1401/04/21

تفاوت قیمت باور نکردنی خودروهای وارداتی

 

در یک دوره ای، مسئولین از جمله وزیر سمت، دستورالعملی را برای بازار خودروهای وارداتی صادر کردند. که اجرای آن دستورالعمل، هم به نفع واردکنندگان و هم به نفع مصرف کنندگان در بازار خودرو بود.

به این صورت که مصرف‌کنندگان با داشتن مجوز وزارت صنعت، دیگر نگران خدمات پس از فروش خودروهای میلیونی خود نبودند. و همچنین واردکنندگان هم دیگر نمی خواستند بازار را به غیر  رسمی ها تحویل دهند.

 ولی بعد از گذشت زمانی این دستورالعمل با مخالفان و موافقانی روبه ‌رو شد. زیرا برخی از مصرف‌کنندگان نگران این بودند که با وجود این مجوز، ممکن است محدودیتی ایجاد شود و بازار از روند خود خارج شود. و وارد کنندگان احساس خوشحالی می کردند که می توانند بخش عمده‌ای از بازار را در دست بگیرند. در این صورت مسئولین مجبور شدند قسمت هایی از این دستورالعمل را تغییر دهند و همین امر باعث شد تا خودروهای وارداتی به صورت غیر رسمی وارد بشود.

 بنابراین در این مقاله هدف ما بر این است که خودروهای وارداتی در ایران و همچنین مواردی که به آن مربوط می‌شود، از جمله قیمت خودرو وارداتی، تفاوت قیمت خودرو داخلی و خارجی و.... را مورد بررسی قرار دهیم.

 

 

خودروهای وارداتی

 

 

آشنایی با خودروهای وارداتی

 قبل از هر چیز بهتر است بدانید که ارزش خودرو شامل:

1_ قیمت خرید خودرو در کشور مبدا

 2_بیمه

3_کرایه حمل (به طور مثال کرایه حمل بار از کشورهای خلیج فارس به بندرعباس، به طور متوسط بین ۵۰۰ تا ۷۵۰ دلار برای هر وسیله نقلیه است)

 

 واردات خودرو از طریق کشورهای مختلف با نام های متفاوت انجام می گیرد. اگر قصد دارید خودروی وارداتی خریداری کنید ،باید ابتدا ماشین مورد نظر در لیست ماشین های مجاز برای ورود به کشور باشد.

سپس به این نکته توجه کنید که حجم موتور آن از ۲۵۰۰ سی سی کمتر باشد. سپس بعد از توجه به این نکات، خودروی مورد نظر را خریداری می کنید. خرید ماشین یا از طریق نمایندگی صورت می گیرد یا از طریق واسطه ها. اگر از طریق واسطه ماشین را خریداری کردید، مجبور هستید که قیمت بیشتری را بابت آن به واسطه بپردازید. بعد از خرید ماشین، برای واردات، آن را به بندر مورد نظر حمل می‌کنند تا آماده بارگیری شود. در این مرحله تمام امور حمل و نقل، از گمرک کشور مبدا تا گمرک کشور مقصد به وسیله شرکت های حمل کننده انجام می گیرد، و در نهایت حدود ۵ الی ۱۵ روز زمان میبرد تا خودرو وارد شود .

 

 

قیمت خودروهای وارداتی

 

 

قوانین واردات خودرو 

حالا که با چگونگی واردات ماشین آشنا شدید، بهتر است با قوانینی که برای واردات خودرو وجود دارد هم آشنا شوید.

1_ باید مجوز ثبت سفارش، از سازمان توسعه تجارت گرفته شود. که این مجوز در حال حاضر به صورت الکترونیکی صادر و در سامانه گمرک بارگذاری می شود.

 2_ واردات خودرو را می شود از طریق اشخاص حقیقی و حقوقی انجام داد.

3_ همچنین خودروهای وارداتی باید استانداردهای لازم را جهت ورود داشته باشند. از جمله نوع و تیپ موتور، انطباق شماره شاسی.

4_ عمر خودروهای وارداتی از زمان ساخت آن ها نباید از یک سال بیشتر شود .

5_ واردات خودروهای سواری بالای ۴۰ هزار دلار ممنوع می باشد.

6_ خودروهای وارداتی شامل ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده هستند.

7_ و در آخر قبل از اخذ مجوز واردات، اخذ چهار مجوز نمایندگی اصناف، پروانه استاندارد، مجوز بهینه سازی سوخت و پروانه زیست محیطی الزامی بوده و به عهده نمایندگی مربوطه می باشد.

