1402/10/23

علت لرزش ماشین در حالت درجا چیست + روش های کاهش لرزش موتور

یکی از مسائل رایجی که بسیاری از صاحبان خودرو از آن شکایت دارند، ارتعاش خودرو در حالت ثابت است. با این حال که برخی این ارتعاش را عادی می‌پندارند، نباید از کنار آن ساده گذر کرد. به واقع ارتعاش خودرو در حالت ثابت و در مکان می‌تواند هشداری برای یک نقص جدی‌تر در خودروی شما باشد که باید در اسرع وقت آن را شناسایی و رفع کنید؛ در غیر این صورت ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری به خودرو وارد شود. در این نوشته به بررسی 6 عامل ارتعاش خودرو در حالت ثابت و در جا می‌پردازیم. از شما دعوت می‌شود تا انتها همراه ما باشید.

 

آلودگی یا عیب در انژکتور سوخت؛ اساسی‌ترین دلیل لرزش خودرو در حالت ایستاده

 

وسایل نقلیه امروزی با پیچیدگی‌های زیادی طراحی می‌شوند تا مصرف سوخت بهینه داشته باشند.  به همین دلیل اهمیت زیادی به نصب انواع دستگاه‌های ردیاب بر روی خودرو می‌شود، زیرا این ابزارها امکانات زیادی را فراهم می‌کنند. یک روش دیگر برای کاهش مصرف سوخت، استفاده از انژکتورهای سوخت با فشار بالا است که مقدار بهینه سوخت را در زمان مناسب به سیلندر موتور می‌رسانند.

 

بطور کلی، انژکتورها در معرض شرایط دمایی بالا و فشار سوخت قرار دارند و به مرور زمان، نازل‌های کوچک آن‌ها (معروف به پینتل) با کربن باقی‌مانده از فرآیند احتراق، مسدود می‌شوند. انژکتورهای مسدود قادر به توزیع مقادیر مناسب سوخت برای فرآیند احتراق نیستند. این باعث مشکل در استارت زدن خودرو می‌شود و ممکن است در حالت ایستاده لرزش مشاهده شود.

مرتبط : پمپ بنزین ماشین ، روش های جلوگیری از سوختن پمپ بنزین

 

مشکلات در شمع‌های خودرو، سیم‌کشی شمع و کویل احتراق

برای اجرای صحیح فرآیند احتراق، حتماً باید جرقه‌ای ناشی از ترکیب هوا و سوخت وجود داشته باشد. شمع‌ها، سیم‌کشی‌های آنها و سیم‌پیچ‌ها ولتاژ احتراق را در هر سیلندر تولید می‌کنند. کثیف شدن شمع‌های فرسوده یا قدیمی با رسوبات ناشی از نفت یا کربن باعث می‌شود که توان اشتعال به شدت کاهش یابد و فرآیند احتراق ناقص، لرزش خودرو در سرعت‌های پایین و حتی در حین حرکت را تحریک کند.

 

بررسی این مسئله کار پیچیده‌ای نیست و بررسی تمیزی و سلامت شمع‌ها تقریباً همانند یک GPS آهنربایی در تشخیص علت لرزش ماشین در حالت آرامش مفید است. به منظور پیشگیری از این مشکلات، تعویض شمع‌ها پس از هر 30 تا 50 هزار مایل پیشنهاد می‌شود تا تولید جرقه کافی تضمین شود. این اقدام باعث جلوگیری از آسیب به الکترودها و در نتیجه کاهش خسارت به سیستم احتراق خواهد شد.

 

مسدود شدن فیلترهای هوا؛ دلیل لرزش اتومبیل در حالت ایستاده

همزمان با حرکت خودرو، فیلتر هوای موتور همچون یک سیستم GPS عمل می‌کند تا آلاینده‌های مختلف مضر را برای موتور جذب کند و آلودگی‌ها را کنترل کند. این فیلترها با گذر زمان به‌واسطه ورود گرد و غبار، خاک، و ذرات دیگر پر می‌شوند، که مانع جریان هوای مناسب برای مخلوط سوخت به منظور احتراق می‌شود. کمبود هوا باعث سنگینی عملکرد وسیله نقلیه می‌شود، در حالت در جا لرزش ایجاد می‌کند و همچنین باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود.

