1401/08/16

دلایل لرزش فرمان هنگام ترمز گیری

شايد براي شما هم پيش آمده باشد كه وقتي با سرعت بالا رانندگي ميكنيد و سپس ترمز ميگيريد، فرمان خودرو ميلرزد. اين مورد علت هاي متفاوتي ميتواند داشته باشد كه در ادامه به آن ميپردازيم.

اما نكته ي مهم اين است كه امروزه با توجه به هزينه هاي سرسام آور تعميرات خودرو و خريد قطعات يدكي آن، بايد در حفظ و نگهداري خودروي خود بكوشيد تا در اين وضعيت اقتصادي با مشكل مواجه نشده و خودروي نسبتا گرانتان را نيز حفظ كنيد.

براي لرزش فرمان هنگام ترمز گرفتن ابتدا بايد دقت كنيد اين مورد چه مواقعي بيشتر پيش مي آيد و سپس به علت يابي و تعمير آن بپردازيد. افزايش دانش و دقت در نگهداري خودرو، به شما كمك ميكند از هزينه هاي اضافي دور بمانيد و طول عمر مفيد خودرويتان نيز بيشتر شود.

 

لرزش فرمان به علت اشكال در روتورهاي ترمز

فرآيند ترمز اينگونه است كه وقتي پدال ترمز را فشار ميدهيد لنت ترمز به ديسك ها ميچسبد و بربه خاطره اصطكاك بوجود آمده انرژي جنبشي خودرو به حالت گرما از بين ميرود. ديسك ها همان روتورها هستند. هر دفعه كه ترمر گرفته شود مقدار زيادي گرما در روتورها از بين ميرود كه باعث كم شدن ضخامت و كارايي روتورها خواهد شد. بدين ترتيب وقتي ترمز ميكنيد علي الخصوص در سرعت هاي بالا روتورها ميلرزند و اين لرزش به فرمان خودرو نيز انتقال پيدا ميكند.

تاب داشتن ديسك ترمز

وقتي ديسك ترمز تاب داشته باشد لنت و ديسك بخوبي بهم متصل نميشوند بدين ترتيب تاب ديسك به لنت ترمز و سپس به فرمان خواهد رسيد.

خرابي كاليپر ترمز

لنت هاي ترمز به روتورها بوسيله ي كاليپرها متصل ميشوند. درون كاليپرها دو عدد صفحه ي فلزي هست كه نيروي لنت را به روتورها منتقل ميكنند. در حقيقت ايجاد اصطكاك بين روتور و لنت وظيفه ي كاليپرها است. اگر اين كاليپرها به مشكل بر بخورند، بين لنت و روتورها تماس يكنواختي ايجاد نشده و همين باعث لرزش فرمان خواهد شد.

سفت شدن ترمز

اگر سيستم ترمز گيري در حالت نورمال باشد با يك فشار بر پدال ترمز، پدال به سمت پايين ميرود. اما اگر احساس كرديد پدال سفت شده يا اصطلاحا چوب ميشود، اين امر هم باعث لرزش فرمان خواهد گرديد.

مشكلات سيستم تعليق

اگر سيستم تعليق به مشكل خورده باشد و دچار خرابي شده باشد هم ممكن است باعث لرزش فرمان شود. البته تشخيص اين مورد فقط از عهده ي مكانيك برمي آيد.

 

خرابي ديسك ترمز

خرابي ديسك ترمز

 

 

سيبك يك كره ي فلزي متصل به يك بازو است كه فرمان پذيري خودرو تا حد بسياري به عملكردش وابسته است. در حقيقت چرخش فرمان بوسيله ي سيبك به چرخ ها انتقال پيدا ميكند. اگر سيبك خراب شود يا لقي پيدا كند، ميتواند باعث لرزش فرمان شود.

خرابي بلبرينگ ها

يكي ديگر از دلايل لرزش فرمان ميتواند خرابي بلبرينگ ها باشد كه صداي خاصي نيز توليد ميكند كه خودتان نيز متوجه آن خواهيد شد.

