1402/07/30

نحوه گرفتن گواهینامه بین المللی

گواهینامه بین‌المللی رانندگی، نوعی مدرک است که به دارندگان آن اجازه می‌دهد با خودروها و موتورسیکلت‌های خود در کشورهای دیگر رانندگی کنند. برای دریافت این مدرک بین‌المللی، می‌توانید از سایت کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی به آدرس idp.taci.ir استفاده کنید.

در هر کشور، رانندگی مشروط به داشتن مجوز رسمی در آن کشور است و این مجوز معمولاً در قالب گواهینامه رانندگی ارائه می‌شود. مشکل اصلی این است که گواهینامه هر کشور معمولاً فقط در خود همان کشور قابل استفاده است و در کشورهای دیگر اعتباری ندارد.

برای حل این مشکل، فدراسیون بین‌المللی اتومبیل ‌رانی یک طرح تحت عنوان "گواهینامه بین‌المللی رانندگی" ارائه کرده است. این طرح به افراد اجازه می‌دهد گواهینامه بین‌المللی رانندگی را دریافت کرده و با استفاده از این مدرک، به راحتی در کشورهای دیگر نیز رانندگی کنند. توجه داشته باشید که دریافت این مدرک دارای شرایط و مراحل خاصی است و نحوه گرفتن آن با گواهینامه رایج متفاوت است.

با توجه به اهمیت و ضرورت دریافت این گواهینامه بین‌المللی برای رانندگی در کشورهای خارجی، در این مقاله به ابتدا به سوال "گواهینامه بین‌المللی رانندگی چیست؟" پاسخ داده، سپس نحوه دریافت این مدرک، مراحل گرفتن آن، شرایط مورد نیاز، هزینه، مدارک موردنیاز، زمان صدور، مدت اعتبار و نحوه تمدید آن را توضیح خواهیم داد.

گواهینامه بین المللی رانندگی چیست؟

در حال حاضر، استفاده از وسایل نقلیه موتوری و رانندگی با آن ها در تمام کشورهای دنیا نیازمند رعایت شرایط مقرر در مقررات راهنمایی و رانندگی هر کشور است. این شرایط شامل رسیدن به سن قانونی و داشتن بیمه شخص ثالث است. یکی از مهم‌ترین این شرایط، داشتن گواهینامه رانندگی است که توسط مراجع قانونی هر کشور صادر می‌شود.

متاسفانه، گواهینامه‌های معمولی صادره از هر کشور تنها در آن کشور قابل استفاده و ارائه هستند و قابلیت استفاده در کشورهای دیگر را ندارند.

با هدف حل این مشکل، فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی، گواهینامه بین المللی رانندگی را معرفی کرده است. این گواهینامه به افراد امکان می‌دهد در کشورهای دیگر نیز رانندگی کنند.

بنابراین، به این سوال که گواهینامه بین المللی رانندگی چیست؟ جواب می‌دهیم. گواهینامه بین المللی رانندگی (IDP یا International Driving Permit) نوعی از مجوز رانندگی است که به دارندگانش اجازه می‌دهد تا در کشورهای دیگر به عنوان راننده خودرو یا موتور سیکلت فعالیت کنند. این امکان حتی برای خودروها یا موتور سیکلت‌هایی که متعلق به شخص دارنده گواهینامه نباشد و به عنوان مثال اجاره شده باشند، وجود دارد.

فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی (FIA) به عنوان مرجع جهانی برای صدور این گواهینامه عمل می‌کند و از طریق کانون‌های ملی خود در کشورهای عضو ،این خدمت مهم را ارائه می‌دهد. اکنون، ۱۹۶ کشور جهان به این طرح پیوسته‌اند و این گواهینامه را تایید می‌کنند.

در کشور ما، کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی به عنوان مرکز رسمی تنها برای صدور گواهینامه بین المللی رانندگی شناخته می‌شود و وظیفه‌ی ثبت نام و صدور این مجوز را انجام می‌دهد. این اقدام از طریق وب‌سایت idp.taci.ir یا نمایندگی‌های مختلف انجام می‌شود.

وبگاه گواهینامه بین المللی رانندگی idp.taci.ir

در بخش قبل، در پاسخ به این پرسش که گواهینامه بین المللی رانندگی چیست، گفتیم که گواهینامه بین المللی رانندگی، نوعی از گواهینامه است که دارنده آن، با استفاده از این گواهینامه، حق رانندگی با خودرو و موتور سیکلت، در کشورهایی غیر از کشور خود را خواهد داشت؛ از آنجا که یکی از راه های ثبت نام این گواهی نامه، از طریق وبگاه کانون جهانگردی و اتومبیل رانی بوده، در این قسمت، به معرفی این وبگاه می پردازیم.

