1401/11/02

مهم ترین فاکتور های افزایش عمر خودرو

در گذشته عمر مفید خودروها در حدود 8 سال بوده، اما با پیشرفت تکنولوژی این زمان به 10 سال رسیده است. در صورت رعایت برخی موارد که در ادامه مقاله ذکر خواهد شد، می‌توان عمر خودرو را افزایش داد. بر اساس نظر برخی از کارشناسان رسیدگی به خودرو و کنترل قطعات آن علاوه بر افزایش طول عمر خودرو باعث لذت بخش‌تر شدن رانندگی نیز خواهد شد. راهکارهایی که در ادامه می¬خوانید منجر به کاهش استهلاک خودرو می‌شود و با رعایت آنها از پرداخت هزینه‌های ناگهانی تعمیرات پرهیز خواهید کرد.
لوازم یدکی را به موقع تعویض کنید.
یکی از مهمترین راه‌های افزایش عمر خودرو، کنترل قطعات خودرو است. به عنوان مثال در تعویض تسمه تایم دقت نظر داشته باشید. وظیفه‌ی تسمه تایم ارتباط میان میل لنگ و سایر اجزای موتور است. تسمه تایم اگر در سرعت بالا پاره شود برای تعمییر خودروی خود باید هزینه بالایی را پرداخت کنید. عمر متوسط تسمه تایم بر حسب میزان کارکرد کیلومتر خودرو بین 60 تا 80 هزار کیلومتر است. درست است که پس از طی مسافت 80 هزار کیلومتر تسمه تایم پاره نخواهد شد اما بهتر است برای جلوگیری از این اتفاق ناگهانی که می‌تواند مسائل و مشکلات زیادی را در بین مسیر برای شما ایجاد کند، تمسه تایم را تعویض کنید. علاوه بر تسمه تایم باید سیستم ترمز، وایر، شمع‌ها و تسمه دینام و غیره را کنترل کنید. تعویض لاستیک‌ها و تنظیم باد آن‌ها تاثیر بسزایی در عمر خودرو دارد، در غیر این صورت ممکن است آسیب جبران‌ناپذیری به جلوبندی خودرو وارد شود. در کنار موارد مذکور باید حواستان به عملکرد سیستم خنک‌کننده خودرو نیز باشد.
کاهش مصرف سوخت
فیلتر هوای خودرو هم بهتر است منظم تعویض شود، چون کثیفی فیلتر هوا ممکن است باعث افزایش مصرف سوخت خودرو شود و عمر مفید خودرو را کاهش دهد. از طرفی افزایش مصرف سوخت با توجه به شرایط فعلی قیمت سوخت برای رانندگان اصلا مقرون به صرفه نیست و بهتر است هر گونه فعالیتی که منجر به کاهش مصرف سوخت می‌شود را انجام دهند تا در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند.
از روغن با کیفیت استفاده کنید.
روغن با کیفیت تاثیر زیادی بر عمر مفید خودرو دارد. میزان کارکرد روغن بر روی قوطی آن درج شده است و برخی معتقد هستند روغن هر 6 یا 8 ماه تعویض شود حتی اگر خودروی شما در این زمان به میزان کارکرد ذکر شده روی قوطی روغن نرسیده باشد. علاوه بر استفاده از روغن مناسب و تعویض به موقع آن، استفاده از بنزین مناسب هم بر روی عملکرد و عمر خودروی شما تاثیر دارد و هر چند وقت یک بار بهتر است از بنزین سوپر برای خودرویتان استفاده کنید.
از مکانیک حرفه‌ای کمک بگیرید.
در کنار توصیه‌های بالا حتماً خودرویتان را پیش یک مکانیک خوب ببرید و مناسبتر است که یک نمایندگی ثابت برای تعمیر خودروی خود داشته باشید چون مکانیک شما بعد از مدتی اطلاعات کاملی از خودروی شما خواهد داشت و این اطمینان را دارید که قطعات استفاده شده در خودرو اصل بوده و مشکلی برای تداوم عمر اتوموبیل شما ایجاد نمی‌کند. از طرفی دسترسی به قطعات فابریک خودرو و استفاده از آن هم سبب افزایش عمر خودرو خواهد شد. بنابراین در حین خرید لوازم یدکی حتما به اصل بودن آن توجه داشته باشید و تا جایی که ممکن است از فروشگاه‌های معتبر و نمایندگی‌ها خرید کنید. 
در کنار موارد بالا شما باید همیشه حواستان به علائم ماشین باشد، به عنوان مثال اگر خودرویتان نشتی‌ دارد بهتر است زودتر به آن رسیدگی کنید و هیچ‌گاه از کنار این علائم به سادگی رد نشوید. همینطور به چراغ‌ها و علائم داخل خودرو هم حساس باشید به طور مثال اگر چراغ روغن‌تان روشن شد، خودرو را پیش مکانیک ببرید. در مجموع عوامل بالا و رعایت و کنترل آن باعث افزایش عمر خودرویتان خواهد شد بنابرین بهتر است به خودروی خود رسیدگی کنید و مانند یک موجود زنده به نیازها و مشکلات آن توجه داشته باشید.
برای خرید لوازم یدکی سعی کنید فروشگاه‌هایی را انتخاب کنید که از کیفیت محصولات و خدمات پس از فروش آنها اطمینان داشته باشید. مرکز تجاری سپهر واقع در خیابان امیرکبیر آماده‌ی ارائه‌ی خدمات و فروش محصولات با کیفیتی‌ست که استفاده از آنها منجر به افزایش عمر خودروی شما خواهد شد و از فرسایش بی‌دلیل لوازم یدکی و کاهش عمر خودرو جلوگیری می‌کند. 
 

نظرات کاربران