1401/05/10

چالش های رانندگی در شب

همه ی ما هنگام رانندگی با چالش های زیادی روبه رو هستیم که دلایل مختلفی دارد. اما هنگام شب این چالش ها بیش تر شده و رانندگی خطرناک تر می شود. زیرا مواردی مانند کم شدن نور و پایین تر آمدن قدرت بینایی نیز مطرح می شود. هنگام مواجه شدن با چالش های رانندگی در شب چه کنیم؟ چه چالش هایی ممکن است در شب ما را درگیر خود کند؟

 

 

خطرات رانندگی در شب

 

چه خطراتی هنگام رانندگی در شب وجود دارد؟

رانندگی چه در روز و چه در شب خطرات خود را دارد. در ادامه با چالش ها و خطراتی که هنگام رانندگی در شب با آن مواجه می شویم بیش تر آشنا می شویم.

 

کم شدن بینایی

یکی از خطرات عمده در رانندگی به ویژه در شب این است که فرد راننده چشم های ضعیفی داشته باشد یا دچار کم بینی هنگام شب باشد. افرادی که چشم های ضعیفی دارند، وسعت دید کم تری در شب هنگام دارند و هم چنین تشخیص رنگ ها نیز برای آن ها مشکل تر است.

البته هنگام تمدید و یا گرفتن گواهینامه وضعیت بینایی بررسی می شود اما اگر در این بین راننده ای دچار مشکل بینایی شد، باید برای حل مشکل اقدام نماید.

 

بهترین لوازم ماشین که تاریخ ساز شدند

مصرف سیگار

شاید با خود بگویید که مصرف سیگار بر روی رانندگی تاثیری ندارد یا چرا سیگار کشیدن در روز بلا مانع است و در شب ایجاد خطر می کند؟؟

پاسخ این است که سیگار حاوی نیکوتین می باشد و دود تولیدی از آن نیز مونوکسید کربن می باشد که هر دوی این ماده ها بر روی بینایی تاثیر گذاشته و قدرت دید را کمی کاهش می دهند! بنابراین هنگام روز به دلیل وجود نور کافی استفاده از آن بلامانع است اما هنگام شب و با کم شدن نور استفاده از سیگار خطرناک است!

 

چراغ ها

در ماشین چراغ ها وظیفه ای مهم را مخصوصا در شب بر عهده  دارند! چراغ ها نبودن نور روز را تا حدودی برای شما جبران می کنند. هم چنین باعث می شوند که شما ماشین های دیگر را در شب به واسطه ی چراغ هایشان مشاهده کنید و با آن ها برخورد نکنید.

چراغ های راهنما نیز چه در روز و چه در شب وضعیت و قصد شما را برای دیگر رانندگان مشخص می کنند و بسیار مهم اند!

پس اگر چراغ های خودرویتان با مشکل مواجه است، سوخته و یا کم نور است، حتما برای تعویض و درست کردن آن اقدام نمایید.

برای خرید انواع چراغ های خودرو با کیفیت بالا و قیمت مناسب می توانید به سایت مرکز تجاری سپهر مراجعه کرده و خریدی مطمئن را تجربه نمایید.

 

 

خواب آلودگی در شب

 

 

خواب آلودگی

عمده ترین دلیل تصادفات در شب خواب الودگی می باشد. بدن انسان هنگام شب به طور غریضی نیاز به خواب پیدا می کند و نیاز به خواب دارد. حال اگر هنگام ساعت خواب مشغول به رانندگی باشید ممکن است برای لحظه ای خواب به شما غلبه کند و حوادث جبران ناپذیری را برایتان رقم بزند!

پس در هنگام شب و خواب آلودگی حتما ماشین را متوقف کنید، کمی استراحت کنید و رانندگی را به چند ساعت بعد موکول کنید.

 

برف و باران

برف و باران چه در روز و چه در شب خطر تصادف را بالا می برند. اما در شب این احتمال بیش تر است!

در هنگام برف و باران تا جایی که می توانید از رانندگی در جاده و یا خیابان اجتناب کنید. اما اگر مجبور به رانندگی شدید، مطمئن شوید که برف پاک کن های سالم و درستی دارید. هم چنین اگر قرار است در برف به جاده بزنید، زنجیر چرخ را فراموش نکنید!

اگر نیاز به خرید وسیله ای دارید قبل از به راه افتادن آن را انجام دهید تا در راه دچار مشکل نشوید.

 

عبور حیوانات

ممکن است هنگام رانندگی در جاده با حیواناتی که بدون توجه به خودروها از جاده عبور می کنند، روبه رو شده باشید!

یا در خیابان های اصلی شهر نیز حیوانات اهلی و شهری مانند گربه را دیده باشید که بدون توجه به خطرات از وسط خیابان عبور می کنند.

این عبور و مرور حیوانات برای رانندگان در شب بسیار خطر آفرین است. برای همین باید هنگام رانندگی در شب حتما چراغ های خود را روشن کنید و با سرعت متوسط و مطمئن برانید تا در هنگام مواجه شدن با حیوانی در وسط جاده و خیابان بتوانید ماشین را کنترل و از بروز حادثه جلو گیری کنید.

 

 

 

چه کارهایی برای رانندگی در شب باید انجام دهیم؟

برای رانندگی در شب خوب است به نکاتی که در ادامه متذکر می شویم دقت کنید:

 

* در صورت کثیف بودن چراغ ها ی ماشین، آن ها را قبل از حرکت تمیز کنید.

* از سالم بودن تمام چراغ های خود مطمئن شوید.

* هیچ وقت نور بالای خود را به سمت خودرو دیگری که خود نور بالا زده است نتابانید، چون در دید آنها و دیگر رانندگان تأثیر منفی می‌گذارد.

 

* هیچ گاه هنگام مه از نور بالا استفاده نکنید، چون دید شما را کاهش می دهد!

* آیینه دید عقب خود را طوری تنظیم کنید که نور چراغ خودروهای دیگر در آن انعکاس پیدا نکند. آیینه بیشتر خودروها دو حالت دید در شب و روز را دارد که به راحتی می‌توانید برای کاهش انعکاس نور آن را در حالت مربوطه تنظیم کنید!

 

* فاصله ی خود را حتما با خودروی جلویی رعایت کنید تا امنیت بیش تری داشته باشید و در هنگام ترمز ناگهانی خودروی جلویی با آن  برخورد نکنید.

 

* پیش از رانندگی در شب از خوردن داروهای خواب آور خودداری کنید. خوردن دو فنجان قهوه تا یک ساعت می‌تواند جلوی خواب را بگیرد. اما روی بعضی افراد نیز قهوه کارساز نیست! پس به آن خیلی اعتماد نکنید.

 

*هرگاه خسته شدید، خودروی خود را متوقف و استراحت کنید. هیچ گاه هنگام خواب آلودگی رانندگی نکنید.

و در پایان به یاد داشته باشید که رانندگی هنگام شب، دقت بالاتری نسبت به روز می خواهد پس سعی کنید هنگام هوشیاری کامل، با دقت بالا رانندگی کنید.

دقت کنید هنگام رانندگی در شب، تمام اجزای ماشین شما سالم باشد.  در صورت خراب بودن هرکدام از اجزای ماشینتان، حتما اقدام به تعمیر و تعویض آن کنید.

برای خرید انواع قطعات و لوازم ماشین می توانید به سایت مرکز تجاری سپهر به نشانی www.sepehrc.ir   مراجعه نمایید.

 

 

نظرات کاربران