1401/06/09

انژکتور چیست؟

 سیستم سوخت رسانی، در خودروهایی که بنزینی هستند از اصلی ترین بخش های فنی آن خودرو و یا (لوازم یدکی خودرو)به حساب می آید. این سیستم از اجزا و بخش های مختلفی تشکیل شده است، که هر کدام از آنها دارای اهمیت خاصی هستند. یکی از این اجزا انژکتور است.

انژکتور نامی آشنا و پرکاربرد در خودروسازی است که وظیفه مهمی را در سیستم سوخت رسانی برعهده دارد.

 بنابراین در این مقاله همراه ما باشید تا در مورد این قطعه حیاتی در خودرو به گفت و گو بپردازیم.

انژکتور خودرو چیست؟

 انژکتور خودرو قطعه ای است که در ورودی سیلندر خودرو قرار دارد و وظیفه آن تنظیم و تزریق سوخت، (درست مانند سرنگ) به داخل سیلندر است. که در نهایت این سوخت را طی فرایند احتراق به انرژی تبدیل می کند و باعث می شود ماشین به حرکت درآید. در این صورت انژکتور یکی از مهمترین قطعات خودرو است. که باید به آن در جهت نگهداری صحیح از خودرو و افزایش عمر مفید خودرو توجه کرد. محل قرارگیری انژکتورهای سوخت، در طرح های مختلف موتور، متفاوت است. اما به طور معمول نوک آن ها در محفظه احتراق موتور و بالای موتور نصب می شوند.

 انژکتور جایگزینی برای کاربراتور است. که بخشی از سیستم سوخت خودرو، در خودروهای قدیمی بود. همه رانندگان اتومبیل می‌دانند که احتراق ایجاد شده از انفجار ترکیب متراکم شده سوخت و هوا، تامین کننده کل انرژی مورد نیاز خودرو است. در این صورت، در هنگام عملکرد نادرست انژکتور، خودرو دچار مشکل می شود و به اصطلاح ریپ میزند. و وقتی انژکتور دچار نقصی شود، می‌تواند حتی منجر به خاموشی خودرو هم شود.

 البته نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که اگر انژکتور در کنار تنظیم دقیق میزان و فشار پاشش سوخت درست عمل کند، می تواند به کاهش مصرف سوخت، کاهش سطح آلایندگی خودرو، راحت تر استارت زدن خودرو در هوای سرد و همچنین به بالا رفتن راندمان موتور کمک کند.

 

آشنایی با اجزای تشکیل دهنده انژکتور

 

آشنایی با اجزای تشکیل دهنده انژکتور

 

می‌توان گفت که انژکتور مانند یک سرنگ الکتریکی عمل می کند و پاشش سوخت را کنترل می کند و وظیفه خود را به کمک جریان الکتریکی انجام می دهد. این عملکرد انژکتور توسط مجموعه ای از اجزا صورت می‌گیرد و در کنار هم سیستم انژکتور را تشکیل می دهند.

 اجزای انژکتور عبارتند از

1- بدنه

2-فیلتر سوخت

3- ورودی سوخت

4- سوزن انژکتور

5- فنر برگشت دهنده

6- درپوش محافظ

7-خروجی سوخت

 لازم به ذکر است، خودروهایی که مجهز به سیستم انژکتوری هستند، سنسور های متعددی را برای نظارت و بررسی فعالیت اجزای فنی خودرو مورد استفاده قرار می دهند. این سنسور ها شامل فشار منیفولد، اکسیژن، دور موتور و دریچه گاز می باشند.

 

چگونگی کارکرد انژکتور

 در واقع در خودروهای انژکتوری، به تعداد هر سیلندر خودرو، انژکتور وجود دارد. و هر انژکتور کار پاشش سوخت به یک سیلندر را انجام می دهد. در سیستم های انژکتوری، اطلاعات موتور، از طریق سنسور های موجود (که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم)، جمع آوری می گردد. اطلاعاتی که از این سنسورها به دست آمده به ECU (مغز الکترونیکی خودرو) فرستاده می‌شود. و سپس پردازش می‌گردد. بعد از آن که این اطلاعات پردازش شد، ECU دستورات اجرایی خود را از طریق عملگرها، روی موتور اعمال می نماید.

این عملگر ها عبارتند از:

  • کوئل
  • پمپ بنزین
  • موتور پله ای
  • انژکتور و....

 ‏ECU جریان ارسال شده به انژکتور را کنترل می کند و هر چه مدت زمان ارسال جریان الکتریکی بیشتر باشد، سوخت زیادتری به منیفولد ورودی تزریق می‌شود. زمان تزریق سوخت به منیفولد، ارتباطی با موقعیت پیستون در داخل سیلندر ندارد و عمل تزریق در هر دور چرخش میل لنگ، یک بار برای هر سیلندر انجام می شود.

