1401/04/07

چرا تسمه دینام پاره میشود؟

تسمه دینام چیست؟

قطعاً تا به حال نام تسمه دینام یا تسمه کولر و یا حتی تسمه هیدرولیک را شنیده اید. تسمه دینام مجموعه ای از یک تسمه، هرزگرد و تسمه سفت کن است.
تسمه دینام وظایف مهمی را بر عهده دارد. تعداد تسمه در اکثر خودروها دو یا یک عدد است. این تسمه ها به شکل(v) هستند. این تسمه ها از لاستیک مقاوم، نخ و الیاف پارچه ای تولید شده اند. و بسیار انعطاف پذیر است  
 
 
تسمه دینام چیست
 
 

هرزگرد

یک غلتک پلاستیکی که هم عرض با تسمه دینام است روی تسمه دینام پرس شده. و قسمت پشتی تسمه که صاف است روی آن قرار میگیرد. این قطعه وظیفه چرخش تسمه دینام را برعهده دارد.
 

تسمه سفت کن

این قطعه از دو جزء تشکیل شده. پایه فلزی که از جنس آلومینیوم است و فنر قوی که وظیفه سفت کردن تسمه دینام را بر عهده دارد. بر روی این پایه فلزی هرز گرد قرار میگیرد و تسمه روی آن می افتد.
 

تسمه دینام

این قطعه، قطعه نهایی است و بر  روی هرزگردها، تسمه سفت کن و یک سری فولی قرار میگیرد. وظیفه این قطعه ارتباط چرخشی بین قطعاتی است که روی آن قرار می گیرد.
اگر تمامی این قطعات از کیفیت لازم ساخته نشده باشند، خودرو مدام تسمه پاره می کند. و باعث آسیب رساندن به بقیه قطعات نیز می شود. توجه به این موضوع نیز مهم است که تسمه ها به دلیل جنس لاستیکی شان ، دارای عمر مشخصی هستند و با کارکرد طولانی قابلیت انعطاف پذیری خود را از دست می دهند. و باعث ترک خوردن یا پارگی میشوند. 
 
 

وظیفه تسمه دینام چیست؟

تسمه دینام یکی از مهمترین بخش‌ها و قطعات موتور است که سلامت آن در عملکرد موتور تاثیر بسیاری دارد. این تسمه حرکت چرخشی میل‌لنگ را به میل سوپاپ منتقل می‌کند و نیروی لازم برای حرکت میل سوپاپ را تامین می‌نماید.
 
زمانی تسمه دینام به درستی کار میکند که به درستی نیز جایگیری شده باشد. شل بودن یا سفت بودن تسمه، در کار آن اختلال ایجاد می کند. 
همچنین وظیفه اصلی تسمه دینام انتقال قدرت لازم برای کارکردن اجزای دیگر از جمله؛ واتر پمپ، دینام، سیستم تهویه، پمپ و فرمان هیدرولیک است.
این قطعه از طریق انرژی دورانی موتور به حرکت در می آید و با به حرکت در آوردن دینام، باعث تبدیل نیروی حرکتی به الکتریکی می شود.
 
 
 
علت خراب شدن تسمه دینام
 
 

انواع تسمه در خودرو

هر وسیله نقلیه‌ دارای یک سیستم تسمه و قرقره منحصر به فرد است که برای آن موتور طراحی و مهندسی شده است اما به طور کلی دو نوع تسمه در موتورها به کار می‌رود.
 
تسمه دینام (پروانه یا مارپیچ)
تسمه تایم
 

وظیفه‌ی این تسمه در خودرو

1. تسمه دینام (تسمه مارپیچ یا تسمه پروانه)

 
قدرت را به اجزای متفاوتی از موتور مانند سیستم فرمان و سیستم تهویه انتقال می‌دهد.​
تسمه‌ی خراب می‌تواند به این اجزاء نیز آسیب وارد کند
 

2. تسمه دینام

این تسمه که در جلوی موتور قرار دارد بخش مهمی از موتور است که عملکرد قسمت های مختلف خودرو را کنترل می‌کند.
نام دیگر آن تسمه مارپیچ است که به دلیل شکل کاربرد آن می‌باشد،​ چرا که این تسمه دور قرقره های متفاوت پیچیده می‌شود.​
این تسمه بر عملکرد اجزا متفاوتی نظیر پمپ آب، فن رادیاتور، دینام و سیستم تهویه هوا تأثیر می‌گذارد.
 
 

تسمه دینام کجا قرار دارد؟

معمولاً این تسمه در قسمت جلوی موتور قرار دارد و با بالا زدن کاپوت ماشین آن را خواهید دید. زمانی که شما کلید را در سوییچ می‌چرخانید و پیشرانه روشن می‌شود، یک میل‌لنگ به چرخش درمی‌آید که همین چرخیدن باعث به کار افتادن تسمه دینام می‌شود.
در برخی از ماشین ها یک تسمه برای چرخاندن دینام، و یک تسمه برای چرخاندن کمپرسور بکار می رود. در برخی از ماشین ها هر دو وظیفه یک تسمه را انجام می دهد.
 
