1401/03/02

سر سیلندر چیست؟

قلب یک خودرو موتور آن است. و مهم ترین جزء موتور، سیلندر و پیستون ها هستند.

سیلندر در قسمت فوقانی موتور نصب شده و سوپاپ ها روی آن نصب شده اند.

همچنین در سیلندر، ما گردش آب و روغن را شاهد هستیم. این گردش حرارت را کنترل می کند و روغن مورد نیاز برای قطعات دیگر را تأمین می کند.

سر سیلندر چیست؟

اگر به ساختار سیلندر دقت کنید متوجه می شوید که قسمت بالایی آن باز است. سر سیلندر یک در پوشی است که وظیفه پوشاندن این سطح را بر عهده دارد و باعث می شود درون سیلندر احتراق رخ دهد.

یکی از لوازم مهمی که کمپانی های خودرو سعی می کنند با کیفیت بالایی آن را تولید کنند سرسیلندر است. سر سیلندر باید بتواند فشار زیادی را تحمل کند، برای همین سازندگان تلاش دارند با تکنولوژی های روز و با قالب های مختلف و استفاده از مواد با کیفیتی مثل آلومینیوم و چدن، کیفیت سر سیلندر ساخته شده را بالا ببرند.

شما میتوانید سرسیلندرهای با کیفیت مخصوص برند ماشین خود را از مجتمع سپهر تهیه کنید.

سر سیلندر چه وظایفی دارد؟

همانطور که گفته شد، داخل سیلندر مدام در حال احتراق است. سر سیلندر روی سیلندر پیچ می شود و مانع از خروج سوخت و گاز می شود.

هم‌چنین یکی دیگر از وظایف مهم سرسیلندر، تکمیل مدار چرخش آب و روغن درون بلوک موتور است. جریانی که منجر به خنک‌کنندگی و روان‌کاری بدنه آن می‌شود. موتور خودرو با حرکت هزاران دور در دقیقه‌ای پیستون‌ها اگر از دمای تعیین‌شده‌ای خنک‌تر نشود، در چند ثانیه ذوب خواهد شد. به همین دلیل است که کشف دلایل خرابی سرسیلندر برای رانندگان بسیار حائز اهمیت است.

روی قسمت فوقانی سر سیلندر تجهیزاتی مربوط به انژکتور ( که وظیفه سوخت رسانی را دارد) و شمع ( وظیفه جرقه زدن) تعبیه شده است. همچنین سوپاپ ها نیز روی سر سیلندر نصب شده اند. سوپاپ ها خروج گازها را تنظیم می کنند.

جنس سر سیلندر

جنس سرسیلندر بسیار با اهمیت است. سرسیلندر معمولاً از آلیاژهای آهن، آلومینیوم یا چدن ساخته میشود.

سرسیلندر آلومینیومی توانایی هدایت حرارت بهتری نسبت به چدنی دارد.

سرسیلندر معمولاً به صورت یک تکه ساخته می شود. اما اگر طول موتور زیاد باشد باید چند تکه ساخته شود و بعد تراشیده و صیقل داده شود.

انواع سر سیلندر

در هر شرکت خودرو سازی، چینش سوپاپ ها متفاوت است به همین خاطر شکل سرسیلندر نیز تفاوت میکند. به طور کلی سر سیلندرها به چهار دسته کلی تقسیم میشوند. که در ادامه آن ها را بررسی خواهیم کرد.

سرسیلندر اِف هد (F.Head)

در این نوع موتور سوپاپ‌های دود روی بدنه‌ سیلندر سوار می‌شوند اما سوپاپ‌های گاز روی سرسیلندر قرار دارند. بنابراین در این نوع موتور، سرسیلندرهای اف هد که تنها برای سوپاپ‌های گاز خروجی و منفذ دارند استفاده می‌شود.

سرسیلندر آی هد (I.Head)

سرسیلندرهای آی هد دارای یک یا دو ردیف (براساس تعداد سوپاپ‌ها) منفذ قرارگیری سوپاپ هستند. همچنین سوپاپ‌های ورود و خروج گاز و دود در کنار هم و در یک آرایش خطی قرار دارند.