تنظيم نبودن فرمان

وقتي فرمان تنظيم است كه اندازه ي دهانه ي جلو و عقب چرخ ها برابر باشند. اگر فرمان تنظيم نباشد ميتواند باعث لرزش فرمان شود. اما جداي از لرزش فرمان سالي يكبار به تنظيم فرمان بپردازيد چون اگر فرمان ميزان نباشد باعث مشكلات جدي و هزينه هاي زياد خواهد شد.

خرابي ميل تعادل

همانگونه كه از اسم اين قطعه انتظار داريم وظيفه اش ايجاد تعادل است. ميل تعادل براي تقسيم نيرو ميان چرخ ها استفاده ميشود. اگر اين نيرو نامتعادل بين چرخ ها تقسيم شود، هم باعث فرسايش نامتعادل چرخ ها و هم باعث لرزش در فرمان خواهد شد.

خرابي كمك فنر

از اساسي ترين قطعات سيستم تعليق كمك فنرها هستند. آن ها در برخورد و اقدام اوليه با دست اندازها و ناهمواري هاي جاده ها به عمل درمي آيند. اگر كمك فنرها خراب يا فرسوده شده باشد لرزش هاي جاده را به فرمان و در آخر به غربيلك فرمان انتقال ميدهد.

خرابي ميل فرمان

اگر ميل فرمان دچار عيب شود، باعث ساييده شدن نامتعادل چرخ ها و بدين ترتيب ايجاد عدم تعادل در چرخ ها خواهد شد كه در نهايت باعث لرزش فرمان خواهد شد. مهم است بدانيد اگر ميل فرمان خراب شود حتي ميتواند باعث بريدن فرمان شود.

شل بودن اتصالات چرخ ها

بعضي وقت ها هم علت لرزش فرمان شل بودن اتصالات و پيچ هاي چرخ ها است كه اين امر با يك آچار كشي ساد ه قابل حل است.

بالانس نبودن چرخ ها

اگر چرخ ها تعادل لازم را نداشته باشند وقتي سرعت خودرو زياد شود باعث لرزش فرمان خودرو ميشوند. در برخي موارد ميتوانند باعث لرزش كابين خودرو هم بشوند.

خرابي شاسي خودرو

اگر شاسي خودرويتان به هر علتي دچار عيب شده كه اغلب در اثر تصادف اينگونه ميشود، بايد بدانيد كه اين خرابي فقط منحصر به شاسي نخواهد شد و باعث مشكل دار شدن جلوبندي و سيستم تعليق نيز خواهد گشت. چلو بندي و سيستم تعليق داراي ارتباط تنگاتنگي با سيستم فرمان هستند و ايجاد مشكل در آن ها، در فرمان ايجاد مشكل و لرزش خواهد كرد. اين مورد از شايع ترين علت هاي لرزش فرمان در سرعت هاي بالا است.

يك نكته ي مهم كه دانستنش خالي از لطف نيست اين است كه، اگر فرمان خودرو در يك محدوده ي خاص سرعت مثلا بين 90 تا 100 كيلومتر بر ساعت ميلرزد و در سرعت هاي بالاتر يا پايين تر اين لرزش وجود ندارد، اين مشكل اغلب به علت عدم تعادل در چرخ ها است و در اين سرعت هاي خاص لرزش به فرمان منتقل ميشود.

اين مشكل البته چندان جدي نيست و به سادگي قابل حل است. اما اگر لرزش فرمان در هر حال وجود دارد بايد به مكانيك مراجعه كرده و خودرو را عيب يابي كنيد. زيرا همانطور كه گفته شد اين مشكل ميتواند ناشي از مشكلات و عيب هاي جدي تري باشد كه براي خودرويتان تبعات سنگين و براي شما هزينه هاي گزافي خواهد داشت.

در حالت كلي بهتر است هميشه سر موقع سرويس هاي خودرويتان را انجام داده و در صورت بروز مشكل در اسرع وقت به مكانيك متخصص مراجعه نماييد كه در آينده دچار مشكل نشويد. زيرا علاوه بر قطعات يدكي خودرو و هزينه ي تعميرات هزينه ي خريد خودروي نو هم بسيار بالا است!

 

نظرات کاربران