1401/03/26

آشنایی با فیوز خودرو

 

فیوز خودرو قطعات ريز و رنگي هستند كه وظيفه ي مهم کنترل جریان برق در سيستم برق ماشين را بر عهده دارند.

فيوز (fuse) از اتصالات ساده اي تشكيل شده است كه به صورت سري با مدار الکتريكي نصب ميشوند و برق ورودي به دستگاه را كنترل ميكند و اگر بار اضافي تشخيص دهد، جريان برق را قطع ميكند تا دستگاه از مصرف برق آسيب نبيند و دچار خرابي نشود.

عملكرد فيوزها در خودرو بسيار حائز اهميت است چون نوسانات برق ميتواند به مصرف كننده ها و تجهيزات الكتريكي آسيب وارد كند و كل خودرو را تحت تاثير قرار دهد.

 

خرید فیوز خودرو

 

 

ساختار و عملكرد فيوز خودرو

فيوز خودرو از يك نوار فلزي ساخته شده است كه در يك محفظه غير رسانا قرار دارد.

وقتي جريان الكتريكي بيش از حد مجاز ميشود، نوار فلزي فيوز را ذوب ميكند، بدين ترتيب مدار الكتريكي قطع ميشود و از آسيب جلوگيري به عمل مي آورد. پس هنگاميكه يكي از تجهيزات برقي كار نميكند ميتوان به سوختن فيوزهاي آن شك كرد و آن را بررسي نمود.

برروي فيوزهاي خودرو اطلاعاتي درج شده است كه اساسي ترين آن حداكثر جريان الكتريكي است كه آن فيوز ميتواند عبور دهد.

 

انواع فيوزهاي خودرو

فيوزهاي خودرو انواع متفاوتي دارند؛ اما كاربردي ترين دسته بندي آن ها شامل فيوز مستطيلي يا سيلندري، فيوز سراميكي، فيوز شيشه اي و فيوز فلزي و فيوز تيغه اي است.

 

 فيوزهاي مستطيلي يا سراميكي

 در ظاهر به لامپ فلورسنت شبيه است و شامل دوپايه است كه از يك سيم ضخيم تر براي متصل نمودن اين دوپايه بهم استفاده می شود ضخامت اين سيم به حداكثر ميزان شدت جريان الكتريكي عبوري از پايه ها بستگي دارد. فيوز مستطيلي اگر جريان غيرمجاز الكتريسته دريافت كند منفجر ميشود.

 

فيوز شيشه اي

در محفظه شيشه اي خود دوسر فيوز را بهم متصل كرده است كه اگر جريان غير مجاز از آن عبور كند سيم ها قطع ميشوند. در وسايل نقليه مدرن از اين فيوز خودرو ديگر استفاده نميشود اما در وسايل نقليه قديمي هنوز كاربرد دارند.

 

 فيوز فلزي

فیوز فلزی هم يكي از انواع فيوز خودرو است كه اگر جريان غير مجاز از آن عبور كند، دوسر آن ذوب شده و در نتيجه مدار قطع ميشود.

 

فيوز سراميكي

 از يك عايق سراميك و يك نوار فلزي رسانا تشکیل شده است. روي عايق سراميكي اين فيوز يك كد رنگي وجود دارد كه درجه هاي مختلف آمپر را بيان ميكند. اين فيوزخودرو نيز در وسايل نقليه قديمي كاربرد دارند و وسايل نقليه جديد از فيوزهاي تيغه اي بجاي آن بهره برده اند.

 

فيوز تيغه اي

در اندازه هاي مختلفي توليد شده اند كه همه در طراحي اوليه شبيه هم هستند.فيوزهاي تيغه اي داراي دو تيغه فلزي هستند كه به وسيله فلز نازك تر از تيغه ها بهم اتصال پيدا كرده اند. اين فلز نازك با عبور جريان غير مجاز الكتريكي از كار خواهد افتاد.

 

 

چرا فیوزم سوخته

 

فيوزها در كجاي خودرو قرار ميگرند؟

 

اكثر خودرو ها داراي دو پنل فيوز هستند.

 1- در قسمت موتور خودرو كه شامل فيوزهاي رادياتور، پمپ ترمز ضد قفل وECU است.

 2- نزديك راننده و داخل داشبورد قرار دارد كه شامل فيوزهاي مربوط به سوئيچ ها و وسايل داخل كابين است.

 

معناي رنگ هاي مختلف فيوز خودرو

در بعضي فيوزهاي خودرو رنگ متفاوت هر فيوز نشان دهنده معني خاصي در رابطه با آن فيوز است و در برخي ديگر تفاوت رنگ ها تفاوت معنايي ندارد و فيوزها به رنگ پلاستيك هاي خودرو هستند و تفاوت فيوزها از شماره روي آن ها مشخص ميشود. توجه داشته باشيد در جعبه فيوزي كه زير داشبورد در قسمتي تاريك قرار دارد خواندن كد اغلب سخت است پس آشنايي با رنگ فيوزها اهميت پيدا ميكند. در جدول زير آمپر فيوزها بر اساس رنگشان را براي شما قرار داده ايم.

آمپر

1

2

3

4

5

1/7-2

10

15

20

25

30

35

40

رنگ

مشكي

خاكستري

بنفش

صورتي

قهوه اي مايل به زرد

قهوه اي

قرمز

آبي

زرد

شفاف

سبز

آبي كمرنگ

نارنجي

 

 

نشانه هاي سوختن فيوز

فيوزهاي خودرو با توجه به انواع مختلفي كه دارند، خصوصيات خاص خود را نيز دارند. معمول ترين فيوز خودرو كه در جعبه فيوز مشاهده كرده ايد فيوز مستطيلي است. فيوز مستطيلي از دو عدد پايه فلزي و يك روكش عايق تشكيل شده است كه در صورت سوختن فيوز خودرو، رنگ روكش عايق و حتي پايه هاي آن تيره خواهد شد.

