1401/04/11

چرا باید قوانین رانندگی را رعایت کنیم؟

امروزه با پیشرفت کردن جامعه و بزرگتر شدن آن، نیاز به نظم، بیشتر از گذشته احساس می شود. همینطور یکی از عواملی که باعث می‌شود تا در اجتماع با آرامش زندگی کنیم و جامعه دچار هرج و مرج و آشفتگی نشود، رعایت کردن قوانین می باشد. این قوانین شامل همه زمینه ها، از جمله رعایت قوانین هوای پاک و محیط زیست، رعایت حقوق شهروندی ، رعایت قوانین آموزش و پرورش، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و.... می‌باشد.

در این مقاله ما به بررسی رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی می پردازیم و همچنین در طی مقاله به سوالاتی از قبیل اینکه چرا باید قوانین رانندگی را رعایت کنیم؟ آیا رعایت قوانین رانندگی شامل همه افراد جامعه است ،یا به اصطلاح فقط برای همسایه می باشد پاسخ می دهیم. پس تا انتها با ما همراه باشید .

 

 

بهترین لوازم ماشین

 

 

نقش راهنمایی و رانندگی در زندگی افراد

 قبل از هر چیز بهتر است بدانید که هدف از تشکیل اداره راهنمایی و رانندگی در اجتماع، ایجاد نظم و همچنین نظارت بر وسایل نقلیه و بر رفت آمده عابران پیاده می باشد. برای رسیدن به این هدف، اداره راهنمایی و رانندگی وظایفی را برعهده دارد.

  • از جمله اینکه در تمام مکان ها علائم و تابلوهای راهنمایی مختلف را نصب می کند. از افرادی که به سن قانونی رسیده اند و دوست دارند رانندگی کنند، درخواست گرفتن گواهینامه رانندگی را دارد و در صورت قبولی برای آنها کارت گواهی نامه صادر می کند. همچنین برای برقراری نظم، سعی می کند از رفت و آمد وسایل دودزا که باعث ایجاد آلودگی هوا و محیط زیست می شوند، جلوگیری کند. و در نهایت رفت آمد وسایل نقلیه را تحت کنترل دارد، تا علاوه بر اینکه از ایجاد تخلفات آنها جلوگیری کند، از ایجاد تصادفات هم پیشگیری کند.
  • اداره راهنمایی و رانندگی به غیر از وظایفی که به آن اشاره شد تا بتواند به هدفش نزدیک شود، باید مردم جامعه را برای رسیدن به این منظور، آگاه کند. راه هایی که می تواند از طریق آن به مردم آموزش دهد،عبارتند از:

همکاری با صدا و سیما و تبلیغ فرهنگ سازی روزنامه‌ها ،پخش کردن بروشورهای آموزشی ،نصب پلاکارد در مکان های عمومی.

  • علاوه بر آن مردم جامعه هم برای ایجاد نظم در جامعه، باید با اداره راهنمایی و رانندگی همکاری داشته باشند و قوانین را رعایت کنند. این رفتار به گونه‌ای است که انگار یک رابطه ،دو طرفه می باشد و همکاری دو طرف منجر به ایجاد جامعه ای می گردد که افراد در آن با احساس امنیت و آرامش زندگی می‌کنند.

 وظایف افراد در این راه به این صورت است که باید با قوانین راهنمایی و رانندگی آشنا شوند و به آن احترام بگذارند( راه های آموزش اداره راهنمایی و رانندگی به مردم را در قسمت قبل به آن پرداختیم)، در هنگام رانندگی علاوه بر داشتن کارت گواهینامه ،برای جلوگیری از تصادفات و اتفاقات ناگوار از کمربند ایمنی استفاده شود و به کودکان هم آموزش دهند.

 و افراد جامعه سعی کنند در هنگام برخورد با راننده یا عابر پیاده‌ای که به قوانین احترام نمی گذارد، به صورت دوستانه به او تذکر بدهند و برای او عواقب رعایت نکردن قوانین را یاد آوری کنند که ممکن است باعث خسارت های مادی و معنوی ،هم به خود و هم به دیگران شوند.

 

 

خرید لوازم یدکی خودرو

 

 

چرا باید قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنیم؟

رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی و بی توجهی به آن، باعث ایجاد ناهنجاری هایی در جامعه می گردد که به صورت روزانه در سطح شهر، جاده‌ها و آزادراه‌ها شاهد آن می باشیم .

  • یکی از معضلاتی که جامعه با آن روبه رو است، روند رو به رشد مرگ و میر، ناشی از تصادفات می باشد. تصادفات رانندگی، خسارت های جبران ناپذیری به منافع ملی وارد می کند ،همچنین باعث ایجاد ضررهای مادی و معنوی برای افراد می گردد.

می توان گفت تصادفاتی که در رانندگی ایجاد می گردد علاوه بر عواملی مثل (عامل خودرویی، عامل جاده ای)، عوامل انسانی هم به دلیل رعایت نکردن قوانین ،در آن دخیل می باشند .

