1401/11/17

علائم خرابی سوییچ خودرو، اگر سوییچ خودرو خراب شد چه کنیم؟

سوییچ خودرو یکی از مهم ترین اجزای خودرو می باشد. سوییچ خودرو برای روشن کردن خودرو مورد نیاز است! برای امنیت و قفل کردن درب خوردو نیز سوییچ نیاز است. اما ممکن است سوییچ شما خراب شود؟ علائم خرابی سوییچ خودرو چه می تواند باشد؟ اگر خراب شد باید چه اقداماتی برای تعمیر آن انجام دهیم؟ در ادامه به پاسخ این سوالات خواهیم پرداخت.

 

سوییچ خودرو چیست؟

سوییچ خودرو یکی از قطعات خودرو می باشد که به خود خودرو و وسیله نقلیه متصل نیست. این قطعه کلید روشن شدن خودرو می باشد. سوییچ خودرو قطعه ای کوچک است و به همین دلیل باید مراقب باشید که گم نشود.

 

سوییچ خودرو چگونه باعث روشن شدن خودرو می شود؟

سوییچ خودرو از دو بخش تشکیل شده است. سوییچ دارای دو بخش مکانیکی و الکترونیکی می باشد. قسمت مکانیکی آن بخشی استوانه ‌ای می باشد که کلید در آن قرار می‌ گیرد. درون این استوانه یک ‌سری پین وجود دارد که وقتی کلید را درون آن قرار می ‌دهید، شیارهای روی تیغه کلید آنها را به داخل جایگاهشان فشار می ‌دهند و وقتی پین‌ ها در جای خود قرار گرفتند کلید می‌ تواند ماشین را روشن کند.

اما قسمت الکترونیکی آن مدارهایی است که با چرخاندن کلید این دو قسمت به هم متصل شده و خودرو روشن می شود و جریان در آن برقرار می شود.

سوییچ چهار مرحله دارد:

* خاموش

در این وضعیت خودرو به وسیله سوییچ خاموش و برق آن قطع می شود. در این حالت خودرو هیچ عملی را نمی تواند انجام دهد زیرا روشن نیست و استارت نخورده است!

 

* روشن شدن لوازم جانبی

با یک ‌بار چرخاندن، لوازم جانبی مانند رادیو روشن می ‌شوند. البته برخی از لوازمی که انرژی زیادی از باتری می‌ گیرند، مانند شیشه ‌بالابر، هم چنان خاموش می ‌مانند تا از تخلیه باتری جلوگیری شود و خودرو به مشکل بر نخورد.

 

* روشن

شاید فکر کنید که این مرحله ی آخر است اما این گونه نیست! در این مرحله کلید یک نیم چرخ دیگر می خورد و سیستم هایی نظیر پمپ بنزین و چراغ ها روشن می شوند. این سیستم ها پس از روشن شدن آماده به کار هستند.

 

* استارت

این اخرین مرحله ای می باشد که به عهده ی سوییچ خودرو است.استارت برای راه اندازی خودرو می باشد. آخرین نیم دوری که سوییچ در خودرو می خورد تا ماشین استارت خورده و روشن شود به مرحله ی استارت تعلق دارد.

 

علائم خرابی سوییچ خودرو چیست؟

اما علائم خرابی سوییچ خودرو کدام موارد می تواند باشد؟ از کجا متوجه شویم که سوییچ خودروی مان با مشکل مواجه شده است. علائم زیر نشان دهنده ی خراب شدن سوییچ خودرو می باشند که در صورت مواجه شدن با آن ها باید سوییچ خودرو را تعمیر کنیم.

 

* فرمان گیر می کند:

یکی از علائم خرابی سوییچ این است که به عبارتی فرمان قفل می شود. در سوئیچ خودرو یک قفل مکانیکی برای فرمان تعبیه شده است. اگر فرمان گیر می ‌کند، سیلندر سوئیچ را بررسی کنید؛ شاید مشکل از آن باشد.

 

* کلید باعث روشن شدن سوییچ نمی شود:

در این موقعیت کلید در جای خود می چرخد اما سوییچ را روشن نمی کند! درصورتی‌ که باتری شارژ کافی را داشته باشد، این اتفاق نشان ‌دهنده ی خرابی سوئیچ است.

 

* خودرو روشن نمی شود:

 پیش تر گفتیم که ابتدا سوئیچ باید روی وضعیت روشن قرار بگیرد و در مرحله بعد باید استارت بخورد. در مرحله دوم سوئیچ باید سیگنالی به موتور استارتر ارسال کند تا بچرخد. اگر سوئیچ مشکل پیدا کند، ماشین روشن نخواهد شد!