يكي ديگر از فيوزهايي كه به راحتي متوجه سوختن آن ميشويم فيوز شيشه اي است. وقتي آن را مقابل نور خورشيد قرار دهيم به علت شفافيت ساختارشان، سوختن آن ها مشخص خواهد شد. يكسري علامت هاي عمومي هم هستند كه در همه انواع فيوز نشان سوخته بودن آن هاست مثل شكستگي هاي روي فيوز و ذوب شدن نوارهاي فلزي درون قاب.

يك راه مطمئن و عمومي هم براي تشخيص سوختگي فيوزها وجود دارد و آن هم استفاده از دستگاه مولتي متر يا چراغ آزمايش است. نحوه كار با آن به اين صورت است كه دو سر فيوز خودرو را به آن وصل ميكنيم و پس از روشن شدن چراغ دستگاه به سالم بودن يا معيوب بودن فيوز پي ميبريم. اين دستگاه براي فيوزهاي با روكش تيره و غير شفاف گزينه بسيار كاربردي است.

 

علائم سوختن فیوز خودرو

 

 

چه عواملي باعث سوختن فيوز ميشود ؟

  • كيفيت جنس بخش هاي سازنده فيوز
  • معيوب بودن دينام
  • جابه جايي باتري خودرو به صورت غير اصولي
  • توقف جريان برق در سيم هاي مرتبط با برق رساني خودرو يا ايجاد اتصالي در آن ها
  • اضافه كردن لوازم جانبي كه باعث فشار غيرمجاز به منبع برق خودرو شود.

 

تشخيص عيب و تعويض فيوز

فيوزهاي خودرو در اثر جريان غير مجاز و خارج از توان دستگاهي كه به آن متصل هستند و همچنين تحمل نوسانات جريان الكتريكي آن دستگاه ها، معمولا ميسوزند اما آن دستگاه را از مدار خارج ميكنند تا آسيب نبيند. بدين ترتيب در اين مواقع شما بايد فيوز سوخته را تعويض كنيد.

همانطور كه گفته شد تشخيص سوختگي در فيوزهاي شيشه اي و فلزي كار آساني است. يك نكته مهم در هنگام سوختن فيوز ها اين است كه هرگز به جاي فيوز سوخته از سيم استفاده نكنيد چون باعث خرابي و آسيب به تجهيزات الكتريكي خواهد شد.

اگر در هنگام سوختن فيوز شما به كارايي آن فيوز خيلي نيازمند هستيد بايد از فيوز يدك يا فيوز كم كاربرد بجاي آن فيوز استفاده كنيد. مثلا در روزهاي سرد زمستان متوجه ميشويد كه شيشه عقب يخ زده و ديد شما به عقب خودرو را محدود كرده است در اين موقع براي باز كردن يخ شيشه شما از شيشه گرمكن استفاده ميكنيد.

اما اگر فيوز شيشه گرمكن سوخته باشد و شيشه گرمكن كار نكند چه كاري بايد انجام دهيد ؟ اگر فيوز در دسترس شما هست بايد اين فيوز سوخته را عوض كنيد و اگر نيست بايد آن را با يك فيوز ديگر كه فعلا به كاربرد آن احتياج نداريد جايگزين كنيد.

مثلا فيوز چراغ هاي كوچك داخل شهري را در آوريد و در جايگاه فيوز شيشه گرمكن بگذاريد. براي جايگزيني فيوزها بايد دقت داشته باشيد كه جاي فيوزها را بشناسيد و كار هركدام را بدانيد كه يك فيوز كم كاربرد را براي جايگزيني انتخاب كنيد.

از دفترچه راهنماي خودرو يا درب جعبه فيوز كمك بگيريد كه در اين هنگام راهنماي خوبي براي شماست. در اغلب جعبه فيوزها، فيوز يدكي براي اين مواقع تعبيه شده است.

 

تعویض فیوز خودرو

 

 

فيوزهاي خودروي خود را بشناسيد

همانطور كه گفتيم فيوزها در انواع مختلفي وجود دارند كه هركدام با توجه به ساختارشان وظايفي بر عهده دارند.

بنابر اين معمول است كه هر خودرو مجموعه اي از فيوزها را نياز داشته باشد. اين مجموعه براي هر خودرو متفاوت است و به عوامل مدل وسيله نقليه، فيوز موجود و مدار الكتريكي که براي حفاظت از آن طراحي شده بستگي دارد.

فيوزهاي خودرو ارزان قيمت هستند و تعويض آن ها نيز كار آساني است اما بخاطر حفظ سلامت قطعات خودرو و عدم ايجاد مشكلات و درگير شدن شما با اين مشكلات، در انتخاب فيوز مناسب دقت كنيد. مسئله مهم انتخاب فيوز جريان متناسب آن با تجهيزات الكتريكي است.

 

سخن آخر ...

شما میتوانید انواع فیوز، برای انواع برندهای خودرو را از مرکز تجاری سپهر خریداری کنید.

مرکز تجاری سپهر یک مجتمع شامل 300 واحد تجاری می باشد که انواع لوازم جانبی خودرو و لوازم یدکی خودرو را دارا می باشد.

 

 

نظرات کاربران