1401/04/21

طبقه بندی خودرو

 

 

طبقه بندی و یا کلاس بندی خودروها، بر اساس استاندارد های خودرو مثل حجم موتور، توانایی فنی، حجم و فرم بدنه خودرو و کاربرد و کیفیت هر یک از آنها شکل می گیرد. البته اینگونه طبقه بندی خودروها، هیچگاه به صورت دقیق انجام نمی گیرد و ممکن است در شرایط مختلف (مثلاً مدل های جدیدی به خودرو ها اضافه شود)، دچار تناقضاتی گردد.

امروزه آژانس ها، موسسات و نهادهای مختلف دولتی و خصوصی طبقه بندی خودروها را ریشه در تفاوت فرهنگ ها و انواع مختلف معیارها می دانند. مثلاً در آمریکا طبقه بندی خودرو را با گذاشتن یک اصطلاح انجام می‌دهند و در اروپا نحوه طبقه بندی به این صورت است که اتومبیل ها را با حروف انگلیسی و حجم موتور کلاس بندی می کنند.

با این حال با توجه به مدل های خودرو هایی که وجود دارد، هر یک را نسبت به اندازه، ابعاد و وزن شان به ۹ دسته (A B C D E F G H I J) و همچنین ۱۶ زیر مجموعه طبقه بندی می کنند. که در ادامه مقاله به صورت جداگانه به هر یک از آنها می پردازیم.

 

 

خودروهای کم مصرف

 

 

خودروهای فوق کوچک شهری

اینگونه خودروها بر اساس اندازه و سایز شان در دسته A قرار می گیرند. و می توان گفت کوچکترین مدل خودروهایی هستند که در طبقه بندی خودروها جای می‌گیرند.

از بزرگترین مزیت این نمونه از خودرو های بسیار ظریف، می‌توان به راحت رانندگی کردن در شهرهای شلوغ و پر ترافیک و همچنین به سادگی پارک کردن آنها و یا راحت جای پارک گیر آوردن اشاره کرد، علاوه بر آن خودروهای کلاس A کمترین تعداد سیلندر و همچنین مصرف سوخت بسیار پایینی را دارند. حجم موتوری خودرو های فوق کوچک شهری، کمتر از ۱۰۰۰ سی سی می باشد.

 تنها موردی که ممکن است برخی افراد، این مدل خودروها را نپسندند، فضای محدود داخل اتومبیل می باشد .

نمونه هایی از این مدل خودرو ها عبارتند از: فیات ،اسمارت دونفره، ام وی ام ۱۱۰، ماتیز. هیوندای I20

 

 

خرید لوازم جانبی کوئیک

 

 

خودروهای کوچک شهری

این خودروها در دسته B قرار می‌گیرند و کمی از خودروهای کلاسA از نظر ابعاد و سایز بزرگتر می باشند. حجم موتوری این دسته از خودروها بین ۱۰۰۰ تا ۱۶۰۰ سی سی می باشد. این مدل خودرو ها تمام مزیت های خودرو های فوق کوچک شهری را دارند، علاوه بر آن می توان این دسته از خودروها را برای خارج از شهر هم استفاده کرد.

خوب است بدانید که علاوه بر شرکت های آسیایی، امروزه خودروسازان معتبر، برندهای مرسدس بنز ،آئودی ،ب ام و، به ساخت خودروهایی که در کلاس B قرار دارند می‌پردازند.

 نمونه هایی از این مدل خودروها نیز عبارتند از :پژو ۲۰۶،پراید، تیبا، کوئیک، ساینا اپل کورسا، فورد فیستا.

 

 

لوازم جانبی تیبا2

 

خودروهای هاچ بک

این خودروها از نظر کلاس بندی در دسته خودروهایB تاA قرار می‌گیرند. تمام مزیت ها و نقاط ضعف (کوچک بودن فضای داخل ماشین )،خودرو های فوق کوچک شهری و خودروهای کوچک شهری را دارند .

خودروهای هاچ بک در قسمت انتهایی شان یک شیشه دارند که می توان آن را باز یا بسته کرد. و بهتر است بگوییم که خودروهای هاچ بک به معنی بدون صندوق نمی باشند و در واقع آنها فرم خاصی از صندوق هستند. خودروهای هاچ‌بک به خاطر فرم بدنه و ساختشان در یک دوره‌ای برای انگلیسی ها و اروپایی ها بسیار محبوب بودند.

نمونه هایی از این نوع خودروها عبارتند از :تیبا2، تویوتا پریوس هاچ بک ، تویوتا یاریس هاچ بک ،فورد فوکاس، هیوندای اکسنت هاچ‌بک.

 

 

لوازم یدکی خودرو چینی

 

 

خودروهای چند منظوره سایز کوچک

این نوع خودروها، نسبت به مدل هایی از کلاس بندی خودروها که تاکنون گفته شد کاربردی تر و بزرگ تر می باشند. نوع صندلی راننده در این مدل خودروها نسبت به خودروهای هاچ‌بک تغییر کرده است و این تغییر باعث شده است تا دید وسیع‌تری را برای راننده مهیا کند، همچنین راننده راحت‌تر می‌تواند وارد اتومبیل خود شود .

تنها عیبی که این نوع خودروهای چند منظوره سایز کوچک دارند این است که با وجود آنکه نسبتاً با خودروهای هاچ‌بک برابر هستند ولی قیمت بالایی دارند.

 نمونه هایی از این دسته از مدل خودرو ها عبارتند از :کیاسول، نیسان نوت، نیسان لیف.

