1401/05/05

اسپرت و تیونینگ کردن خودرو

شاید تا به حال اسم تیونینگ خودرو به گوشتان نخورده باشد اما حتما ماشین هایی را دیده اید که سرعت  و شتاب بالاتری نسبت به هم رده های خود دارند و به اصطلاح به رده اسپرت تغییر یافته اند.

این خودروها را به اصطلاح تیون کرده اند! در ادامه با این اصطلاح و مزایا و معایب آن بیش تر آشنا می شویم.

 

تیونینگ خودرو چیست؟

ماشین سازان، خودروهایی را تولید می کنند که مناسب عامه مردم و برای استفاده ی معمولی و روزانه باشد. اکثر خودروهای طراحی شده از نظر سرعت و ظاهر، معمولی هستند. حال بعضی از افراد که علاقه به داشتن ماشینی پیش رفته تر دارند، خودروی خود را تیون می کنند.

به طور کلی تیون کردن خودرو یعنی ارتقاء خودرو! حال این ارتقاء می تواند در ظاهر ماشین باشد یا در قسمت های داخلی نظیر موتور، ترمز، شاسی ها و...

بعضی از افراد این ارتقاء دادن را اسپرت کردن ماشین نیز می نامند.

 

 

اسپرت کردن ماشین

 

تیونینگ چند نوع دارد؟

به طور کلی تیونینگ در دو بخش خودرو انجام می شود. یکی در ظاهر خودرو و یکی در قسمت های داخلی خودرو. در ادامه به طور کامل به این دو مبحث می پرازیم.

 

تیونینگ ظاهر و بدنه ی خودرو

ظاهر ماشین دارای قسمت های زیادی است که هرکدام از آن ها را می توان تیون کرد.

 

تیونینگ سقف خودرو

 سقف خودرو همواره یکی از بخش هایی بوده که تغییر در آن جذابیت وسیله نقلیه را چند برابر کرده است.

داشتن سانروف بر روی خودرو باعث می شود که فرد در فصول گرم سال بتواند از هوای آزاد بیرون به طور مستقیم بهره ببرد. هم چنین باعث می شود که بر روی قیمت خودرو نیز اضافه شود اما این به شرطی است که این تغییر به دلیل ضربه دیدگی سقف خودرو نباشد!

اگر تایید شود که این تغییر صرفا برای تیون کردن سقف خودرو بوده، به قیمت ماشین می افزاید.

نوعی دیگر از تیونینگ سقف خودرو، استفاده از برچسب بر روی سقف خودرو می باشد. در این کار عموما از برچسب های سیاه بر روی ماشین های سفید استفاده می شود که جذابیت ماشین را چند برابر می کند.

 

تیونینگ چراغ خودرو

به احتمال زیاد شما ماشین هایی را در خیابان دیده اید که رنگ چراغ آن ها و مدل چراغشان با دیگر خودروها متفاوت است و در بسیاری از موارد جذاب تر است!

 این تفاوت به دلیل تیونینگ بر روی چراغ خودرو می باشد.

تغییر در نوع نور و دودی یا شفاف بودن چراغ‌ های جلو در خودرو، استفاده از لامپ‌های نئونی از انواع تیون کردن چراغ ماشین می باشد.

 

تیونینگ درهای خودرو

یکی از رایج ترین تیونینگ ها، تیونینگ درب خودرو می باشد.  شما می توانید با داشتن هر مدل خودرویی بدون محدودیت تیونینگ خودرو را بر روی آن انجام دهید.

تیونینگ درب‌ها ممکن است در دو زاویه متفاوت صورت گیرد. یعنی در یک حالت که بیشتر مرسوم است، لولا در سر جای خودش قرار می ‌گیرد با این تفاوت که باز شدن درب به جای اینکه به سمت طرفین ماشین باشد، به سمت بالا باز می‌شود. این حالت برای بیش تر ماشین ها قابل اجراست.

