1401/07/30

چگونه روغن گیربکس را عوض کنیم؟

تعویض روغن های مختلف خودرو در عملکرد و عمر آن بسیار تأثیر گذار است. یکی از روغن های مهم در خودروها روغن گیربکس است. چرا که قطعات آن به مرور زمان مستهلک شده و نیاز است روغنکاری دوره ای حتماً انجام شود.

اما بهترین زمان تعویض روغن گیربکس چه زمانی است؟ چه روغنی باید استفاده شود؟ خودتان می توانید انجام دهید یا باید به سراغ تعمیر کار بروید؟ در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم و نکات طلایی که تا به حال در مورد روغن گیربکس گفته نشده را برای شما شرح دهیم.

روغن گیربکس چیست؟

همانطور که گفتیم روغن های زیادی در خودروها استفاده می شود که یکی از آنها واسکازین یا روغن گیربکس نام دارد. همانطور که از نامش پیداست این روغن در گیربکس و دیفرانسیل خودرو استفاده می شود.

روغن گیربکس از موادی تشکیل شده است که به خوبی از چرخ دنده ها محافظت می کند و باید گفت روغن دیفرانسیل ترکیبات پیچیده تری نسبت به روغن دنده دارد. طبقه بندی این روغن ها مانند روغن موتور بر اساس شناسه کیفیت API است.

ویژگی اصلی روغن دنده سازگاری بالا با فلزات جعبه دنده و ویسکوزیته بالا است. شاید مهمترین مسئله در مورد روغن دنده، میزان گرانروی آن باشد. غلظت روغن دنده بسیار بیشتر از روغن موتور است.

اگر بهترین روغن موتور خودرو را نمی شناسید مي توانيد به مقالات قبلی سایت مراجعه فرمایید.

 

 چه زمانی روغن گیربکس رو عوض کنیم؟

به طور معمول روغن گیربکس خودرو اتوماتیک باید بین 50 تا 100 هزار کیلومتر تعویض شود اما اگر خودرو بسیار کار کرده باشد این عدد به 30 هزار کیلومتر کاهش می یابد.

زمان تعویض روغن گیربکس خودروهای اتوماتیک هر 60.000 کیلومتر است و این عدد در برخی خودروها به 100.000 کیلومتر می رسد. تعویض روغن گیربکس زودتر از زمان مشخص شده ایرادی ندارد و به سلامت گیربکس نیز کمک می کند.

 

چطور روغن گیربکس را بررسی کنیم؟

چطور روغن گیربکس را بررسی کنیم؟

 

بررسی روغن گیربکس زمان زیادی نمی برد، اما ممکن است در خودروهای دارای گیربکس دنده ای کمی مشکل باشد، زیرا اکثر خودروهای دنده ای میله مخصوص بررسی روغن گیربکس ندارند و به همین دلیل باید توسط مکانیک بررسی شود.

خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک دارای میله مخصوص بررسی روغن هستند که نباید آن را با میل لنگ اشتباه گرفت.

برای بررسی روغن گیربکس ماشین را روشن کرده و آن را در حالت پارک قرار دهید و سپس با استفاده از میله مخصوص میزان روغن داخل مخزن را اندازه بگیرید.

 

اگر تعویض روغن گیربکس به تعویق بیفتد چه مشکلی رخ خواهد داد؟

روغن گیربکس وظیفه روانکاری قطعات متحرک گیربکس را بر عهده دارد، زمانی که سطح این روغن به دلیل نشتی کاهش یابد و روغن خاصیت قبلی را نداشته باشد به مرور زمان گیربکس آسیب دیده و قطعات آن از بین می رود.

این روغن در گیربکس اتوماتیک وظیفه انتقال نیرو و خنک کننده را نیز بر عهده دارد که در صورت آلودگی و افت کیفیت انجام نمی شود و در نتیجه عمر گیربکس کوتاه می شود.

