1401/09/14

چرا تعمیر خودروهای مدرن پرهزینه است؟

 

امروزه و با پیش رفت دانش بشری، خودرو ها نیز از این قضیه جا نمانده و هرروزه مدرن تر و پیش رفته تر می شوند. با مدرن شدن خودرو ها، امکانات آن ها افزایش یافته و مصرف منابع طبیعی آن ها نظیر سوخت های فصیلی نیز کاهش می یابد.

اما این مدرن شدن، مشکلاتی را نیز به همراه داشته است. یکی از این مشکلات، هزینه تعمیر خودرو های مدرن است. همان طور که هزینه ی زیادی برای مدرن شدن خودرو ها صرف می شود، متقابلا تعمیر قطعات آن ها نیز هزینه ی زیادی را در بر می گیرد. در ادامه به پاسخ چرایی این مسئله خواهیم پرداخت.

 

تعمیر خودرو چگونه مطرح شد؟

 کارگران اولین تعمیرگاهی که صاحب اتومبیل به آن مراجعه کرده بود، زمانی که بحث به مسائل تکنولوژیک خودرو رسید، هیچ ایده‌ای نداشتند که چه باید انجام دهند. چرا که دسترسی به کاتالوگ قطعات پورش را نداشتند.

صاحب اتومبیل مجبور به انتقال خودرو به کارخانه ی پورش شد تا متخصصان این کارخانه به تعمیر ان بپردازند.

از گذشته تا کنون افراد مالک خودرو های لوکس نظیر پورش، بنز و... با این مشکل درگیر بوده اند و تعمیرات خودرویشان نه تنها هزینه ی زیادی را در بر می گیرد بلکه زمان زیادی را نیز نیاز دارد.

در حال حاضر، نسبت به پنج سال پیش، مکان‌ های به مراتب کم تری برای تعمیر خودروهای لوکس در ایالات متحده وجود دارد. هزینه های گزاف، سخت تعمیر شدن این خودرو ها و نبود قطعات و یا گران بودن قطعات این خودرو های لوکس از دلایل کم شدن تعمیرگاه ها برای خودرو های لوکس می باشد.

 

چرا هزینه ی تعمیر خودرو های مدرن بالا است؟

خوب است بدانید برخی از برند های خودرو تنها با ابزارهای مخصوص و گران‌ قیمت کالیبره می ‌شوند. طبق گفته ی مجله های صنعت هزینه ی تعمیر برخی قطعات خودرو ها به 70 هزار دلار هم می رسد. هزینه ی تعمیرات قطعات خودرو های لوکس از 30 هزار دلار شروع می شود. قیمت این کار بسته به نوع خودروساز و شرکت خودرو ی مورد نظر  متفاوت خواهد بود.

هر تعمیرگاه سالانه هزاران دلار هزینه می ‌کند تا کارمندانش مدارک لازم برای تعمیر خودرو های خاص را دریافت کنند. به همین دلیل هزینه ی تعمیرت این خودرو ها نه تنها کاهش پیدا نکرده است بلکه سالانه میلیون ها دلار به این بخش اختصاص می یابد.

 متاسفانه به دلیل افزایش هزینه های تعمیر خودرو های مدرن، هرروزه در سراسر دنیا تعمیرگاه های بیش تری بسته شده و تعداد تعمیرگاه ها هرروزه رو به کاهش است.

یکی از صاحبان تعمیرگاه های لوکس در تگزاس در این باره گفته است: در این روزها مردان مسنی را می ‌بینید که می‌ گویند: خوب، من در تعمیرگاهم پول زیادی را خرج کرده‌ ام؛ پس دیگر نمی‌ خواهم ابزارآلات جدیدی را خریداری کنم. این تعمیرگاه‌ ها، کارمندانشان را آموزش نمی‌ دهند، ابزار نمی ‌خرند و در نتیجه عقب می ‌مانند.»

