1402/05/29

معرفی پرطرفدارترین خودروهای کیا+ بررسی و مقایسه

تاریخچه کمپانی کیا

قبل از معرفی بهترین خودروهای کیا در ایران می‌خواهیم نگاهی اجمالی به تاریخچه کیا کره جنوبی و وضعیت کنونی آن داشته باشیم. شرکت «صنایع دقیق کیونگ‌سونگ» زمانی کار خود را آغاز کرد که هنوز شعله‌های جنگ جهانی دوم خاموش نشده بود. این شرکت کوچک در سال ۱۹۴۴ قطعات دوچرخه و لوله‌های فولادی می‌ساخت. بعد از جنگ جهانی، کره جنوبی خیلی زود درگیر یک جنگ خانمان‌سوز با کره شمالی شد و زیرساخت‌های این کشور از بین رفت. ولی سیاست‌های توسعه‌ای دولت پس از جنگ توانست کاری کند که شرکتی مثل کیا به یکی از برترین خودروسازان جهان تبدیل شود. در سال ۱۹۵۱، یعنی دقیقاً در زمان جنگ بین دو کره، شرکت صنایع دقیق کیونگ‌سونگ توانست اولین دوچرخهٔ خود را بسازد. نام این شرکت در سال ۱۹۵۲ به «صنایع کیا» تغییر کرد و از سال ۱۹۵۷ پروژهٔ ساخت وسایل نقلیهٔ موتوری را کلید زد. اولین وسیلهٔ نقلیهٔ موتوری این شرکت، یک موتورسیکلت سه‌چرخ به نام K-360 بود که برای حمل‌ونقل سبک شهری مورد استفاده قرار می‌گرفت.

مطالعه بیشتر در خصوص : لوازم یدکی خودرو های کیا

اولین ماشین کیا، «بریسا» (Kia Brisa) نام داشت که در سال ۱۹۷۴ ساخته شد. این خودرو نسبتاً موفق بود و توانست در بازار کرهٔ جنوبی فروش خوبی داشته باشد. یکی از دلایل موفقیت را می‌توانیم شرایط فروش کیا موتورز بدانیم. با این حال در سال ۱۹۸۱ به دلیل سیاست‌های دولت وقت این شرکت مجبور شد برای مدتی ساخت خودروهای سواری را متوقف کند ولی در سال ۱۹۸۶، این بار با همکاری فورد دوباره به این صنعت بازگشت. دقیقاً در همین سال‌ها بود که خودروی پراید یا همان فورد فستیوا تولید شد و توانست چند سال بعد با ورود به ایران ابدی شود. پرایدی که امروز در ایران تولید می‌شود همان پراید سال ۱۹۸۶ است که البته در طول زمان امکاناتی به آن اضافه شده است.

اولین خودروی مستقل این شرکت مدلی به نام «سفیا» (Kia Sephia) بود که در سال ۱۹۹۲ به بازار آمد. پس از آن خیلی سریع کیا موتورز رشد کرد و مدل‌های اولیهٔ بعضی از سری‌های مشهوری که اکنون می‌شناسیم مثل اسپورتیج به بازار آمدند. با این حال بازهم روزهای خوش دوام نیاورد و در پی بحران اقتصادی شرق آسیا در سال ۱۹۹۷، این شرکت ورشکست شد. به همین دلیل این شرکت برای حفظ بقا ناچار شد بخشی از سهام خود را به هیوندای بفروشد. اکنون کیا و هیوندای «گروه خودروسازی هیوندای-کیا» را تشکیل داده‌اند. با این تاریخچه نسبتاً جامع می‌خواهیم شما را با بهترین خودروهای کیا در ایران آشنا کنیم.

 

سورنتو

محصولات کیا در بازار کشورمان جزو موفق‌ترین خودروهای وارداتی بوده‌اند اما واقعیت این است که برخی از آن‌ها همواره زیر سایه هیوندای قرار داشته‌اند و نتوانسته‌اند به آن موفقیتی که انتظار می‌رفت دست یابند اما هنوز هم در مقایسه با سایر خودروهای وارداتی طرفداران زیادی دارند. یکی از این خودروها سورنتو است که می‌توان آن را پسرعموی سانتافه دانست. نسلی از سورنتو که اولین بار در کشورمان عرضه شد با کد BL شناخته می‌شود. این کراس اوور کره‌ای نیز همانند محصولات آن دوران هیوندای و کیا از ظاهری ساده اما شیک و متین سود می‌برد و پیشرانه ۳.۳ لیتری آن قدرت ۲۴۱ اسب بخار دارد. از جمله تجهیزات این خودرو می‌توان به کیسه‌های هوا، شیشه‌های برقی، صندلی‌های چرم و سانروف در مدل‌های مجهزتر اشاره کرد.

