بررسی علت کم شدن آب رادیاتور- دلایل کم شدن آب رادیاتور خودرو
کاهش حجم سیال خنک کننده در رادیاتور خودرو، از جمله چالش های رایج در صنعت خودروسازی است. در این مقاله، به تحلیل دقیق این پدیده و عوامل مؤثر بر آن خواهیم پرداخت. همانطور که مستحضرید، فرآیند احتراق در موتورهای درونسوز منجر به تولید مقادیر قابل توجهی انرژی حرارتی میشود. در صورت عدم انتقال مؤثر این انرژی، اجزای موتور با پدیده افزایش دمای بیش از حد مواجه شده و در نتیجه، کارایی و عمر مفید آنها به شدت کاهش مییابد. سیستم خنککاری به عنوان یک سامانه دینامیکی، وظیفه انتقال حرارت از موتور به محیط اطراف را بر عهده دارد. رادیاتور به عنوان یکی از اجزای کلیدی این سیستم، نقش بسزایی در دفع حرارت ایفا مینماید. در ادامه این مطلب از وبلاگ مرکز تجاری سپهر به بررسی علل کم شدن آب رادیاتور و پیامدهای آن خواهیم پرداخت.
اجزای سیستم خنک کاری خودرو
جهت تحلیل دقیقتر پدیده افت سطح مایع خنککننده در رادیاتور، ضروری است با اجزای تشکیلدهنده این زیرسیستم حیاتی خودرو آشنا شویم. به طور کلی، اجزای اصلی سیستم خنککاری به شرح زیر میباشند:
رادیاتور
این المان که به دو صورت افقی و عمودی طراحی میگردد، از یک مخزن مسی مشبک تشکیل شده است. ساختار مشبک رادیاتور، سطح تماس سیال خنککننده با هوای محیط را به حداکثر رسانده و در نتیجه، نرخ انتقال حرارت به واسطه مکانیزم همرفت اجباری افزایش مییابد.
فن
وظیفه اصلی فن، ایجاد جریان هوای اجباری بر روی سطح لولههای رادیاتور است. این عمل، انتقال حرارت از سیال داغ به محیط اطراف را تسریع مینماید. فنها معمولاً به صورت مکانیکی (توسط تسمه) یا الکتریکی (توسط موتور الکتریکی) به حرکت در میآیند.
مجاری آب
این مجاری که در اطراف بلوک سیلندر و سرسیلندر تعبیه شدهاند، وظیفه انتقال حرارت از اجزای داغ موتور به سیال خنککننده را بر عهده دارند. جنس این مجاری معمولاً از آلیاژهای آلومینیوم یا چدن بوده و به گونهای طراحی شدهاند که بیشترین سطح تماس را با سیال خنککننده داشته باشند.
ترموستات
این قطعه مکانیکی- حرارتی، نقش کلیدی در کنترل دمای موتور ایفا مینماید. ترموستات با باز و بسته کردن مسیر جریان سیال خنککننده، دمای موتور را در محدوده مجاز نگه میدارد.
واتر پمپ
این پمپ گریز از مرکز، انرژی مکانیکی را به انرژی هیدرولیکی تبدیل کرده و موجب گردش سیال خنککننده در مدار بسته سیستم خنککاری میشود. واتر پمپ معمولاً توسط تسمه محرک به میل لنگ متصل شده و به صورت مداوم کار میکند.
منبع انبساط
این مخزن که معمولاً از جنس پلاستیک است، به منظور جبران تغییرات حجم سیال خنککننده در اثر تغییرات دما طراحی شده است. همچنین، منبع انبساط به عنوان مخزنی برای هواگیری سیستم خنک کاری نیز عمل مینماید.
بیشتر بدانید : بهترین زمان تعویض روغن گیربکس خودرو | طول عمر روغن گیربکس
چرا آب رادیاتور کم میشود؟
کم شدن آب رادیاتور یکی از مشکلات رایج در خودروهاست که میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. اگر این مشکل به موقع تشخیص داده نشود، میتواند به موتور خودرو آسیب جدی وارد کند.