 

هزینه ی نگهداری انواع قطعات خودرو ی مدرن

هزینه ی نگهداری انواع قطعات خودرو ی مدرن

 

 

تا این جا گفته شد که هزینه ی تعمیر و تعویض قطعات لوکس خودرو بسیار بالا و پر هزینه است.

در ادامه با هزینه ی تعمیر بعضی از قطعات خودرو های لوکس آشنا می شویم.

 

تعویض روغن

یکی از معضلات خودرو های گران قیمت، هزینه های سرویس و نگهداری خودرو است که تعویض روغن در این مقوله مهم ترین نقش را بازی می کند.

مالک خودرو های پورش و بنز باید سالانه 2 تا 5 میلیون تومان برای تعویض روغن موتور خود کنار بگذارند.

خودروهایی نظیر مازراتی و... باید سالانه 3 تا 4 میلیون  برای تعویض روغن کنار بگذارند.

 

تعمیر سقف خودرو های کانورتیبل

خودروهای کانور تیبل خودروهایی هستند که سقف متحرک دارند. سقف های متحرک دو نوع پارچه ای و فلزی دارند. هر دو نوع این سقف ها پس از مدتی نیاز به تعمیر دارند. سقف های پارچه ای پس از مدتی فرسوده شده و یا توسط عابران و رهگذران دچار پارگی و فرسودگی می شوند. سقف های متحرک فلزی نیز پس از مدتی دچار فرسودگی شده و نیاز به تعمیر دارند. این ترمیم با توجه به نوع آسیب دیدگی بین 300 تا 1 میلیون تومان برای شما هزینه خواهد داشت. البته اگر مجبور به تعویض سقف که حدود 20 میلیون تومان هزینه دارد، نشوید!

 

تعمیر لاستیک

تایر خودورهای لوکس و مدرن یکی دیگر از قطعاتی است که پس از مدتی دچار فرسودگی شده و نیاز به تعویض دارد. اما قیمت تایر خودروهای لوکس با خودروهای عادی یکی نیستند! در کشور ایران، این تایرها از کشورهای ترکیه، آلمان، فرانسه، بریتانیا و خصوصا دوبی به کشورمان وارد می شوند.

خوب است بدانید قیمت یک جفت تایر نوی پورش و پانامرا چیزی حدود 6 تا 8 میلیون می باشد.

تایر های خودروهایی نظیر لندکروز نیز قیمتی نزدیک 4 میلیون تومان دارند.

 

تعمیرات بدنه و قطعات جانبی

همان طور که در متون بالا دیدید هزینه ی تعمیر و نگهداری خودروهای مدرن بسیار بالاتر و فراتر از خودروهای معمولی می باشد!

برای مثال خوب است بدانید قیمت چراغ جلو مرسدس بنز در بازار به 5 میلیون و 500 هزار تومان می رسد، هم چنین صنف بازار خودرو قیمت ۱۰ میلیون تومانی را برای چراغ جلو پورش اعلام کرده است. قیمت کیت زنون مرسدس بنز S نیز در حدود ۳ میلیون تومان و چراغ عقب BMW سری ۵ جدید نیز در حدود ۵ میلیون در بازار به فروش می رسد.

 قیمت کیت AMG برای مرسدس بنز  کلاس E نیز، برای نمونه های مشابه تایوانی در حدود ۷ میلیون تومان است که این قیمت برای نمونه های اصلی تا ۲۰ میلیون تومان بالا می رود.

 همان طور که مشاهده می کنید قیمت های قطعات خودروی مدرن بسیار بالاست و این به یک معضل برای دارندگان این خودروها تبدیل شده است.

معضلی که وجود دارد این است که قطعات خودرو های مدرن در بازار آزاد موجود است و به قیمت های مختلفی به فروش می رسد. به همین دلیل صاحبان این خودرو ها همواره به دنبال یک فروشگاه مطمئن با قیمت های مناسب و به صرفه می گردند. اگر شما هم به دنبال یک فروشگاه مطمئن با قیمت مناسب و کیفیت بالا هستید می توانید به سایت مجتمع سپهر به نشانی sepehrc.ir  مراجعه نمایید.

نظرات کاربران