1402/05/29

اصول انتخاب بهترین کفپوش برای خودرو

اصول انتخاب بهترین کفپوش برای خودرو

کفپوش خودرو در واقع یکی از اجناس مهم جانبی خودروها به شمار می‌رود که برای پوشش کف فضای داخلی خودرو استفاده می‌شود و به آن کفپایی خودرو نیز گفته می‌شود. انواع مختلفی از کفپوش خودرو وجود دارند که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم. رنگ، طرح و نوع کفپوش نقش مهمی در جلب توجه دارد. یک کفپوش مناسب می‌تواند جلوه‌ای زیبا و دلپذیر را در داخل کابین خودرو ایجاد کند. برای خرید کفپوش خودرو، آشنایی با ویژگی‌های انواع مختلف آن ضروری است تا با توجه به معایب و مزایای هر نوع، تصمیم‌گیری صحیح و دقیقی انجام شود.

 

بنابراین، وبسایت مجتمع سپهر تصمیم گرفته است مقاله‌ای راجع به راهنمای خرید انواع کفپوش خودرو تهیه و منتشر کند. از آنجا که کفپایی به عنوان پوشش کف فضای داخلی خودرو عمل می‌کند و مستقیماً با کفش‌های مسافران در تماس است، مهمترین ویژگی آن مقاومت در مقابل ساییدگی و فرسایش است. بنابراین، در انتخاب جنس مناسب باید به طور ویژه دقت کرد. کفپوش‌ها در بازار به دو نوع تک‌تکه و چندتکه عرضه می‌شوند.

آشنایی و راهنمایی با انواع کفپوش خودرو

حال که با ماهیت کفپایی خودرو و ضرورت وجود آن آشنا شدیم، نوبت به معرفی انواع کفپوش خودرو می‌رسد. در این خصوص باید اشاره کرد که هر شخصی می‌تواند با توجه به بودجه و نوع کفپوشی که انتخاب می‌کند، زیبایی و تناسب رنگ داخلی خودرو را بهبود بخشد. برای دستیابی به این هدف، انواع مختلف کفپوش خودرو با طرح‌ها و قیمت‌های متفاوت در بازار موجود است. انواع کفپوش خودرو شامل مدل‌های نمدی، پلاستیکی، ژله‌ای و سه بعدی می‌شوند. هر یک از این انواع با توجه به مزایا، معایب و قیمت‌هایشان مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی می‌توان انواع زیر را برای کفپوش خودرو ذکر کرد:

 

کفپوش سه بعدی

کفپایی سه بعدی، جدیدترین و بی‌رقیب‌ترین نوع کفپوش در حال حاضر در بازار می‌باشد و تعداد زیادی از مشتریان را به سوی خود جذب کرده است. قیمت آن با توجه به جنس با دوام و زیبایی خیره‌کننده‌اش بالاست. کفپوش سه بعدی تنها در سه رنگ کرم، طوسی و مشکی ساخته می‌شود. کفپوشهای تولید داخلی و خارجی از نظر قیمت با یکدیگر تفاوت دارند. نصب آنها به دلیل ساختار تکه‌تکه آنها به آسانی انجام می‌شود و برای شستشو نیز می‌توان آنها را از کف جدا کرد. کفپایی سه بعدی قابل استفاده در تمامی خودروها است و در چهار جنس نمدی، پلاستیکی، چرمی و پلی‌اورتان تولید می‌شود که قیمت آنها به مبنای جنس متفاوت است. این نوع کفپوش  راحتی را برای قرارگیری پای راننده و سرنشینان فراهم می‌کند به طوری که در زمان استفاده از پدالها به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد.