خرید لوازم یدکی خودرو کلیک کنید

نقص در دسته موتور خودرو؛ دلیل لرزش خودرو در هنگام خاموش شدن

دلیل دیگر لرزش خودرو در حالت مکث به خرابی دسته موتورها باز می‌گردد. این قطعات مسئول فراهم کردن استحکام، تعادل، و پایداری موتور خودرو هستند؛ بنابراین اگر دسته موتورها خراب یا شکسته شوند، لرزش خودرو امری عادی خواهد بود. این مشکل به ویژه در زمان خاموش کردن خودرو بروز می‌کند.

 

بنابراین اگر مشاهده کنید که خودرو در زمان خاموش شدن با شدت بالای لرزش مواجه می‌شود، ابتدا دسته موتورها را بررسی و در صورت لزوم آنها را تعویض کنید. قبل از هر تعمیر، حتماً باید همانند یک سیستم GPS حساس بهترین کارکرد را داشته باشید تا حتی کوچک‌ترین لرزش‌ها از توجه شما گذر کنند.

عدم تنظیم دور موتور؛ دلیل لرزش اتومبیل در حالت درجا

 

یکی از دلایل دیگر و بسیار متداول برای لرزش خودرو در حال کار در مکث، تنظیم اشتباه دور موتور است. در چنین حالتی، دور موتور کمتر از سطحی است که وسیله نقلیه به‌طور معمول روشن باقی بماند. از سوی دیگر، دور موتور به اندازه کافی کم نیست تا خودرو به‌طور کامل خاموش شود. این امر باعث قرار گرفتن موتور در یک حالت نامناسب می‌شود و لرزش ایجاد می‌کند.

 

برای رفع این مشکل، کافی است کمی پدال گاز را بیشتر فشار دهید. اما این راهکار موقتی است و توصیه می‌شود در اولین فرصت به تعمیرگاه مراجعه کرده و دور موتور خودرو را تنظیم کنید.

 

حسگر اکسیژن؛ آخرین دلیل لرزش خودرو در حالت ایستاده

حسگر اکسیژن جزء سیستم انتشار گازهاست که میزان اکسیژن در گازهای خروجی را اندازه می‌گیرد. این اطلاعات به کامپیوتر خودرو منتقل می‌شود تا نسبت بهینه از هوا و سوخت برای احتراق بهتر و همچنین تمیزترین فرایند احتراق را محاسبه کند. این حسگر با گذشت زمان و قرار گرفتن مداوم در محیط گرم و تجمع ذرات کربن کارایی خود را از دست می‌دهد. در نتیجه، کامپیوتر خودرو اطلاعات نادرستی دریافت کرده و ممکن است در عملکرد موتور اختلال ایجاد شود؛ اختلالی که گاه با لرزش خودرو در حالت درجا و در حال حرکت احساس میشود.

از دست ندهید : بهترین زمان تعویض شمع و وایر+آموزش نحوه تعویض

آنچه درباره لرزش خودرو در حالت استراحت یاد گرفتیم

 

در این مقاله، شش عامل متداول برای لرزش خودرو در حالت استراحت را شرح داده و توضیح دادیم که برای رفع هر یک از آنها چه اقداماتی لازم است. در پایان، اگر سوال یا تجربه‌ای در این زمینه دارید، خوشحال می‌شویم که آن را در بخش نظرات با ما و همراهان عزیز و دائمی مجتمع سپهر به اشتراک بگذارید. کارشناسان در اولین فرصت به پرسش‌های شما پاسخ خواهند داد.

 

نظرات کاربران