 
 
خرید تسمه دینام اصل
 
 
 

چه زمانی تسمه دینام باید عوض شود؟

شاید نتوان گفت هر خودرو بعد از چند هزار کیلومتر نیاز به تعویض تسمه دینام دارد. در واقع عوامل دیگری در تعویض تسمه دینام موثر هستند.
کیفیت ساخت و مواد اولیه یکی از مهم ترین عوامل دخیل در طول عمر تسمه دینام است. زمانی که دیگر آب در موتور گردش پیدا نمی کند، در نتیجه خودرو جوش می آورد. زمانی که این اتفاق رقم می خورد درواقع در مرحله ی قبل از آن، تسمه دینام خراب شده یا به احتمال زیاد پاره شده به همین علت واتر پمپ از کار افتاده و نتوانسته آب را در موتور به گردش در بیاورد.
در ماشین های فرمان هیدرولیک نیز همین اتفاق به صورت مشابه رقم می خورد. پمپ فرمان هیدرولیک نیز نیروی خود را از تسمه پروانه تامین می کند، پس خرابی این تسمه به معنای ایجاد مشکل در کنترل فرمان هیدرولیک خواهد بود.
 
از دیگر علائمی که به شما کمک می کند زمان تعویض تسمه دینام را بدانید به شرح زیر است:
  • شنیدن صدای جیر جیر از قسمت موتور
  • عدم کنترل مناسب بر فرمان
  • عملکرد نامناسب کولر
  • روشن  شدن چراغ چک خودرو
  • نشان پارگی، ساییدگی در تسمه تایم
  • کش آمدن یا شل شدن تسمه تایم
  • آغشته شدن تسمه دینام به روغن یا گریس
  • بد استارت خوردن خودرو
 

علائم خرابی تسمه دینام چیست؟

عوامل زیادی باعث پاره شدن و خرابی تسمه دینام می شود. این عوامل ارتباط مستقیمی با رعایت و نحوه نگهداری دارد. البته ناگفته نماند که بی توجهی  به زمان تعویض تسمه باعث خرابی آن می شود. 
رانندگی های پر تنش، حرکت با دور موتور بالا، شرایط آب و هوایی و وجود گرد و غبار میتواند از علائم خرابی تسمه دینام باشد. 
خرابی تسمه دینام توقف شارژ باتری را به همراه دارد و میتوان از کم نور شدن چراغ ها نیز متوجه خرابی تسمه دینام شد.
 
 
 
علائم خراب شدن تسمه دینام
 
 

چه کار کنیم عمر تسمه دینام بیشتر شود؟

هر مسئله ای یک راه حل دارد. سوالی که بسیاری از رانندگان می پرسند این است که چگونه عمر تسمه دینام را بیشتر کنیم. با راهکارهایی ساده میتوانید خراب شدن تسمه دینام را به تعویق بیاندازید.
 
  • در طول روز و بی دلیل چراغ های خودرو را روشن نکنید
  •  چراغ های خودرو را در هنگام توقف خودرو روشن نگذارید
  • از باتری های با ظرفیت کمتر از 65 میلی آمپر ساعت در خودرو استفاده نکنید
  • از خرید تسمه دینام ناشناخته و خیلی ارزان قیمت و بی کیفیت خودداری کنید
  • تسمه دینام خودرو را از لحاظ ظاهری و تنظیم بودن، هر چند ماه یک بار، بررسی نمایید
  • در شرایط عادی دور فن کولر را زیاد نکنید و آن را در درجه پایین قرار دهید

 

دیگران چه میخوانند : خرید لوازم یدکی جک با بهترین قیمت

 

هنگام خراب شدن تسمه دینام باید چه کار کنیم؟

با هم دریافتیم که تسمه دینام یا هر یک از تسمه‎‌های شیاردار دیگر چقدر می‌تواند حساس، مهم و آسیب پذیر باشد. اما باز هم با رعایت نکات بالا اگر تسمه دینام، تسمه کولر و یا تسمه هیدرولیک خودرویمان پاره شود چه می‌شود و بهترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم چیست؟ به این نکته باید توجه کنیم که در بعضی خودروها هر سه مجموعه دینام (آلترناتور)، کمپرسور کولر و پمپ هیدرولیک با یک تسمه کار می‌کنند و در بعضی خودروهای دیگر هر یک از این اجزا به وسیله تسمه مجزای خودش کار می‌کند و حتی می‌تواند دو به دو باهم از یک تسمه بهره ببرند؛ به همین دلیل در ادامه عیوبی که در صورت از مدار خارج شدن هر یک از مجموعه‌های ذکر شده، به وجود می‌آید را بیان کرده‌ایم. پس شما باید بدانید که کدام اجزای خودرویتان از یک تسمه استفاده می‌کنند تا بتوانید تشخیص دهید تسمه‌ای که دچار مشکل شده است بر روی کدام یک از دینام، کمپرسور کولر و یا پمپ هیدرولیک اثر می‌گذارد. در صورتی که تسمه خراب شده دو یا سه مجموعه را دربرگیرد، عیوب ذکر شده با هم جمع می‌شوند.
 
