1401/06/20

کاربراتور چیست؟

 

همان طور که می دانید هر خودرو دارای سیستم های مختلفی می باشد که هرکدام از آن ها وظیفه های مهمی را برعهده دارند. یکی از سیستم های مهم در وسیله نقلیه، سیستم سوخت رسانی می باشد.

کاربراتور در این سیستم قرار دارد و وظیفه ی مهمی را نیز بر دوش دارد. در ادامه با این که کاربراتور چیست و چه کاربردی دارد و هم چنین وظایف آن آشنا خواهیم شد.

 

کاربراتور چیست؟

کاربراتو چیست

 

 

این قطعه ، مهم ترین قطعه در سیستم سوخت رسانی خودرو است. این قطعه در سال ۱۸۷۶ میلادی، توسط یک مخترع آلمانی به نام گوتلیب دایملر اختراع شد. کاربراتور خودرو وظیفه دارد تا سوخت مورد نیاز موتور در سیستم‌ های کاربراتوری را در همه ی شرایط به نحوی آماده کند که موتور با بهترین شرایط ممکن کار کند.

می توان گفت که کاربراتور یک تهیه کننده است و این به این معنی است که کاربراتور مخلوط سوخت و هوا را به نسبت مناسب موتور تهیه کرده و در اختیار آن قرار می دهد.

 

وظایف کاربراتور چیست؟

همان طور که گفته شد کاربراتور مهم ترین قطعه در سیستم سوخت رسانی است! پس بدیهی است که وظایف مهمی را نیز برعهده داشته باشد. وظایف یک کاربراتور به شرح زیر است:

 

  • کاهش مصرف سوخت در شرایط نرمال موتور
  • تنظیم موتور در دور آرام
  •  کمک به تولید حداکثر قدرت موتور زمانی که بار زیاد است
  •  روشن شدن موتور در درجه ی حرارت بالا و پایین
  • روشن شدن موتور در هوای سرد و گرم
  •  تهیه مخلوط هوا و سوخت متناسب در شرایط مختلف موتور

 

طرز کار کاربراتور به چه صورت است؟

طرز کار کاربراتور به چه صورت است؟

 

 

عامل اصلی کار کاربراتور ایجاد خلأ در روی مجرای خروج سوخت  یا همان ژیگلور است. خلاء نیز بر اساس قانون های مکانیک سیالات یعنی معادله ی پیوستگی و معادله ی برنولی به وجود می آید.

این کار توسط قسمتی از کاربراتور به نام ونتوری یا همان گلوگاه انجام می‌ شود. با باز شدن صفحه ی گاز، هوا توسط سیلندر موتور مکیده شده و به داخل کاربراتور جریان می‌ یابد. در هنگام عبور از ونتوری به علت کاهش مقطع عبور، سرعت هوا افزایش یافته و فشار محفظه ونتوری کاهش پیدا می کند و مکشی ایجاد می ‌کند که به مراتب از سایر مقاطع در کاربراتور بیشتر می باشد. بنابراین چنانچه مجرای سوخت به این قسمت متصل بشود، سوخت مکیده شده و بعد از مخلوط شدن با هوا به داخل سیلندر می رود.

 

انواع کاربراتور

کاربراتور انواع مختلفی دارد. در ادامه با انواع آن آشنا می شویم:

 

انواع کاربراتور از نظر نوع ونتوری

کاربراتور ها از نظر نوع ونتوری به دو دسته تقسیم می شوند:

 

ونتوری ثابت

در این نوع کاربراتور ها در جریان هوای عبوری از ونتوری خلاء نسبی یا مکش ایجاد می‌شود.

ونتوری متغیر

سطح موثر ونتوری در این نوع کاربراتور تغییر می کند وتغییرات آن بر اساس شرایط متغیر موتور می باشد.

 

انواع کاربراتور از نظر جریان هوا

کاربراتور از نظر جریان هوا به سه دسته تقسیم می شوند:

 

کاربراتور های صعودی

ازاین نوع کاربراتور ها از سال 1980 به بعد استفاده نمی شود زیرا حرکت پایین به بالای هوا منجر به کاهش راندمان حجمی موتور می‌شود.