 

این نوع کفپوش را می‌توان از گران‌ترین و زیباترین گزینه‌های کفپوش دانست. کفپایی سه بعدی می‌تواند زیبایی و جلوه‌ای منحصربه‌فرد به کابین داخلی خودرو بخشید. از جمله نکات مهم درباره این نوع کفپوش خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

تنوع در رنگ‌بندی و وجود طرح‌های متناسب با انواع خودرو

ایجاد یک محل مناسب برای قرارگیری پای راننده و سرنشینان

استفاده از پلیمرهای خاص پلاستیکی در تولید این محصول

استفاده از بهترین مواد PVC در تولید این نوع کفپوش

داشتن یک قالب بزرگ و استاندارد

راحتی در شستشو و تمیزکردن محصول

جلوگیری از نفوذ آب و گرد و غبار به فضای کابین و پایینی خودرو توسط کفپوش سه بعدی و جلوگیری از کثیف شدن داخلی خودرو

داشتن خاصیت ضد لغزش

مانع از سرخوردن پای سرنشینان خودرو می‌شود و به دلیل ضدآب بودن موجب حفظ فضای کابین می‌شود. البته سختی یا آسانی شستشوی آن به جنس کفپوش بستگی دارد.

کفپوش سه بعدی به عنوان یکی از بهترین انواع کفپوش، تمامی سطح کف خودرو را پوشش می‌دهد و مشکلی برای راننده در زمان استفاده از پدالها ایجاد نمی‌کند. در طول زمان نیز از ساییدگی جلوگیری می‌کند.

در بین انواع کفپوش سه بعدی، نوع پلاستیکی به دلیل دارا بودن عمر طولانی‌تر، محبوبیت بیشتری دارد، اما زیبایی نوع چرمی آن بیشتر جذابیت دارد و با توجه به رنگهای مختلف، می‌توان آن را با سایر تجهیزات داخلی خودرو هماهنگ کرد. کفپوشهای چرمی هم در دو نوع چرم طبیعی و چرم مصنوعی تولید می‌شوند.

نوع چرم طبیعی آن به سرعت فرسوده و پوسته ‌پوسته میشود. مواد استفاده ‌شده در داخل کفپایی چرمی شامل انواع مختلفی از مواد مانند مقوا یا پلاستیک است. در صورت تماس با آب، نوع مقوایی از فرم اصلی خارج می‌شود و ظاهر زیبای آن را از دست می‌دهد. پیشنهاد می‌شود از نوع پلاستیکی کفپایی چرمی استفاده کنید که علاوه بر انعطاف ‌پذیری خوب، دارای عمر و دوام طولانی‌تری است. برای خرید کفپوش سه بعدی با کیفیت بالا و ضمانت، به مجتمع سپهر مراجعه نمایید.

کفپوش پارچه‌ای

یکی دیگر از انواع کفپوش خودرو، کفپوش پارچه‌ای است. این نوع کفپوش را می‌توان یکی از ساده‌ترین انواع این محصول دانست. این مدل کفپوش خودرو از جنس پارچه تولید می‌شود و در بخش‌های انتهایی آن قطعات لاستیکی قرار دارد. این نوع جانمایی، مانع لیز خوردن آن در داخل ماشین می‌شود. از ویژگی‌های کفپوش پارچه‌ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

کفپوش پارچه‌ای خودرو دارای قیمت مناسبی است.

این محصول در اندازه‌های جهانی تولید می‌شود.

نصب آن بسیار آسان و به راحتی در داخل خودرو انجام می‌شود.

ماندگاری و دوام این نوع کفپوش‌ها در مقایسه با سایر کفپوش‌ها کمتر است.

کفپوش‌های لاستیکی

کفپوش‌های لاستیکی از جمله بادوام‌ترین و ماندگارترین انواع کفپوش خودرو هستند. این نوع کفپوش در بازار موجود است و در برخی موارد به صورت رایگان به خریداران ماشین‌ها ارائه می‌شود. با توجه به جنس آن، انتظار دوام خوبی نسبت به قیمت آن را می‌توان داشت .همچنین  به راحتی شسته می‌شود. کفپایی پلاستیکی در انواع رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی وجود دارد. ضدآب بودن آن باعث می‌شود مایعات به کف فابریک خودرو نفوذ نکنند. در هنگام خرید،  اطمینان از عدم سرخوردن کفپوش خودرو حاصل کنید و اطمینان حاصل کنید که به‌ درستی ثابت شده باشد. از معایب این نوع می‌توان به وزن سنگین، عدم پوشش کامل سطح کف و گاهاً لغزندگی زیر پا اشاره کرد.