اگر تسمه دینام پاره شود بزرگترین مشکلی که پیش می‌آید این است که دیگر باتری شارژ نمی‌شود و اگر به حرکت ادامه دهیم، پس از مدتی موتور خودرو به کلی از کار می‌افتد و باید تسمه جدید بر روی خودرو نصب شود و یا به مکان مناسب بکسل شود. در این حالت تنها مشکلی که می‌تواند پیش بیاید این است که احتمال دارد پس از پاره شدن تسمه دینام، در اثر ادامه حرکت، باتری خودرو خراب شود. به همین دلیل اگر امکان بکسل یا نصب تسمه سالم وجود داشته باشد، از حرکت دادن خودرو خودداری کنید.
 
در صورتی که تسمه کولر پاره شود هیچ عیب جدی که باعث از کار افتادن خودرو شود به‌وجود نمی‌آید، تنها موردی که پیش می‌آید این است که دیگر نمی‌توانید در گرمای تابستان از خنکی کولر خودرویتان لذت ببرید.
 
با پاره شدن تسمه پمپ هیدرولیک هم در بیشتر خودروها، عیب خاصی پیش نمی‌آید و فقط در سرعت‌های پایین و در حالت سکون، فرمان خودرویتان بسیار سنگین می‌شود و پیچیدن فرمان به کار دشواری تبدیل می‌شود.
 
 
 
خرید تسمه دینام پراید
 
 
 

هنگام خرید تسمه دینام به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

سایز تسمه دینام

همانطور که میدانید سایز تسمه در ماشین های مختلف متفاوت است. پس انتخاب تسمه مناسب، اولین قدم برای خریداین قطعه می باشد. به طور مثال موتور خودرو رانا و پژو 206 یکسان است اما سایز تسمه دینام آنها یکسان نیست.
 

جنس تسمه

واضح است که لوازم یدکی ارزان قیمت و زیر قیمت بازار فاقد کیفیت هستند. در صورت استفاده از این قطعات، و همچنین قطعات تقلبی، شما مجبور می شوید دوبار هزینه کنید.
چرا که این قطعات زود خراب شده و مجدد باید خرید و نصب کنید.  
 

لیبل

کالاهای اصلی و با کیفیت همیشه دارای لیبل اصالت کالا هستند، همیشه کالاهای اصلی و باکیفیت دارای بسته بندی باکیفیت هستند و درب این قطعات به وسیله لیبل شرکت پلمپ می شود.
 

خرید از فروشگاه معتبر

همیشه از فروشگاه معتبر خرید کنید، متاسفانه بازار فروش قطعات یدکی تقلبی امروز خیلی گرم شده، و شرکت های زیر زمینی اقدام به تولید قطعات یدکی بی کیفیت در بسته بندی برندهای معروف می کنند، با این وجود تشخیص جنس تقلبی از اصل کار چندان ساده ای نیست، و نیاز به تخصص دارد. 
پس اگر می خواهید کالای اصل خرید کنید  باید از فروشگاه های معتبر نیز خرید کنید. مرکز تجاری سپهر از معتبر ترین فروشگاه های فروش لوازم جانبی و لوازم یدکی خودرو می باشد. یک مجتمع تجاری با 5 طبقه تجاری و 4 طبقه انبار و پارکینگ و 300 واحد به صورت تخصصی لوازم یدکی و لوازم جانبی خودرو را می فروشد.
برای خرید تسمه دینام مناسب خودرو خود، میتوانید به طبقه اول و دوم مجتمع تجاری سپهر مراجعه کنید و کالاهای اصل را خریداری کنید.
 
سخن پایانی ...
در این مقاله با انواع تسمه ها و وظایف مهمی که در موتور خودرو بر عهده دارند آشنا شدیم. علل و عیوبی که میتواند برای تسمه به وجود بیاید و باعث آسیب رساندن به تسمه شود را نیز بررسی کردیم.
تا حدودی نیز روش هایی برای افزایش عمر مفید تسمه را نیز معرفی کردیم. و در نهایت نیز بیان کردیم اگر تسمه دینام دچار مشکل شد  چه اتفاقی می افتد و شما باید چه کار کنید.
امیدواریم موارد گفته شده برای شما مفید بوده باشد. لازم به ذکر است که برای خرید تسمه تایم مناسب خودرویتان میتوانید به مرکز تجاری سپهر واقع در خیابان امیرکبیر تهران، قبل از خیابان ملت مراجعه کنید و انواع برندهای معتبر تسمه دینام اعم از دانگیل، کنتیننتال، بورگ جرمن، سامنس، استار، بوش، گتس، توسن و غیره را تهیه کنید. 
 

نظرات کاربران