1401/11/25

بکسل کردن ماشین و راهنمای قدم به قدم انجام آن

یکی از مواردی که باید تمام افرادی که از خودرو استفاده می کنند به ان واقف باشند، بکسل کردن خودرو است. زیرا خودرو یک وسیله نقلیه است و ممکن است خراب شده و دیگر روشن نشود! پس از این اتفاق خودرو از مکانی که قرار دارد تا تعمیرگاه باید بکسل شود. اما نحوه ی بکسل کردن خودرو و چگونگی انجام دادن آن چگونه است؟ راهنمای قدم به قدم آن در ادامه گفته خواهد شد.

 

بکسل کردن خودرو به چه معناست؟

اما ابتدا باید با این که بکسل کردن چیست و فرآیند آن چگونه است آشنا شویم. بکسل کردن خودرو شامل فرآیندی است که هنگامی که خودرو خراب می شود و دیگر قادر به حرکت نیست انجام می شود. در این فرآیند باید از خودروی دیگری برای حمل خودرویی که روشن نمی شود کمک بگیریم و آن را بکسل کنیم. برای بکسل ماشین باید از خودرویی استفاده کنیم که قدرت کافی برای کشیدن خودروی ما را داشته باشد زیرا ممکن است در بین راه ماشین دیگر توان حمل ماشین خراب را نداشته باشد و فرآیند بکسل به مشکل بخورد. حتی ممکن است باعث اتفاق وحشتناکی شود!

 

راهنمای گام به گام بکسل کردن خودرو

در این جا به مراحل گام به گام بکسل کردن خودرو در صورت نیاز خواهیم پرداخت.

 

*ابتدا سیم‌ بکسل را باز کرده و آن را جلوی خودرو قرار دهید. سپس آن را روی زمین بین دو خودرو دراز کنید و در صورت مشاهده گره یا پیچ ‌خوردگی‌ آن ها را باز کنید.

 

* در مرحله ی بعد سیم بکسل را بررسی کنید. در صورت دیدن هرگونه مشکل مانند خوردگی، پوسیدگی و... استفاده از آن مجاز نیست و خطرناک است.

 

* جا و محل قرار گیری سیم بکسل را بر جلو و یا عقب خودرو پیدا کنید. روی سپر جلو و عقب بیشتر خودرو ها قلاب یا فریمی حلقه ‌ای‌شکل قرار دارد که می‌ توانید تسمه یا طناب را از آن عبور دهید و یا قلاب فولادی را به آن متصل کنید.

 

* سپس اگر سیم بکسل شما قلاب دارد سر آن را به جایگاه مخصوص آن متصل کنید و اگر سیم بکسل شما قلاب ندارد آن را به جایگاه مخصوص گره بزنید. اگر در انتهای تسمه حلقه ‌ای وجود دارد، آن را از قسمت مخصوص بکسل خودرو رد کنید و انتهای دیگر تسمه را از حلقه خودش عبور دهید تا در جای خود محکم شود.

 

* خودروی یدک کش را به خودروی خراب نزدیک و آن را کنار آن پارک می کنیم. وسیله نقلیه یدک ‌کش را باید طوری پارک کنید که با وسیله نقلیه آسیب ‌دیده در یک راستا قرار بگیرد.

 

* تسمه ‌بکسل را به عقب خودروی یدک ‌کش وصل کنید. از قسمت مخصوص بکسل تسمه را متصل کنید و آن را مستقیم وصل نکنید.

 

* برای آزمایش کشش کافی سیم بکسل باید از خودروی یدک کش بخواهید به آرامی جلوتر برود تا از کشش و سلامت سیم بکسل مطلع شویم. پس از محکم‌ شدن تسمه از راننده بخواهید که توقف کند. در صورت مشاهده ی هرگونه پارگی و اسیب بر روی سیم آن را باز کرده و از جایگزین استفاده نمایید.

 

* وسیله نقلیه آسیب ‌دیده را بسیار آهسته بکشید. خودروی بکسل‌ شده باید در حالت دنده‌ خلاص باشد. تسمه وسیله نقلیه را به‌ سمت خودروی یدک ‌کش می ‌کشد، بنابراین راننده خودروی بکسل ‌شده باید ترمزها را کنترل کند تا هنگام یدک‌ کشی از برخورد با خودروی یدک ‌کش جلوگیری کند.