هم چنین این نوع کاربراتور ها توانایی روشن کردن ماشین را در هوای سرد ندارند. امروزه این نوع کاربراتور فقط در ماشین های کشاورزی دیده می شود.

 

کاربراتورهای افقی

مسیر حرکت سوخت و هوا در این نوع کاربراتور به صورت افقی می باشد. این کاربراتور نسبت به نوع نزولی فضای کم تری را اشغال می کند اما راندمان آن نیز پایین تر است.

در این نوع کاربراتور هر دو ونتوری ثابت و متغیر به کار می رود.

 

کاربراتورهای نزولی

 در این مدل هوایی که از بالا وارد کاربراتور شده در اثر جاذبه به پایین حرکت می ‌کند ودر بین راه با سوخت خودرو ترکیب می شود. این کاربراتور راندمان بالایی دارد و سوخت خودرو را نیز به خوبی تامین میکند.

 

انواع کاربراتور از نظر تعداد دهانه

انواع کاربراتور از نظر تعداد دهانه به سه دسته تقسیم می شود:

 

کاربراتور یک دهانه

کاربراتور یک دهانه یک ونتور، یک مخزن بنزین و یک ژیگلور دارد.

راندمان این نوع کاربراتور از دو نوع دیگر پایین تر است اما استفاده از آن رایج تر می باشد.

 

کاربراتور دو دهانه

این کاربراتور دارای دو ونتوری و دو سوخت پاش و یک محفظه ‌ی بنزین است. دهانه اول در این کاربراتور به همه سیلندرها مخلوط سوخت و هوا را ارسال می‌ کند و دهانه ‌ی دوم نیز همزمان با باز شدن بیش تر دریچه‌ ی گاز وارد عمل شده تا نیاز بیش تر موتور را به مخلوط سوخت و هوا تامین کند.

 

کاربراتور چهار دهانه

در اصل این کاربراتور از دو کاربراتور دو دهانه تشکیل شده است. این کاربراتور به صورت مرحله ‌ای عمل می‌ کند. در مرحله اول مانند یک کاربراتور دو دهانه عمل کرده و در مرحله دوم که با زیاد شدن  خلأ موتور شروع می‌ شود مانند یک کاربراتور چهار دهانه عمل می‌ کند به این صورت که دو دهانه به سیلندرها سوخت می رسانند و دو دهانه ی بعدی با کمک دو دهانه ی اول سوخت هوای اضافی مورد نیاز برای شتاب گرفتن را فراهم می‌ کنند.

این قطعه نیز ممکن است مانند سایر قطعات ماشین دچار خرابی شود و همان طور که در بالا گفته شد این قطعه کار بسیار مهمی را برعهده دارد. پس اگر دچار خرابی شد آن را در سریع ترین زمان ممکن به یک متخصص نشان دهید. شما می توانید این قطعه را به همراه سایر قطعات خودرو در سایت مرکز تجاری سپهر خریداری نمایید.

 

معایب موتور کاربراتوری چیست؟

معایب موتور کاربراتوری چیست؟

 

 

این نوع موتور معایبی را داراست که باعث شده است با سیستم انژکتوری جایگزین شود.

 

  •  بالا بودن سطح آلایندگی‌ موتور کاربراتوری نسبت به موتور انژکتوری
  •  تاثیر شدید شرایط محیطی بر عملکرد آن
  • ارتعاشات و ضربه‌های بیش تر کاربراتور نسبت به نوع انژکتوری آن
  •  توان نهایی موتور کاربراتوری پایین تر از نوع انژکتوری آن می باشد.
  •  توزیع غیر یک نواخت سوخت
  • نقص در تنظیم مخلوط سوخت و هوا

 

سخن پایانی ...

امروزه به دلایل بالا و هم چنین جلوگیری از آلودگی بیش از حد محیط زیست که در بالا هم گفته شد، موتورهای کاربراتوری با موتور های انژکتوری جایگزین شده اند. اما هنوز هم در برخی خودرو ها از این نوع استفاده می شود.

اگر شما دارای خودرویی با این نوع موتور هستید، در صورت خرابی می توانید اجزای آن را از سایت مرکز تجاری سپهر با کیفیت بالا و قیمت مناسب تهیه و خرید نمایید.

 

 

نظرات کاربران