1402/10/23

بهترین زمان تعویض شمع و وایر+آموزش نحوه تعویض

 

هر گاه سوییچ خودرو را بچرخانید، سیم احتراق، الکتریسیته را از کوئل به شمع‌ها منتقل می‌کند. این کار به شروع فرآیند احتراق کمک می‌کند. به همین دلیل با استفاده پیوسته از سیم‌های برق در داخل اتومبیل، در طول زمان فرسوده می‌شوند و می‌توانند باعث ایجاد انواع مختلفی از مشکلات شوند.

 

وایر شمع وظیفه انتقال برق خروجی از سیستم جرقه‌زنی یا همان کوئل را به شمع‌های موتور دارد. بنابراین، انتقال برق از کویل به شمع‌ها (در خودروهای با سیستم دلکو قدیمی‌تر، وظیفه انجام این کار به دلکو واگذار می‌شد)، وظیفه وایر شمع است.

 

برای افزایش توان و عمر موتور و همچنین کاهش مصرف بنزین، عملکرد شمع خودرو بسیار مؤثر است. از این رو، در این نوشته قصد داریم شما را با زمان تعویض وایر شمع آشنا کنیم تا از تأخیر در تعویض آن ،خودروی شما مشکلی پیدا نکند. ما را همراهی کنید.

 

علائمی که نشان‌دهنده‌ی نیاز به تعویض وایر شمع هستند

نقص یا ناتوانی در عملکرد وایر می‌تواند باعث اختلال در عملکرد موتور (احتراق ناقص بنزین) و همچنین افزایش مصرف سوخت خودرو گردد. به علاوه، احتمال نشتی بنزین در سیستم سوخت‌رسانی خودرو (خیس شدن شمع‌ها) و همچنین به صورت همزمان نشتی برق از وایرها ممکن است باعث آتش‌سوزی و خطرات جانی و مالی جدی گردد.

۱. احتراق ناقص موتور در مصرف عادی

۲. لرزش موتور هنگام خاموش کردن آن

۳. عدم راه‌اندازی موتور

۴. افزایش مصرف سوخت

 

متخصصان و مهندسان مکانیک خودرو بهترین زمان برای تعویض وایر شمع را در هر ۲۰ هزار کیلومتر پیشنهاد داده‌اند. مناسب است که هنگام تعویض شمع‌ها، وضعیت وایر شمع‌ها نیز بررسی شود و از سلامت و صحت آنها اطمینان حاصل شود.

 

در سیستم تولید قدرت خودرو یا همان موتور، انرژی مکانیکی خودرو از طریق انرژی شیمیایی سوخت در موتور خودرو بنزینی تولید می‌شود که با تشریح این فرآیندها و انفعالات، اهمیت زمان تعویض شمع خودرو را خواهیم فهمید.

 

اساس کارکرد موتور خودرو حرکت پیستون در سیلندرها است که این حرکت منجر به انتقال نیرو به سیستم انتقال قدرت و در نهایت به چرخ‌ها و حرکت خودرو می‌شود. پس از فشرده شدن مخلوط سوخت و هوا در محفظه‌ی احتراق، حال نوبت به ایجاد جرقه می‌رسد که این ترکیب را به احتراق درآورد. ایجاد جرقه در زمان مناسب با قدرت بالا، وظیفه‌ی اساسی‌ای است که توسط شمع انجام می‌شود. از این‌رو شمع‌ها نقش بسیار حیاتی در کارایی خودرو دارند و به عنوان یک راننده حرفه‌ای، توجه به زمان تعویض آنها ضروری است.

از دست ندهید : دلایل کاهش شتاب خودرو چیست؟

بهترین زمان تعویض شمع خودرو

زمان تعویض شمع خودرو در اکثر خودروهای سواری تولید داخلی به شکل مشابه یکدیگر است. بر اساس نظر برخی از کارشناسان خودرو، شمع‌های مختلف موجود در بازار دارای عمر مفید متفاوتی هستند. با این حال، به طور عمومی توصیه می‌شود که هر ۳۰ هزار کیلومتر، عملیات تعویض شمع برای خودروهای پراید و تیبا انجام شود.

 

بعضی از شمع‌های خودرو دارای عمر مفید ۹۰ هزار کیلومتر یا بیشتر هستند، اما این گونه شمع‌ها ممکن است در بازار داخلی به‌سختی یافته شوند. همچنین، تمیزکاری و تنظیم دقیق دهانه شمع خودرو در حین عملکرد موتور می‌تواند به کاهش مصرف سوخت و بهبود عملکرد خودرو کمک زیادی کند. به همین دلیل، توصیه می‌شود که هر ۳۰۰۰۰ کیلومتر، شمع‌ها را بازدید کرده و قبل از تعویض، بین دو الکترود شمع را سه الی چهار بار با سوهان نرم پاک کرده و تنظیم کنید.

 

تشخیص زمان تعویض شمع خودرو

مکان نصب شمع‌های خودرو معمولاً در دید قرار ندارد؛ بنابراین، برای تشخیص خرابی یا زمان تعویض شمع خودرو، باید به نشانه‌های خرابی شمع توجه کرد.

حتما بخوانید : آشنایی با اجزای سیستم گازسوز خودرو

اولین تأثیر شمع نامناسب در کاهش قدرت موتور خودرو قابل مشاهده است. به عبارت دیگر، اگر احساس کردید که خودروی شما بدون دلیل مشخصی دارای کاهش قدرت شده است، حتماً شمع‌های شما نیاز به بازرسی دارند.

 

عامل دوم برای تشخیص زمان تعویض شمع خودرو، افزایش مصرف سوخت است. بنابراین، اگر مصرف بنزین خودروی شما به طور قابل توجهی افزایش یابد، ممکن است شمع‌های خودرو وظیفه‌ی خود را به نحو مناسب انجام ندهند.

 

از عوامل دیگر برای تشخیص زمان تعویض شمع خودرو می‌توان به بد استارت خوردن خودرو اشاره کرد. در ابتدا، موتور سردتر از همیشه است و برای اشتعال نیاز به یک جرقه کامل دارد. اگر شمع جرقه مناسب را ایجاد نکند، موتور به سختی روشن می‌شود. اگر احساس کردید که یکی از سیلندرهای موتور خودرو کار نمی‌کند و ماشین با سه کار می‌کند، باید بدانید که بهترین زمان تعویض شمع خودرو همین الان است.

 

 

 

 

 

 

نظرات کاربران