1401/05/10

علت خرابی خودرو در جاده

خرابی خودرو در جاده

همه ی ما تاکنون با وسیله ی نقلیه ی شخصی در جاده ها به سیر و سفر  پرداخته ایم و به احتمال زیاد با پدیده ی خرابی خودرو در جاده مواجه شده ایم!

ممکن است بتوانیم مشکل را خودمان حل کنیم اما در بعضی مواقع نیز حل کردن مشکل خرابی وسیله نقلیه در جاده، کار دشواری است!

این که چه طور با این مشکل برخورد کنیم و راه حل های آن را در ادامه می خوانیم.

 

 

خرابی خودرو در جاده

 

 

قبل از سفر کدام قطعه های خودرو را چک کنیم؟

قبل از مسافرت بعضی قطعات خودروی خود را چک کنید! بعضی از قطعات مستلزم این هستند که چک شوند. اما کدام قسمت های خودرو نیاز به چک شدن دارند؟

 

خرید لوازم یدکی از بازار

تایرها

هیچ گاه از چک کردن تایرها غافل نشوید! تایرها از آسیب پذیرترین قسمت های وسیله نقلیه هستند. هنگام چک کردن تایر مراقب باشید که پارگی نداشته باشد. اشیاء تیز مانند میخ و شیشه در جاده باعث پارگی تایر و در نتیجه پنچری می شود.

هنگام چک کردن تایر، آج آن را نیز چک کنید. اگر آج تایر شما از بین رفته باشد سفر با آن خطرناک می باشد.

مراقب تاریخ انقضای تایر خودرو نیز باشید. اگر تاریخ انقضای آن گذشته باشد باید تایر را تعویض کنید.

 

روغن خودرو

شما باید سطح روغن موتور و روغن ترمز را در حد استاندارد نگه دارید. برای مسافرت با مسافت های طولانی باید روغن موتور و روغن ترمز خود را عوض کنید. اگر به تازگی آن را عوض کرده باشید، باید اندازه ی آن را چک کنید. سطح روغن ترمز باید حدود 6 میلی‌متر پایین‌ تر از سطح سیلندر اصلی باشد. برای روغن موتور نیز، سیاه رنگ نبودن و حد آن را کنترل کنید. در صورتی که خودرویتان دچار روغن سوزی می‌ شود، حتما چند لیتر روغن اضافی و زاپاس در صندوق عقب خودرو به همراه داشته باشید.

 

ترمزها

در جاده یکی از مهم ترین اجزای خودرو که باید سالم باشد ترمز است! زیرا در جاده خودرو با سرعت بالا حرکت می کند و سالم بودن ترمزها در اولویت است!

اگر لنت یا دیسک خودرویتان نیاز به تراش یا تعویض دارد، خیلی زود اقدام به تعمیر یا تعویض آن نمایید.

چراغ ها

برای رانندگی در جاده، سالم بودن چراغ ها امری مهم است. زیرا ممکن است شما به رانندگی در شب بر بخورید. رانندگی در شب نیاز به چراغ هایی سالم و روشن دارد.

تمامی چراغ‌های جلو و عقب خودرو باید سالم و پرنور باشند!

 

 

هنگام خرابی خودرو در جاده چکار کنیم

 

 

سیستم خنک کننده ی ماشین

برای بررسی سیستم خنک کننده ی ماشین شما باید دو قسمت میزان آب رادیاتور و همچنین شلنگ‌های اتصال را بررسی کنید.

اگر آب رادیاتور خودروی شما کمتر از حد مجاز است، به آن ترکیب آب و ضد یخ اضافه کنید تا دوباره به حد مجاز و میزان استاندارد برگردد. البته این کار را زمانی انجام دهید که خودرو خنک و خاموش است.

هم چنین لوله رادیاتور را چک کنید که دارای پارگی و بریدگی نباشد.

 

آمپر آب خودرو

درجه ی آب خودرو معمولا سر جای معینی قرار می گیرد. اما اگر از کولر استفاده کنید یا سرازیری زیادی را با دنده سنگین بروید ، باید کمی پایین‌تر از حد معمول بایستد.

اگر این درجه به طور معمول در جای همیشگی اش نیست، باید برای آن نگران شوید!

