1401/04/08

چگونه ماشین صفر کیلومتر را آب بندی کنیم؟

شاید تا به حال کلمه آب بندی خودرو را شنیده باشید. این اصطلاح را معمولاً افرادی به کار میبرند که به تازگی خودرو خریده اند و به دنبال آب بندی خودروشان هستند.
اما امروز باهم در مورد اینکه اصلاً آب بندی خودرو چیست و چگونه انجام میشود و چرا اهمیت دارد توضیح خواهیم داد.

آب بندی خودرو چیست

آب بندی ماشین مجموعه ای از تکنیک های رانندگی و اقداماتی است که به افزایش طول عمر خودرو کمک می کند.
زمانی که ماشین صفر کیلومتر خریداری می کنید باید اقداماتی با هدف جا افتادن قسمت های متحرک موتور ماشین انجام دهید. در همین راستا سازندگان خودرو یک سری تکنیک ها به شما پیشنهاد میکنند تا وسیله نقلیه خود را در ابتدای زندگی اش به گونه ای نگهداری کنید که منجر به عمر طولانی مدتش شود.
اما باید در نظر داشت که آب بندی ماشین در طول دهه های اخیر به شدت کاهش پیدا کرده چرا که تکنولوژی باعث شده روش های دیگری، در کارخانه به افزایش طول عمر خودرو کمک کند.
اما در کل، آب بندی خودرو میتواند به طور چشم گیری نقص هایی که در رانندگی های تهاجمی و نادرست، اتفاق می افتد را مهار کند.
 
 
 
روش های آب بندی ماشین
 
 
 
 

آب بندی خودرو چگونه انجام میشود؟

در آب بندی خودرو، سایش اولیه موتور به حداقل می رسد. کمک میکند که روغن به نرمی و به صورت یکنواخت در  تمام قطعات متحرک ماشین جریان پیدا کند و همچنین به سیلندر و پیستون زمان می دهد تا به درستی جا گیر شوند و نیز به موتور و سیستم انتقال نیروی موتور اجازه میدهد تا با یکدیگر تنظیم شوند.
جالب است بدانید که ، قطعات مکانیکی خودرو از جمله پیستون و رینگ ها بسیار ریز هستند و  برای شروع به کار باید خیلی آرام، همراه با روغن کاری مناسب یکپارچه و تنظیم شوند 
همچنین با توجه به وجود انواع واشر، بلبرینگ، کاسه نمد و پک بودن کل موتور که ضریب انبساط طولی و حجمی گوناگون دارند در اوایل کارکرد موتور بایستی با دور پایین آب بندی کرد.
البته در نظر داشته باشید که آب بندی فقط مختص موتور نمی باشد و قطعات گیربکس نیز از حساسیت بالایی برخوردار هستند. با توجه به تماس متال به متال در گیربکس و یاتاقان های موجود در سایر قطعات متحرک، آب بندی برای این قسمت نیز، لازم و ضروری است.
 اگر خودرو خارجی خریداری کردید باید بدانید که،  قطعات قبل از نصب به صورت جداگانه با هم هماهنگ شده اند و اصطلاحاً  جداگانه آب بندی شده اند.
اما برای قطعات خودروهای داخلی این اتفاق نمی افتد و شما خودرویی با قطعات نو و آب بندی نشده تحویل میگیرید.
 

چرا آب بندی خودرو اهمیت دارد؟

همانطور که گفته شد، آب بندی ماشین صفر برای آماده سازی بهتر موتور، و قطعات وسیله نقلیه است. که برای استفاده طولانی مدت عملکرد بهتری داشته باشد. اگر آب بندی خودرو،  به موقع و به درستی انجام شود، تا سال ها راننده خودرو رضایت خواهد داشت.
 
 
 
کارهایی که با خودرو صفر کیلومتر نباید بکنیم
 
 
 

نکات ضروری برای آب بندی خودرو

کارشناسان خودرو این نظر را دارند که؛ در هزار کیلومتر ابتدایی رانندگی با خودرو صفر، سعی کنید فشار کمتری به خودرو وارد کنید. منظور از فشار به طور کلی کارهایی است که در ادامه توضیح خواهم داد:
1- در سربالایی های از دنده سنگین و مناسب استفاده کنید.
2- قبل از رسیدن به سر بالایی، شتاب گیری مناسب انجام دهید که فشار کمتری به خودرو وارد شود.
3- سعی کنید از دنده سبک بیشتر استفاده کنید،  و هر چه دور موتور خودرو کمتر باشد بهتر است.
4-در هزار کیلومتر اول،  تخت گاز رفتن با خودرو ممنوع است.
5- بعضی از افراد بعد از خرید خودروی صفر رینگ ها را عوض میکنند، آنها این کار را از روی علاقه انجام می دهند اما متوجه نیستند که آسیب هایی به شاسی خودرو وارد میکند.
6- روغن موتور و فیلتر روغن نیز باید بعد از هزار کیلومتر ابتدایی، تعویض گردد. اگر اطلاعی در مورد نحوه عملکرد فیلتر هوا و نقش بسیار مهم آن در سلامت خودرو ندارید مقاله فیلتر هوا چه زمانی باید عوض شود را مطالعه کنید.
7- سعی کنید تا جایی که امکان دارد با تعداد سرنشینان کمتر حرکت کنید و همچنین از سفر رفتن با تعداد سرنشینان حداکثری، اجتناب کنید.
8- دقت کنید که دنده های یک و دو برای شروع حرکت و ادامه دادن با سرعت پایین است. اگر در سرعت های بالا و در جاده های اتوبانی اصرار به استفاده از این دو دنده کنید، به ماشین فشار زیادی وارد میکنید.
9- لایی کشیدن، ترمز های ناگهانی و دور زدن های آرتیستی  که وزن خودرو را روی یک طرف می اندازد، از جمله کارهایی است که در دوران آب بندی خودرو نباید انجام شود.
 