 

* در آخر تا رسیدن به تعمیرگاه مراقب باشید تا اتفاق خطرناکی رخ ندهد. سعی کنید کم ترین و کوتاه ترین مسیر را طی کنید.

 

انواع بکسل کردن خودرو چگونه است؟

بکسل کردن در انواع گوناگونی انجام می شود. در ادامه به انواع آن خواهیم پرداخت:

 

* بکسل کردن خودرو با استفاده از تسمه بکسل یا زنجیر

این نوع بکسل کردن رایج ترین و ارزان ترین روش بکسل کردن خودرو می باشد. در این روش سپر عقب خودرویی سالم با استفاده از طناب، زنجیر یا تسمه‌ بکسل به سپر جلوی خودروی آسیب‌ دیده متصل شده و خودروی آسیب‌ دیده که توان حرکت خود را از دست داده است توسط خودروی سالم کشیده می‌ شود. البته اگر این روش با طناب انجام شود ایمنی پایینی دارد و اصلا توصیه نمی شود.

 

* بکسل کردن خودرو با کامیون خودروبر

احتمالا تاکنون کامیون های خودروبر را داخل جاده ها دیده اید! در این کامیون ها تعداد زیادی خودرو حمل می شود که عموما یا خودورهای لوکس هستند و یا خودرو های صفر که از کارخانه به سوی نمایندگی ها حمل می شوند. اما اگر آسیب‌ دیدگی خودروی تصادفی به‌ گونه ای باشد که نتوانید آن را با یدک‌ کش جابه‌جا کنید، مثلا سیستم ترمز و فرمان دچار مشکل شده باشد، باید از جرثقیل یا خودروبر استفاده کنید.

 

* بکسل کردن خودرو با خودروی یدک کش

این روش امن ترین و یکی از مرسوم ترین روش های بکسل کردن خودروی آسیب دیده می باشد. معمولا خودروی یدک کش نیسان یا وانت می باشد. یدک‌ کش شامل قطعات بالابر، سیم ‌بکسل یا همان زنجیر، قلاب و چرخ‌ گیر است. از قلاب و سیم ‌بکسل برای متصل ‌کردن خودروی آسیب ‌دیده به یدک ‌کش استفاده می‌ شود. در این حالت خودرو در بهترین حالت برای بکسل کردن قرار می گیرد و میزان آسیب به آن نیز در این فرآیند به کم ترین حد ممکن می رسد.

 

هنگام بکسل کردن خودرو چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

در بالا به نکات مهم و کلی درباره ی بکسل کردن خودرو پرداختیم. اما نکات دیگری در این فرآیند وجود دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت:

 

* خودرویی که از آن به عنوان یدک کش استفاده می کنید باید از خودروی آسیب دیده سنگین تر باشد تا تعادل حفظ شود و اتفاق بدی رخ ندهد.

 

* به غیر از راننده در خودروی بکسل شده نباید هیچ سرنشینی وجود داشته باشد مخصوصا روی صندلی عقب! این کار امری خطرناک است.

 

* در هوای تاریک چراغ خودروی آسیب دیده را روشن کنید تا ماشین ها بتوانند حدود خودرو را تشخیص دهند.

 

* هنگام بکسل کردن خودرو آرام برانید. زیرا ممکن است خودروی آسیب دیده در صورت تند رفتن از راه مشخص خارج شده و این خطرناک است!

 

* از هر سیم‌ بکسل یا زنجیر قدیمی که نزیدک شما قرار دارد، استفاده نکنید. طناب ‌های نازک یا فرسوده و زنجیرهای زنگ‌ زده به ‌راحتی زیر فشار بکسل ماشین پاره می ‌شوند و شرایط خطرناکی را ایجاد می ‌کنند. از سیم ‌بکسل یا زنجیر خیلی کوتاه یا بلند نیز استفاده نکنید، زیرا ممکن است که مشکل ‌ساز شود.

 

در پایان خوب است بدانید که بکسل کردن خودرو باید در ایمن ترین حالت ممکن انجام شود و نباید هیچ گونه بی احتیاطی در آن صورت بگرید. هم چنین این امر باید با نهایت دقت انجام شود تا مشکلی پیش نیاید. اگر در این امر مهارتی ندارید می توانید از دیگران کمک بخواهید.

 

نظرات کاربران