیه شما هستند. تعمیر و نگهداری صحیح می تواند منجر به سواری ایمن تر و مصرف سوخت بهتر شود.

 

خرید لاستیک خوب

 

 

در اینجا چند راه برای نگهداری لاستیک های خودرو آورده شده است

فشار باد لاستیک خود را بررسی کنید لاستیک های کم باد و بیش از حد باد می تواند منجر به مشکلات ترمز شود، بنابراین یک بار در ماه فشار لاستیک خود را چک کنید.

خودروهای جدیدتر دارای سیستم‌های داخلی هستند تا به رانندگان اطلاع دهند که چه زمانی فشار باد لاستیک‌هایشان کم است، اما اگر این موضوع در مورد خودروی شما صدق نمی‌کند، به نزدیک ترین آپارات مراجعه کنید وفشار باد لاستیک ها را چک کنید.

به آج لاستیک خود نگاه کنید. لاستیک ها دارای نشانگر سایش آج هستند و باید ماهی یک بار آنها را چک کنید. این نوارهای لاستیکی به صورت افقی روی تایر کشیده شده و تنها زمانی ظاهر می شوند که لاستیک نیاز به تعویض داشته باشد.

لاستیک سایز مناسب بخرید اندازه لاستیک می تواند مانع دیگری برای حرکت لاستیک باشد. برای پیدا کردن بهترین لاستیک برای وسیله نقلیه خود، به دفترچه راهنمای مالک خودرو نگاهی بیندازید. اگر اطلاعات موجود نیست، می‌توانید درب سمت راننده را برای برچسب اطلاعات تایر و بارگیری نیز بررسی کنید.

 

 

نظرات کاربران