1402/10/23

عوارض آزادراهی جاده ها و نحوه پرداخت آنها!

عبور از بزرگراه‌ها، خیابان‌ها و مسیرهای بین‌شهری توسط وسایل نقلیه سبک و سنگین ممکن است مشکلاتی برای زیرساخت‌های شهری ایجاد کند. از یک سو، تعمیر و نگهداری این مسیرها هزینه‌های چشمگیری را به همراه دارد. در همین راستا، دولت برای دریافت عوارض بزرگراهی، عوارض طرح ترافیک و همچنین عوارض شهرداری اقداماتی را انجام داده است. به علاوه، با توجه به گفته رئیس کل بیمه مرکزی ایران از تاریخ ۱۷ تیر ۱۴۰۲، امکان خرید و تمدید بیمه شخص ثالث بدون پرداخت عوارض بزرگراه‌ها وجود نخواهد داشت. بنابراین در این مقاله از بلاگ مجتمع سپهر به بررسی انواع عوارض خودرو، نحوه استعلام و روش‌های پرداخت می‌پردازیم.

انواع عوارض خودرو

هزینه‌های متعددی وجود دارد که مالکان وسایل نقلیه برای عبور از جاده‌های شهری و بین‌شهری موظف به پرداخت آنها هستند. با توجه به اینکه مقدار این هزینه‌ها بر اساس نوع وسیله نقلیه تعیین می‌شود، بنابراین مالک باید نسبت به تسویه این هزینه‌ها اقدام نماید. احتمالاً با شنیدن عنوان "عوارض خودرو"، به ذهن شما تصاویری از عوارض بین‌شهری که در طول جاده‌های اصلی با مراکز خدمات مختلف قرار دارند، می‌آید. با این حال، باید دانست که عوارض خودرو شامل انواع مختلفی است و عوارض آزادراهی فقط یکی از این انواع است. در ادامه به بررسی انواع هزینه‌های مرتبط با وسایل نقلیه، روش‌های استعلام آنها و در نهایت نحوه تسویه این هزینه‌ها می‌پردازیم.

عوارض آزادراهی چیست؟

سوالی که ذهن بسیاری از افراد را مشغول به فکر می‌کند این است که عوارض آزادراهی چیست؟ هزینه‌های آزادراهی به معنای هزینه‌هایی است که برای عبور از آزادراه‌های مختلف در کشور باید پرداخت شود. اگر تاکنون با خودروی شخصی یا اتوبوس بین‌شهری سفر کرده باشید، احتمالاً جایگاه‌های جمع‌آوری هزینه‌های آزادراهی و بین‌شهری را مشاهده کرده‌اید. اما اخیراً بسیاری از این جایگاه‌ها فعالیتی ندارند، زیرا یک سیستم پرداخت آنلاین برای این هزینه‌ها فعال شده است که امکان پرداخت الکترونیکی هزینه‌های آزادراه را فراهم می‌کند.

 

قبلاً هر راننده برای پرداخت هزینه‌های آزادراهی باید در کنار این جایگاه‌ها ایستاده و اقدام به پرداخت نقدی می‌کرد، اما با حذف این جایگاه‌ها، دوربین‌هایی در آزادراه‌ها نصب شده‌اند که پلاک خودروها را ثبت می‌کنند. با ثبت پلاک خودرو، مبلغ هزینه‌های آزادراه به شماره همراه مالک خودرو ارسال خواهد شد. مالکان خودرو پس از دریافت هزینه‌ها باید در موعد مقرر برای پرداخت این مبالغ اقدام کنند، در غیر این صورت ممکن است به آنها جریمه تأخیر تعلق بگیرد.

بیشتر بخوانید : اطلاعات جامع در مورد واردات خودرو های دست دوم

در حال حاضر، آزادراه‌هایی مانند تهران ـ ساوه، کرج ـ قزوین، قزوین ـ زنجان و تهران ـ قم دارای سیستم پرداخت آنلاین هستند و به همین دلیل در این مسیرها ایستگاه یا جایگاهی برای پرداخت هزینه‌های آزادراهی وجود ندارد و افراد برای پرداخت الکترونیکی هزینه‌ها اقدام می‌کنند.