دلایل اصلی کم شدن آب رادیاتور:
نشت آب از رادیاتور
- سوراخ شدن رادیاتور بر اثر ضربه یا خوردگی
- ترک خوردگی رادیاتور به دلیل فرسودگی یا تغییرات دمایی ناگهانی
نشت آب از شیلنگ ها و اتصالات
- فرسودگی شیلنگها
- شل شدن اتصالات
- ترک خوردگی در محل اتصال شیلنگ به رادیاتور یا سایر قطعات
خرابی واتر پمپ
- فرسودگی پرههای واتر پمپ
- نشتی از محل آببندی واتر پمپ
- خرابی بلبرینگ واتر پمپ
خرابی ترموستات
- گیر کردن ترموستات در حالت بسته یا باز
- خرابی فنر داخلی ترموستات
سوختن واشر سرسیلندر
- در این حالت، بخشی از آب رادیاتور وارد محفظه احتراق شده و از اگزوز خارج میشود.
نشت آب از منبع انبساط
- ترک خوردگی یا سوراخ شدن منبع انبساط
- شل شدن اتصالات منبع انبساط
گرفتگی مجاری آب
- رسوب گرفتن مجاری آب به دلیل استفاده از آب نامناسب یا عدم تعویض به موقع ضد یخ
خرابی فن رادیاتور
- کار نکردن فن رادیاتور
- سرعت کم فن رادیاتور
عواقب کم شدن آب رادیاتور
گرم شدن بیش از حد موتور: در صورت کم شدن آب رادیاتور، موتور به دلیل عدم خنککاری مناسب بیش از حد گرم شده و ممکن است به قطعات آن آسیب جدی وارد شود.
1. سوختن واشر سرسیلندر
گرم شدن بیش از حد موتور میتواند باعث سوختن واشر سرسیلندر شود که هزینه تعمیر بالایی دارد.
2. پیچیدگی موتور
در موارد شدید، گرم شدن بیش از حد موتور میتواند باعث پیچیدگی موتور شود که هزینه تعمیر آن بسیار بالا بوده و حتی ممکن است نیاز به تعویض موتور باشد.
پیشنهاد مطالعه : دلایل بالارفتن مصرف سوخت خودرو + روش های کاهش مصرف بنزین
پیشگیری از کم شدن آب رادیاتور
توجه به علائم هشداردهنده:
افزایش دمای موتور، بخار کردن از کاپوت، کاهش سطح آب در منبع انبساط و بوی سوختن از علائم کم شدن آب رادیاتور هستند.
بازرسی منظم سیستم خنک کاری:
به طور مرتب سطح آب رادیاتور را چک کرده و در صورت نیاز آن را پر کنید.
استفاده از ضد یخ با کیفیت:
استفاده از ضد یخ مناسب و تعویض آن در زمان مناسب از رسوبگیری و خوردگی سیستم جلوگیری میکند.
تعمیر به موقع نشتیها:
هرگونه نشتی در سیستم خنککاری باید به سرعت برطرف شود.
سرویس دورهای خودرو:
با انجام سرویسهای دورهای خودرو، از سلامت سیستم خنککاری اطمینان حاصل کنید.
توجه: در صورتی که متوجه کم شدن آب رادیاتور شدید، به سرعت به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید تا مشکل را برطرف کند.
پر کردن آب رادیاتور خودرو
کاهش سطح سیال خنککننده در سیستم خنککاری خودرو، یک وضعیت بحرانی محسوب میشود که در صورت عدم رسیدگی به موقع، میتواند منجر به آسیبهای جدی به موتور گردد. پس از شناسایی و رفع علت اصلی کاهش سطح سیال، مراحل زیر جهت تکمیل سیستم خنککاری توصیه میشود:
ایجاد شرایط ایمن
خودرو را در مکانی مسطح و به دور از منابع حرارتی پارک نموده و موتور را خاموش نمایید. به منظور جلوگیری از سوختگی، حداقل یک ساعت زمان برای خنک شدن کامل موتور در نظر گرفته شود.
