1401/11/17

مزایای صافکاری به روش pdr و مراحل انجام آن

امروزه رانندگی یکی از اعمالی است که به هیچ عنوان از زندگی ما جدا نیست. همه ی ما یا شخصا رانندگی می کنیم یا با خودروی یکی از نزدیکان تردد می کنیم. اگر نه راننده باشیم و نه با خودروی نزدیکانمان تردد کنیم، از وسایل نقلیه ی عمومی مانند تاکسی و اتوبوس استفاده کرده ایم.

تصادف اتفاق ناگواری است که ممکن است برای هر فرد در اجتماع رخ دهد و امری است اجتناب ناپذیر! یکی از از اتفاقات ناگوار تصادف که اصلی ترین آن نیز می باشد، خراب شدن و از بین رفتن ظاهر خودرو است. برای درست کردن و تعمیر ظاهر خودرو روش های زیادی وجود دارد. یکی از روش های جدید و پرطرفدار امروز روش پی دی ار می باشد. اما این روش چیست و چه مزایایی دارد؟ مراحل انجام این نوع صافکاری چیست؟ در ادامه به پاسخ این سوالات خواهیم پرداخت.

 

صافکاری pdr چیست؟

صافکاری پی دی ار که صافکاری بدون رنگ می باشد، یکی از نوین ترین و پر طرفدار ترین روش های صافکاری خودرو های تصادفی است.این نوع صافکاری دارای ابزار های تخصصی است. این ابزارهای تخصصی در قسمت روی بدنه یا به صورت دقیق، پشت پنل ‌های بیرونی قرار گرفته و به نوعی بدنه را ماساژ می ‌دهند. در این نوع صافکاری میزان رنگ شدگی خودرو به حداقل می رسد. خوب است بدانید PDR یک روش تعمیر سازگار با محیط زیست است. در این روش بدنه خودرو را در کسری از زمان و با کسری از هزینه به حالت کارخانه باز می‌ گرداند. می توان از آن برای از بین بردن فرورفتگی ها، از بین بردن چین و چروک های بدنه و آسیب های ناشی از تگرگ و... استفاده کرد.

 

چگونگی انجام صافکاری به روشpdr

این کار نیازمند متخصص است اما برای افزایش آگاهی درباره ی این روش می توانید مراحل زیر را مطالعه نمایید.

 

* موقعیت را ارزیابی کنید.

اولین مرحله در این کار این است که فرورفتگی ها شناسایی شوند. ارزیابی اندازه و درجه آسیب وارد شده نیز از کارهایی است که در این مرحله انجام می گیرد.

 

* دسترسی به قسمت هایی که نیامند تعمیر است.

برداشتن پنل ‌ها و سایر قسمت‌ های بیرونی برای دسترسی افراد متخصص به قسمت های نیازمند تعمیر در این مرحله انجام می شود.

* بررسی کامل فرورفتگی ها

آسیب ها و فرو رفتگی های خودرو در این مرحله به طور کامل بررسی می شوند.

 

* تعمیر فرورفتگی ها

تعمیر یا به اصطلاح ماساژ فرورفتگی ها در این مرحله انجام می شود. این کار با ابزار خاصی توسط افراد متخصص انجام می شود.

 

ابزار های pdr کدام اند؟

پی دی آر دارای ابزار و وسایل است. البته باید دانست که پی دی آر یک فرآیند است و در ان لوازم و وسایل مختلف به کار می رود. در ادامه به این ابزار خواهیم پرداخت:

 

* میله صافکاری

یکی از قطعات و ابزار های فرآیند پی دی آر میله صافکاری می باشد. این وسیله یکی از رایج ترین قطعات این فرآیند می باشد. از این قطعه برای کشاندن فلز به محل خود استفاده می شود. این میله‌ ها انواع مختلفی دارند که هر کدامشان کاربرد متفاوتی دارد. قیمت این میله ها بسیار بالاست. میله ی صافکاری سه نوع دارد:

 میله اهرمی

از این میله در قسمت‌ های کاپوت، سقف و قسمت‌ های جدا شونده استفاده می شود.

میله چرخشی

از این میله در نقاطی که فضا کم باشد استفاده می شود.

میله به شکل دم ماهی

از این میله‌ در ناحیه‌ هایی که امکان چرخش میله وجود داشته باشد، استفاده می ‌شود.

 

* تگرگ کش

از این ابزار نیز برای بیرون کشیدن فرورفتگی ها استفاده می شود. صافکار با کمک پد های چسبی به اضافه تگرگ کش، این کار را انجام می‌ دهند.

 

* نگه دارنده

نگهدارنده کمک می ‌کند تا کاپوت ثابت بماند و این ابزار شامل قلاب و پایه نگهدارنده  است.

 

* هات باکس

دستگاه صافی یا هات باکس بدنه خودروی دارای فرورفتگی را با نیروی مغناطیسی و انرژی گرمایشی صافکاری می ‌کند. این دستگاه در بالا بردن مقاومت بدنه خودرو و هم چنین باز کردن پیچ و مهره ها کاربرد دارد.

 

* نیش گیر

از این ابزار برای صاف کردن و از بین بردن فرورفتگی های خودرو استفاده می شود. این ابزار برای برآمدگی های کوچک استفاده می شود و برای برآمدگی های بزرگ قابل استفاده نیست و کاربردی ندارد.

 

مزایای صافکاری به روش pdr

صافکاری به روش پی دی آر مزایای زیادی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

 

* مقرون به صرفه بودن این نوع صافکاری

این نوع صافکاری نسبت به روش های قدیمی مقرون به صرفه تر و ارزان تر است. صافکاری به روش سنتی چون نیاز به رنگ دارد باید هزینه ی گزاف تری را بپردازید پس هزینه ی اضافه تری را در بر دارد.

 

* غیر تهاجمی بودن این روش

این فرایند به نوعی به خودرو هیچ آسیبی نمی رساند ، به این معنی که فرورفتگی با دقت و با استفاده از ابزارهای خاصی که به‌هیچ ‌وجه به هیچ بخشی از خودرو آسیب نمی ‌زند، ترمیم می ‌شود.

 

* کوتاه شدن زمان تعمیر

در این روش زمان تعمیر خودرو نیز کوتاه تر می شود. بر خلاف روش سنتی در این روش پس از چند روز ماشین شما آماده می شود. حتی اگر خودروی شما آسیب جدی ندیده است ممکن است با منتظر ماندن در تعمیرگاه خودروی شما آماده شود.

 

صافکاری به روش پی دی آر چه قدر زمان میبرد؟

اما سوالی که پیش می آید این است که صافکاری خودرو به این روش چه قدر زمان می برد؟

هر خودرو بنا بر میزان آسیب وارد شده، شدت ضربه، اندازه و عمق فرورفتگی، زمان متفاوتی را برای ترمیم طلب می ‌کند. به صورت کلی، ترمیم هر خودرو به روش صافکاری PDR از چند ساعت تا چند روز کامل زمان خواهد برد.

 

در پایان باید اشاره کرد که این روش یک روش جدید و بهتر و به روز است که شما می توانید در صورت بروز حادثه از آن استفاده کنید. البته ممکن است که خودروی شما نیاز به این روش نداشته باشد و با همان روش سنتی مقرون به صرفه تر در آید. بنابراین بهتر است قبل از استفاده از هر روشی تحقیق کنید و بهترین راه حل را انتخاب کنید.

 

نظرات کاربران