1401/04/08

روش های کلاهبرداری در بازار خودرو

روش های کلاهبرداری در بازار خودرو

 
یکی از مسائلی که خریداران خودرو با آن روبه رو هستند، مسئله کلاهبرداری می باشد .افراد سودجو روز به روز برای انجام این کار، دست به ترفند های جدید می زنند .بنابراین خریداران خودرو باید به روش‌های کلاهبرداران، آگاهی کامل داشته باشند و در حین معامله احتیاط های لازم را انجام دهند .
توصیه می شود تا آنجایی که می توانید در هنگام معامله ،افراد خبره ای را با خود همراه کنید، تا بتوانید مشورت های لازم را از آنها بگیرید. در این صورت می توانید یک معامله امن داشته باشید .
در این مقاله سعی ما بر این است که با آ روش های کلاهبرداری آشنا شویم.
 
 
 
کلاهبرداری بازار خودرو
 
 
 

آشنا شدن با روش های کلاهبرداری در بازار خودرو:

1_ کلاهبرداری از طریق فروش خودرو به صورت اقساطی:

یکی از روش های کلاهبرداران این است که از طریق یک شرکتی که مجوز قانونی ندارد، با انتشار تبلیغ، مبنی بر فروش خودرو به صورت قسطی، در روزنامه و سایت، خریداران را جذب خود می کنند و از آنها می خواهند که در ابتدا مبلغ قابل توجهی بدهند، ولی در ادامه هیچ خودرویی را تحویل نمی دهند.

2_ هک کردن یا درج نشدن شماره شاسی:

روش دیگری که از کلاهبرداران در هنگام خرید و فروش خودرو زیاد دیده شده است، جعل کردن یا درج نشدن شماره شاسی می باشد .به این صورت که بعضی اوقات شماره شاسی را اشتباه درج می کنند و خریدار خودرو به دلیل عجول بودن متوجه آن نمی شود. ( از خریداران خودرو تقاضا می شود در هنگام خرید خودرو ،دقت لازم را داشته باشند تا دچار مشکل نشوند). مورد دیگر اینکه ممکن است کلاهبرداران دست به جعل کردن شماره شاسی بزنند، که شاید در هنگام معامله مشخص نباشد، ولی بعدها خریدار خودرو را با مشکل روبه رو می سازد.

3_ قسمت کردن قبض پارکینگ بین فروشنده و خریدار خودرو:

از روش‌های رایج کلاهبرداری در بازار خودرو، قرار دادن خودرو در پارکینگ و تقسیم کردن قبض پارکینگ می باشد .این کلاهبرداری به این صورت شکل می‌گیرد، که ماشین مورد نظر را درپارکینگی ،طبق نظر خریدار و فروشنده قرار می‌دهند، سپس قبض آن رابه دو قسمت تقسیم می کنند ،که هیچکدام بدون اجازه دیگری نمی توانند ماشین را از پارکینگ خارج کنند .در اینجا افراد سودجو برای اینکه ماشین را از قیمت اصلی اش پایین تر خریداری کنند، بر روی خودرو عیب هایی از جمله خراب بودن موتور خودرو، رنگ بدنه و لک داشتن قسمت هایی از خودرو، می گذارند و برای رسیدن به هدفشان می خواهند زمان خرید خودرو را به بعد موکول کنند. در این مواقع، فروشنده اگر اطلاع کافی در این زمینه نداشته باشد، مجبور می‌شود تن به این معامله پر ضرر بدهد. ولی خوانندگان عزیز بدانند در هنگام مواجه شدن در چنین شرایطی کافی است با نشان دادن مدارک خودرو، آن را از پارکینگ خارج کنند، در این صورت می توانند از ایجاد این معامله پر ضرر جلوگیری کنند.
 
 
 
 
عوض کردن شماره شاسی
 
 
 
 

4_ تفاوت خودروهایی که کارشناسی شده با خودروی فروخته شده:

یکی دیگر از روش هایی که افراد سودجو دارند و متقاضی خودرو در هنگام روبرو شدن با آن باید مراقب باشد این است که کلاهبرداران یک کارشناسی کلی، از خودرو انجام می دهند، ولی در عوض با ترفند هایی که دارند خودروی دیگری را به فروش می رسانند. یکی از راه هایی که با آن این ترفند را انجام می دهند، مثل مورد قبل می باشد. فقط با این تفاوت که اینجا فروشنده ،کلاهبردار می باشد. شگرد کلاهبردار به این صورت است که بین خریدار و فروشنده یک قبض پارکینگ قرار می گیرد که به دو قسمت تقسیم می شود ،در این روش فروشنده می تواند با صاحب پارکینگ همدست باشد و یک خودروی دیگر را به جای خودروی کارشناسی شده به خریدار، به فروش برساند.