 

* صدای موتور هنگام استارت شنیده نمی شود:

اگر در هنگام روشن کردن خودرو صای استارت موتور را نمی شنوید سوییچ شما مشکل پیدا کرده است!

 

* ماشین در حین راندن خاموش می شود:

اگر اتصالات درون سوییچ شما با مشکل روبه رو شده باشد، ممکن است ماشین شما ناگهان خاموش شود. این حالت برای خودروی شما بسیار خطرناک است زیرا ناگهان همه چیز از کار می افتد! اگر این اتفاق افتاد، به داشبورد نگاه کنید. اگر همه چراغ ‌های داشبورد خاموش شده و موتور از کار افتاده است، می‌تواند یکی از نشانه ‌های خرابی سوئیچ خودرو باشد. اگر متوجه شدید که مشکل از خرابی سوییچ است سریع نسبت به تعمیر آن اقدام کنید زیرا این اتفاق هنگامی که خودرو در جاده و خیابان در حرکت است بسیار خطرناک می باشد.

 

* کلید در جای خود نمی چرخد:

این مشکل در کلید هایی که طراحی استوانه ‌ای روی تیغه دارند رایج ‌تر است. با گذشت زمان، شیارها و دندانه ‌های روی سوئیچ گرد و صاف می ‌شوند. این باعث می‌ شود کلید نتواند سوئیچ را به موقعیت مناسب هدایت کند در نتیجه سوییچ روشن نمی شود!

 

* خاموش روشن شدن بعضی از قطعات

ممکن است اگر سوییچ شما مشکل پیدا کرده باشد، هر از گاهی چراغ هایی در خودرو شروع به چشمک زدن و یا خاموش روشن شدن بکنند. این نشان می‌ دهد که صفحه اتصال سوئیچ خراب است و ممکن است در اثر خوردگی یا سایش به این حالت دچار شده باشد.

 

چرا سوییچ خودرو دچار خرابی و مشکل می شود؟

دلایلی وجود دارد که باعث این مشکل می شوند. در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت:

* ممکن است سوییچ خودرو از ابتدا مشکل داشته باشد و مجبور به تعویض آن باشید.

* ممکن است کلید در داخل سوییچ و محفظه بشکند و مشکل ایجاد کند.

* خرابی شیارها و برش‌ های درون سوئیچ به ‌دلیل فرسودگی یا کثیف‌ شدن از دلایل دیگر خرابی سوییچ می باشد.

* ممکن است مشکل از رایانه ی خودرو باشد.

 

اگر سوییچ دچار خرابی شد چه کنیم؟

اگر سوییچ خودرو نیازمند تعمیر شد باید چه اقداماتی را انجام دهیم:

 

* استفاده از سیم های خودرو

این راهکار برای خودروهای قدیمی تر موثر تر است و در خودروهای امروزی متاسفانه این راهکار موثر نیست! اما می توانید پوشش پلاستیکی میل فرمان را بردارید. حالا محل اتصال سیم‌ کشی فرمان را پیدا کنید. بیشتر اوقات این سیم‌ ها در مرکز میل فرمان قرار دارند. سپس محل اتصال باتری، احتراق و استارت را پیدا کنید. سیم  روشن و خاموش سوئیچ را به سیم باتری متصل کنید و وقتی مشاهده کردید که چراغ‌ ها و اجزای الکتریکی خودرو روشن شدند، سیم استارت را به اندازه نیم اینچ لخت کرده و به سیم باتری متصل کنید تا خودرو روشن شود و به یک تعمیرگاه برسید.

 

* استفاده از پیچ گوشتی

برای روشن کردن با این روش مراقب باشید که جای سوییچ را خراب نکنی دزیرا در این صورت امکان روشن کردن خودرو سخت می شود. یک مته ی فلزی را به اندازه طول کلید وارد سوراخ کلید کنید تا پین ‌های داخلی را به سمت داخل فشار دهد. سپس با استفاده از یک پیچ‌ گوشتی آن را درون سوراخ کلید قرار دهید و بچرخانید. اگر درست انجام داده باشید ماشین روشن می ‌شود و شما می توانید به یک تعمیرگاه برسید.

 

در پایان خوب است به این نکته اشاره کنیم که در صورت خرابی سوییچ خودرو بهتر است به یک متخصص و تعمیرکار مراجعه کنید تا مشکل را برای شما به طور کامل حل کند و اتفاق خطرناکی برایتان نیفتد. سوییچ خودرو یکی از اجزای مهم خودرو است که نقش تعیین کننده ای دارد.

نظرات کاربران