1401/02/04

تسمه تایم چیست و چه کاربردی دارد؟

 
 

تسمه تایم چیست؟

تسمه تایم خودرو  برای روشن نگه داشتن موتورهای احتراق داخلی بسیار مهم است.
وظیفه تسمه تایم هماهنگ کردن چرخش میل لنگ و میل بادامک است و اگر هر دو به درستی همگام شوند، پیستون ها و سوپاپ های خودرو شما به درستی کار خواهند کرد.
نقش تسمه تایم بسیار مهم است زیرا با احتراق سوخت در محفظه احتراق، سوپاپ‌های خودروی شما ورودی و خروجی مخلوط سوخت، هوا و گاز خروجی را کنترل می‌کنند و پیستون‌های شما را به سمت پایین فشار می‌دهند.
بنابراین، مهم نیست که یک ماشین کاملاً جدید رانندگی می کنید یا یک وسیله نقلیه قدیمی که سال ها از عمر آن گذشته است، باید مطمئن باشید که تسمه تایم شما به خوبی کار میکند.
 
تسمه تایم خودرو ( Timing belt )، قطعه‌ای است از جنس لاستیک که به عنوان بخشی از موتور احتراق داخلی محسوب می‌شود. تسمه تایم در تعیین زمان مناسب برای باز و بسته شدن سوپاپ‌ ها ایفای نقش می‌کند و از این نظر قطعه‌ای حیاتی به شمار می‌رود.
 
تسمه تایم خودرو که با نام تسمه تایمینگ نیز شناخته می‌شود نقش هماهنگ‌کننده در بین میل لنگ خودرو و میل سوپاپ دارد و این دو را به یکدیگر متصل می‌کند.
محل قرار گیری تسمه تایم در خودروهای مختلف متفاوت است اما بیشتر در سر سیلندر قرار می گیرد و باید هنگام قرار دادن تسمه تایم دقت زیادی داشته باشیم که دندانه ها جابجا نصب نشوند تا عملکرد موتور مختل نشود.
 
 
 

بیشتر بخوانید : چرا تسمه دینام پاره می شود؟

 

تسمه تایم چگونه عمل می کند

4 مرحله در چرخه موتور های احتراق داخلی وجود دارد که شامل : 1.مرحله مکش 2. مرحله تراکم 3. مرحله توان 4. مرحله تخلیه  میباشد .

 

در این ۴ مرحله، زمانبندی باز و بسته شدن سوپاپ هوا و سوپاپ دود به وسیله تسمه تایم صورت می‌گیرد. تسمه تایم حرکت میل‌لنگ را به میل سوپاپ انتقال می‌‌دهد و میل سوپاپ هم بقیه سوپاپ‌ها را بالا و پایین می‌کند.

در توضیحی دیگر از عمکلرد تسمه تایم باید گفت که این قطعه با هماهنگ کردن سرعت چرخش میل‌لنگ با میل سوپاپ، زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها را تنظیم می‌کند. میل‌سوپاپ که به میل بادامک هم معروف است معمولا در سر سیلندر اتومبیل قرار دارد، اما ممکن است در برخی از اتومبیل‌ها، طراحان جای دیگری از موتور را به جا گذاری این قطعه اختصاص داده باشند.

در موتورهای چهارزمانه، به ازای هر دو دوری که میل‌لنگ می‌چرخد، میل‌ سوپاپ یک دور خواهد چرخید که این هماهنگی به واسطه تسمه تایم انجام خواهد شد .

از آنجایی که کار تسمه تایم تنظیم زمانبندی باز و بسته شدن سوپاپ‌ها است، هرگونه لغزش این تسمه روی فولی متصل به میل‌لنگ یا میل سوپاپ باعث اشکال و خطا در عملکرد موتور ماشین می‌شود، به همین دلیل روی تسمه دندانه‌هایی وجود دارد که این دندانه‌ها روی فولی‌های دندانه‌دار قرار می‌گیرد و بدینوسیله هیچ لغزشی صورت نخواهد گرفت .

به همین خاطر وجود دندانه‌ها باعث شده که نصب کردن تسمه تایم به سادگی تسمه‌های دیگر مثل تسمه دینام نباشد . در صورت قرارگیری اشتباه دنده های تسمه تایم آسیب جدی به موتور خودرو وارد خواهد شد. به همین دلیل تعویض تسمه تایم باید توسط یک مکانیک و تعمیرکار حرفه‌ای انجام شود و انجام این کار را نباید به هر تعمیرکاری سپرد. 

