1402/10/23

نحوه پرداخت عوارض شهرداری خودرو + استعلام عوارض شهرداری خودرو

در خیابان‌ها و جاده‌های شهری و بین شهری حرکت می‌کنید و همزمان با این حرکت، پرداخت عوارض شهرداری برای خودروی شما در کمین است. همان‌طور که می‌دانید، مالکان خودروهای مختلف اعم از سواری و کامیون ملزم به پرداخت هزینه‌ای به عنوان عوارض شهرداری هنگام تردد هستند. این هزینه به منظور تأمین مخارج عمران، آبادانی و بهبود وضعیت جاده‌ها اختصاص دارد. در کنار هزینه بیمه شخص ثالث (اجباری) و بیمه بدنه (اختیاری)، متعاقباً باید سالانه هزینه‌های مربوط به عوارض شهرداری خودرو را نیز پرداخت کنید.

اما مقدار عوارض خودرو چقدر است و چگونه برای هر مدل خودرو محاسبه می‌شود؟ در اینجا به طور جامع به پرداخت عوارض خودرو به شهرداری خواهیم پرداخت . با ما در این راهنمای پرداخت عوراض همراه باشید.

 

هزینه‌های عوارض خودرو چیست؟

مهمترین نکته را در نظر بگیرید که عوارض با مالیات و جریمه تفاوت دارد. عوارض خودرو هزینه‌ای است که مالکان خودرو به عنوان جبران برای استفاده از مسیرهای عمومی و تأمین هزینه‌های شهرداری می‌پردازند. پولهای جمع‌آوری شده از عوارض بعداً مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا بهبود وضعیت جاده‌ها و مسیرهای شهری و برون‌شهری صورت پذیرد. مجلس شورای اسلامی ممکن است به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مقدار عوارض را تعیین کند.

 

انواع عوارض خودرو

عوارض خودرو به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شود و عوارض شهرداری خودرو تنها یکی از این دسته‌هاست. عوارض آزادراهی و عوارض طرح ترافیک نیز از انواع دیگر عوارض خودرو هستند.

 

تعریف عوارض شهرداری خودرو

از مهم‌ترین زیرشاخه‌های عوارض خودرو مرتبط با عوارض شهرداری خودرو است. این هزینه‌ها توسط مالکان خودروها سالانه پرداخت می‌شوند و جمع آن به بهبود وضعیت معابر، خیابان‌ها و سیستم حمل‌ونقل شهری و عمومی اختصاص دارد. این که عوارض را باید چه کسی پرداخت کند دو حالت دارد:

 

پرداخت عوارض شهرداری خودرو توسط مالک خودرو.

در صورت فروش خودرو، فروشنده و مالک قبلی باید عوارض شهرداری را پرداخت کنند.

تا پایان هر سال، مالک خودرو باید عوارض مربوط به سال جاری را پرداخت کند.

تعرفه عوارض شهرداری سالیانه خودرو چقدر است؟

محاسبه مقدار عوارض پرداختی شهرداری خودرو، طبق ماده ۴۲ قانون مالیات بر اساس ارزش وسیله نقلیه انجام می‌شود. اما میزان عوارض شهرداری خودرو در سال ۱۴۰۲ به بسیاری از عوامل دیگر نیز وابسته است.

فاکتور اصلی برای محاسبه مقدار عوارض شهرداری خودرو، قیمت و ارزش خودرو می‌باشد. البته در سال ۱۴۰۲ دو فاکتور مهم دیگر نیز تأثیرگذار هستند، به نام شهر محل سکونت و سال تولید ماشین. به این صورت است که وزارت صنعت، معدن و تجارت ابتدا ارزش ریالی هر خودرو را به وزارت اقتصاد اطلاع می‌دهد. در ادامه، با توجه به سال ساخت خودرو و شهر محل سکونت، دفاتر راهنما به شهرداری‌ها ارائه می‌شود.

 

در اینجا منظور از ارزش ریالی خودرو، قیمت آن در بازار خودرو نیست. وزارت صمت سه فاکتور مدل خودرو، سال تولید و قیمت فروش کارخانه را در نظر گرفته و اگر خودرو وارداتی باشد، حقوق گمرکی نیز به آن افزوده می‌شود. مقدار نهایی این پروسه، ارزش ریالی نهایی خودرو برای محاسبه عوارض شهرداری است. هر سال نیز یک ضریب برای برآورد نهایی در نظر گرفته می‌شود که در سال ۱۴۰۲ برابر با ۰.۰۰۱۵ است. به عنوان مثال، اگر وزارت صمت ارزش نهایی خودرو را ۶۰۰ میلیون تومان اعلام کند، مقدار عوارض شهرداری مربوط به آن ۹۰۰ هزار تومان می‌باشد.