اما مدل دوم تیونینگ درهای خودرو که قابل اجرا بر روی همه ی ماشین ها نیست، لولای در بر روی سقف قرار می ‌گیرد و درب‌ های خودرو مانند بال عقاب و به سمت طرفین خودرو و سپس به طرف بالا باز می‌ شود. یکی از شرکت های ماشین سازی که بر روی بعضی از خودروهای خود این کار را انجام داده، شرکت تسلا می باشد.

 

تیونینگ سیستم های تصویری و صوتی

این مدل از تیون کردن خودرو نیز بسیار رایج می باشد. این تیونینگ کردن میان جوانان، از محبوبیت خاصی برخوردار است.

از دیگر مزیت های این تیونینگ می توان به هزینه ی کم تر آن نسبت به سایر تیونینگ ها اشاره کرد.

در تیون کردن این بخش، بعضی از قسمت ها عوض شده و تقویت می شوند برای مثال می توان بلندگوهای خودرو به صورت کلی حذف و با مدل‌های قوی تر و بیس دار تعویض کرد.

برای سیستم تصویری نیز می توان دوربین عقب و مانیتور را به تجهیزات اضافه نمود.

 

 

لوازم یدکی خودرو

 

 

تیونینگ سپرها

در این مدل سپرها عوض می شوند. اغلب این تغییر برای این انجام می شود که خودرو مقاومت بیش تری در برابر تصادفات پیدا کند. از این رو سپرهای جلو و عقب بزرگ تر و مقاوم تر می شوند. در ماشین های شاسی بلند از سپر های فلزی و قطور استفاده می شود.

 

تیونینگ سر اگزوز

 در خیابان وقتی در حال رانندگی هستید، ممکن است با صدای غرش مانند یک اتومبیل مواجه شوید که از فاصله های دور قابل شناسایی است! این صدا به خاطر این است که صاحب خودرو، سر اگزوز خود را تیون کرده است.

از طرفی اگزوز به خودرو نیز قدرت می دهد، بنابراین ممکن است که بعضی خودروها، تعداد اگزوز خود را به دو یا حتی سه عدد تغییر داده باشند.

 

تیونینگ ارتفاع خودرو

حتما تاکنون با ماشین هایی مواجه شده اید که ارتفاع آن ها کم شده و فاصله شان با زمین بسیار کم است! این افراد ارتفاع ماشین خود را تیون و کم کرده اند.

این افراد، زیبایی ظاهری خودروی خود را در کاهش ارتفاع خودروی خود می‌ بینند، اما این کار می‌ تواند به جلوبندی و فرمان پذیری راحت خودرو آسیب وارد کند!

امروزه خودروهای لوکس، این قابلیت را به طور خودکار دارند و رانندگان می توانند با زدن یک دکمه ارتفاع خودروی خود را با توجه به شرایط کم و زیاد کنند.

 

تیونینگ شیشه ی خودرو

دودی کردن شیشه ها در کشور ما، دارای محدودیت است و منجر به جریمه می شود. اما تا طیفی از آن مجاز و مفید است! در بسیاری از ماشین ها به طور خودکار شیشه ها تا حدودی دودی هستند و از ورود اشعه های تند و تیز خورشید به داخل ماشین جلوگیری می کنند.

شیشه های دودی ظاهر خودرو را نیز جلا می بخشد و باعث می شود که ماشین جلوه ی بیش تری پیدا کند.

 

تیونینگ تایرها و رینگ ها

از دیگر تیونینگ های مرسوم می توان به تیون کردن تایرها و رینگ های آن اشاره کرد.

بعضی از رانندگان تایر های خود را با تایرهای پهن عوض می کنند. این برای همه ی خودروها مناسب نیست. به طور کلی تایر پهن سرعت ماشین را کم میکند و مصرف سوخت را افزایش می دهد. بنابراین این نوع تیونینگ مناسب نیست!

اما اگر یک انتخاب درست در رنگ رینگ ها داشته باشید، خودرو بسیار زیباتر و به روز تر می شود.