 

 

زمان تعویض تسمه تایم چه وقت است؟

کارخانه ها زمان تعویض تسمه تایم را مشخص میکنند به طور مثال بر اساس گذر زمان بعد از 2 سال پیمایش خودرو یا 60 هزار کیلومتر باید عوض شود.

البته صرفاً به این زمان بندی تکیه نکنید چرا که ممکن است شما رفتار درستی هنگام رانندگی نداشته باشید و موتور خودرو زودتر آسیب ببیند. یا حتی کیفیت تسمه تایمی که میخرید بالا نباشد و خیلی زودتر از موعد تعویض، نیاز به تعویض و بازرسی داشته باشد.

نکته دیگری که باید برای زمان تعویض تسمه تایم به آن دقت کنید این است که شما زمان خرید ماشین دست دوم، نمی توانید به زمان تعیین شده از سوی کارخانه اکتفا کنید چرا که ممکن است تسمه تایم توسط راننده قبلی آسیب  دیده باشد و شما دیر متوجه شوید.

توصیه ما به شما این است که حتماً بعد از خرید، خودرو را به یک کارشناس خبره نشان دهید تا بتواند نسبت به تعویض تسمه تایم شما را راهنمایی کند.

 
 
 
خرید تسمه تایم اصل از بازار
 
 

زمان مناسب تعویض تسمه تایم

هر خودرویی دارای یک کتابچه راهنما است که در آن اطلاعاتی همچون عمر مفید تسمه تایم نوشته شده است. به یاد داشته باشید که قبل از فرا رسیدن زمان معین، اقدام به تعویض آن کنید. اتومبیل های جدید معمولا بعد از 160 هزار کیلومتر نیاز به تعویض تسمه تایم دارند. ممکن است وسایل نقلیه قدیمی بعد از 90 هزار کیلومتر نیاز به تعویض داشته باشند. توجه به این نکته مهم است که اگر پمپ آب خراب شود، معمولا تسمه تایم نیز باید تعویض شود.
 

زمان حدودی تعویض تسمه تایم برخی خودرو ها

پژو ۲۰۶ تیپ دو: ۷۰ هزار کیلومتر
پژو ۲۰۶ تیپ پنج: ۶۰ هزار کیلومتر
پژو ۴۰۵: ۶۰ هزار کیلومتر
تندر ۹۰: ۴۵ هزار کیلومتر
رانا: ۶۰ هزار کیلومتر
 

پارگی تسمه تایم چه عوارضی دارد؟

طبق زمان بندی اعلام شده در بالا، میتوانید تسمه تایمتان را عوض کنید. البته به یاد داشته باشید که پراه شدن تسمه تایم فقط به دلیل فرسودگی نیست گاهی ممکن است تسمه دینام پاره شده و زیر تسمه تایم برود. این اتفاق هم باعث خارج شدن تسمه تایم از جای خود می‌شود.

مثلا در اتومبیل‌هایی مثل پژو ۲۰۶ یا پژو ۴۰۵ یا سمند، پارگی تسمه تایم باعث برخورد پیستون و سوپاپ‌ها با یکدیگر شده و سوپاپ‌ها کج می‌شوند و حتی آسیب جدی به سرسیلندر و پیستون وارد می‌شود.

در بهترین حالت هم پارگی تسمه تایم، فقط باعث خاموش شدن اتومبیل می‌شود. پرایدهای قدیمی جزو اتومبیل‌هایی هستند که این اتفاق برایش روی می‌دهد و موتور به دلیل برخورد نکردن پیستون‌ها و سوپاپ‌‌ها آسیب جدی نمی‌بیند.

در هر صورت 3 اتفاق هنگام پارگی تسمه تایم ممکن است بیوفتد. که شامل مخلوط کردن زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها، برخورد پر سر و صدا پیستون ها و سوپاپ ها و همچنین وارد نشدن مخلوط سوخت و هوا به سیلندر سمت راست می شود. زمان و دود در زمان مناسب خارج نمی شود. زیرا باعث کاهش شدید قدرت رانندگی خودرو و در نهایت خاموش شدن آن می شود.
 
برای خرید قطعات خودرو از بازار میتوانید به مرکز تجاری سپهر مراجعه کنید و قطعات با کیفیت و اصالت خریداری کنید.
 
کلمات کلیدی تسمه تایم خودرو

نظرات کاربران