 

مسئولیت تعیین میزان عوارض سالیانه خودرو به کدام نهاد تعلق دارد؟

در خرداد ماه سال ۱۴۰۰، یک آیین‌نامه جدید منتشر شد که به موجب آن، سازمان امور مالیاتی کشور به‌عنوان مرجع مسئول محاسبه عوارض شهرداری خودرو و دیگر عوارض سالیانه لوازم نقلیه انتخاب شد. هر سال در ماه بهمن، این مرجع مسئول تعیین میزان عوارض سالیانه خودرو می‌شود و این مقدار به وزارت کشور اطلاع داده می‌شود. همچنین، سامانه ملی یکپارچه عوارض خودرو به وسیله وزارت کشور راه‌اندازی شده است که دارای سه بخش جداگانه است.

 

۱- پرداخت عوارض خودرو:

به سادگی کافی است یکبار خودروی خود را در سامانه سمیع به آدرس saamie.ir ثبت نمایید تا فرآیند پرداخت عوارض خودرو برای شما آسان گردد. برای پرداخت عوارض، اطلاعات مربوط به پلاک خودرو، نام و نام خانوادگی مالک، تاریخ تولد، شماره تماس، کد ملی، و کد پستی را وارد کنید، سپس کد امنیتی را وارد و گزینه "استعلام" را بزنید.

یک پنجره باز خواهد شد که مشخصات خودرو به همراه لیست عوارضی که مالک باید پرداخت کند در آن نمایش داده شده است. دو راه برای پرداخت قبوض مربوط به عوارض خودرو وجود دارد:

الف) صدور قبض: بر روی دکمه "صدور قبض" کلیک کنید و یک شناسه قبض دریافت کنید. سپس می‌توانید به یکی از دستگاه‌های کارتخوان بانک ملی مراجعه کرده و قبض مربوطه را پرداخت نمایید. لازم به ذکر است که برای پرداخت هزینه عوارض شهرداری خودرو، تنها یک روز از زمان صدور شناسه قبض فرصت دارید، بیشتر از این زمان باید مجدداً صدور قبض را انجام دهید.

ب) پرداخت: دکمه "پرداخت" شما را به صفحه پرداخت منتقل می‌کند و می‌توانید به صورت آنلاین عوارض خودروی خود را پرداخت نمایید.

۲- سامانه اتوماسیون شهرداری‌ها:

این بخش به نام شهرداری مرتبط است. نمایندگان شهرداری هر بخش به پنلی دسترسی دارند که اطلاعاتی مانند تایید خودروهایی که درخواست پرداخت عوارض داده‌اند به همراه لیست شهرداری‌ها، درخواست‌ها، پیام‌ها و تیکت‌ها را در آن مشاهده می‌کنند.

۳- استعلام پرداخت عوارض خودرو:

اگر سوالی درباره مقدار عوارض شهرداری خودروی خود یا کل عوارض گذشته‌تان دارید، می‌توانید بر روی این بخش کلیک کنید و با وارد کردن شماره VIN خودرو (که بر روی برگه سبز خودرو یا کارت ماشین درج شده است)، به استعلام مبلغ عوارض خودرو اقدام کنید.

مشاهده و پرداخت عوارض شهرداری خودرو به صورت آنلاین در سامانه تهران من

برای مشاهده و پرداخت آنلاین عوارض سالیانه خودرو و دریافت استعلام مبلغ آن، به وب‌سایت my.tehran.ir مراجعه فرمایید. در این سایت، می‌توانید عوارض شهرداری خودرو، عوارض آزادراهی و عوارض طرح ترافیک را به صورت آنلاین استعلام کنید. این سایت به عنوان یک مرجع کلی عمل می‌کند. برای استعلام عوارض شهرداری خودرو در تهران و دیگر شهرها، به آدرس‌های تعیین شده برای هر شهر به صورت جداگانه مراجعه نمایید:

 

برای استعلام عوارض شهرداری خودرو تهران:

مراجعه به سایت my.tehran.ir و به قسمت استعلام بدهی طرح ترافیک پارک حاشیه‌ای و عوارض سالیانه خودرو.

