1401/03/02

واشر سر سیلندر چیست و چرا میسوزد؟

واشر سر سیلندر یکی از اجزای مهم موتور است. امروز باهم بررسی میکنیم که دلیل سوختن و خراب شده واشر سر سیلندر چیست؟ آیا کیفیت آن مهم است و یا نحوه نصب و تعویض آن؟ و چه مواردی ممکن است در خراب شدن این قطعه دخیل باشند.

در ابتدا جهت شناخت سرسیلندر مقاله سرسیلندر چیست را مشاهده نمایئد.

واشر سر سیلندر چیست؟

قبل از اینکه به بررسی دلایل خرابی واشر سر سیلندر بپردازیم، باید بدانیم این قطعه چیست و چه وظایفی دارد و از چه موادی تشکیل شده است.

در مقاله قبلی به طور کامل در مورد این قطعه صحبت کردیم، اکثر مردم فکر میکنند که واشر سرسیلندر از اجزای سر سیلندر است و زمانی که خراب میشود باید سیلندر را به طور کامل عوض کنند.

در صورتی که واشر سرسیلندر یکی از اجزای سیلندر است و وظایف جداگونه ای دارد.

واشر سر سیلندر وظیفه عایق بندی را برعهده دارد به طوری که مانع از خروج سوخت و گاز از سیلندر شود.

واشر سر سیلندر چه وظایفی را بر عهده دارد؟

واشری که در قسمت فوقانی سیلندر نصب میشود وظیفه عایق بندی سیلندر و سرسیلندر را دارد. این عایق به دلیل جلوگیری از خروج گاز از محفظه احتراق، آب از کانال های آب و همچنین روغن از کانال های روغن تعبیه شده است.

اگر گاز از محفظه احتراق نشتی پیدا کند، باعث کاهش قدرت و بازدهی موتور می شود.

اگر آب و روغن به درستی از هم تفکیک نشوند باعث قاطی شدن آب و روغن، درنتیجه از کار افتادن موتور می شود.

جنس واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر خوب، از جنس پنبه نسوز، فولاد و مس درست شده تا بتواند فشار و حرارت زیاد ناشی از موتور را تحمل کند.

اصطلاح سوختن واشر سرسیلندر به دفرمه شدن واشر گفته می شود.

یک واشر خوب باید انعطاف پذیر باشد تا بتواند عایق بندی بین موتور و سرسیلندر را به خوبی انجام دهد.

اکثراً از آلومینیوم و مس به علت وزن کمتر و مقاومت بیشتری که در مقابل حرارت دارند برای ساخت واشر استفاده میشود.

اما زمانی که اقدام به خرید واشر سرسیلندر میکنید با قیمت های متقاوتی رو به رو میشوید که این موضوع به کیفیت ساختار واشر بستگی دارد. ما سعی کرده ایم در مجتمع سپهر فروشگاه هایی را گردهم آوریم که محصولاتی با کیفیت بالا عرضه کنند.

برای خرید واشر سر سیلندر با کیفیت و با قیمت مناسب میتوانید به مجتمع سپهر سر بزنید.    

واشر سر سیلندر خوب را چگونه تشخیص دهیم؟

همانطور که گفته شد واشر سرسیلندر وظیفه مهمی را بر عهده دارد. پس باید در انتخاب آن دقت لازم را داشته باشید. اگر از مراکز معتبر خرید کنید آنها شما را به خوبی اهنمایی می کنند. اما در ادامه نکاتی را به شما تذکر می دهم که هنگام خرید بتوانید از کیفیت واشر سرسیلندر مطمئن شوید.

·تراکم پذیری

واشر وظیفه دارد تمام سوراخ ها و عیوب بلوک و سرسیلندر را پر کند تا این دو قسمت کاملا غیر قابل نفوذ شود. تراکم پذیری واشر سرسیلندر با پیچاندن سرسیلندر و بلوک به یکدیگر تکمیل می شود. واشرهای مسی این ویژگی را بهتر از سایر قطعات دارند اما قیمت آن ها بالاست.

·ضریب حرارتی بالا

واشر به دلیل قرار گرفتن در معرض بالاترین دمای موتور در نزدیکی محفظه احتراق باید ظرفیت حرارتی بالایی داشته باشد. ضریب انتقال حرارت بالای آن نیز یک ویژگی مهم است.

·مقاومت در برابر فشار

قطعات موتور ممکن است به دلایل مختلف باعث انبساط ناهموار و غیرقابل پیش بینی شوند و فشار بیشتری به واشر وارد کنند. بنابراین یک واشر سرسیلندر خوب در مقابل تمامی این فشارها مقاومت لازم را دارد.

·قیمت مناسب

از آنجایی که سوختن واشر سرسیلندر یکی از رایج ترین موارد در خرابی خودروها می باشد و علاوه بر آن در هر زمان باز شدن سیلندرها نیاز به تعویض واشر دارد، قیمت این قطعه نیز باید مناسب باشد. زیرا نیاز به تعویض چندباره دارد.

