1401/03/23

بهترین مدل تیغه برف پاک کن

 

برف پاک کن جزو کوچک ترین لوازم جانبی خودرو اما در عین حال مهم ترین لوازم است.

چرا که اگر یک برف پاک کن خوب نداشته باشید در روزهای زمستانی و حتی بارانی برای رانندگی دچار مشکلات بزرگی میشوید.

حتی یکی دیگر از عیوب نداشتن برف پاک کن مناسب، خط و خش انداختن شیشه ماشین است. که این مورد باعث میشود شما در شب نتوانید به درستی جاده را تشخیص دهید و ممکن است منجر به تصادف شود.

 

تیغه برف پاک کن ژله ای

 

 

برف پاک کن از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

برف پاک کن به طور کلی از دو قسمت تیغه و موتور تشکیل شده است.

روی تیغه برف پاک کن یک لبه لاستیکی یا پلاستیکی نصب میشود. باید دقت داشته باشید که این لبه به مرور زمان کیفیت خود را از دست میدهد و شما راننده گرامی باید آن را تعویض کنید.

اگر نسبت به تعویض تیغه برف پاک کن اقدام نکنید باعث ایجاد خط و خش روی شیشه جلو و عقب خودرو خود می شود.

برف پاک کن چگونه ساخته شد؟

اولین برف پاک کن خودرو در سال 1903 توسط مخترع آمریکایی مری اندرسون اختراع شد. او هنگام بازدید از نیویورک متوجه شد که هنگام بارندگی، رانندگان مجبور بودند سر خود را از پنجره بیرون بیاورند تا شیشه جلو را تمیز کنند.

اندرسون از طریق آزمایش های گسترده روشی را توسعه داد که پلاستیک را با استفاده از یک اهرم دستی فشرده می کند که می تواند توسط راننده یا مسافر به چپ و راست بچرخد. با این اختراع ساده، رانندگان دیگر مجبور نبودند سرشان را از پنجره بیرون بیاورند تا شیشه جلو را پاک کنند یا ماشین را متوقف کنند تا شیشه جلو را کاملاً پاک کنند.

با اختراع او، تمام خودروهای آمریکایی ملزم به نصب برف پاک کن دستی بر روی شیشه جلو شدند، هرچند در سال 1917 شارلوت بریج وود موفق به اختراع تیغه برف پاک کن اتوماتیک شد تا نیازی به حرکت دادن اهرم های دستی نداشته باشد.

امروزه با پیشرفت علم و فناوری، تیغه های برف پاک کن دستخوش تغییرات زیادی شده است. طراحی خاص و آیرودینامیک و نوع پلاستیک و لاستیک به کار رفته در تیغه آن توجه بسیاری از خودروسازان و همچنین دوستداران خودرو را به خود جلب کرده است.

تیغه برف پاک کن خوب چه ویژگی هایی دارد؟

بهترین تیغه های برف پاک کن آنهایی هستند که عمر طولانی تری داشته باشند تا مجبور نباشید خیلی زود آنها را تعویض کنید. همچنین بهترین تیغه علاوه بر طول عمر بیشتر، باید شیشه را به خوبی  تمیز کند و در کنار این تمیزی، صدایی هم ایجاد نکند.

فروشگاه های موجود در مرکز تجاری سپهر تلاش کرده اند تیغه های برف پاک کن اصل تهیه کنند، زیرا مدل های تقلبی زیادی در بازار موجود می باشد و به سرعت خراب شده و کیفیت زیادی ندارند.

 

تیغه برف پاک کن تیبا

 

 

معرفی انواع تیغه های برف پاک کن

تیغه های برف پاک کن خودروها به مرور زمان کیفیت خود را از دست می دهند و بدنه فلزی یا لبه لاستیکی آنها خشک می شود، در این صورت نه تنها برف و باران را از روی شیشه جلو یا شیشه عقب خودرو شما پاک نمی کند، بلکه ممکن است خراش های عمیقی بر روی شیشه خودرو ایجاد کند.

بر این اساس اکثر کارشناسان فنی معتقدند اگر در منطقه سردسیری زندگی می کنید بهتر است هر 6 ماه یکبار تیغه یا حتی لبه لاستیکی یا پلاستیکی آن را تعویض کنید.

مدل معمولی

 به این مدل از تیغه برف پاک کن، نوع شرکتی نیز می گویند. اصولاً در ایران کارخانجات خودروسازی از همان مدل تیغه در قسمت برف پاک کن محصول خود استفاده می کنند.

 

صدایی که هنگام تمیز کردن شیشه از برف و باران و هر لکه دیگری تولید می شود نشان می دهد که برف پاک کن شما عادی یا شرکتی است.

مدل های هیبریدی

 مدل های هیبریدی بهترین نوع تیغه های موجود در بازار برای استفاده در برف پاک کن ها هستند. با توجه به چسبندگی بالای این تیغه ها بر روی شیشه و تمیز کنندگی آن می توان این مدل را یک محصول ژله ای نیز نامید.