 

از جمله ویژگی‌های کفپوش لاستیکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

این مدل کفپوش‌ها دارای لغزش نیستند.

ماندگاری بالایی دارند.

این محصول با توجه به سطح بافت کفپوش مانع حرکت پدال‌ها نمی‌شود.

راننده با وجود این نوع کفپوش احساس راحتی دارد.

مدل‌های ویژه‌ای از این نوع کفپوش برای ماشین‌های خاص طراحی شده‌اند.

نکته: یکی از نکات مهم در خصوص این نوع کفپوش رنگ آن است. رنگ کفپوش‌های پلاستیکی معمولاً سیاه است و بنابراین به زیبایی ماشین کمک نمی‌کنند. همچنین باید توجه داشته باشید که اگر کف کفش راننده یا سرنشینان خودرو خیس یا گلی باشد، این کفپایی نیز سریعاً کثیف می‌شود و نیاز به شست‌وشوی مرتب دارد.

 

کفپوش ژله‌ای

کفپوش ژله‌ای دارای دوام بالاست و قالب آن به گونه‌ای طراحی شده است که کف خودرو را به طور کامل پوشش می‌دهد و از لغزش پا جلوگیری می‌کند. در گذشته، این نوع کفپوش تنها در رنگ سیاه در بازار موجود بود، اما امروزه تنوع رنگی بیشتری از جمله رنگ‌های قرمز، نقره‌ای و آبی نیز در دسترس است. کفپوش‌های ژله‌ای دارای انعطاف‌پذیری بالایی هستند و به راحتی به صورت تکه‌ای نیز قابل خریداری هستند.

 

کفپوش‌های حصیری (جنس وینیل)

کفپوش حصیری یا وینیلی از نوعی پلاستیک با دوام ساخته می‌شود که دارای لایه‌ی ضخیمی از وینیل است، که لبه‌های ارتفاع دار آن مانع نفوذ آب و گرد و غبار به داخل کابین خودرو می‌شود. این نوع کفپوش زیر پا نمی‌لغزد و در زمان رانندگی برای راننده مشکلی ایجاد نمی‌کند.

 

این نوع کفپوش خودرو که به نام حصیری یا وینیلی نیز شناخته می‌شود، از جنس وینیل تولید می‌شود و نسبت به کفپوش‌های لاستیکی دارای دوام و ماندگاری بیشتری است. از ویژگی‌های این مدل کفپوش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

به دلیل وجود برجستگی‌های کوچک در پشت خود، به خوبی بر روی کف ماشین قرار می‌گیرند.

کفپوش حصیری نمی لغزد.

این نوع کفپوش‌ها به راحتی در دسترس هستند و افراد می‌توانند به سهولت آن را برای اتومبیل‌شان تهیه کنند.

این کفپوش‌ها در انواع مختلف برای ماشین‌های مختلف تولید شده‌اند.

کفپوش موکتی

کفپوش موکتی عموماً ضخیم و دارای دوام بالا است و گرد و غبار را به خوبی جذب می‌کند. به همین دلیل نیاز به شستشوی مکرر دارد و پس از شستشو زمان زیادی برای خشک شدن آن نیاز است. پس از خشک شدن کامل، باید آن را پهن کرد، زیرا ممکن است بوی نامطبوعی ایجاد کند. با این حال، این نوع کفپوش‌ها حس راحتی بیشتری را برای رانندگان به ارمغان می‌آورند.

 

کفپوش نمدی (فرفری)

یکی از انواع کفپوش خودرو، کفپوش نمدی می‌باشد. کفپوش نمدی با طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی در ویترین لوازم جانبی خودروها موجود است و به دلیل قیمت ارزان در بازار به طور گسترده توزیع می‌شود. یکی از مزایای این نوع کفپوش این است که به دلیل عدم نیاز به اندازه خاص، می‌توان آن را برای تمام مدل‌های خودروها تهیه کرد. همچنین، کفپوش‌های نمدی در کف خودرو سر نمی‌خورند و نگرانی‌های راننده و سرنشینان را کاهش می‌دهند.