 

علائم خرابی انژکتور چیست؟

 

علائم خرابی انژکتور چیست؟

 

 معمولاً برای انژکتور های خودرو، بیشترین مشکلی که ایجاد می‌شود، کثیف شدن و یا گرفتگی انژکتور است. وقتی آلودگی وارد انژکتور می شود، دیگر نمی تواند از مسیر سوزن عبور کند و این امر باعث بسته شدن آن می‌شود. در نتیجه این اتفاق منجر به عدم احتراق در یکی از سیلندر ها شده و موتور خودرو با مشکل مواجه می‌شود.

 خوانندگان گرامی دقت کنید که خرابی انژکتور، با یک سری علائم در حین عملکرد موتور همراه است.

 این علائم عبارتند از:

1- لرزش و خاموش شدن موتور در هنگام کار کردن درجا و در دور پایین

2- افزایش میزان CO وO2 و سایر آلاینده های زیست محیطی در هنگام تست آلایندگی

3- کاهش محسوس قدرت در هنگام فشار دادن پدال گاز

4- عملکرد نامناسب در هنگام افزایش دور موتور و کاهش شتاب

5- ایجاد لرزش، ضربه و صدا

6- افزایش مصرف سوخت

 

انواع سیستم های پاشش سوخت

 انژکتور ها با توجه به نوع پاشش سوخت، به سه دسته تقسیم می شوند.

 از جمله :

1-سیستم پاشش مستقیم سوخت

 هدف از ایجاد این نوع سیستم، به حداقل رساندن تغییر در شرایط سوخت قبل از ورود به سیلندر ها است. در این سیستم انژکتور ها سوخت مورد نیاز را برای احتراق، به صورت مستقیم درون سیلندر تزریق می‌کنند.

 

2- سیستم پاشش سوخت تک نقطه ای

 این سیستم به این صورت است که یک انژکتور، هر چهار سیلندر موتور را تغذیه می‌کند. در این سیستم ها، انژکتور سوخت مورد نیاز موتور را درون منیفولد سوخت می پاشد.

 

3- سیستم های پاشش سوخت چند نقطه ای

 در این مدل سیستم ها، برای هر سیلندر، یک انژکتور قرار داده‌اند. انژکتورها در این سیستم، بر روی ریل سوخت، سوار شده‌اند و سوخت مورد نیاز موتور را مستقیم، پشت سوپاپ های سوخت تزریق می کنند.

 

 این سیستم ها بیشتر از انواع دیگر سیستم های پاشش سوخت، مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع سیستم انژکتور خودرو

 

انواع سیستم انژکتور خودرو

 

1- سیستم انژکتوری الکترونیکی:

 این سیستم ها با کمک قطعات الکترومغناطیسی، فرآیند پاشش مداوم سوخت را انجام می‌دهند.

2- سیستم انژکتوری الکترومکانیکی:

این سیستم ها مجهز به حسگر ها و کنترلرهای متعددی هستند که از اطلاعات دریافتی و پردازش این سیگنال ها برای عملکرد بهتر و دقیق تر استفاده می کنند.

3- سیستم انژکتوری مکانیکی:

 این سیستم ها سوخت را به صورت مداوم به درون سیلندر می پاشند و نمی توانند میزان و زمان پاشش را تنظیم کنند.

4- سیستم انژکتوری یک نقطه ای:

این سیستم شامل یک واحد کنترل الکترونیکی و یک انژکتور الکترومغناطیسی است که در بالای بدنه دریچه گاز قرار دارد.

5- سیستم انژکتوری چند نقطه ای:

 در این سیستم با توجه به تعداد سوپاپ، از انژکتور برای پاشیدن سوخت استفاده می شود.

 

 سخن پایانی ...

 همانطور که در متن مقاله به آن اشاره شد، انژکتور کار انتقال سوخت را انجام می دهد. وقتی پیستون در مرحله تراکم خود قرار می گیرد، انژکتور سوخت را به درون سیلندر پاشش کرده و با بالا آمدن پیستون، آن را به شدت متراکم می کند. در این موقع سوخت منفجر شده و ادامه روند صورت می‌گیرد.

 یک سر انژکتور به سر سیلندر وصل است و سر دیگر آن به سیستم سوخت رسانی متصل می باشد، در نتیجه انژکتور به سر سوپاپ راه دارد. پس می توان گفت وظیفه انژکتور، پاشش سوخت به درون سیلندر است.

امیدوارم شما خوانندگان گرامی، با این مقاله مفصل در مورد انژکتور، اطلاعات لازم را کسب کرده باشید.

 

نظرات کاربران