 

نحوه استعلام هزینه‌های آزادراهی

برای استعلام هزینه‌های آزادراهی، می‌توانید از سایت‌های مختلفی استفاده کنید که این خدمت را ارائه می‌دهند. البته میزان هزینه‌های آزادراه به‌طور مستقیم پس از عبور از ایستگاه پرداخت هزینه‌های الکترونیکی به مالک خودرو ارسال می‌شود. روش‌های دیگر برای استعلام هزینه‌های آزادراه به شرح زیر است:

 

استعلام بدهی هزینه‌های آزادراهی از طریق کد دستوری 7208#

استعلام بدهی هزینه‌های آزادراهی از طریق تماس با تلفن گویا 1531

روش های پرداخت عوارض آزادراهی

روش‌های پرداخت عوارض آزادراهی تنوع زیادی دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم. پرداخت عوارض از طریق خودپردازها یکی از روش‌های ساده‌تر برای تسویه عوارض اتوبان و جاده‌هاست. زمانی که پیامک حاوی مبلغ عوارض برای مالک خودرو ارسال می‌شود، می‌توان از خودپردازها برای پرداخت عوارض اتوبان بهره‌مند شد.

 

پرداخت عوارض از طریق کارتخوان‌های مجتمع‌های رفاهی یک راه حل دیگر برای تسویه عوارض آزادراهی است که از دستگاه‌های کارت‌خوان مراکز و مجتمع‌های رفاهی بین مسیر استفاده می‌کند.

 

پرداخت عوارض با استفاده از برچسب عوارض نیازمند ایجاد حسابی متصل به پلاک خودرو است. با نصب برچسب بر روی خودرو، اطلاعات خودرو با عبور از محل پرداخت الکترونیکی ثبت می‌شود و مبلغ عوارض به‌صورت‌ خودکار از حساب کاربر کسر می‌شود. این روش به دلیل کارآیی بالا و اتوماتیک بودن تسویه عوارض، از مزایای بسیاری برخوردار است و از نگرانی‌های مربوط به فراموشی پرداخت عوارض آزادراهی و جریمه احتمالی جلوگیری می‌کند.

 

پرداخت عوارض از طریق برچسب الکترونیکی همچنان یک سیستم مجازی است که برخی آزادراه‌ها از آن استفاده می‌کنند. با استفاده از این برچسب یا تیکت مجازی، مالک خودرو می‌تواند عوارض آزادراهی خود را تسویه کند. در این روش، با عبور خودرو از گیت یا ایستگاه پرداخت الکترونیکی عوارض، اطلاعات پلاک خودرو ثبت شده و مبلغ عوارض به صورت پیامک برای مالک ارسال می‌شود. مالک خودرو مهلت ۷۲ ساعت دارد تا عوارض را پرداخت کند، در غیر این صورت عوارض بین‌شهری با جریمه همراه خواهد شد.

در حال حاضر، اپلیکیشن‌های متعددی طراحی و راه‌اندازی شده‌اند که از طریق آنها می‌توان اقدام به بسیاری از امور بانکی و مالی کرد. یکی از خدمات ارائه شده توسط این اپلیکیشن‌ها، قابلیت پرداخت قبض‌ها و عوارض است. با نصب اپلیکیشن مناسب بر روی گوشی همراه، می‌توانید پیش از عبور از هر مسیر آزادراهی، مبلغ مربوط به عوارض را پرداخت کرده و یا پس از عبور از آن، برای تسویه عوارض اقدام نمایید.

 

در صورت عدم امکان پرداخت الکترونیکی عوارض اتوبان و جاده‌ها به هر دلیلی، می‌توانید به‌صورت حضوری به یکی از شعبات پیشخوان دولت در شهر یا منطقه محل زندگی خود مراجعه کرده و عوارض را پرداخت نمایید.