رینگ ها به رنگ های دودی، سیاه، طلایی، سفید و نقره‌ای می باشند که با توجه به رنگ ماشین می توانید بهترین رنگ آن را تهیه کنید!

 

تیونینگ قسمت های داخلی خودرو

هدف تیون کردن قسمت های داخلی ماشین، ارتقاء سرعت و کیفیت ماشین است. در ادامه رایج ترین تیونینگ های داخلی خودرو را با هم می خوانیم.

 

 

چگونه ماشین را اسپرت کنیم

 

 

تیونینگ موتور

برای تیون کردن موتور می توان حجم موتور را افزایش داد.

 

تیونینگ وزن

از درس های فیزیک می دانیم که کاهش وزن باعث سرعت بیش تر می شود. پس رانندگانی که می خواهند به سرعت خودروی خود اضافه کنند وزن آن را با روش های مختلف کم می کنند.

یکی از این روش ها عوض کردن رینگ های فلزی ماشین با رینگ های آلومینیومی است. رینگ های آلومینیومی در مقایسه با رینگ های فلزی وزن بسیار کم تری دارند.

از دیگر روش های کاهش وزن می توان به برداشتن صندلی های عقب و کم کردن حجم خودرو اشاره کرد.

اما اگر به هر دلیلی از برداشتن صندلی های عقب خود امتناع می کنید می توانید از صندلی های جدید نانو که وزن بسیار کم تری دارند استفاده کنید. البته که این مدل صندلی ها گران نیز هستند!

 

تیونینگ سیستم اگزوز و خروجی دود

در این جا بحث مربوط به سر اگزوز نیست بلکه مربوط به بخش درونی اگزوز یعنی کاتالیزور و لوله و مسیر خروجی دود می باشد.

در حالت عادی، دود، مسیر پر پیچ و خمی را طی می کند که از ماشین خارج شود. در عمل تیون کردن خروجی دود کمی از این مسیر صاف می‌گردد که البته خروج راحت و سریع دود نیز ممکن است در عملکرد صحیح موتور تاثیر منفی ایجاد کند!

 

تیونینگ فیلتر هوا

موتور برای احتراق درست به اکسیژن خالص نیاز دارد و برای این که این اکسیژن را به طور خالص دریافت کند، نیاز به فیلتر هوا می باشد. فیلتر های معمولی هوا قابلیت رد کردن اکسیژن اضافی و خنک کردن در هنگام را نیاز ندارد. در این تیون کردن از فیلتر هوایی استفاده می شود که این قابلیت را دارد. این فیلتر توان موتور را مخصوصا در دورهای بالا به طور چشم گیری افزایش می دهد.

 

برای تیونینگ کردن خودرو باید چه کنیم؟

برای تیون کردن خودرو با هر هزینه ای و برای هر قسمتی از ماشین باید به متخصص آن مراجعه نمایید. زیرا عوض کردن قطعات خودرو کار هرکسی نیست!

برای خرید وسایل مورد نیاز تیونینگ کردن نیز شما نیاز به یک فروشگاه خوب و مطمئن دارید تا قطعات جایگزین خودروی شما را با بهترین کیفیت و قیمت به شما عرضه کنند. از این رو می توانید برای خرید قطعات لازم برای تیونینگ کردن خودرویتان به مرکز تجاری سپهر مراجعه نمایید تا خریدی مطمئن را تجربه کنید.

 

کلام آخر ...

در سخن آخر باید بگوییم که تیونینگ خودرو باعث می شود که خودروی شما از لحاظ ظاهری و فنی ارتقاء پیدا کند. اما باید در انتخاب این که کدام قسمت ها را تیونینگ کنید دقت کنید و به متخصص مراجعه کنید. هم چنین تیون کردن بخش های مختلف خودروی شما از لحاظ قیمت با هم تفاوت دارد و شما بسته به قسمتی که برای تیونینگ انتخاب می کنید هزینه پرداخت می کنید. پس در انتخاب بخش تیونینگ خودرویتان دقت کنید!

 

 

 

 

 

نظرات کاربران