وبگاه گواهینامه بین المللی رانندگی، به نشانی idp.taci.ir، وبگاهی است که توسط کانون جهانگردی و اتومبیل رانی کشور ما، به عنوان تنها نماینده ایرانی مجاز فدراسیون بین المللی اتومبیل رانی، تأسیس و راه اندازی شده و متقاضیان دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی، می توانند طبق مراحل نحوه ثبت نام ارائه شده در وبگاه، برای گرفتن این گواهینامه اقدام نمایند.

شرایط ثبت نام و دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی

برای دریافت هر مجوز، در هر زمینه اقتصادی، فرهنگی یا اجتماعی، شرایط خاصی تعیین می‌شود که باید توسط مرجع صادرکننده آن مجوز رعایت شود. ثبت نام و دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی همچنین نیازمند رعایت شرایط خاصی است که این شرایط عبارتند از:

 

ثبت نام و دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی، به شرط داشتن گواهینامه ملی قبلی صادره از کشور می‌باشد.

واریز هزینه‌های مربوطه برای دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی الزامی است.

در صورت ثبت نام از طریق وب‌سایت idp.taci.ir، امکان دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی تنها از طریق پست وجود دارد و مراجعه حضوری مجاز نمی‌باشد.

در صورت ثبت نام حضوری، گواهینامه تنها به متقاضی یا یکی از افراد خانواده او (با ارائه مدارک شناسایی معتبر) یا وکیل او (با ارائه وکالت‌نامه معتبر) تحویل داده خواهد شد.

برای اجاره خودرو در خارج از کشور، ارائه گواهینامه ملی الزامی است.

در برخی کشورها، رانندگی با خودرو شخصی ممکن است نیازمند داشتن گواهینامه ملی باشد، اما بهتر است به دلیل تغییرات ممکن در مقررات کشورها گواهینامه ملی در تمام سفرها همراه شما باشد.

گواهینامه بین المللی رانندگی در امارات تنها برای اجاره خودرو معتبر است.

گواهینامه بین المللی رانندگی در آذربایجان تنها برای سه سال اعتبار دارد.

صدور گواهینامه بدون رعایت شرایط مقرر در قانون، جرم بوده و مجازات آن طبق ماده 725 قانون مجازات اسلامی، ممکن است شامل حبس تعزیری از شش ماه تا یک سال و انفصال از خدمات دولتی تا پنج سال باشد.

مدارک لازم برای ثبت نام و دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی

افرادی که تمایل دارند گواهینامه بین المللی رانندگی دریافت کنند، باید دارای مدارک زیر باشند:

  • گواهینامه رانندگی معتبر ایران؛ گواهینامه برای دریافت گواهینامه یک ساله باید حداقل یک ماه و سه روز و برای گواهینامه سه ساله باید حداقل سه سال اعتبار داشته باشد.
  • تصویر صفحه اول پاسپورت با اعتبار.
  • یک قطعه عکس 3 در 4 رنگی با حجاب اسلامی برای بانوان.
  • گواهینامه بین المللی قبلی در صورت وجود.
  • تکمیل فرم ثبت نام و گرفتن گواهینامه بین المللی رانندگی به زبان فارسی و انگلیسی.
  • آشنایی با نمونه سوالات آیین نامه رانندگی برای شرکت در آزمون.

 

نحوه ثبت نام گواهینامه بین المللی رانندگی

وقتی اشخاصی که مایل به دریافت گواهینامه بین‌المللی رانندگی هستند، مدارک مورد نیاز را تهیه کرده و از داشتن شرایط لازم اطمینان حاصل کنند، می‌توانند با اطمینان به ثبت نام و دریافت گواهینامه بین‌المللی رانندگی بپردازند. روش‌های کلی برای ثبت نام گواهینامه بین‌المللی رانندگی و فرآیند دریافت آن، به دو صورت امکان‌پذیر است. در ادامه به توضیح نحوه انجام هر یک از این روش‌ها می‌پردازیم.

ثبت نام آنلاین گواهینامه بین‌المللی رانندگی

روش ثبت نام آنلاین گواهینامه بین‌المللی رانندگی در کشور ما از طریق سایت گواهینامه بین‌المللی رانندگی یا به عبارتی دیگر سایت کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی به آدرس idp.taci.ir انجام می‌شود. این سایت تنها سامانه معتبر برای صدور گواهینامه بین‌المللی در کشور ما محسوب می‌شود و افرادی که تمایل به دریافت گواهینامه بین‌المللی رانندگی دارند، می‌توانند طبق مراحل موجود در سایت، برای ثبت نام اقدام کنند.