بنابراین برای جلوگیری از تصادفات ،افراد در حین رانندگی باید به حقوق دیگران احترام بگذارند (مثلاً در حین رانندگی مراقب تردد کودکان و افراد مسن باشند)، با احتیاط و رعایت نکات ایمنی رانندگی کنند( مثلاً با سرعت مطمئنه رانندگی کنند، در هنگام خواب آلودگی ،کسالت و بیماری رانندگی نکنند، فاصله ایمنی با خودروی مقابل را رعایت کنند و...)، به دستورات و راهنمایی‌های پلیس توجه کنند. در این صورت هر چقدر افراد جامعه با قوانین راهنمایی و رانندگی آشنا باشند و به آن احترام بگذارند و آن را رعایت کنند ،اعتماد اجتماعی در بین رانندگان بیشتر می شود. بنابراین احتمال مرتکب شدن به تخلفات رانندگی کاهش می یابد، در نتیجه تصادفات رانندگی هم کمتر می شود.

همچنین نباید هیچ گونه تخلفی در زمینه عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از چشم پلیس مخفی بماند. در این صورت کارهایی که پلیس برای جلوگیری از تخلفات و همچنین جلوگیری از تصادفات انجام می دهد، عبارتند از:

به کارگیری دوربین های کنترل ترافیک و توسعه دادن آن، افزایش ماموران راهنمایی و رانندگی، وضع کردن جریمه های سنگین، بهبود وضعیت ترافیک، بزرگنمایی و مهم جلوه دادن تخلفات راهنمایی و رانندگی، جدیت و مداومت در اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی.

  • یکی دیگر از عواملی که باید قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنیم، برای جلوگیری از ترافیک می باشد. ترافیک یک واقعیت اجتماعی است.

 بنابراین برای کاهش وضعیت ترافیک و بهبود یافتن آن باید تغییرات و اصلاحاتی در جهت تغییر نگرش، نسبت به رفتار ترافیکی و بهبود فرهنگ حمل و نقل عمومی صورت گیرد. برای اینکه تغییر فرهنگ حمل و نقل ضروری شود، ابتدا باید نگرش مردم نسبت به حمل و نقل تغییر کند. بنابراین تغییرات لازم در نگرش مردم در فرهنگ عمومی تحقق می یابد و این همان احترام گذاشتن به قوانین و رعایت آن است .

 

 

خرید لوازم یدکی از بازار

 

 

جدیدترین  قوانین راهنمایی و رانندگی 

1_ ماموران راهنمایی و رانندگی به جز در موارد آشکار و واضح قانونی، و موارد تصادفاتی که منجر به قتل و جرح شده است، مجاز به توقیف وسیله نقلیه موتوری نمی باشند.

2_ اگر راننده متخلف دارای ۳۰ نمره منفی باشد، گواهینامه او به مدت سه ماه ضبط می گردد و در پایان مدت مذکور باید حدود مبلغ ۴۰۰,۰۰۰ریال جریمه نقدی پرداخت کند.

3_ راهنمایی و رانندگی مجاز است از گزارش داوطلبانی که که آموزش های لازم را دیده اند و دارای مدرک حداقل کارشناسی هستند ،به صورت رایگان در تشخیص تخلف و صدور قبض جریمه توسط ماموران این ماده استفاده کند.

4_ کسانی که در مدت ضبط گواهینامه ،مبادرت به رانندگی می کنند، به مجازات مقرر برای رانندگی بدون گواهینامه محکوم می‌شوند .

5_ هرگاه راننده متخلف جریمه شود و از تاریخی که جریمه شده است، چهار ماه گذشته باشد و راننده آن را پرداخت نکرده باشد، از طرف راهنمایی و رانندگی به او اخطار کتبی داده می شود. و باز اگر بعد از اخطار، جریمه را پرداخت نکرده باشد، گواهینامه او ظبط می گردد و همچنین پلاک وسیله نقلیه تا زمان پرداخت جریمه در سامانه راهنمایی و رانندگی توقیف می گردد.

6_ بستن کمربند ایمنی برای راننده و سرنشینان انواع خودروها و همچنین استفاده از کلاه ایمنی استاندارد برای راننده و ترک نشینان انواع موتورسیکلت ها، اجباری می باشد. و با متخلفان برابر جریمه پیش بینی شده در جدول جرایم رانندگی برخورد می شود .

7_ نیروی انتظامی می تواند با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ،امکان استقرار دفاتر اسناد رسمی را به تعداد کافی در مراکز تعویض پلاک فراهم کند.

 امیدوارم از مطالب این مقاله کمال استفاده را کرده باشید و برای تان مثمر ثمر واقع شده باشد. همچنین امیدوارم روزی برسد که همه ما بتوانیم با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، به آن احترام بگذاریم و دیگر شاهد تخلفی در سطح جامعه نباشیم.

 

نظرات کاربران