 

پیشنهاد مشاهده : مرکز فروش لوازم یدکی پژو در تهران

 

روش محاسبه تأخیر در پرداخت عوارض آزادراهی

برای محاسبه دیرکرد در تسویه عوارض آزادراهی، به این نکات توجه شود. هر یک از این نکات تأثیرگذار بر میزان جریمه دیرکرد دارند.

 

تبدیل عدد به 22% در صورت تأخیر بیش از 1 ماه

جریمه 20 درصدی برای تأخیر در پرداخت عوارض مصوب بزرگراه‌ها، شبکه آزادراهی و راه‌های اصلی جدید

توجه داشته باشید که امکان بخشودگی جریمه برای تأخیر در پرداخت عوارض آزادراهی وجود ندارد.

 

هزینه‌های عوارض آزادراهی در سال ۱۴۰۲

برای تعیین هزینه‌های عوارض آزادراهی، عوامل متعددی در نظر گرفته می‌شود که از جمله آنها می‌توان به هزینه تعمیرات و نگهداری جاده‌ها و مسیرها، نوع جاده و امکانات رفاهی مسیر اشاره کرد. عوارض جاده‌ای به منظور بهبود مسیر تردد افراد تعیین شده و در صورت عدم دریافت، تأثیر زیادی بر سطح امکانات و سلامت جاده خواهد داشت. این تأمین هزینه‌ها به این دلیل انجام می‌شود که بخشی از هزینه‌های تعمیرات و نگهداری جاده‌ها توسط دولت پرداخت شده و برای تأمین باقی‌مانده این هزینه‌ها از طریق دریافت عوارض انجام می‌شود.

 

نرخ عوارض آزادراهی در سال ۱۴۰۲ با افزایش تقریباً ۲۵٪ مواجه شده است که این افزایش از اوایل خردادماه سال جاری اعمال شده است. با این حال، این تغییرات قیمتی هنوز به همه آزادراه‌ها اعلام نشده و منتظر است تا تا پایان خردادماه ۱۴۰۲، این تغییرات به تمامی ۲۳ آزادراه غیردولتی اطلاع رسانی شود. در جدول زیر، می‌توانید هزینه‌های عوارض آزادراهی برای خودروهای سواری در سال ۱۴۰۱ را مشاهده کنید. با اطلاع‌رسانی دقیق مبلغ عوارض در سال ۱۴۰۲، جدول به‌روز خواهد شد.

نام آزادراه

درصد افزایش

نرخ عوارض ۱۴۰۱

زنجان- تبریز

40%

7.000 تومان

کاشان- اصفهان

101%

20.000 تومان

کنارگذر غربی اصفهان

27.5%

14.500 تومان

قزوین- رشت

16.7%

15.500 تومان

ساوه-سلفچگان

24.4%

11.500 تومان

خرم آباد-پل زال

26.2%

26.500 تومان

تهران- پردیس

24.4%

7.500 تومان

میان گذر دریاچه ارومیه

19.3%

11.000 تومان

باغچه- مشهد

21.6%

7.500 تومان

کنارگذر شمالی مشهد

38.8%

8.000 تومان

اهواز- بندر امام

27.3%

6.000 تومان

پل زال-اندیمشک

33.5%

10.000 تومان

ساوه-همدان

23.6%

10.000 تومان

قم-گرمسار

27.1%

23.000 تومان

همت-کرج

35%

11.500 تومان

 

 

ضرورت پرداخت آنلاین عوارض آزادراهی برای تمدید بیمه شخص ثالث

همان‌طور که مطالعه کردید، تسویه عوارض آزادراهی، عوارض شهرداری و همچنین عوارض طرح ترافیک یکی از وظایف اساسی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی است. انجام این پرداخت‌ها به بهبود و ترتیب دادن به مسیرها و آبادانی جاده‌ها کمک می‌کند. با توجه به اینکه از تاریخ ۱۷ تیر ۱۴۰۲، بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه موتوری زمینی بدون تسویه عوارض آزادراهی صادر نخواهد شد، لازم است ابتدا برای تسویه عوارض اقدام نمایید. در غیر این صورت امکان تمدید یا خرید بیمه شخص ثالث وجود نخواهد داشت.

 

 

 

 

 

 

 

نظرات کاربران