هم چنین اگر با روشن کردن کولر آمپر بالا می‌رود، یعنی حال سیستم خنک‌ کننده‌ موتور خیلی خوب نیست و باید به یک متخصص مراجعه کنید.

 

قطعات لازم در هنگام خرابی خودرو را از کجا تهیه کنیم؟

خودرو وسیله ایست که طول عمر آن طولانی است و نیاز به قطعاتی دارد که جنس آن خوب باشد. برای خرید قطعات و وسایلی که جنس و کیفیت آن خوب باشد و هم چنین قیمت مناسبی نیز داشته باشد باید فروشنده ای مطمئن را بشناسیم.

برای خرید وسیله و قطعات مطمئن وسیله نقلیه می توانید به سایت مرکز تجاری سپهر مراجعه نمایید.

 

 

خراب شدن خودرو در جاده

 

سه علت رایج خرابی خودرو در جاده

اگر قبل از سفر موارد خرابی ماشین را بررسی نکردید و در جاده به مشکل برخوردید. رایج ترین خرابی های خودرو در جاده موارد زیر هستند:

 

ممکن است پمپ بنزین شما خراب شده باشد

وظیفه ی اصلی پمپ این است که سوخت لازم را به موتور برساند، اگر هنگام روشن کردن خودرو، از مخزن سوختتان صدای ناله مانند بلند شد، احتمالا مشکل از پمپ خودروی شماست که خراب شده است.

 

ممکن است آمپر خودرو بالا نیاید

یکی از مشکلات اغلب خودرو ها، بالا نیامدن آمپر آب خودرو است که این مشکل سالمی عملکرد موتور را به خطر می اندازد.

هم چنین در زمستان بخاری نیز به اندازه ی کافی گرم نمی کند.

از علت های دیگر این مشکل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

* بررسی وضعیت گرمای بخاری

* بررسی وضعیت ترموستات خودرو

* بررسی وضعیت ای سی یو در خودرو های مدرن

 

ممکن است مشکل از دینام خودرو باشد

بهتر است هر بار که روغن موتور را تعویض می کنید زمانی را هم به تست تسمه دینام خودرو اختصاص دهید. البته خوب است بدانید که در خودروهای جدید این قطعه وجود ندارد و لازم نیست که نگران آن باشید.

هدف اصلی دینام تولید جریان مستقیم برای شارژ باتری خودرو و تامین انرژی جریان الکتریکی مورد نیاز خودرو است. اگر نتواند این عمل را انجام دهد، خودرو دچار مشکل شده است!

 

 

تماس با امداد خودرو

 

اگر نیاز به امداد خودرو داشتیم با چه شماره ای تماس بگیریم؟

اگر برای رفع خرابی وسیله نقلیه تان نیاز به امداد خودرو داشتید، می توانید با شماره 096440 (امداد خودرو ایرانخودرو) تماس بگیرید. ممکن است رسیدن نیروهای امدادی طول بکشد پس خوب است که نکات ایمنی را تا رسیدن امداد خودرو رعایت کنید تا از بروز حادثه جلوگیری شود.

 

سخن پایانی ...

در پایان خوب است نکاتی را بدانید. اگر خودروی شما دچار روغن سوزی است پیشنهاد می کنیم که قبل از مسافرت علت روغن سوزی ماشین را مشخص و مشکل را برطرف کنید اما اگر به هر دلیل رفع مشکل برای شما امکان پذیر نبود حتما چند لیتر روغن موتور در خودرو خود داشته باشید تا در صورت نیاز و کم شدن روغن موتور، کمبود آن را با اضافه کردن روغن همراهتان جبران کنید. اما مسافرت با خودرویی که روغن سوزی دارد اصلا توصیه  نمی شود.

هم چنین اگر از جاده های کوهستانی می گذرید حتما زنجیر چرخ و دستکش مناسب، همراه خود داشته باشید و اگر نصب زنجیر چرخ را بلد نیستید حتما قبل از شروع مسافرت یک بار بر روی خودرو تست کنید، چرا که در شرایط آب و هوایی نامساعد نصب زنجیر چرخ کار آسانی نیست!

برای خرید تمام وسایل و قطعات مورد نیاز چه برای پیش از سفر و چه هنگام سفر می توانید به سایت مرکز تجاری سپهر مراجعه نمایید و خریدی مطمئن و به صرفه را تجربه کنید.

 

 

نظرات کاربران