لازم به ذکر است که تیغه های ژله ای با قیمت بالاتری نسبت به سایر تیغه های برف پاک کن موجود در بازار به فروش می رسند و همچنین قدرت تمیز کنندگی فوق العاده ای روی شیشه های خودرو دارند.

مدل برف گیر

 خب همانطور که از نام این تیغه مشخص است برای استفاده در جاده های زمستانی و برفی کشورمان می باشد. این مدل از تیغه ها بسیار قوی تر از تیغه های برف پاک کن معمولی یا شرکتی هستند و به هیچ وجه روی برف نشسته روی پنجره ها نمی لغزند.

اگر ساکن مناطق سردسیر کشورمان هستید و زمستان های سختی را در طول سال تحمل می کنید، بهتر است در اولین فرصت تیغه برف پاک کن معمولی خود را با تیغه های مخصوص برف تعویض کنید.

چه نوع برف پاک کنی برای خودرو من مناسب است؟

زمانی که خودرویی را خریداری میکنید، یک نوع برف پاک کن شرکتی به صورت فابریک روی شیشه ماشین شما نصب می شود که برای مدتی استفاده از آن مشکلی ندارد و عملکرد خوبی دارد. اما بسته به موقعیت جغرافیایی و مدت زمان استفاده از برف روب بهتر است پس از مدتی تعویض شوند.

زیرا در صورت استفاده بیش از حد از آن ها ممکن است مشکلاتی مانند آسیب دیدن لاستیک های ترک خورده و فرسوده بر روی شیشه خودرو، شنیدن صدای غیرعادی در هنگام استفاده از برف پاک کن، تمیز نکردن خوب شیشه ها و ... داشته باشید. 

اما سوالی که به وجود می آید این است که چه مدل برف پاک کنی را جایگزین برف پاک کن فابریک کنیم؟

  • خرید برف پاک کن در درجه اول به نوع مدل ماشین شما مربوط می شود، هر مدل ماشین تیغه برف پاک کن مخصوص به خود را دارد که اندازه و طول آن متفاوت است.
  • مورد دوم موقعیت جغرافیایی شماست، اگر در منطقه بارانی زندگی می کنید، یک تیغه برف پاک کن ژله ای یا هیبریدی متناسب با مدل ماشین خود بخرید و اگر در منطقه برفی زندگی می کنید، یک تیغه برف پاک کن، برف گیر تهیه کنید.

 

قیمت تیغه برف پاک کن

 

نکات مهم هنگام خرید تیغه برف پاک کن

  1. اولین نکته در خصوص خرید تیغه برف پاک کن توجه به نوع آن است. برای تعیین نوع تیغه برف پاک کن خود توصیه می کنیم به شرایط محیطی و همچنین میزان بارندگی و نوع بارندگی محل سکونت یا رانندگی خود توجه کنید.
  2. نکته دوم برای انتخاب تیغه برف پاک کن توجه به اندازه آن است. در خصوص این مورد شما باید هنگام خرید تیغه برف پاک کن حتما به نام و برند برف پاک کن دقت کنید که مناسب برای خودرو شما باشد.

در ضمن به یاد داشته باشید اندازه تیغه برف پاک کن شما نباید از ابعاد شیشه بیرون بزند. همچنین نیازی نیست هر دو تیغه هم اندازه باشند! چرا که برف پاک کن سمت راننده نسبت به سمت شاگرد بزرگتر است.

  1. نکته سوم توجه به جنس لبه تیغه است. انتخاب در این زمینه به شما و نظر شما بستگی دارد، اما اگر می خواهید انتخاب خوبی داشته باشید، امروزه این مدل های ژله ای هستند که به دلیل کیفیت تمیز کنندگی و همچنین دوام و چسبندگی مناسب به سطح شیشه و عدم لیز خوردن در آن برای خرید بیشتر توصیه می شود.
  2. و نکته آخر در مورد خرید تیغه برف پاک کن این است که به قابلیت آبپاش بودن آن دقت کنید. بعضی خودرو ها روی کاپوت خود هیچ خروجی ای برای پاشیدن آب بر روی شیشه ندارند. باید حتماً دقت کنید اگر خودرو شما جزو  این دسته است حتماً باید برف پاک کنی را انتخاب کنید که بر روی خود قابلیت آبپاشی داشته باشد.

سخن پایانی ...

در این مقاله تمام نکاتی که هنگام خرید برف پاک کن به آن نیاز پیدا میکنید را جمع آوری کردیم. هنگام خرید تیغه برف پاک کن ابتدا به برند آن و سپس نوع تیغه دقت کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

اگر یک مرکز بزرگ میخواهید که تمام لوازم جانبی های خودرو را به صورت یکجا خریداری کنید میتوانید به مرکز تجاری سپهر مراجعه کنید.

 

 

نظرات کاربران