نسل بعدی سورنتو نیز وارد کشورمان شد و از طراحی خشن‌تر و اسپرت تر سود می‌برد. در این خودرو می‌توانیم زبان طراحی جدیدتر کیا را ببینیم. نسل XM سورنتو از پیشرانه قوی‌تر و وزن کمتر سود می‌برد و همین امر روی سواری آن تأثیر مثبت گذاشته بود. سومین نسل سورنتو که با کد UM شناخته می‌شود بازهم وارد کشورمان شد. طراحی این خودرو نسبت به مدل‌های قبلی لوکس‌تر شده بود و این موضوع را می‌توان در قیمت نجومی سورنتو هم مشاهده کرد! این خودرو از پیشرانه مشابه سانتافه یعنی ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری با قدرت ۱۸۸ اسب بخار استفاده می‌کند.

اسپورتیج

بدون شک اسپرتیج را می‌توان یکی از برترین خودروهای وارداتی کمپانی کیا به کشور تلقی کرد. با طراحی بسیار زیبا و امکانات فراوان، این خودرو موفقیت چشمگیری داشته است. اسپرتیج اولین بار تقریباً همزمان با توسان وارد بازار کشور شد و اگرچه در آن زمان طراحی خاصی نداشت، اما به دلیل تقاضای بالا و موتور قوی، توانست در بازار خود ،خوب عمل کند. اما تغییرات اساسی در طراحی ویژگی‌های نسل SL باعث طوفانی از توجه به این خودرو شد. طراحی مدرن و جوان‌پسند نسل SL باعث شد این خودرو در میان مشتریان مورد توجه قرار گیرد. نسخه جدید با آپدیت ظاهری نیز در بازار کشور معرفی شد. این خودرو از موتور ۲.۴ لیتری با توان ۱۷۷ اسب بخار و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک استفاده می‌کند. از جمله تجهیزات این خودرو می‌توان به سیستم کنترل سرعت، سقف شیشه‌ای ، حسگرهای پارک، صفحه نمایش لمسی، صندلی‌های دارای گرمایش و ... اشاره کرد.

اپتیما

همچنین مدل اپتیما همزمان با سوناتا به بازار عرضه شد و اشتراکات زیادی با این خودرو دارد. طراحی ساده اپتیما در سال‌های ابتدایی ورود به بازار از مزیت‌های آن به حساب می‌آمد، چراکه گرد پیری دیرتر به روی آن مینشست. اما در ادامه شاهد آپدیت کامل طراحی اپتیما بودیم که طراحی زیبایی را به همراه داشت. این نسل با کد TF شناخته می‌شود و از موتور ۲.۴ لیتری مشابه خودروهای دیگر هیوندای و کیا استفاده می‌کند. طراحی خاص و تأثیرگذار اپتیما موجب جلب توجه بود و با تجهیزات فراوان به عنوان یکی از خودروهای موفق وارداتی در بازار کشور شناخته می‌شد. موتور مذکور توان ۱۹۲ اسب بخار را از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌کند. سیستم تهویه هوا، سقف شیشه‌ای، شیشه‌های برقی، صندلی‌های چرمی، حسگرهای پارک و ... به عنوان تجهیزات این سدان کره‌ای ارائه می‌شوند. همچنین نسل چهارم اپتیما با طراحی مشابه نسل پیشین به بازار کشور عرضه شد. این مدل نیز دارای موتور ۲.۴ لیتری است که توان آن به ۱۷۷ اسب بخار می‌رسد.