بررسی سطح سیال در مخزن انبساط
قبل از هر اقدامی، سطح سیال خنککننده در مخزن انبساط را با مقیاس مدرج تعبیه شده بر روی مخزن بررسی نمایید.
تهیه مخلوط سیال خنککننده
نسبت به تهیه مخلوطی از آب مقطر و ضد یخ با نسبت مناسب (مطابق دستورالعمل سازنده خودرو) اقدام نمایید. توجه داشته باشید که استفاده از آب مقطر به دلیل عدم وجود املاح معدنی، از رسوبگیری در سیستم خنککاری جلوگیری مینماید.
تکمیل سیستم
پس از اطمینان از خنک شدن کامل موتور، درب مخزن انبساط را باز کرده و مخلوط سیال خنککننده را تا خط مشخص شده بر روی مخزن اضافه نمایید. تاکید میشود که به هیچ عنوان در شرایطی که موتور داغ است، اقدام به باز کردن درب رادیاتور یا مخزن انبساط ننمایید. فشار بالای سیستم در این شرایط میتواند منجر به پاشش ناگهانی سیال داغ و سوختگی شدید گردد.
راه اندازی موتور
پس از تکمیل سیستم، موتور را روشن کرده و به مدت چند دقیقه در دور آرام کار کنید.
بازرسی نهایی
پس از توقف موتور، مجدداً سطح سیال خنککننده را بررسی کرده و در صورت مشاهده هرگونه نشتی، نسبت به رفع آن اقدام نمایید.
توصیههای مهم
- بازرسی دورهای: به منظور جلوگیری از بروز مشکلات جدی، به صورت مرتب سطح سیال خنککننده را بررسی کرده و در صورت نیاز نسبت به تکمیل آن اقدام نمایید.
- استفاده از قطعات با کیفیت: از استفاده از ضد یخ و آب مقطر با کیفیت بالا اطمینان حاصل نمایید.
- مراجعه به متخصص: در صورت عدم توانایی در تشخیص و رفع مشکل، به یک مکانیک ماهر مراجعه نمایید.
نتیجهگیری
کم شدن آب رادیاتور خودرو میتواند دلایل متعددی داشته باشد که از جمله آنها میتوان به نشتی از رادیاتور، شیلنگها، واتر پمپ، ترموستات و یا حتی سوختن واشر سرسیلندر اشاره کرد. رسوبگیری سیستم خنککاری نیز میتواند باعث اختلال در گردش آب و در نتیجه کاهش سطح آن شود. به طور کلی، هرگونه نشت، خرابی در اجزای سیستم خنککاری و یا افزایش دمای بیش از حد موتور میتواند منجر به کم شدن آب رادیاتور شود.
برای رفع این مشکل و جلوگیری از آسیبهای جدی به موتور، لازم است به موقع به تعمیرگاه مراجعه کرده و علت اصلی کاهش آب رادیاتور را برطرف نمایید. همچنین، استفاده از قطعات یدکی با کیفیت در تعمیرات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
مجتمع تجاری سپهر به عنوان یکی از بزرگترین مراکز عمده فروشی لوازم یدکی خودرو در تهران، طیف گستردهای از قطعات یدکی انواع خودرو را با کیفیت بالا و قیمت مناسب عرضه میکند. با مراجعه به این مجتمع، میتوانید انواع لوازم یدکی مورد نیاز خود را به صورت یکجا و با اطمینان خاطر تهیه نمایید.
در مجموع، کم شدن آب رادیاتور میتواند نشانهای از وجود مشکل در سیستم خنککاری خودرو باشد. برای رفع این مشکل و اطمینان از عملکرد صحیح خودرو، توصیه میشود به یک مکانیک متخصص مراجعه کرده و از قطعات یدکی با کیفیت مانند آنهایی که در مجتمع تجاری سپهر عرضه میشود، استفاده کنید.
نظرات کاربران