سرسیلندر اِل هد (L.Head)

سوپاپ‌های دود و گاز در این نوع موتور در یک طرف سیلندر قرار دارند. سرسیلندرهای ال هد دارای خروجی یا منفذی مربوط به سوپاپ‌ها نیستند.

سرسیلندر تی هد (T.Head)

در موتورهای تی‌ هد سوپاپ‌های دود و گاز در دو سمت مجزا و دو طرف سیلندر قرار دارند.

سرسیلندرهای تی هد که در موتورها به کار می‌روند خروجی مخصوص سوپاپ ندارند.

تشخیص اینکه کدام مدل سرسیلندر برای خودروی شما مناسب است را به یک تعمیرکار ماهر بسپارید، چرا که بر حسب اینکه خودرو اسپرت است، قرار است کاری معمولی از آن کشیده شود و یا قرار است در مسیرهای آفرود هنرنمایی کند؛ انتخاب سرسیلندر متفاوت می شود.

چرا سر سیلندر خراب میشود؟

همانطور که گفته شد سرسیلندر با آلیاژهای مقاوم ساخته می شود تا بتواند در مقابل گرما و فشار مقاومت داشته باشد اما نمی شود منکر این شد در طی زمان سر سیلندر مستهلک نشود و نیاز به تعویض نداشته باشد.

به طور کلی سر سیلندرها به دلایل زیر خراب می شوند:

  • ترک خوردگی
  • تاب دیدگی
  • کربن گرفتن سرسیلندر
  • گشاد شدن گیت سوپاپ
  • سوختن و خرابی سوپاپ

سر سیلندر توسط پیچ به موتور وصل شده است و بین آن ها را قطعه ای به نام واشر سر سیلندر پوشش داده است . در این میان کیفیت واشر سر سیلندر نیز بسیار مهم است، اگر واشر کیفیت پایینی داشته باشد باعث سوختن سرسیلندر میشود یا به اصطلاح آب و روغن قاطی میشود.

اگر واشر سر سیلندر با کیفیت خریداری کنید این اتفاق به ندرت پیش خواهد آمد. چرا که جنس واشر از چندلایه پنبه نسوز پرس، کروم و آلومینیوم ساخته شده است.

راهکار های جلوگیری از استهلاک سر سیلندر

تا اینجا متوجه شدیم که سیلندر ارتباطی قوی با موتور دارد. پس واضح است که کوچک ترین تغییری که در صحت عملکرد سر سیلندر رخ دهد جان موتور را به خطر می اندازد.

واشر سر سیلندر حائل بین موتور و سیلندر است. با فرسوده شدن واشر سرسیلندر کل سیستم تزریق و چرخش آب و روغن به خطر می افتد.

زمانی که خودتان اقدام به تعویض واشر سر سیلندر میکنید ممکن است آن را خیلی محکم ببندید یا پیچها را اشتباه جاگذاری کنید، که همین موارد ریز باعث تاب برداشتن واشر و در نهایت آسیب رساندن به سر سیلندر میشود.

عادت های غلط رانندگی هم میتواند به سلامت سیلندر ضربه وارد کند.

زمانی که شما موتور را روشن می کنید و شروع به گاز دادن زیاد از حد میکنید باعث میشود سر سیلندر و واشرش تحریک شود و آسیب ببیند.

همچنین رانندگی های طولانی با دور موتور بالا به سلامت سیلندر آسیب میزند.

سلامت سیستم خنک کننده و جنس روغن استفاده شده نیز بسیار اهمیت دارند.

 برای آشنایی بیشتر با واشر سر سیلندر مقاله واشر سرسیلندر چیست و چرا میسوزد را مطالعه کنید.

در آخر

حالا که متوجه نقش طلایی سرسیلندر در ساختار موتور خودروها شده‌اید، به راحتی می‌توانیم قبول کنیم که تعویض سرسیلندر خراب با نمونه سالم تا چه میزان می‌تواند مهم باشد. به همین دلیل است که شرکت‌های خودروسازی در ساخت سرسیلندر نهایت دقت و وسواس را به خرج می‌دهند.

شما هم هنگام خرید سرسیلندر و واشر سرسیلندر  و سایر لوزام جانبی خودرو وسواس زیادی به خرج دهید و از مراکز معتبر مانند مجتمع سپهر، بهترین اجناس را خریداری کنید.

 

نظرات کاربران