1401/09/15

هنگام بریدن ترمز ماشین چه کاری باید انجام داد؟

بریدن ترمز ماشین یکی از ترسناک ترین و ناگوارترین اتفاق هایی است که ممکن است کسی با آن مواجه شود. با توجه به اهمیت این موضوع به بررسی علت های بریدن ترمز، عملکرد سیستم ترمز خودرو و اقداماتی که باید در این موقعیت انجام دهید، می پردازیم.

پس اگر نیاز دارید بدانید هنگام بریدن ترمز ماشین چه کاری باید انجام دهید با ما همراه باشید.

 

چرا ترمز خودرو می برد؟

یکی از مشکلات رایج دیسک یا لنت ترمز، کشیدن خودرو هنگام ترمزگیری است. البته این مشکل دلایل دیگری هم می تواند داشته باشد اما در 80 درصد موارد این عیب مربوط به دیسک یا لنت ترمز است. یکی دیگر از مشکلات رایج صدای سوت هنگام ترمز گرفتن است.

اگر به تازگی لنت های خود را تعویض کرده اید، این صدا مربوط به کیفیت پایین لنت ها است و پس از مدتی درست می شود، اما اگر مدت زیادی است که لنت های خود را تعویض کرده اید، این صدا نشانه ای از طول عمر آن است. لنت ها تمام شده و رانندگی با این لنت های قدیمی و فرسوده به هیچ وجه توصیه نمی شود.

اگر باید پدال را تا آخر فشار دهید تا خودرو هنگام ترمزگیری متوقف شود: باید بلافاصله روغن ترمز خود را چک کنید و برای تعویض روغن اقدام کنید. اگر برعکس، در حین رانندگی احساس کردید که پدال ترمز خودروی شما سفت و خشک است، ممکن است بوستر ترمز شما دچار مشکل شده باشد.

 

اگر ترمز خودرو برید چه کار کنیم؟

حال اگر در حال رانندگی بودیم و با خرابی سیستم ترمز مواجه شدیم، برای متوقف کردن ماشین خود چه کنیم؟

در هر موقعیتی در جاده، قبل از هر چیز سعی کنید آرام باشید، حرکات ناگهانی می تواند جبران ناپذیر باشد.

بنابراین، آرامش خود را حفظ کنید و ضمن کنترل و مدیریت بحرانی که در آن قرار دارید، به همه چیز به خصوص جاده توجه کنید، اگر جاده شلوغ است، بوق بزنید، فلاشر خود را روشن کنید و چراغ های خود را روشن کنید.

اگر کسی در کنار شماست، از او بخواهید در این کار به شما کمک کند تا به سایر رانندگان هشدار دهد. همچنین اگر همراهی در خودرو دارید، از او بخواهید به اطراف پدال ترمز نگاه کند تا در صورت وجود جسم مزاحم، آن را خارج کند.

در ادامه راهکار های مناسب را به شما توضیح خواهیم داد.

 

حفظ خونسردی هنگام بریدن ترمز

حفظ خونسردی هنگام بریدن ترمز

 

 

اولین و مهمترین گام در مقابله با خرابی ترمز خودرو، حفظ خونسردی و آرامش خود است. اگر راننده در چنین مواقعی آرامش خود را از دست بدهد، قطعاً نمی تواند از راهکارهای موثر برای کنترل خودرو استفاده کند و احتمال تصادف بیش از پیش افزایش می یابد.

بنابراین بهتر است بدانید نه تنها با عصبی بودن و ترس بیش از حد نمی توان کاری انجام داد، بلکه با حفظ خونسردی نسبی باید راه حل هایی را که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم، ادامه دهید.

 

در هنگام کار نکردن ترمز چراغ ها و یا فلاشر را روشن کنید

ابتدا باید به سایر رانندگان عبوری اطلاع دهید که خودروی شما مشکل دارد. چراغ فلاشر یا جفت راهنما اولین علامت هشدار برای خودرو است که از طرف خود به دیگران از مشکل یا خطر اطلاع می دهد.

 

پدال ترمز را دائماً فشار دهید

اگر بعد از فشار دادن پدال ترمز متوجه شدید که پدال خیلی نرم شده است، ممکن است روغن ترمز تخلیه شده باشد یا مقدار کمی از آن باقی مانده باشد.

 در این حالت، بهتر است پدال گاز را چندین بار فشار دهید. زیرا ممکن است همچنان مقداری روغن در سیستم باقی بماند و به این ترتیب نیروی لازم برای کاهش سرعت خودرو ایجاد شود.

اما اگر پدال سفت است، بررسی کنید که چیزی زیر پدال گیر نکرده باشد. بهتر است اگر کسی کنارتان نشسته این کار را انجام دهد و راننده روی جاده تمرکز کند.

 

هنگام بریدن ترمز خودرو دنده ها را سنگین کنید

خودرویتان را از حالت سرعت ثابت خارج کنید و اگر خودرویتان گیربکس دستی دارد، مرحله به مرحله با دنده معکوس دادن و سنگین کردن دنده از سرعت خود بکاهید.

در خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک ابتدا دنده را در حالت تیپ ترونیک یا تعویض دستی قرار دهید و سپس مرحله به مرحله دنده را سنگین کنید.

