1402/02/31

تیکاف زدن با خودرو و نکات مهم درباره تیک آف

تیک‌آف یا Burn Out در واقع یک عملیات نشان دادن توانایی خودرو برای شتاب‌دهی به صورت نمایشی است. این عملیات با سرعت بالا و با غلبه بر مقاومت لاستیک‌ها، باعث سوختن رویه لاستیک‌ها و تولید دود می‌شود. اگرچه تیک‌آف در قالب یک نمایش هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد، اما این کار می‌تواند معایب و خطراتی را نیز داشته باشد.

 

یکی از معایب تیک‌آف، سوختن و خراب شدن رویه لاستیک‌ها است که باعث کاهش عمر مفید آنها می‌شود و در نتیجه هزینه بیشتری برای جایگزینی آنها پرداخت می‌شود. همچنین، تیک‌آف باعث گرم شدن و ساییده شدن ترمز‌ها می‌شود که می‌تواند منجر به خرابی و ناکارآمدی آنها شود. در صورت انجام تیک‌آف بر روی جاده‌های عمومی، ممکن است باعث اختلال در ترافیک و یا ایجاد مزاحمت برای سایر رانندگان شود.

از دست ندهید :عملکرد سیلندر و پیستون ها

 

بنابراین، اگر قصد دارید تیک‌آف انجام دهید، باید به این نکات توجه کنید:

 

1. فقط در محل‌های مناسب انجام دهید که برای عموم افراد ایجاد مزاحمت نشود.

2. از انجام تیک‌آف بر روی جاده‌های عمومی خودداری کنید.

3. از تیک‌آف در هوای سرد و مرطوب خودداری کنید، زیرا ظرفیت لاستیک برای شتاب دادن در چنین شرایطی کمتر است.

4. از انجام تیک‌آف بر روی سطوح خشک و صاف اطمینان حاصل کنید و همچنین میزان فشار هوا در لاستیک‌ها را نیز بررسی کنید.

5. به چرخاندن فقط در حد امن و توانایی خودروتان بپردازید، زیرا این کار می‌تواند باعث خرابی و نقص در سیستم خودرو شود.

 

در کل، تیک‌آف یک نمایش هیجان‌انگیز است که اگر با احتیاط و در شرایط مناسب انجام شود، مشکلی نخواهد داشت، اما البته همیشه بهتر است از این کار خودداری کنید.

می‌توان گفت که در گذشته، برای انجام تیک آف های قوی و طولانی، خودروهای مسابقاتی مورد استفاده قرار می‌گرفتند زیرا خودروهای عادی قدیمی قدرت لازم برای این کار را نداشتند. این خودروهای مسابقه با استفاده از ترمز جلو خودرو را نگه داشته و لاستیک‌های عقب را برای چند لحظه کوتاه به حالت تیک آف می‌بردند تا لاستیک‌ها گرم شده و شروع حرکت سریع‌تری داشته باشند. با توسعه و پیشرفت خودروها، از حدود ۶۰ سال پیش، تیک آف ها نیز با خودروهای عادی انجام می‌گرفتند تا صحنه هیجان انگیزی را به نمایش بگذارند.

در زمان تیکاف زدن چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

 

برای درک بهتر مفهوم تیک‌آف یا برن‌آوت، ابتدا مکانیزم حرکت خودرو را بررسی می کنیم. در این رابطه باید گفت که موتور خودرو با تولید نیروی چرخشی به لطف تغذیه میزان مشخصی از سوخت و هوا، عملکرد خود را به دست می‌آورد. در ادامه، میزان سرعت و قدرت چرخش موتور توسط گیربکس کنترل می‌شود و سپس به وسیله میل گاردان که یک سر آن به گیربکس و سر دیگر آن به دیفرانسیل (محور یا اکسل) متصل است، منتقل می‌شود. دیفرانسیل جهت چرخش نیروی ورودی را از حالت عمودی به صورت افقی درمی‌آورد و موجب گردش چرخ‌ها می‌شود.

 

باید توجه داشت که این ساختار در خودروهای FWD (محور متحرک جلو) ساده‌تر و با قطعات کمتری استفاده می‌شود، اما از طرف دیگر باید گفت که پروسه تیکاف اغلب در خودروهای RWD (محور متحرک عقب) بهتر اجرا می‌شود. اگر نیروی واردشده به اکسل ناگهانی و به میزان بالایی باشد، با در نظر گرفتن شرایط خاصی مانند عرض و جنس لاستیک، سطح زیر لاستیک و البته وزن خودرو، شاهد پدیده هرزگردی (اسپین) یا درجا کار کردن چرخ‌ها در محور خودشان هستیم. در واقع غلبه کردن میزان گشتاور خروجی پیشرانه به میزان نیروی موردنیاز برای حرکت، بسیار حائز اهمیت است.