 

از معایب کفپوش نمدی می‌توان به دوام کمی آن اشاره کرد که به سرعت زیبایی ظاهری خود را از دست می‌دهد، همچنین شستشوی آن مشکل است و تمام سطح کف خودرو را نمی‌پوشاند؛ این امر باعث می‌شود که گرد و غبار به زیر کفپوش به راحتی نفوذ کند.

 

این مدل کفپوش‌ها که شاید در نگاه اول شما را به یاد پادری‌های مقابل درب‌های ورودی ساختمان‌ها بیاندازد، با طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی در بازار موجود بوده و به راحتی در دسترس خریداران قرار می‌گیرد. این نوع کفپوش خودرو دارای ویژگی‌های زیر است که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

 

این مدل کفپوش‌ها به طور چشم گیر آب و گرد و غبار کف پای راننده و سرنشینان خودرو را جذب می‌کنند.

با استفاده از این کفپوش‌ها، بخش‌های دیگر ماشین دیگر کثیف نمی‌شوند.

این مدل کفپوش‌ها دارای انعطاف‌پذیری بالایی هستند.

این محصول به دلیل انعطافی که دارد، به راحتی در داخل ماشین نصب می‌شود.

کفپوش پشت نمدی

در سطح زیرین این کفپوش‌ها از پلاستیک استفاده شده است که لغزش در کف خودرو را مهار کرده و راحتی راننده را در زمان استفاده از پدال‌ها فراهم می‌کند.

 

از مزایای کفپوش پشت نمدی این است که می‌توان آن را در تمام خودروها استفاده کرد و به راحتی از خودرو خارج کرد. از معایب آن می‌توان به مقاومت پایین و کم دوامی آن اشاره کرد که باعث می‌شود که به سرعت شکل اولیه خود را از دست دهد. در بعضی از کفپوش‌های نمدی به دلیل وجود جنس لغزنده در پشت آن، ممکن است سرخوردگی پای سرنشینان را ایجاد کند که به طبع برای راننده در زمان رانندگی مخاطره‌آمیز خواهد بود.

 

کفپوش تمام نمدی و موکتی

خرید کفپوش خودرو تمام نمدی به دلیل جذب آب، گرد و غبار و گل به طور مؤثر، مناسب فصول بارانی و برفی است. این کفپوش به خوبی کل کف کابین را پوشش می‌دهد. با اندازه‌گیری دقیق و برش‌زدن پادری‌های نمدی برای کف خودرو، می‌توان کفپوش مناسبی را تهیه کرد.

 

نکات مهمی که هنگام خرید کفپوش خودرو باید در نظر گرفت کدام اند؟

آنچه تا کنون بیان شد تمامی مطالب مربوط به شناخت کفپوش خودرو و انواع آن بوده است. اما یکی از مسائل بسیار مهم و حائز اهمیت این است که قبل از خرید کفپوش خودرو باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ با این کار می‌توان خریدی با آگاهی و اطلاعات کافی انجام داده و احساس رضایت را تجربه کرد. لذا در بخش پایانی مطالبمان، قصد داریم تا این نکات ضروری را برایتان مشخص کنیم. این نکات، همچنین از شناخت انواع کفپوش خودرو به همراه باید‌ها و نباید‌های هنگام خرید خواهد بود:

 

ترجیحاً از کفپوش‌هایی استفاده کنید که به طور ویژه برای مدل خودرویتان طراحی شده‌اند.

در صورت تمایل به خرید کفپوش‌های نمدی، می‌توانید با استفاده از تکه‌های نمد یا موکت موجود در منزل، آن‌ها را با ابعاد متناسب با خودروتان برش زده و تهیه کنید.

در صورتی که کفپوش‌های جذب کننده مایعات را انتخاب می‌کنید، به خاطر داشته باشید که در صورت استفاده طولانی‌مدت، ممکن است به پوسیدگی کفپوش‌ها منجر شود.

اگر کفپوش‌های فعلی زیر پایتان سر میخورند و  تا به حال تعویض نشده‌اند، بهتر است فورا کفپوش‌های جدید تهیه کنید تا از گیر کردن به پدال‌ها جلوگیری شود.

در هنگام خرید، تطابق کامل کفپوش‌ها با فضای کف خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است تا به طور دقیق پوشاننده کف خودرو باشند.