 

برای استعلام عوارض شهرداری خودرو کرج:

مراجعه به سایت cars.karaj.ir.

 

برای استعلام عوارض شهرداری خودرو اصفهان:

مراجعه به سایت Isfahan.ir.

 

برای استعلام عوارض شهرداری خودرو مشهد:

مراجعه به سایت eservice.mashhad.ir.

 

برای استعلام عوارض شهرداری خودرو شیراز:

مراجعه به سایت daramad.tabriz.ir.

 

برای استعلام عوارض شهرداری خودرو تبریز:

مراجعه به سایت shiraz.ir.

نکات مربوط به پرداخت عوارض شهرداری خودور

 

جهت پرداخت حضوری عوارض خودرو، با داشتن کارت ملی مالک خودرو، سند مالکیت یا برگ سبز خودرو، و مدارک پرداخت عوارض قبلی، به نزدیک‌ترین دفتر پیشخوان یا دفاتر خدمات الکترونیک در محل زندگی خود مراجعه نمایید.

 

برای استعلام عوارض شهرداری خودرو از طریق کد دستوری، کد 1373*3# را در تلفن همراه شماره‌گیری کنید و در هر مرحله اطلاعات مورد نیاز و خواسته شده را وارد نمایید. در انتها، یک پیامک حاوی مبلغ عوارض سالیانه خودرو برای شما ارسال خواهد شد.

 

اگر تاخیر در پرداخت عوارض سالیانه خودرو داشته باشید، جریمه به میزان 2% کل مبلغ به شما تحمیل خواهد شد. در صورتی که یک سال بگذرد و پرداخت عوارض صورت نگیرد، میزان جریمه به مقدار 24% افزایش پیدا می‌کند. از آنجا که بخشودگی جرایم مرتبط با عوارض شهرداری خودرو وجود ندارد، بهترین راه پرداخت به موقع و منظم عوارض مربوط به خودرو است.

 

در صورتی که اعتراضی به میزان عوارض سالیانه خودرو دارید یا اطلاعات آن تغییر کرده است، با داشتن مدارکی همچون سند مالکیت خودرو، اسناد پرداخت عوارض گذشته، کارت ملی مالک خودرو، به شهرداری منطقه مربوطه مراجعه نموده و اقدام به اعتراض نمایید. در این مراجعه، مالک خودرو باید شخصاً حاضر شده و مدارک مورد نیاز را ارائه کند.

 

سوالات متداول

۱. هزینه عوارض شهرداری خودرو چقدر است؟

مقدار عوارض شهرداری خودرو بسته به ارزش ریالی، سال ساخت و مکان سکونت خودرو متغیر است و نهایتاً این رقم توسط وزارت صمت با ضریب ۰.۰۰۱۵ مشخص می‌شود.

 

۲. عوارض سالیانه شهرداری خودرو برای چه مواردی مصرف می‌شود؟

این هزینه به بهسازی وضعیت جاده‌ها و معابر شهری، جبران هزینه‌های متحمل شده توسط شهرداری و بهبود امکانات حمل و نقل عمومی مختص است.

 

۳. آیا پرداخت عوارض شهرداری اجباری یا اختیاری است؟

بله، بر طبق ماده ۴۲ قانون مالیات، پرداخت عوارض خودرو الزامی است.

 

۴. آیا خودروی صفر هم مشمول عوارض شهرداری می‌شود؟

خیر، اگر خودرو صفر باشد و ترددی در خیابان نداشته باشد، هزینه‌های عوارض برای آن صادر نخواهد شد.

 

۵. چه روش‌هایی برای پرداخت عوارض شهرداری خودرو وجود دارد؟

پرداخت می‌تواند به سه صورت آنلاین، حضوری، و یا از طریق استعلام آفلاین (استفاده از کد دستوری ۱۱۳۷۳*۳#) انجام شود.

 

۶. چه آدرسی برای سامانه استعلام عوارض سالیانه خودرو وجود دارد؟

سامانه الکترونیک سمیع به آدرس https://saamie.ir/ در دسترس است.

 

۷. چه نهادی مسئول تعیین عوارض سالیانه خودرو می‌باشد؟

سازمان امور مالیاتی کشور این مسئولیت را برعهده دارد.

 

۸. آیا محاسبه عوارض خودرو وارداتی با خودروهای داخلی تفاوت دارد؟

خیر، تفاوت تنها در افزوده شدن ضریب گمرکی به ارزش نهایی خودروهای وارداتی است.

 

نظرات کاربران