گیربکس یکی از قطعات گران قیمت خودرو است که بی توجهی به بررسی های دوره ای آن بسیار پرهزینه خواهد بود.

اگر روغن گیربکس کم باشد، تعویض دنده به خوبی صورت نمی‌گیرد. آسیب دیدن گیربکس معمولا علائم و صدای خاص ندارد و تنها راه اگاهی از مشکلات آن، بررسی‌های دوره‌ای است.

روغن گیربکس تبخیر نمی‌شود و اگر سطح آن کم شده باشد به دلیل نشتی است.

 

علائم زمان تعویض روغن گیربکس

اولین قدم این است که رنگ روغن را بررسی کنید. زمانی که رنگ روغن تقریبا قهوه ای شده، زمان تعویض آن فرا رسیده است.

واسکازین در حالت اولیه قرمز است. سپس با بررسی بو و غلظت روغن نشتی می توان زمان تعویض را مشخص کرد. وقتی واسکازین نیاز به تعویض دارد، بوی آن تغییر می کند و بیشتر بوی روغن سوخته می دهد.

نکته دیگر اینکه در پارکینگ اگر مقدار زیادی مایع روغن قرمز ریخته شده باشد به این معنی است که خودرو مشکل نشتی روغن گیربکس دارد.

اگر صدای جیغ از گیربکس خودرو شنیدید، حتما خودرو را متوقف کرده و سطح روغن را بررسی کنید. روغن باید قرمز روشن باشد. اگر نه، باید روغن گیربکس را عوض کنید.

ماشین شما چه اتوماتیک باشد چه دستی، اگر نمی توانید به راحتی دنده ها را تعویض کنید، پس باید روغن را عوض کنید.

اگر روغن گیربکس بی کیفیت یا کثیف باشد، خودرو به کندی حرکت می کند. اگر این اتفاق افتاد به این معنی است که روغن معیوب است.

زمان تعویض روغن گیربکس ماشین های مختلف

خودروهای مختلف در زمان های مختلف نیاز به تعویض روغن دارند. اما این بازه زمانی به نسبت خودروهای مختلف متفاوت است.

زمان تعویض روغن گیربکس ماشین صفر

چیزی که تعمیرکاران مختلف طبق تجربه به آن رسیده اند، این است که برای اطلاع از زمان تعویض روغن خودرو صفر، به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.

در کل نمی توان برای همه خودروها یکسان عمل کرد و همه روغن ها را همزمان تعویض کرد.

معمولا روغن باید بین 30.000 تا 100.000 کیلومتر تعویض شود.

زمان تعویض روغن گیربکس پراید

پراید پرکاربردترین خودروی ایرانی است و باید بدانیم چه زمانی روغن آن را تعویض کنیم تا سیستم ترمز و گیربکس دچار مشکل نشوند. بهتر است روغن را هر 30 هزار کیلومتر تعویض کنید.

زمان تعویض روغن گیربکس L90

پیشنهاد می کنیم بعد از پیمودن 50.000 کیلومتر روغن گیربکس خودرو را تعویض کنید.

زمان تعویض روغن گیربکس ریو

زمان تعویض روغن این خودرو چیزی بین 50.000 تا 70.000 کیلومتر است. البته این عددی است که نمایندگی اعلام کرده و قطعا متناسب با شرایط و نوع رانندگی افراد مختلف، متفاوت خواهد بود.

 

چه روغن گیربکسی مناسب است؟

چه روغن گیربکسی مناسب است؟

 

روغن گیربکس خودرو کاسپین محصول شرکت فومن شیمی می باشد. محصولی که برای گیربکس های دستی مناسب است و در فشارهای بالا و محیط های سخت برای موتور مناسب است.

روغن گیربکس بهران یکی دیگر از برندهای داخلی است. از ویژگی های مثبت محصولات بهران می توان به مقاومت فوق العاده آنها در برابر اکسیداسیون اشاره کرد.