دلایل اصلی سوختن واشر سر سیلندر

سوختن واشر سرسیلندر اتفاقی رایج در خودرو هاست.  معایبی که ممکن است منجر به سوختن یا نیم سوز شدن واشر شود عبارتند از:

  • تاب پیدا کردن سرسیلندر
  • ترک خودرگی سرسیلندر
  • شل بودن پیچ های سرسیلندر
  • گرم شدن بیش از اندازه موتور
  • اشتباه بستن و یا زیاد از حد محکم بستن واشر سرسیلندر
  • عدم تنظیم مناسب واشر

اما این معایب به خودی خود اتفاق نمی افتد از جمله دلایلی که منجر به خرابی واشر سرسیلندر می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کم شدن آب رادیاتور
  • مسدود شدن مجراهای عبور آب در موتور
  • خنک نشدن آب رادیاتور به علت رسوب یا نقص در عملکرد فن
  • نقص فنی در ترموستات
  • نقص فنی در واتر پمپ و عدم گردش جریان آب در موتور
  • پیچ خوردگی شلنگ های ورودی و خروجی رادیاتور
  • رانندگی طولانی در ترافیک و فشار بر موتور در فصل گرما
  • خراب بودن پروانه
  • وجود رسوبات در سیستم خنک‌کننده
  • گرمای بیش از حد هوا
  • سبک رانندگی نامناسب
  • خرابی ترموستات

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که سوختن واشر سر سیلندر در یک لحظه و یک دقیقه اتفاق نمی افتد.

 بلکه ابتدا آب رادیاتور گرم می شود و دما بالا می رود و چند دقیقه بعد از رسیدن آمپر به خط قرمز واشر آسیب می بیند. بنابراین توصیه می شود در صورت اطلاع از چنین وضعیتی در موتور خودروی خود از ادامه مسیر خودداری کرده و منتظر امداد خودرو بمانید.

البته کاری که رانندگان با تجربه هنگام جوش آوردن رادیات می کنند این است که؛ در کنار خیابان چند دقیقه ای پارک کرده و بعد به آرامی در مخزن روغن موتور را باز می کنند و اجازه میدهند آب و روغن مخلوط شده بخار شوند.

و بعد از کمی استراحت دادن به موتور و خنک شدنش، شروع به حرکت می کنند و خود را به نزدیک ترین تعمیرگاه می رسانند.

جوش آوردن خودرو و سوختن واشر سرسیلندر به هم مربوط هستند؟

میتوان گفت بله، چرا که واشر سرسیلندر وظیفه گردش آب و روغن را برعهده داشته و باعث خنک شدن نیز می شود. پس اگر واشر آسیب دیده باشد باعث جوش آوردن موتور خودرو نیز می شود.

هنگام جوش آوردن خودرو چکار کنیم؟

در اولین فرصت توقف کنید و ماشین را خاموش کنید. کاپوت را بالا بزنید و هر 30 تا 40 ثانیه موتور را به مدت سه تا چهار ثانیه روشن  و دوباره خاموش کرده. این حرکت را چندین بار تکرار کنید. در واقع با این حرکت از آسیب هایی مانند چسبیدن رینگ و پیستون جلوگیری می کنید.

البته با ورود به فصل گرما بهتر است واشر سرسیلندر ماشین خود را عوض کنید. زیرا در این دما سرسیلندر اولین قسمتی است که آسیب می بیند. همانطور که گفته شد واشر سرسیلندر بین سیلندر و سرسیلندر آب بندی می شود و از مخلوط شدن آب و روغن جلوگیری می کند. اگر واشر سر سیلندر بسوزد، آب و روغن با هم مخلوط می شوند.

توجه داشته باشید در این شرایط اگر می خواهید به موتور ماشین خود آب اضافه کنید، حتما ماشین را روشن کنید تا آب را به تمام قسمت های موتور برسد. این همچنین می تواند از فشار داخل رادیاتور جلوگیری کند.

هنگام برداشتن درپوش رادیاتور مراقب باشید، سعی کنید فاصله 1 متری را حفظ کنید. درب رادیاتور را به آرامی باز کنید تا بخارات اضافی خارج شود و سپس در چند مرحله آب را اضافه کنید، به این ترتیب موتور ماشین شما خنک می شود. با سرد شدن موتور و بازگشت دمای آن به حالت عادی، خودرو را خاموش کنید.

 

اگر ماشین شما دوباره جوش آورد و متوجه شدید که سطح آمپر آب به طور غیرعادی بالاست، در معیوب بودن ترموستات ماشین خود شک نکنید.

نکات پایانی

همانطور که باهم بررسی کردیم واشر سرسیلندر وظیفه بسیار مهمی را درون موتور ماشین بر عهده دارد. پس باید در خرید آن دقت لازم را داشته باشید.

همچنین هنگام نصب و تعویض آن بهتر است کار را به کاردان بسپارید و خودتان آن را تعویض نکنید.

اگر هر اتفاق مشکوکی مثل کم کردن آب رادیات، وجود روغن داخل مخزن رادیاتور، باد کردن شلنگ های متصل به رادیاتور، شنیدن صدای گردش آب از داخل ماشین و لرزیدن موتور و خروج دود سفید از آن، را مشاهده کردید حتماً به سلامت واشر سرسیلندر شک کنید و در کوتاه ترین زمان ممکن خود را به یک تعمیرگاه برسانید.

 

نظرات کاربران