سراتو

یکی دیگر از خودروهای محبوب کمپانی کیا در ایران سراتو یا فورته نام دارد. این سدان برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ وارد بازار شد و از آن زمان تاکنون تا چهار نسل مختلف تولید شده است و سه نسل اول آن نیز در کشور به فروش رسیده‌اند. مهم بودن نکته اینجاست که نسل دوم سراتو توسط سایپا مونتاژ و به فروش می‌رسد. نسل اول سراتو از موتور ۲ لیتری با توان ۱۴۳ اسب بخاری استفاده می‌کرد و در ایران نیز با استقبال خوبی روبرو شد. اما نسل دوم سراتو با طراحی ساده اما جذاب توجه‌ها را به خود جلب کرد و ابتدا به صورت وارداتی و سپس توسط سایپا تولید شد. این خودرو به چهار نسخه ۲ لیتری آپشنال اتوماتیک، ۲ لیتری ساده اتوماتیک، ۱.۶ لیتری آپشنال دستی و ۱.۶ لیتری ساده دستی در بازار عرضه می‌شد که از این جهت برتری مشهودی نسبت به رقیب کره‌ای‌اش داشت، زیرا سراتو وارداتی فقط دو نسخه ۱.۶ و ۲ لیتری اتوماتیک را به بازار می‌آورد. نسخه‌های ۲ لیتری و آپشنال به ترتیب از سال‌های ۹۴ و ۹۶ وارد بازار شدند. سراتو نسل دوم با دو نسخه ۱.۶ و ۲ لیتری در ایران موجود بود که مدل اول توان ۱۲۴ اسب بخاری داشت، در حالی که توان مدل‌های ۲ لیتری به ۱۵۴ اسب بخار می‌رسید. از لحاظ تجهیزات نیز تفاوت‌های زیادی بین نسخه‌های وارداتی و مونتاژ داخلی وجود داشت. به عنوان مثال، سراتو سایپا فقط دارای دو ایربگ برای راننده و سرنشین بود، در حالی که نسخه وارداتی با ۸ ایربگ (راننده، سرنشین، پرده‌های جانبی و پرده‌های هوا) مجهز بود. یک نکته مهم دیگر عدم وجود سیستم کنترل استحکام الکترونیکی (ESP) و ترمزهای دیسکی عقب در سراتو سایپا بود که در یک خودرو با این رده قیمتی بسیار شگفت‌انگیز بود. تجهیزات دیگری مانند کولر اتوماتیک دیجیتال، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو از داخل کابین، تنظیم شدت نور داخلی، سیستم ورود بدون کلید، آینه‌های جانبی برقی، حس‌گرها و دوربین عقب، کامپیوتر سفری، مانیتور ۷.۱ اینچی به همراه ناوبری، سانروف برقی، کنترل سرعت، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، تنظیم ارتفاع صندلی راننده به‌صورت دستی، صفحه کیلومتر سوپر ویژن و به ویژه دنده‌ی پشت فرمان اپشن های سراتو سایپا تشکیل می‌دادند.

موهاوی

 

شاخص‌ترین و منحصر به فرد‌ترین شاسی بلند وارداتی کیا به ایران، موهاوی نام دارد. این خودرو با پیشرانه‌های ۶ و ۸ سیلندر در اختیار مشتریان قرار داشت. موهاوی به دلیل طراحی ساده اما عضلانی، از محبوبیت زیادی برخوردار بوده و به مرور زمان هنوز هم طرفداران زیادی دارد. طراحی این خودرو به گونه‌ای انجام شده است که علاوه بر سادگی، زیبایی چشمگیری را نیز حفظ می‌کند. نسخه ۸ سیلندر موهاوی از موتور ۴.۶ لیتری استفاده می‌کند و توان آن به ۳۴۰ اسب بخار و گشتاور به ۴۳۵ نیوتون متر می‌رسد. این نیرو توسط گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود. از جمله تجهیزات موهاوی می‌توان به ۹ کیسه هوا، درب پشتی برقی، سیستم کمک به حرکت در مسیر صعودی، کنترل سرعت، راه‌اندازی بدون کلید و ... اشاره کرد. با وجود اینکه موهاوی با پیشرانه پرقدرتی ارائه شده است و شتاب آن جذابیت خاصی دارد، اما در محیط شهری و در شرایط رانندگی پرترافیک، مصرف سوخت بالایی دارد.