ثبت نام حضوری گواهینامه بین‌المللی رانندگی

روش ثبت نام حضوری برای دریافت گواهینامه بین‌المللی رانندگی، از طریق مراجعه به مراکز و نمایندگی‌های مجاز کانون گردشگری و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران با ارائه مدارک مورد نیاز صورت می‌گیرد. در حال حاضر، کانون گردشگری و اتومبیل‌رانی در تمامی استان‌های کشور نمایندگی دارد.

زمان صدور و اعتبار گواهینامه بین المللی رانندگی

بعد از انجام مراحل ثبت نام و دریافت گواهینامه بین‌المللی رانندگی از طریق وب‌سایت با موفقیت، مدتی طول می‌کشد تا گواهینامه بین‌المللی رانندگی به آدرس درخواست‌کننده ارسال شود. همچنین، در موارد اضطراری، برخی از افراد تمایل دارند گواهینامه را فوراً دریافت کنند. در این شرایط، زمان صدور و اعتبار گواهینامه بین‌المللی رانندگی چگونه است؟ زمان صدور این گواهی‌نامه در صورت ثبت نام از طریق نمایندگی‌ها و مراکز حضوری فوری است و اگر ثبت نام از طریق وب‌سایت باشد، برای ساکنان تهران 24 ساعت و برای ساکنان شهرستان حداکثر 7 روز کاری زمان می‌برد. همچنین، مدت اعتبار گواهینامه بین‌المللی رانندگی یک تا سه سال است.

تمدید گواهینامه بین المللی رانندگی

در مورد گواهینامه‌های ملی، پس از انقضای مدت اعتبار گواهینامه رانندگی، صاحب آن باید برای تمدید گواهینامه ملی رانندگی خود اقدام کند. این تمدید باید یک ماه قبل از انقضای مدت اعتبار آغاز شود و درخواست‌دهنده نباید منتظر پایان اعتبار گواهینامه باشد.

اما در خصوص تمدید گواهینامه بین‌المللی، روند متفاوت است. گواهینامه بین‌المللی قابلیت تمدید ندارد و پس از اتمام مدت اعتبار، صاحب آن برای استفاده از مزایای این مدرک بین‌المللی، باید برای ثبت نام و دریافت گواهینامه بین‌المللی رانندگی جدید اقدام کند.

لیست قیمت خدمات صدور اسناد و مدارک بین المللی رانندگی و خودرو کانون جهانگردی و اتومبیلرانی

 

نوع خدمات

قیمت به ریال

ترجمه گواهی نامه موتور یا خودرو

3,560,000

ترجمه گواهی نامه خودرو + موتور

3,900,000

ترجمه گواهی نامه سه ساله خودرو یا موتور

10,110,000

ترجمه گواهی نامه سه ساله خودرو و موتور

​​11,050,000​​

دفترچه مالکیت

​3,375,000​

پلاک ترانزیت (خودرو)

10,750,000

پلاک ترانزیت (موتور)

4,700,000

کارنه دو پاساژ 5 برگی

8,920,000

کارنه دو پاساژ 10 برگی

9,605,000

کارنه دو پاساژ 15 برگی

10,260,000

کارنه دو پاساژ 25 برگی

11,205,000

کارت عضویت *

1,620,000

مخدوشی غیر چاپگر

364,000

علامت CD و IR

135,000

تغییر نام کارنه دو پاساژ

945,000

تمدید کارنه دو پاساژ

2,160,000

گواهی حضور

472,000

صدور قبض المثنی

472,000

تغییر تریلر (انتقال پلاک )

2,160,000

برچسب رهگیری

1,472,000

ضرب مجدد پلاک ترانزیت

5,275,000

ودیعه شرکت های حمل و نقل بدون کارنه

20,000,000

ودیعه شرکت های حمل و نقل با کارنه

30,000,000

ودیعه شرکت های مسافری با کارنه

30,000,000

ودیعه شرکت های خصوصی

30,000,000

تمدید کارنه های صادر شده توسط کلوپ ها

1,200,000

تأئید سوابق مدارک بین الملل (اعم از گواهینامه، دفترچه مالکیت، مدارک ترانزیت و ...)

500,000

پیگیری مشکلات موردی اعضاء در پهنه جغرافیایی

500,000

پیگیری و هماهنگی جهت بازگشت اعضاء کلوپ به کشور مبداء​​

500,000

 

نظرات کاربران