کفپوش‌ها به طراحی داخلی خودرو زیبایی می‌بخشند و جزء عواملی هستند که ظاهر کابین را بهبود می‌بخشند.

با جذب گرد و غبار ناشی از کفش‌ها، کفپوش‌ها محیط داخلی خودرو را تمیزتر نگه می‌دارند.

کفپوش‌های نرم و متناسب با خودرو، باعث راحتی در طی مسافرت و کاهش خستگی پاها می‌شوند.

کفپوش‌های مناسب باعث حفظ امنیت و ثبات راننده در طول رانندگی می‌شوند.

در تصمیم‌گیری برای خرید کفپوش، به نکاتی نظیر جذب آب، مقاومت در برابر پوسیدگی و دوام آن‌ها توجه کنید.

اهمیت استفاده از کفپوش‌ها در خودرو چیست؟

کفپوش‌ها در خودرو نقش مهمی دارند و تنها به جنبه زیبایی محدود نمی‌شوند. این عوامل تا به حد زیادی به اهمیت استفاده از کفپوش‌ها در خودرو افزوده می‌شوند:

 

کاهش آلودگی و کثیفی محیط داخلی خودرو به علت جذب گرد و غبار توسط کفپوش‌ها.

سهولت در تمیزکردن و نگهداری کفپوش‌ها در مقابل تمیز نگه داشتن کف خودرو.

حفاظت از کفپوش اصلی خودرو در روزهای بارانی و برفی و جلوگیری از آسیب به آن.

افزایش راحتی و آسایش در طی مسافرت به خاطر سطح نرم و پوشاننده کفپوش‌ها.

بهبود ظاهر ظاهری کابین خودرو از طریق انتخاب کفپوش‌های زیبا و متناسب.

کاهش خستگی راننده و افراد سرنشین به خاطر کفپوش‌های مناسب و راحت.

با در نظر گرفتن این نکات، می‌توانید از خرید کفپوش خودرو با آگاهی و اطلاع کامل بهره‌برده و از مزایای آن بهترین استفاده را کنید.

 

راهنمای خرید کفپوش خودرو با کیفیت

با رعایت نکات زیر می‌توانید برای خرید کفپوش خودروی با کیفیت و مناسب، انتخابی مطمئن و شایسته داشته باشید:

 

کفپوش باید کف فابریک خودرو را به طور کامل پوشش دهد تا از نفوذ گرد و غبار جلوگیری کند.

اهمیت دارد که زیر پای راننده در تماس با کفپوش لغزنده نباشد.

انتخاب کفپوشی که به راحتی قابل شستشو باشد و از آب و مایعات مختلف محافظت کند، بسیار مهم است.

ترجیحاً کفپوش انتخابی دارای ویژگی ضدآب باشد تا در مواقع بارانی و برفی مانع از نفوذ آب به کفپوش اصلی شود.

کفپوش نه خیلی سفت و نه خیلی نرم باشد، به طوری که راحتی راننده و سرنشینان را تضمین کند.

امکان جدا کردن و نصب آسان کفپوش از خودرو بسیار مهم است، به طوری که در صورت نیاز به شستشوی کفپوش بتوان آن را با سهولت جدا کرد.

کفپوش انتخابی هماهنگی ظاهری با سایر اجزای کابین داخلی خودرو را داشته باشد.

انتخاب کفپوش باعث محافظت از کفی فابریک خودرو در برابر آسیب و ساییدگی‌های احتمالی شود.

حتماً به دقت اطمینان حاصل کنید که کفپوش انتخابی به راحتی نصب و جدا شود و از خودرو خارج شود.

انتخاب کفپوشی که دارای گارانتی و خدمات پس از فروش باشد، اطمینان شما را افزایش خواهد داد.

عواقب استفاده از کفپوش نامناسب:

انتخاب کفپوش نامناسب می‌تواند به مشکلات جدی در زمان رانندگی منجر شود. کفپوشی که باعث لغزش زیر پای راننده شود، ممکن است باعث مشکلات و حوادث در زمان استفاده از پدال‌ها شود. همچنین، کفپوشی که ساییده شده یا سوراخ شده باشد، می‌تواند مایعات و گرد و غبار به کفپوش اصلی خودرو نفوذ کند.