5_ کلاهبرداری از طریق فروش خودروی کم آپشن به جای خودروی فول آپشن :

این مورد وقتی پیش می آید که افرادی بخواهند خودروی فول آپشن خریداری کنند. ولی به دلیل اینکه اطلاعات کافی ندارند ممکن است بر سر راه افراد سودجو قرار بگیرند و آنها به خاطر سادگی این افراد به هدف شوم خود دست پیدا می کنند و خودرویی را با امکانات کم به عنوان فول آپشن به فروش می رسانند. جلوگیری از این روش کلاهبرداری کار ساده ای می باشد، فقط کافی است این افراد، در هنگام خرید خودرو، از کارشناس خبره کمک بگیرند. در این صورت می توانند طبق سفارش خود خودرویی را تحویل بگیرند.

6_کلاهبرداری از طریق به عجله انداختن خریدار:

یکی از ترفندهای رایج و کاربردی کلاهبرداران این است که خریدار خودرو را در شرایطی قرار می دهند که او هول کند و احساس کند که دیگر زمانی برای خرید خودروی مورد نظرش ندارد و باید هرچه سریع تر خودرو را خریداری کند. ترفند این کلاهبرداران به این صورت است که فرد خریدار برای دیدن خودرو بر سر قرار حاضر می شود، در همان هنگام ،فرد دیگری به عنوان خریدار که جزئی از کلاهبرداران است، در محل می آید و وانمود می کند که از خودرو خوشش آمده و می خواهد آن را بخرد. در این صورت فرد خریدار هول می شود و می خواهد در اسرع وقت خودرو را خریداری کند. بنابراین کلاهبرداران به هدف خود می رسند و یک خودروی پر از عیب را به فروش می رسانند.

از دیگر روش های کلاهبرداران که می‌توان به آن اشاره کرد ،عبارت است از:

1_دریافت وجه اضافی 
2_خسارت ساختگی
3_ خرید و فروش خودرو به صورت وکالتی 
4_خرید و فروش خودرو از سایت های غیر مجاز
5_ فروش خودرو به افراد مختلف
 
 
خرید خودرو
 
 
 
نکاتی که در هنگام خرید و فروش خودرو باید رعایت کنید تا در مقابل افراد سودجو سرتان کلاه نرود عبارتند از:
 
1_ در هنگام خرید خودرو و نشستن پای معامله ،حتماً اصل مدارک وجود داشته باشد و هیچ وقت به کپی آنها اکتفا نکنید .
2_ سعی کنید با فردی که سند خودرو به نامشان نیست، وارد معامله نشوید.
3_  برای چک کردن خودرو از همه لحاظ (تصادفی ،رنگی ،موتوری و...) با یک فرد کارشناس هماهنگ کنید و حتماً قبل از خرید خودرو ،آن را به او نشان دهید. 
4_ خودروهایی که ایده آل هستند ولی با قیمت پایینی به فروش می رسند را کمی با تعأمل خریداری کنید .
5_ حتماً این مورد را که شماره بدنه و موتور با کارت خودرو تطبیق داشته باشد را چک کنید.
6_ در هنگام معاملات سنگین ،حتما از فروشنده اطلاعات دقیق اعم از نشانی منزل، نشانی محل کار و یا تلفن ثابت داشته باشید.
 
 
سخن پایانی:
در این مقاله تمام تلاش ما بر این بود تا شما خواننده عزیز را با تمام موارد کلاهبرداری آشنا کنیم .امیدوارم با توجه به شرایط اقتصادی جامعه هیچ فردی در مقابل افراد کلاهبردار قرار نگیرد. لذا خواهشمندیم این مقاله را با دقت بخوانید و نکاتی که گفته شد در هنگام معامله را رعایت کنید.

نظرات کاربران