مزایای آب بندی خودرو

تا اینجا شاید متوجه شده باشید که آب بندی خودرو چه کمک شایانی به سلامت خودرو میکند اما در ادامه مزایای اصلی آب بندی خودرو را برای شما توضیح خواهیم داد تا با آگاهی نسبت به آنها حتماً برای آب بندی خودرو اقدام کنید.
 

بهبود مصرف سوخت

موتورهای جدید به اوج بازدهی نمی‌رسند مگر اینکه چند هزار کیلومتر طی کنند، بنابراین رانندگی مطابق دستورالعمل‌های شرکت سازنده خودرو،  به حفظ مصرف سوخت کمک می‌کند. همچنین می توانید با استفاده از بنزین سوپر، عملکرد موتور را افزایش دهید.
 

عملکرد بهتر

آب بندی ماشین صفر به بهبود عملکرد موتور در طولانی مدت کمک می کند. این عملکرد بهتر با کاهش اصطکاک و عملکرد موثر قطعات با هم و انتقال بهتر قدرت موتور حاصل می شود.
 
 
 
ماشین صفر کیلومتر
 
 
 
 

افزایش سلامت موتور

آب بندی ماشین صفر در ۱۵۰۰ کیلومتر ابتدایی، باعث می‌شود قطعات در بهترین حالت خود کار کنند، روغن به آرامی در سیستم جریان پیدا کرده و سلامت موتور در سال‌های آینده تضمین شود.
 

روش های آب بندی خودرو

برای آب بندی خودرو شما میتوانید از ساده ترین و اصولی ترین راه آن اقدام کنید، به این صورت که زمانی که میخواهید ماشین صفر خریداری کنید، درخواست کنید که اتومبیلتان را به صورت آب بندی شده به شما تحویل دهند.
شرکت های تولید کننده خودرو این کار به صورت اصولی انجام می دهند و دیگر نیازی نیست که شما کاری انجام دهید یا دغدغه ای داشته باشید.
اما اگر به کارخانه اطمینان ندارید و میخواهید این کار را خودتان انجام دهید باید به موارد گفته شده دقت کنید.
برای این کار می بایست تا 300 کیلومتر با اتومبیل خود حرکت کنید و همچنین دور موتور را تا حدودی بالا نگه دارید معمولا این دور موتور بین 2 تا 4 هزار دور در دقیقه می باشد. در این هنگام هیچ گاه به اتومبیل فشار وارد نکنید که اگر این کار را انجام دهید احتمال آسیب دیدگی اتومبیل زیاد خواهد بود.
برای آب بندی درست و اصولی قطعات بهتر است که قطعات مختلف  را  چک کنید تا مبادا دچار ایراد باشند و اگر ایرادی دیدید به نمایندگی مراجعه کنید. نمایندگی با استفاده از بهترین روش آب ‌بندی ماشین صفر اتومبیل را به شما تحویل می دهد.
 

فقط خودروهای صفر نیاز به آب بندی دارند؟

در این مورد باید گفت که بله، تنها خودروهایی که صفر خریداری میشوند نیاز به آب بندی دارند و خودروهای  کارکرده نیازی به آب بندی ندارند. 
زیرا قطعات خودروهای صفر کیلومتر هنوز با هم به درستی درگیر نشده اند و نیاز به روغن کاری و توجه دارند. اما خودروهای کارکرده امتحان خود را پس داده اند و قطعات به درستی کار میکنند ، پس نیازی به آب بندی ندارند.
 
سخن پایانی...
در آخر باید بگویم که اگر از کارخانه هایی مثل تویوتا یا هیوندا، ماشین خریداری میکنید، نیازی نیست دغدغه ای در مورد آب بندی خودرویتان داشته باشید چرا که قطعات این اتومبیل ها از کیفیت و آلیاژ بسیار مرغوب ساخته شده اند و نیازی به آب بندی ندارند.
اما اگر از دیگر کارخانه ها خودرو خریداری میکند، بهتر است خودتان نسبت به آب بندی قطعات خودرو اقدام کنید. سعی کنید 300 کیلومتر اولیه را با سرعت ملایم حرکت کنید و در چاله ها و مسیرهای سخت رانندگی نکنید، به اتومبیل فشار وارد نکنید و بار سنگین روی آن سوار نکنید. 
با همین روش های ساده که در طول مقاله برای شما توضیح دادیم میتوانید خورو خود را را آب بندی کنید و تا مدت ها خیالتان از سلامت قطعات راحت باشد.
 
 

نظرات کاربران