 

در برخی از موارد، کفپوش‌های نامناسب ممکن است بوی ناخوشایندی ایجاد کنند که تا زمان شستشوی آن‌ها ادامه دارد.

نصب کفپوش خودرو:

برای نصب و قرار دادن کفپوش یک تکه، باید صندلی‌ها و همچنین کنسول آرنج خودرو را به طور کامل باز کنید و کفپوش را طبق ابعاد کف فابریک خودرو قرار دهید.

 

نوع چند تکه که دو تکه برای جلو و سه تکه برای کف عقب استفاده می‌شود، از دو نوع تخت و لبه‌دار آن می‌توان استفاده کرد.

اندازه کفپوش:

کفپوش‌هایی که امروزه وارد بازار می‌شوند به دلیل نداشتن سایز خاص، مناسب برای تمام مدل‌های ماشین هستند. برخی از انواع آن‌ها را می‌توان با ایجاد برش‌هایی در کناره‌ها، به اندازه کف اتومبیل برش زد و برخی دیگر تنها برای مدل‌های خاصی قالب‌گیری و تولید شده‌اند.

نگهداری و تمیز کردن کفپوش خودرو:

برای دوام و عمر طولانی کفپوش خودرو، بهتر است شستشوی آن را به تعویق نیاندازید، زیرا برخی مایعات و کثیفی ها ممکن است باعث تغییر شکل ظاهری و فرسایش زودهنگام آن شوند.

برای شستشوی کفپوش خودرو، ابتدا آن را از داخل ماشین خارج کنید و تکان دهید تا گرد و غبار آن پاک شود. می‌توانید این کار را با استفاده از جاروی شارژی نیز انجام دهید، سپس آن را با استفاده از فشار آب، مایع شوینده و اسفنج شستشو داده و سپس آبکشی کنید. بهتر است کفپوش خودرو را آویزان کنید تا کاملاً خشک شود. تا زمانی که کفپوش به طور کامل خشک نشده است، آن را در کف خودرو پهن نکنید.

سولات متداول راهنمای خرید کفپوش خودرو:

چند نوع کفپوش خودرو وجود دارد؟

در بازار ایران کفپوش ها با جنس و مدل های مختلفی وجود دارند. از این رو، انتخاب کفپوش مناسب برای خریداران دشوار است. کفپوش‌های سه بعدی، لاستیکی، نمدی و ... از شناخته‌ترین مدل‌های کفپوش می‌باشند.

 

بهترین نوع کفپوش خودرو چیست؟

بهترین نوع کفپایی بی‌شک کفپوش‌های سه بعدی هستند. این نوع کفپوش علاوه بر محافظت از کف خودرو در برابر اسیب‌های مختلف، زیبایی خودروی شما را دو چندان می‌کند. این کفپوش‌ها توسط شرکت‌های مختلفی مانند sicg، بابل، AM و پانیذ تولید می‌شوند.

 

در هنگام خرید چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

در مقاله، سعی شده نکاتی به شما ارائه شود تا خریدی آگاهانه و با اطلاعات کافی انجام دهید. از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه کنید، این است که از خرید کفپوش‌هایی که برای انواع خودروها مناسب هستند، جدا خودداری کنید.

 

مزایای استفاده از کفپوش چیست؟

شاید در نگاه اول اینگونه به نظر برسد که کفپایی خودرو تنها برای راننده حائز اهمیت باشد و برای سایر سرنشینان تنها جنبه زیبایی دارد؛ اما اینگونه نیست. کفپوش خودرو مانعی در برابر کثیف شدن کف خودرو می‌باشد و به سادگی تمیز می‌شود.

عواقب استفاده از کفپوش نامناسب؟

یکی از نکاتی که در هنگام خرید حتما باید به آن توجه کنید، عدم استفاده از کفپوش‌هایی که برای چند نوع ماشین مناسب هستند، می‌باشد. زیرا نمی‌توانند به طور کامل کف خورو را پوشش دهند و باعث لغزنده بودن در زیر پای راننده می‌شوند.

 

 

نظرات کاربران