نکات مهم قبل از تیکاف زدن

برای شروع به کار با تیکاف نیاز به چند پیش‌فرض دارید. اولین پیش‌فرض لاستیک‌های مناسب است. با توجه به این که لاستیک‌های کاملاً نو به دلیل آج‌های سالم، چسبندگی بسیار بالایی دارند و لاستیک‌های کهنه نیز به دلیل صاف شدن از حداقل اصطکاک، برخوردارند ، پیشنهاد می‌دهیم از لاستیک‌هایی که در میانه عمر خود هستند استفاده کنید.

 

پیشنهاد دوم بررسی قابلیت‌های موتوری است. باید اطمینان حاصل کنید که پیشرانه خودرو شما قوی و کارآمد است و قابلیت انتقال شدید و ناگهانی گشتاور به چرخ‌ها را داراست. همچنین باید به کارکرد صحیح دریچه گاز، کلاچ و ترمز دستی توجه کنید.

 

با رعایت این پیش‌فرض‌ها، می‌توانید با اطمینان بیشتری با خودروی دنده دستی تیکاف را شروع کنید.

آتش به راه بیندازید!

برای زدن تیک‌آف با خودرو دنده دستی و خودرو دنده اتوماتیک نیاز به شرایط و پیش‌فرض‌های متفاوتی دارید.

 

برای خودرو دنده دستی، قبل از هرچیز باید خودرو را در مسیری مناسب با آسفالت سالم قرار داده و سپس ترمز دستی را بالا برده و پدال گاز را تا انتها فشار داد. بعد از رسیدن دور موتور به بالاترین حد، دنده را به یک بکشید و کلاچ را بدون استرس رها کنید. در صورتی که همه چیز خوب پیش برود، تیک‌آف با خودرو دنده دستی با موفقیت انجام شده است.

 

اما برای خودرو دنده اتوماتیک، شرایط و پیش‌فرض‌ها تا حدی متفاوت است. باید ابتدا سیستم‌های کنترل پایداری خودرو مانند کنترل کشش و ESP را خاموش کرده و سپس حواستان باشد که دنده روی حالت N (خلاص) باشد. در این حالت، باید به صورت ناگهانی دنده را به حالت D (حالت Drive) ببرید. البته در ابتدا ممکن است اجرای تیک‌آف با مشکل روبرو شود، اما با تمرین و تجربه می‌توانید مهارت یک تیک‌آف طولانی را کسب کنید.

 

در هر دو حالت، لازم است قبل از هرگونه مانور سخت و سنگین، به مخاطرات احتمالی این عمل توجه کنید و ساختار فنی خودرو را در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت کنید.

معایب تیک‌ آف زدن

بسیاری از خودروهای اسپرت در جهان، به ویژه خودروهای آمریکایی به دلیل داشتن گشتاور بالا و سیستم انتقال قدرت RWD، قابلیت خوبی در اجرای عملیات تیکاف دارند. با این حال، برای جلوگیری از هرزگردی مخرب، این خودروها از سیستم Launch Control استفاده می‌کنند. با این حال، استفاده بیش از حد از این سیستم می‌تواند به اجزای فنی خودرو آسیب برساند. استفاده بیش از حد از پیشرانه در حالت Red Line باعث فشار بیش از حد بر ECU خودرو می‌شود که ممکن است با تکرار، منجر به بروز خطا در برنامه این قطعه شود.

 

لاستیک‌ها نیز اولین بخشی از خودرو هستند که در تیک‌آف زدن دچار آسیب سخت می‌شوند. تکه تکه شدن قسمت‌های مختلف لاستیک در پیمایش عادی می‌تواند به مرگ منجر شود.

 

بنابراین، توصیه می‌شود که اگر مهارت و ثروت کافی در زمینه تیکاف زدن را ندارید، از اجرای این عمل خودداری کنید.

چطور برخی از خودروها تیک آف های خیلی طولانی می‌کنند؟

هرچند مهارت رانندگی و قدرت خودرو از فاکتورهای اساسی در رانندگی به شمار می‌آیند، اما برخی رانندگان با استفاده از روش‌های جالبی توانسته‌اند در نگهداشتن هرزگردی به مدت طولانی مهارت پیدا کنند. یکی از این روش‌ها در خودروهای آمریکایی رایج است که با استفاده از ترمز دیسکی قوی در جلو و ترمز کاسه‌ای در عقب، رانندگان با استفاده همزمان از پدال گاز و ترمز، از تیک آف اولیه استفاده می‌کنند. در این روش، با گاز دادن ناگهانی برای تولید تیک آف اولیه و سپس نگهداشتن پدال گاز تا انتها و پدال ترمز تا نصف، ترمزهای قوی جلو از حرکت خودرو جلوگیری می‌کنند و ترمزهای ضعیف عقب به چرخ‌های عقب اجازه چرخش سریع می‌دهند. همچنین در خودروهای قوی، دیفرانسیل جلو نیز با ترمزدستی قوی کشیده شده و سپس در دنده و با گاز زیاد کلاج رها می‌شود.

 

 

نظرات کاربران