توجه داشته باشید که نباید به یکباره از دنده های سبک به دنده های خیلی سنگین بروید. زیرا در این صورت احتمال بهم خوردن تعادل خودرو و سخت شدن کنترل آن و افزایش احتمال تصادف وجود دارد.

 

اگر پدال ترمز برید از ترمز دستی استفاده کنید

یکی از گزینه هایی که هنگام بریدن ترمز خودرو به ذهن هر کسی می رسد این است که ترمز دستی را بکشند و سرعت خودرو را کنترل کنند.

اما باید بگویم اگر به یکباره ترمز دستی را بکشید چرخ های عقب قفل شده  و تعادل خودرو بهم می خورد.

سعی کنید آرام آرام ترمز دستی  را بالا بکشید تا چرخ های عقب با لنت درگیر شوند اما به طور کامل قفل نشوند و در این حال ترمز دستی را نگه دارید تا به تدریج سرعت خودرو کمتر شود.

اما میدانید چند نوع لنت در خودرو وجود دارد؟ برای اطلاع از تفاوت لنت جلو و عقب و خرید بهترین لنت به مقاله آدرس داده شده سر بزنید.

 

از شانه خاکی و موانع طبیعی برای کنترل سرعت استفاده کنید

اگر هیچ یک از راهکارهای بالا برای کاهش سرعت خودرو چاره ساز نبود، بهتر است جاده آسفالت را ترک کرده و به سمت شانه خاکی حرکت کنید.

در این حالت اصطکاک چرخ ها با سطح زمین افزایش می یابد و خودرو با سهولت بیشتری متوقف می شود.

البته باید مواظب باشید که روی شانه خاکی هیچ گونه مانع یا ارتفاع تیز نباشد تا در اثر برخورد با آنها تصادفی پیش نیاید. همچنین موانع طبیعی مانند چمن ها، درختچه های کوچک و بوته ها می توانند سرعت خودرو را کاهش داده و آن را متوقف کنند.

 

یک تصادف کنترل شده درست کنید

اگر شرایط به گونه ای بود که جز با تصادف نمی شد سرعت خودرو را کاهش داد، بهتر است از موانع مصنوعی که معمولا در جاده ها هستند استفاده کنید.

به عنوان مثال، بشکه های آب یا پر از ماسه که معمولا در جاده ها یافت می شوند، گزینه مناسبی هستند. همچنین جدول های کنار جاده نیز برای کاهش سرعت خودرو مناسب هستند.

حتی می توانید با برخورد به خودروهای مقابل یک تصادف ساختگی درست کنید. هرچند این کار اصلاً عاقلانه نیست اما چاره ای جز این کار نیست.

 

هنگام برید ترمز خودرو حرکات مارپیچ انجام دهید

هنگام بریدن ترمز خودرو حرکت مارپیچ انجام دهید

 

 

شیشه های ماشین را باز کنید تا سطح اصطکاک هوا افزایش یابد و سپس بسیار آهسته (مخصوصا در سرعت های بالا که احتمال واژگونی صد در صد وجود دارد) ماشین خود را به صورت مارپیچ هدایت کنید تا میزان اصطکاک بین جاده و لاستیک هایتان افزایش یابد.

از کسی که کنارتان نشسته بخواهید با علامت دادن به دیگر رانندگان به آنها بفهماند که ترمزتان بریده تا از مسیر شما خارج شوند.

و شما سعی کنید به تپه هایی که در مسیر وجود دارد، درختچه و یا نهال های کوچک برخورد کنید تا سرعت خودرو کاهش پیدا کند.

 

تا زمانی که توقف نکرده اید ماشین را خاموش نکنید

در حالی که به نظر می رسد خاموش کردن خودرو به کاهش سرعت آن کمک می کند، ممکن است این فکر به ذهن شما برسد که با خاموش کردن خودرو سرعتتان کاهش پیدا می کند.

 اما خاموش کردن موتور معمولاً فرمان برقی شما را نیز خاموش می کند و چرخاندن ماشین را سخت تر می کند. همچنین می تواند باعث قفل شدن فرمان در جای خود شود.

پس هیچ وقت به فکر خاموش کردن ماشین نباشید و سعی کنید با راه حل های دیگر ماشین را متوقف کنید.

 

پیشگیری از بریدن ترمز خودرو

معمولاً ترمز خودرو به دلیل نشت و تخلیه روغن ترمز رخ می دهد. همچنین خرابی پمپ ترمز یا صاف شدن لنت ها نیز می تواند دلیل عملکرد نادرست ترمز خودرو باشد.

توصیه می کنیم به طور دوره ای تمام اجزای سیستم ترمز را توسط مکانیک حرفه ای بررسی کنید و در صورت وجود نقص آن را تعمیر کنید تا خطر ترمز خودرو به حداقل برسد.

 

نتیجه گیری در مورد راهکارهای بریدن ترمز خودرو

اگر دقت کرده باشید در تمام مراحل گفته شده حفظ آرامش و خونسردی رکن اصلی نجات از این بحران است.

اگر نتوانید آرامش خودتان را حفظ کنید با هول کردن و اضطراب گرفتن هیچ یک از مراحل گفته شده در ذهن شما باقی نمی ماند و ممکن است نتوانید سالم از این بحران عبور کنید.

اما اگر لنت های ترمز را در زمان مناسب و همچنین بازدید های دوره ای سطح روغن ترمز را چک کنید از تمام این مسائل در امان خواهید ماند.

نظرات کاربران