 

 

خرید لوازم یدکی ماشین خارجی

 

 

خودروهای چند منظوره سایز بزرگ

اگر خودرویی برای مصرف خانوادگی و انواع مسافرت های خارج از شهر می خواهید، این مدل خودروها پیشنهاد خوبی هستند. زیرا فضای جادار و بزرگ دارند و همچنین نسبت به خودروهای شاسی بلند مصرف سوخت پایین تری دارند .

این مدل خودرو ها در دو سایز متوسط که مجهز به ۵ صندلی و سایز بزرگ که مجهز به ۷ صندلی می باشد، تولید می گردند. نمونه هایی از این مدل خودرو ها عبارتند از :رنو اسکیپ ،تویوتا سینا، کیا سدونا .

 

 

خرید لوازم یدکی ماشین شاسی بلند

 

 

خودروهای سالون سدان

از دیگر طبقه بندی خودروها، خودروهای سالون یا سدان می باشند. می‌توان گفت از پرطرفدارترین خودروها، خودروهای سالون هستند. این مدل خودروها به دلیل فضای خوب و کافی و راحتی زیادشان مورد پسند پیر و جوان می باشند .

خودروهای سالون از سه بخش طراحی شده‌اند،به نام: دماغه، کابین، صندوق عقب .

نمونه هایی از این مدل خودرو ها عبارتند از: فورد فیوژن، آزرا، آریزو، فورد تاروس ،پژو ۴۰۸.

 

 

خرید لوازم یدکی خودرو کرده ای

 

 

خودروهای استیشن

از دیگر کلاس بندی خودروها، خودروهای استیشن می باشند. این نوع خودروها را از روی مدل خودروهای سالون طراحی می‌کنند. با این تفاوت که طول آنها بیشتر و فاصله شان از زمین کمتر می باشد. خودروهای استیشن ،صندوق عقب های بسیار جاداری دارند .از طرفداران این گونه خودروها، کشورهای اروپایی می باشند. به خودروهای کلاس استیشن، کلاس واگن هم گفته می شود.

 

 

خرید لوازم یدکی چینی

 

 

خودروهای کوپه

این مدل خودرو ها بسیار پرقدرت می باشند و در دو مدل ،دو در و چهار در طرح تولید می گردند. می توان خودروهای کوپه را جزء شیک ترین انواع بدنه خودروها معرفی کرد. و دلیل این زیبایی شیب دار بودن سقف های عقب می باشد. طراحی اسپرت اینگونه خودروها باعث شده است نسبت به دیگر خودروها متمایز گردد .

انواع مدل های این نوع خودروها: تویوتا سوپرا ،هیوندای جنسیس، فورد موستانگ، می باشند.

 

 

خرید لوازم جانبی مزدا3

 

 

خودروهای کراس اوور 

خودروهای کراس اوور، شبیه شاسی بلند ها می باشند. با این تفاوت که مصرف سوخت آنها کمتر از شاسی بلند ها است و همچنین جثه و ابعاد آن ها هم کمتر می باشد. البته به خاطر همین ابعاد و طراحی شان افراد زیادی از آنها استقبال می کنند. همچنین نباید جادار بودن آنها و سواری آرام و راحت با آنها را نادیده بگیریم.

 انواع مدل های خودروهای کراس اوور عبارتند از :پورشه ماکان،هوندا، بیوک انکور ،مزدا3.

 

 

خرید لوازم جانبی لکسوس

 

 

خودروهای شاسی بلند

 بهترین ویژگی که خودروهای شاسی بلند دارند و برای بسیاری از سلیقه ها محبوب می باشند، فضای بزرگ داخل ماشین است.

همچنین نیروی موتور و قابلیت های عبور از جاده های خاکی اینگونه خودروها ،نسبت به ماشین های دیگر از جمله کراس اوور بیشتر می باشد.

 نمونه های این مدل از خودروها عبارتنداز: مازراتی لوانته ،اینفینیتی.

 

 

خرید لوازم یدکی خودرو

 

 

از دیگر طبقه بندی خودروها که در ادامه ،تنها به بردن نام آنها اکتفا می کنیم، عبارتند از:

خودروهای دو دیفرانسیل: ( مانند کادیلاک اسکلید، مرسدس بنز ای ام جی)

 

خودروهای بدون سقف : (مانند پورشه باکستر، شورولت کامارو)

 

خودرو های جی تی : (مانند رولز رویس داون)

 

خودروهای وانت بار : (مانند تویوتا تاکوما ،هوندا ریج لاین)

 

ابرخودروها : (مانند فراری لافراری، لامبورگینی اونتادور، بوگاتی شیرون)

 

خودروهایی با کاربری خاص: (مانند لیموزین)

 

 سخن پایانی :

در این مقاله سعی کردیم تا طبقه بندی خودرو را به صورت ساده و کلی ترین روش برای شما عزیزان مطرح کنیم و همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد، دو نوع از شناخته‌شده‌ترین طبقه بندی خودروها در جهان یکی بر اساس ساز و کار برد است که در قالب تک حرفی نشان می دهند. مانند کلاسA( مینی یا کوچک)، کلاسB (شهری کوچک)، کلاسC (خانوادگی کوچک) و.... و دیگری بر اساس فرم اتاق و بدنه مانند: کراس آور، کوپه ،سدان، هاچ بک و....می باشد.

 در این صورت امیدوارم با مطالعه این مقاله اطلاعاتی که می خواهید در مورد طبقه بندی خودرو بدانید را کسب کرده باشید .

 

نظرات کاربران