 

کادنزا کیا

کادنزا، یکی دیگر از بهترین خودروهای کیا در ایران، حتی با محدودیت وارداتی به کشور روبرو شد و تحت تأثیر قوانین محدودیت موتور زیر ۲.۵ لیتر قرار گرفت. این خودرو به صورت محدود با مدل‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ عرضه شد. این سدان شیک اما ساده، دارای پیشرانه ۶ سیلندر و حجم ۳.۵ لیتری است. این موتور ۲۸۶ اسب بخار توان و ۳۳۸ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند که عملکرد شتابی مناسبی را فراهم می‌کند. از میان تجهیزات کادنزا می‌توان به حسگرهای چراغ‌های جلو، نمایشگر لمسی داخل کابین، صندلی‌های برقی، دسته تغییر دنده پشت فرمان، راه‌اندازی بدون کلید و ... اشاره کرد. کادنزا، در صورت ادامه واردات، می‌توانست یکی از خودروهای جذاب و مورد علاقه در دسته خود باشد. با این حال، متأسفانه نتوانست جاذبه‌ای مشابه اوپیروس داشته باشد.

کیا ریو

ریو از جمله خودروهای معروف و شناخته‌شده کیا در ایران محسوب می‌شود. کیا در سال ۲۰۰۰ خودروی ریو را به‌عنوان جانشینی برای پراید وارد بازار کرد. این خودرو در دو نسخه سدان و استیشن تولید می‌شد و علاوه بر اینکه مدرن‌تر و پیشرفته‌تر از پراید بود، به‌عنوان یک خودروی کوچک و اقتصادی برای خانواده‌ها معرفی شد. در ایران، پس از حدود ده سال تولید پراید توسط سایپا، ریو به جایگاه پراید در خط تولید رسید تا به‌عنوان یک گزینه جدید به بازار عرضه شود. تولید ریو در ایران در سال ۱۳۸۴ آغاز شد، که در آن زمان تقریباً پنج سال از معرفی نسل اول آن توسط کیا می‌گذشته بود. در سال ۲۰۰۲، فیس‌لیفتی انجام شد که با تغییراتی در قسمت‌های جلویی و عقبی، ظاهر ریو را به‌طور چشمگیری بهبود داد و همچنین بهبودی در پیشرانه، سیستم تعلیق و ترمز‌ها به‌همراه داشت.

 

شاید ایرانی‌ها از پراید راضی نبوده‌اند، اما نسبت به ریو نظر مثبتی دارند و این خودروی سدان کره‌ای موفقیت خوبی در بازار ایرانی داشته است. ریو تبدیل به رقیب جدی پژو ایران‌خودرو در بازار شده بود و با ویژگی‌های مثبتی که در ادامه آمده، توانست توجه خریداران را به خود جلب کند. با این حال، در سال ۱۳۹۰، با اجرای قانون اجباری کردن نصب ایربگ در خودروهای داخلی، تولید ریو توسط سایپا به پایان رسید؛ زیرا سایپا به دلیل مخالفت کیا، قادر به تجهیز ایربگ در ریو نبود. این مسئله باعث شد تا تولید این خودرو در سال ۱۳۹۱ به پایان برسد. با این حال، کیا همچنان به تولید ریو ادامه می‌دهد و نسل چهارم آن که در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۶ معرفی شد، در حال حاضر در خط تولید قرار دارد. بعد از توقف تولید توسط سایپا، ریو با وقفه‌ای در بازار مواجه شد، اما سپس به‌صورت محدود وارداتی نیز شد. البته، خودروی ریوی وارداتی با مدل تولیدی توسط سایپا تفاوت داشت. این نسخه در اواخر سال ۹۵ و در نسل سوم وارد بازار ایران شد و در ساختار و مشخصات کاملاً مشابه هیوندای اکسنت بود. نسل سوم ریو از موتور ۱.۴ لیتری با توان ۱۰۹ اسب بخار و گشتاور ۱۳۷ نیوتون متر استفاده می‌کند که توان را از طریق گیربکس ۴ دنده اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌کند. هرچند ریو به‌عنوان یکی از بهترین خودروهای کیا در ایران شناخته می‌شود، اما به میزان سایر محصولات کیا در بازار ایران به میزان بالایی فروخته نمی‌شود.

 

نظرات کاربران