 

 

خودروسازان ایرانی

 

 

امروزه آزادسازی واردات خودرو به دو دلیل مهم می باشد و باید مسئولین پیگیری کنند .یکی از دلایل این است که مقام معظم رهبری از وضعیت خودرو کشور شدیداً گلایه ‌مند هستند و این مسئله را چندین بار تا به حال تذکر داده‌اند، زیرا همه مردم ناراضی هستند. و دلیل دیگر این که در عمل ثابت شده است، دو خودروساز بزرگ توانایی تولید و پاسخگویی به تقاضای بازار را ندارند .

در کل این موضوع را باید در نظر داشت که تا هنگامی که هیئت دولت مصوبه رسمی ارائه ندهد، واردات خودرو در حد یک اظهارنظر می باشد. بنابراین تا موقعی که مصوبه واردات ،نهایی و ابلاغ نشود، هیچگونه وارداتی نخواهیم داشت.

براساس برخی از نظریه ها، هدف اصلی واردات خودرو این است که فقط برای ایجاد رقابت، کاهش قیمت و افزایش عرضه و ارتقای کیفیت تولید مورد استفاده قرار  گیرد.

 بنابراین اگر دولت می‌خواهد خودروهای ارزان وارد کند، باید مانند تولید داخلی، از برخی گزینه های استاندارد بگذرد. در این صورت می‌تواند به راحتی خودروی ۵ هزار دلاری را وارد کند.

 

 

قیمت خودرو وارداتی

 

 

قیمت خودروهای وارداتی

 کنترل قیمت خودروهای وارداتی بر عهده سازمان حمایت است و همچنین کاهش عرضه خودرو به همراه عدم تعیین تکلیف آیین نامه واردات خودرو، عاملی شده تا بازار همچنان در برابر کاهش قیمت مقاومت کند.

 مسئولین کشور از ثبت سفارش واردات خودروهای لوکس جلوگیری می کنند .زیرا خودروهای لوکس گارانتی و خدمات پس از فروش ندارند و ممکن است بعد از وارد کردنشان مشکل‌آفرین شوند.

همچنین نمایندگان مجلس، شرط سقف دلاری واردات خودرو را برداشته‌اند و واردات خودرو را با تعرفه انجام می دهند. علاوه بر آن خودروهای اقتصادی کمتر از ۱۰ هزار دلار (خودروهایی با حجم موتور پایین و کم مصرف ) بین ۵ تا ۱۰ درصد تعرفه می‌پردازند.

 

 

خرید لوازم یدکی خودرو چینی

 

 

تفاوت قیمت خودرو وارداتی در ایران

 در این قسمت شما عزیزان را با دلایل قیمت بالای خودروهای خارجی آشنا می کنیم.

1_ با وجود آن که خودروسازان داخلی در تلاش هستند که خودروهای ایرانی را مجهزتر کنند، اما توانایی رقابت با برندهای مطرح جهانی را ندارند. به همین خاطر قیمت خودروهای خارجی نسبت به خودروهای شرکتی داخلی بیشتر می باشد.

2_ دلیل دومی که باعث شده است قیمت خودروهای خارجی بیشتر باشد، امکانات خودرو است. هرچه امکانات خودرو بیشتر باشد، محبوبیت آن در بین مردم بیشتر است و در نتیجه قیمت خودرو هم بیشتر می باشد .

3_ خودروهای خارجی بهترین طراحی را دارند. در این صورت به همان اندازه که برای طراحی خودروهایشان وقت صرف شده است، ارزش آن هم بیشتر می‌شود.

 4_ اعتبار برند تولید کننده را نمی‌توان بر تفاوت قیمت خودروهای وارداتی نادیده گرفت.

 بنابراین با وجود این دلایل، کسانی که قصد خرید این مدل ماشین ها را دارند، باید توجه داشته باشند که قیمت عوارض، گمرک، مالیات و لوازم یدکی گران قیمت این ماشین ها، هم وجود دارد و همین مسئله باعث می‌شود تا قیمت خودرو وارداتی در ایران بسیار بالا باشد.

 

سخن پایانی ...

همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد، یکی از کالاهای اساسی و مورد نیاز برای هر شخصی، ماشین می باشد و واردات ماشین از آن دسته مواردی است که بسیاری از ایرانیان به آن توجه می کنند.

 امروزه ماشین های خارجی و تفاوت قیمت آن با ماشین های ایرانی به وضوح مشاهده می شود. همچنین برای وارد کردن ماشین، باید یک سری قوانین را رعایت کرد، که ما سعی کردیم در این مقاله به بررسی این موارد بپردازیم.

 

نظرات کاربران