کیفیت محصولات بهران و فومن شیمی آنقدر بالاست که می توان این دو شرکت را کاندیدای اصلی کسب عنوان بهترین برند روغن گیربکس در بازار ایران دانست.

محصولات خارجی در ایران کم نیستند. اصولاً تولیدات داخلی با تولیدات خارجی قابل مقایسه نیست. آنچه در هنگام خرید باید به آن توجه کنید، سازگاری روغن با گیربکس خودروی شماست. با این حال، اگر به دنبال نام‌های تجاری معتبر هستید، می‌توانید به سراغ محصولات تولید شده توسط شرکت‌هایی مانند انادا لوبریفینت، آترود، آدینول، آیسین و تاپ وان بروید.

 

نحوه تعویض روغن گیربکس دستی

  1. جک را زیر خودرو بگذارید و زیر آن بروید.
  2. سینی نگهدارنده را زیر قسمت تخلیه قرار دهید.
  3. گیربکس زیر خودرو جلوتر از دیفرانسیل قرار دارد. آن را پیدا کنید و سینی را باز کنید.
  4. برای شروع زهکشی، پیچ های یک طرف را با آچار بکس معمولی باز کنید. به این ترتیب روغن خارج شده و در سینی جمع می شود.
  5. پس از تخلیه روغن، سینی را بردارید.
  6. وقتی سینی را بردارید، یک پیچ 10 میلی متری خواهید دید.
  7. برای برداشتن فیلتر پیچ را باز کنید.
  8. فیلتر جدید را به جای فیلتر قبلی پیچ کنید.
  9. لبه های سینی را به گیریس آغشته کنید.
  10. سینی را نزدیک گیربکس حرکت دهید و پیچ ها را محکم کنید.
  11. مقدار کافی روغن داخل مخزن بریزید.
  12. در نهایت ماشین را روشن کنید تا ببینید آیا نشتی وجود دارد یا خیر.

 

نحوه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

مرحله 1: ماشین خود را برای چند دقیقه در حالت روشن بگذارید، سپس آن را خاموش کنید.

چون روغن گیربکس در دمای ماشین روشن بهتر تخلیه می شود و حالا با استفاده از یک جک باید ماشین را بالا بیاورید. سپس یک سطل حداقل 10 لیتری و چند تکه روزنامه و پارچه آماده کنید. حالا پیچ های هر طرف سینی گیربکس را باز کنید و اجازه دهید روغن تخلیه شود.

مرحله دوم: پس از تعویض روغن گیربکس اتوماتیک باید فیلتر قبلی را تعویض کنید. تمام مخازن گیربکس و قطعات کثیف مربوطه را با پارچه و محلول مناسب تمیز کنید. برای این کار می توانید از محلول های شوینده معمولی نیز استفاده کنید.

مرحله سوم: پس از نصب فیلتر جدید، باید واشر سیمی گیربکس را نیز تعویض کنید. اطمینان حاصل کنید که واشر سیمی دقیقاً در ناحیه مناسبی جا افتاده باشد.

مرحله چهارم: حالا باید سینی گیربکس را به جای قبلی خود برگردانید، در این مرحله باید سینی گیربکس را نصب کنید و اگر می توانید برای این مرحله از گریس کمک بگیرید.

مرحله پنجم: مرحله آخر و پنجم تعویض روغن گیربکس خودرو و اکثر خودروهای اتوماتیک اضافه کردن روغن گیربکس جدید است در این مرحله کار خاصی لازم نیست و باید واسکازین جدید را وارد باک کنید. مقدار روغن گیربکس مورد نیاز شما نیز در دفترچه درج شده است، از آن کمک بگیرید. سپس ماشین را روشن کنید، آن را گرم کنید و به دنبال نشتی یا ایراد کار باشید.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم روش تعویض دستی روغن گیربکس خودرو را به صورت گام به گام در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم طی این مقاله دانش کافی برای این کار به دست آورده باشید و همچنین بتوانید روغن مناسب گیربکس خودروی خود را تهیه کنید.

 

نظرات کاربران